Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1307 ggr
[jakke94]
0

bra husdjur ? :)

hallå!
om man har haft marsvin innan,
är råtta ett bra husdjur ?
är ute efter ett husdjur som är lite roligare än ett marsvin.
hur är dem i tempramentet ? bits dem ?

lorenz
0

råttor är underbar husdjur. Råttor kommer till en när man kalar på dem. Råttor är mycket personliga djur. Jah har alldrig haft marsvin så jag vet inget om dem. Men råttor är helt underbara. Råttor ska leva tillsammans med en eller flera kompisar.

Du kommer aldrig ångra dig när du har köpt dem. Men köp råttorna hos en privatupföddare då är råttorna handtamma och van vid vardags ljud som damsugare.m.m

hälsningar cecilia

dogpoo
0

råttor är toppen. dom kan nästan efterlikna en hund på många sätt. mina råttor vill gärna följa med överallt. och tar sig gärna en tupplur innanför tröjan eller i knät, samtidigt som någon kliar dom på magen självklart. men som "lorenz" sa du kommer aldrig att ångra dig-

AnnicaL
0

Håller med dom tidigare inläggen!! Råttor är toppenhusdjur!! Har man en gång haft råttor, så kan man inte vara utan!!!

Har heller aldrig haft marsvin, men kanin och dom var trevliga och mysiga.. Men inget går upp mot nyfikna tillgivna och inte minst busiga råttor! Men som sagt; tänk på att ha minst två och även jag rekomenderar att köpa av uppfödare.

Lycka till!

Bella-R
0

Jag har två råttor och fyra marsvin. Tycker att båda djurarterna är underbara på sitt sätt, marsvin är mer pratiga och mysiga av sig, och råttorna lite mer sociala och busiga. Så när jag är trött tar jag upp ett marsvin & sover med, är jag pigg o vill leka så tar jag upp en råtta ^-^'

Säger somså att jag vill aldrig vara utan varken råttor elr marsvin. Helt underbara djur båda två!

Och råttor bits aldrig.. isåfall är sannolikheten större att du blir biten av en hamster elr en kanin. Råttor är verkligen mesigt snälla! Flört

Och som dom andra nämnt: Välj att köpa (minst 2) råttor hos en schysst uppfödare. Då får du i regel mycket mer tama och finare råttor, och du kan alltid höra av dig till uppfödaren om du undrar något.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Bella-R
0

Glömde tillägga att råttor blir ofta som små hundar = kräver VÄLDIGT mycket tid, till skillnad från ett marsvin elr en hamster.

Råttor blir ofta väldigt personliga och tyr sig till sin ägare, så därför är det viktigt att du tillbringar mycket tid med råttorna så dom får den stimulans dom behöver.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

silverorm
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Jakke Glad Du är ju en van hundmänniska, så råttor passar dig fint! Min egna hund (o jag själv) ser stora likheter mellan dessa 2 djurarter! Det din hund vill ha vill oxå dina råttor ha!! Flört En råtta som mår bra bits inte, precis som en hund! Kontakta en uppfödare och åk o besök, du kommer inte att ångra dig! Jag har haft dessa små glada och busiga varelser till o från i 16 år o har ännu inte tröttnat! Tvärtom..!!!Skrattande

[jakke94]
0

hehe tack för svaren :P

jag väljer mellan gerbil (ökenråttor) och vanliga råttor.. men vet inte gerbilerna behöver ju inte riktigt lika stor bur men vi får se i framtiden.. om några veckor så ska jag iallafall bestämt mig! för då ska jag ha några till djur här hemma :)

MangoMelon
0

#7 om jag får säga min åsikt så skulle jag verkligen föredra råttor framför gerbiler. Sure, råttor behöver större bur, men gerbiler ska de med ha ett stort akvarie för att vara nöjda o glada. Gallerbur ska de inte ha då de lätt kan få beteendestörningar som att gnaga på gallret. Akvarie är dessutom att föredra då gerbiler gräver gångar i spånet och har man gallerbur är detta inte möjligt. Dels för att man inte får in tillräckligt mycket spån för att de ska kunna gräva, och dels för att allt komma flyga ut från buren och stöka ner.
Våra gerbiler är just och jämt handtama, hålls hellre i buren än i handen. Man kan enligt min åsikt heller inte ha dem lösa i rummet, om de inte är helt tama. De är så små och kan lätt klämma in sig nånstans och vara så gott som omöjliga att hitta. Då någon av våra gerbiler rymmer tar det oss flera timmar att få fast dem.

Och som jag sade, de är inte alls lika sociala och nyfikna som råttor (ursäkta nu om nån gerbilmänniska tar åt sig) och väljer lätt råttorna framför gerbilerna.

Så skulle jag vara du skulle jag skaffa råttor! Visst, de behöv lite större bur, men den behöver inte vara gigantisk och snuskigt dyr. Det finns billiga och passligt stora burar på blocket tex. Du ger dem en trevlig bur med mysställen o lite leksaker samt tid så får du gränslös kärlek tillbaka! :)

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Lovizaa
0

läs runt lite här så märker du ju hur råttor är, och om det är något för dig. :)

[GlittriGris]
0

kan tillägga att kisset inte luktar gott och att det börjar lättlukta äckligt så spraya och vädra ofta!

BRAGO
0

Jag tycker inte att lukten är särskilt farlig. Det beror på hur du håller efter i buren. Jag torkar av hyllorna en gång om dagen samt städar ur och byter i hela buren en gång i veckan, tycker inte att det luktar alls.

[jakke94]
0

#8 jo jag ska tänka på det.. nej skulle absolut inte sätta gerbiler i en gallerbur :P gerbilfakta har jag läst nu i några veckor :P man vill ju vara väl förbered sen kom jag ju på att det finns vanliga råttor :) men vi får se vad som händer i framtiden :P ska läsa lite på denna sidan också