Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1204 ggr
Sloj-border
0

YEEESSS!!! ska få råttor!!!! :D:D:D:D:D:D:D:D:D

ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja!!!!! jag ska få råttor!!! mamma sa först bestämt NEJ! men sen kom min brorsa som bor i umeå (han ä 30 år) och om jag sjung för han och hans tjej så sa han att han skulle köpa en råtta till mej!! :D (jag måste köpa en själv :/ :P)

jag tänkte köpa från en uppfödare eftersom jag inte vill köpa från djuraffär så man stödjer dom…

är det någon som säljer små råttungar?? (2 hanar) jag bor i sundsvall.. men om der är någon som säljer som bor långt ifrån så kanske det finns transport? :)

Hör Jättegjärna av er om ni har småttingar tillsalu!! :D

Ladyinred
0

så din bror som inte bor hemma ska köpa en råtta till dej trots att din mamma inte vill ha?

dogpoo
0

haha, go din bror!

Ladyinred
0

men det är din mor som kommer att vara försörjningsskyldig för råttornas mat, boende och vård. vet hon det?

Sloj-border
0

#1 & #3 jaaa det är klart hon står för alllla kostnader och så! och hon gick ju tillochmed med på att köpa den andra råttan nu! :P men hon vågar inte hålla i dom (inte för att hon har hållit i en råtta förr men hon är feg! men hon vänjer sej! :P )

#2 haha! JAA!!!! :D:D:D

Ladyinred
0

hon kommer våga så småning om, min mamma va oxå rädd o ogillade dom i början.

dogpoo
0

jag har haft turen med mina föräldrar. pappa har haft råttor hela livet, så när jag var 2 så fick jag min första. men på den tiden så stod jag mest för lekandet. men sen dess har jag inte vart råttlös över 2 år.

men jag har en kusin som fick kämpa med sin mamma i 2 år innan hon fick nån råtta. och då var det många ''terapi" timmar med min råtta innan

Sloj-border
0

#5 haha okej ^^

#6 hihi, vilken turis du ärå!! ^^

KickanW
0

Tänk på att hon också måste vara beredd att betala tusenlappar för veterinärvård och mediciner om dina råttor blir sjuka… Och att du måste ha någon som kan ta hand om råttorna om du t.ex. ska resa bort i några dagar eller så.

Sloj-border
0

#8 aa då ;)

Sloj-border
0

#8 har du fått ett pm av mej? (vet inte om det skickades :P) men  jag skickade det tidigare idag ;) men som jag skrev i pm: det hade vart jätte jätte snällt om jag hade fått hälsa på dina råttor först för att se hur det är mm. för jag har ju aldrig ens hållit i en råtta.. men jag har läst oavbrutet om dom i 2-3 veckor nu :P så jag vet allt om vad det innerbär mm ;)

silverorm
0

Grattis! Skrattande

MangoMelon
0

#10 man får väl gratulera! :) du kommer ha massa skoj med dem :D Kom bara ihåg att inte förhasta dig och köpa första bästa ungar bara för att du vill ha dem snabbt. Tålamod lönar sig senare :)

Det är bra att du har läst på ordentligt, men än finns det mer att lära sig. Så fortsätt läsa, och ställ frågor! Inga frågor är dumma o frågar man inget får man inget veta.

Har du nån särskild färg som lockar? :)
Var ska du köpa bur nånstans? :)

Lycka till!

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Sloj-border
0

#11 tack!! :D

#12 ja jag hoppas att det ska bli superskojj! :D nej då :P jag håller på att kolla runt lite på olika små småttingar.. men som sagt så fick jag reda på att jag fick köpa råttor idag :P så det är ingen som har svarat än ^^

jag ska aningen köpa en bur på tex arken, djurkompanier mm, eller så bygger jag om en garderob eller nått :P

jag vill gjärna ha hooded (visst är det typ fläckig/tvåfärgad? :P) dom är sååå söta!! ^^ en mörk förg tex black eller chokladfärgad och vit :)  de ä såå sött! ^^ fasst det är fint med ljur färg tex berch (stavas?? :P) och vit också! :)

MangoMelon
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13 om jag inte förstått det helt fel kan det vara ganska knepigt att få tag på helt färgrena hoodeds i sverige? (rätta mig om jag har fel! :D) jag har själv inte hooded men jag har en capped hona, o hon e missmarked, alltså färgen har spridit sig ner mot ryggen. Så har jag beige, champagne, grå, black o vit med gråa fläckar :D

Det jag tycker e jättefint är BEW, helt vita råttor med svarta ögon<3 men de finns inte här.. Choklad är oxo riktigt läckert om den är så som den ska vara.

