Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 775 ggr
Emma87
0

Tjafs om mat

Vet inte om tråden hör hemma under Mat eller Beteende, men det fick bli Mat eftersom det handlar om utfodring. När ni lägger ner t.ex. ägg eller äpple i buren, så att råttorna ska få lite mer utmaning, lägger ni då ner ett ägg/äpple så att dom måste samsas om det och hur fungerar i så fall det? Mina tre tjejer kommer väldigt bra överens, men just när jag lägger ner en matbit så tjafsar dom jättemycket och turas om att slå ifrån sig dom andra och springer iväg med maten. Det är ju ganska självklart att dom ska göra så, men frågan är om ni brukar låta dom hålla på eller om ni hellre delar äpplet/ägget i fler bitar. Det är ju ändå ganska bra sysselsättning att inte alltid få maten uppskuren och serverad på silverfat ;)

Falurven
0

Det där är lite knepigt, men å andra sidan orkar inte ena råttan sätta i sig hela äpplet själv xD Den i högst rang får kanske äta först så får den andra äta sen. Rätta mig om jag har fel? xD

Ett varsitt äpple är ju på tok för mycket istället skulle jag vilja säga. Då hinner det väl bara bli dåligt istället för att bli uppätet ;P

Mvh Nathalie

MangoMelon
0

Jag har funderat över samma sak. Jag vet att skulle jag lägga in endast ett ägg eller ett äpple skulle det bli ett jäkla liv i stugan. De kan inte samsas om mat överhuvudtaget, och så har jag en hona i flocken som bestämmer, hon får alltid ta mat först. Så nej, det skulle inte gå. Och man kan ju inte lika gärna sätta in fem ägg :p

Men det är nog säkert lika bra sysselsättning även om man delar ägget. Det finns ju ändå lite skal kvar att få bort. Samma sak med äpple :)

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

[kalelo]
0

Jag har tre stycken… och då lägger jag in iaf 2 hela ägg med en bit borttaget skal så de luktar ägget. Så gamla Grisen får ett ägg i fred och de andra två får samsas/tjivas om sitt. Gör så även om hälften av äggen är kvar sen så man får slänga dem.

Sweetheartno1
0

Jag lägger bara in ett ägg tex. Då äter Molly först, sen kommer resten efter . Dom slåss ju inte så då tycker inte jag att det är så mkt man kan göra ! Obestämd

//Sweetie

hus-musen
0

Jag delar det mesta i stora bitar, har 5 hanar som visserligen inte brukar slåss om maten men ändå. Ägg lägger jag in 2 stycken om skalet är kvar. De blir uppätna=)

Qui dormit, non peccat

BRAGO
0

Just nu har jag ju bara 2 killar, men även när jag hade 4 så la jag bara in t.ex 1 ägg eller 1 äpple. Då har dom ju chansen att få använda sig av sitt "riktiga" beteende att äta i "rätt" ordning, d.v.s ranghögst först. Är dom "riktiga" i huvudet, så klarar dom det. Låter kanske hårt, men det är lite av "djungelns lag"…