Vad får man om man skulle blanda...
vad får man om man skulle blanda en helfärgad mink (heter det self?) med en svart hooded? Vad för ungar skulle man kunna få då?
Typ: svart, blå, mink och hooden i dem färgerna
Någon som vet är lite nyfiken på det
Det beror på vad den svarta bär på
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Han har blivit pappa till en kull tidigare (honan var också svart hooded) och alla ungarna blev svart hooded, nån av dem hade spår av downunder, med att par suddiga fläcka på magen
Jag menade färgmässigt :) Om han blev parad med en ba hd och själv är det så tänker man att dom inte hade fler gemensamma nämnare än just ba
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Generellt så försöker man undvika mink i dom flesta parningar då den förstör (bleker) färgerna. Parar du en bl hd med en mink så borde du i alla fall få blaskiga svarta som rostar fort. Teckningsmässigt beror helt och hållet på vad som ligger bakom föräldrarna. Detta gäller även färgmässigt.
jag har personligen ingen vetskap om hur hans historia ser ut och vad han har för färger i släkten.
honorna tror vi är släkt (minken och ba hooded honan), är inte helt säkra på det
, så då kanske minken bär på mer svarta linjer också. Är inte så jätteinsatt på genetik än men jag jobbar på det.
och det är inte färgerna som är det viktigaste, ungarna ska inte användas till avel eller utsällning utan bara till sällskap.
vart kommer råttorna ifrån med tanke på att du vill avla på dom?
det är inte det att jag vill avla på dem. Det råkar vara så att det är råttorna på min skola (går på naturbruksskola) som de funderar på att ta fler ungar på. De honor vi har är beställda via imazo så jag har ingen aning om vars de kommer i från, hanen är privatägd av en elev.
Jag var emot redan från börja att skaffa ungar och försökte avråda den ansvariga som jobbar där, men hon tycke ändå att det skulle bli ungar. I undervisningssyfte eller nåt. Så tig de ungar på den ena honan. Båda är supermysiga trevliga så några beteendeproblem borde inte ungarna få. Hanen är den mysigaste råtta jag träffat, älskar att gosa och han var jättestor och fin.
Men nu var den här honan ganska aggresiv när ungarna var mindre, hon försvarade dem till blod. Jag var borta på apu då så jag missade ungarnas första fyra veckor och det är jag som pysslar mest med råttorna på skolan.
Ursäkten var att hon försvarade sina ungar, visst men hon ska väl inte reagrea så ändå? Hon är inte aggressiv nu när ungarna är äldre och man får pyssla som man vill med de som är kvar.
just det att hon var aggressiv under ditiden tyckte inte jag att vi skulle ta några fler ungar på henne. Så då började vi fundera på om vi skulle para minken i stället. Men då är det så att hon väldigt lätt blir förkyld så hennes immunförsvar är åt h*vete. Men i övrigt är hon imycket bättre kondition än sin syster. Och hon var lite skygg i början men det gick över när hon blev tryggare.
Så enligt min åsikt borde ingen av honorna få ungar, men jag har inte så mycket att säja och mina åsikter tas inte på största allvar i de sammanhangen.
Så vad gör man?
Dock verkar det inte så aktuellt riktigt än att låna in hanen igen, så förhoppningsvis blir det inte av alls…

Färgen mink är en nedblekning av svart. Om honan är från Imazoo och är mink kan jag nästan garanterat säga att hon bär och kommer ge svart med en hane som har mest svart bakom sig. Svart är ganska dominant. Enkel matematik är att mink + svart kommer slå tillbaka på svart. Om inte hanen även bär på blekgener.. Sedan har man roan och striped i generna på råttor från Imazoo, med stor sannolikhet iallafall. Jag har sett, och plockat upp, många leveranser därifrån och de färger och teckningar man får är; ba hd, ba ca, ag hd, roan, striped och ibland ch hd, ba eubk och faktiskt, men sällan, blue i nämnda teckningar.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
min lokala zooaffär tar hem blå råttor från imazoo, dessa är ju såklart mycket dyrare än de andra… o e de en rex ja då är den guld värd för dom :P

Man kan beställa dumbo också.. och andra färger. Strax efter att dumbo kom till Sverige fick Imazoo in det och de tog det dubbla för dessa. När man beställer från Imazoo kan man välja efter ålder, färger, hurlag och öron, oftast beställer man det billigaste, dvs ungar som är ung. 3,5-5 veckor och i ospecifierade färger. Så går det till.. tyvärr. Om man har "tur" (för djuraffärerna) kan man få en dumbo, rexade eller "annorlunda" färger mot vad som egentligen är deras standardutbud.
Det som är mest skrämmande är att de (Imazoo) måste ha fått in råttor från uppfödare för att kunna erbjuda vissa färger, rex och dumbo..
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
de här råttorna var lite äldre faktiskt, jag tror de var runt två månader när vi fick dem, båda dumbo. Så med lite tur kan de ju komma från en uppfödare ursprungligen och inte en grossist.
råttorna ska inte vara jämngamla när man tar en kull endå….
just där var det inte ungarna jag tänkte på utan att det kanske finns en chans att de hade en dräglig uppväxt innan vi fick dem och att de för hoppningsvis har en friskare bakgrund än en grossistuppväxt råtta.

man kan hoppas.. men skulle nog tippa att de är från grossist. Fråga djuraffären men om du vet att de kommer från Imazoo så är de uppfödda där.. med största sannolikhet. Det jag skrev tidigare var menat att de från början, för att kunna erbjuda dessa varianter idag, har en gång i tiden fått varianterna från uppfödare..