Det härliga med råttor är att det finns så mycket att välja mellan. Sprallig eller lugn, nyfiken eller blyg. Busig eller mysboll, ljus eller mörk. Det finns alltid en råtta som passar till ens eget temperament och det är det härliga ^^ Tex, min Edward e helt underbar, passar mig perfekt<3 lägger med en mysbild på honom :)

Ladyinred
0

jo det finns mycket hooded i sverige, framförallt i djuraffärerna…

Sloj-border
0

#14 okej :P men detr spelar ingen roll om färgen "sprider" sig :P det är fint bara den är 2färgad ;) vilken söött bild på dej och edward!!! guu så söttt!! ^^

#15 okej :P  men igentligen så spelarr färgen inte störst roll!! utan det är tempramentet! ;) men det är ju kul om den har den färg man tycker är finast :P men som sagt det spelar ingen roll vilken färg! jag älskar dom lika mycket ändå! men det hade vart kul med en hooded! :D

MangoMelon
0

#16 tack! Vet dock inte hur nöjd han var över att bli pussad på magen :D

Sloj-border
0

#17 hahaha okej xD

dogpoo
0

jag och mina råttentåttar håller tummar (tassar) för dig att allt går bra.

Bella-R
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Grattis!! Skrattande

#14 Jag har en BEW Flört

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Sloj-border
0

#19 hihi tack!^^

#20 tack! :D:D

Sloj-border
0

jag ska eventuellt köpa av den här personen : http://www.blocket.se/vi/20921703.htm?ca=4_s

hon hade precis två hanar kvar :D fasst jag vet inte vilka färger mm. men jag har frågat de nu.. och så har jag bett henne skick bilder och bilder på föreldrarna och att hon ska berätta mer om föräldrarna mm :P

Sloj-border
0

#22 glömde säga: dom där ungarna finns i luleå och jag bor i sundsvall.. men mamma och jag ska kanske åka upp till kiruna mån-fre och på väg hem så kan vi hämta dom isf :D

Sloj-border
0

och en sak till :P jag ska ju ha en transportbur.. men vad kan man ha/göra för transportbur?  och hur stor ska den vara? det är ju en resa från luleå-sundsvall.. jag kanske kan göra om en plastlåda från IKEA till en transportbur?? den är på 22 L.. är de förlitet?

dogpoo
0

det fungerar nog alldeles utmärkt att transportera i. tänk bara på att du har något mysigt och varmt i, en gammal handduk eller filt kan vara bra. och om du ska åka långt (suger på geografi) så se till att dom har tillgång till vatten

Sloj-border
0

okej :D:D vad bra! :) men kan man hålla i dom också eller vill/ska dom bara vara i "buren"? jag ska åka ungefär 45 mil med dom.. :P

Lovizaa
0

man kan ge dom gurka, så får dom vätska, om man inte vill ha vattenskål, för det kan ju åka ut massa vatten ;)

Bim
0

Åh vad kul! :D Är jätteglad för din skull!

dogpoo
0

du kan nog sitta med händerna i lådan iallafall. sen beror det på hur tama dom är och sånt. det märker du.

Ladyinred
0

det är ofta otäckt att få flytta så ta inte upp dom ur lådan i bilen om nån skulle bli skrämd och hoppa iväg. de kan vara trist att leta efter en liten råttunge under sätena i bilen på en motorväg. har du otur så kanske han gömmer sig under bromspidalen och blir mos.

[pankakan]
0

Jag bor också i sundsvall. Hehe i julas sjöng jag en sång som lät så här:

Låt Charlottaa, få en råttaa.
Nuu till andra advent.
Låt Charlottaa, få en råttaa.
Nuu till julafton.

La in det på mammas mobil som ringsingnal ^^

tyvärr har jag ingen råtta än :/ Min mamma gillar inte råttor men min pappa hade visst t.o.m varit inne på det lite gran förut.

MangoMelon
0

#27 det finns nåt som kallas vattenflaska oxo ;) hade sådana till mina råttor då de åkte till sverige i vanliga transportboxar. Hur enkelt som helst att fästa fast dem med två buntband :)

Sloj-border
0

#31 hahaha ^^

#32 okej ;) :D

Sloj-border
0

jag hade tänkt att bygga en bur av en "järnställing" som igentligen är en ställning man ska he "lådor" på :P måtten B: 44 D:54 H:70 :) enlit burräknaren så kan man ha 2 råttor i den :)

MangoMelon
0

#34 om du en gång ska köra igång ett hemmabygge, varför inte bygga lite större då? ifall du köper fler råttor i framtiden (som det ofta brukar gå :p) :)

Lovizaa
0

sätt ihop 2 ställningar istället. :) eller kanske 3, det kanske skulle bli rätt bra om man satt ihop dom som ett h typ.  2 på varandra och sen en på sidan, :P

Sloj-border
0

men jag tror inte jag får ha så stor för mamma och pappa..:/

MangoMelon
0

Ja men lite större än det du förklarade ska väl inte vara nåt problem? :)

Sloj-border
0

men järnställningen är inte större än så.. Obestämd

MangoMelon
0

skaffa nåt större än den där järnställningen :p

Ladyinred
0

det är väldigt liten yta på den buren du har tänkt.

Du skulle väl ha hanar? De kommer ha svårt att sträcka ut sig ordentligt. Ena sidan ska hellst va minst 60…

Sloj-border
0

okej… men det är ju så dyrt..Obestämd och jag måste betala buren själv.. :/ men jag kan fixa så att den blir högre.. det är inte så svårt..  det är bara att lägga på en gallerlåda på taket och då blir den kcnske 85-95 cm hög :) och jag måste ju också säga att jag kommer göra en stooor rasthaga till dom! :) och jag kommer hålla på med dom jätte mycket och dom kommer få gå lös i mitt rum mm. + att på sommaren kommer jag att ta ut dom jatte mycket (bara när det är fint väder så klart :P och kanske bygga en rasthage dit ut också så att dom får gå utan sele :) så dom kommer inte att vara i buren största delen av tiden!! heheFlört

BRAGO
0

Jag säger som dom andra: Satsa på en större bur. Även om dom kommer att vara ute mycket så kommer det vara dagar då det dyker upp saker som gör att du kanske inte ens hinner ha dom ute just den dagen och då är det synd om dom. Kollade runt lite och på t. ex. Zoovaruhuset har dom bland annat Lagosburen 62x54x127 för 1399:-, Mary 65x45x142cm för 1995:- eller Elettra 90x51x75 för 995:-. Det är ju inte så väldigt dyrt, samt att du får mycket för pengarna. Om jag var du skulle jag i alla fall satsa på en rejäl bur.

Ladyinred
0

leta efter begagnade på blocket och tradera annars om man inte har lust att lägga massa pengar på det.

MangoMelon
0

Och som de andra sagt kan man hitta billiga burar på blocket eller eniro som är stora och som man får mycket för pengarna. Det gäller bara att leta, leta och åter leta. Du kommer att tacka dig själv efter en tid om du skaffar en ordentlig bur från början. Det blir inte lika smutsigt lika fort i en större bur, samt att det är lättare att inreda och det är härligt att titta på de små liven då de utforskar en nyinredd bur :)

Och även om tex. burräknaren säger att en bur håller för två råttor ska man använda sunt förnuft och tänka efter lite, även om den säger att det går så finns det nog inget utrymme över att ordentligt sträcka ut sig eller busa :) Dessutom blir hanar ganska stora, de kräver mycket utrymme :)

Falurven
0

Du behöver ju inte ha bråttom egentligen (Vet hur svårt det är men xD)

Det är ju smart att satsa på en större bur :> Köper du två råttor nu kommer du antagligen snart vilja ha fler xD Och den där burräknaren, jag brukar aldrig använda en bur fullt ut vad den säger :) Dom ska ju få ha lite plats också ;D Speciellt om det är hanar. Fast nu har jag inte läst tråden så mycket, du kanske ska ha honor?

Mvh Nathalie

Sloj-border
0

oj.. just nu har jag bara typ 200Skäms men jag ska spara till en större!!  :) det går nog ganska snabbt! :D och jag fyller år 5 maj så då kan jag ju önska mej en stoor bur! :Dmen när dom är så små kan jag inte ha dom i den buren som jag ska bygga då? tills jag får en större?

Ladyinred
0

en tanke, bygg din lilla bur så länge så du kan få hem dina efterlängtade råttor. sen sparar du pengar eller till o med önskar dej en bra bur i födelsedagspresent.

Sloj-border
0

aa precis :D

RatLover
0

Så är det, råttor kostar mycket. Du får se till att spara till en buffert innan du får hem råttorna, det kan bli väldigt dyrt om du måste till veterinären med dom, tro mig, jag vet. Har själv precis avslutat en antibiotika kur till en av råttorna som gick på nästan 2000 kronor.

Som många andra skrivit så är det bäst att satsa på en stor bur. Råttor är ju väldigt aktiva djur så dom vill ha mycket yta, och sen ärr det ju inte omöjligt att du kommer vilja skaffa fler råttor ;)

När man väl skaffat råttor klarar man sig inte utan dom och man fattar inte varför man inte skaffat dessa underbara djur tidigare :) lycka till med burjakten

Ladyinred
0

men en veterinärbuffert behöver honinte, hon har en mamma som betalar sånt.

Sloj-border
0

#51 ja, precis! :D mamma betalar allt! förutom buren då :P hehe ^^

RatLover
0

51# såg inte att hon var minderårig (visst heter det så?) jamen utmärkt, dock inte alla föräldrar som är villiga att betala höga veterinärskostnader, fastän dom är tvugna :)

Ladyinred
0

nä o i sånna lägen så är ju inte en avlivning så dyr om råttan tex får tumörer som blir dyra att ta bort.

huvudsaken är ju att man inte låter djuren lida, vad man väljer att göra är ju upp till var och en.

RatLover
0

självklart, det är ju olika hur mycket pengar man väljer att lägga ner på råttorna

KickanW
0

#55: Fast om man skaffar ett djur tar man också på sig ansvaret för den. Självklart behöver man inte lägga ut tusenlappar på godis och leksaker men all nödvändig veterinärvård är man faktiskt skyldig att betala.

RatLover
0

56# absolut, jag har aldrig sagt att man inte ska ta sina djur till veterinären, om dom är sjuka så är det för mig en självklarhet

Lovizaa
0

Jag tycker faktiskt, att om man inte har råd att köpa en större bur, eller inte får bygga en större, så ska man inte ha råttor. Och om man tex. inte har råd att köpa en större, hur har man då råd att betala för veterinären, om råttan skulle bli sjuk?

Sloj-border
0

min bur som jag byggde idag vart 100 cm hög, 55 djup, 45 bred tror jag.. räcker inte de?Obestämd

Ladyinred
0

#58 vore trevligt om du faktiskt läste tråden innan du klagar. tjejen är minderårig, hennes mor har gått med på råttor och ska köpa dom åt henne men hon får hjälpa till o fixa buren själv. i o med att hon är 13 så ska hennes mor betala vet.kostnaderna…

Sach
0

Ta det lugnt och stressa inte. Förstår att du är jätte glad för att du ska få köpa råttor nu. Men spara ihop pengar så du kan köpa en bra bur och inredning. Sen tycker jag att även om föräldrar har betalningsskyldighet för en så skaffar man djur så bör man i alla fall kunna köpa mat, leksaker och dylikt själv. Det är ju en del av djurägaransvaret. sen de eventuella veterinärskostnader som uppstår är ju jätte bra att din mamma hjälper dig med. Men att skaffa ett djur är så mkt mer än bara kel och gos. Det är mkt ansvar med.

Känns som du stressar igenom allt. Har du kunnat vänta tills nu, klarar du nog vänta några månader till.

Sach
0

o just det.

LYCKA TILL MED ALLT! Skrattande

Sloj-border
0

#61 självklart har jag råd att köpa leksaker, burgrejjer, underlag i buren mm. själv (men mamma kommer nog köpa de också :P) jag får 200 kr i månaden.. men om jag säger att jag ska köpa något som jag behöver så brukar jag få pengar till de :)

Lovizaa
0

#60 Vi går i samma klass. ;)
Jag klagade inte alls. Det jag skrev menade jag liksom till alla, typ.