Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 654 ggr
teachingbirds
0

Mindre bur att ha ute?

Jag funderar på att försöka få tag i en bur som man kan ha på uteplatsen när man sitter där i sommar. Problemet är väl att jag inte riktigt har råd att köpa en lika stor bur som jag har inne, och inte riktigt vågar lämna en så dyr bur ute över nätterna heller (finns ingen möjlighet att släpa in och ut varje dag). Så min fråga är om det är okej att ha en lite mindre fågelbur (brukar ju finnas billiga på blocket), som egentligen inte passar för två råttisar enligt burräknaren, om de inte bor där, utan bara har det som ett uteställe några timmar om dagen, eller om jag ska satsa på att skaffa en större bur och nåt sätt att låsa fast den?

hus-musen
0

Näe de är inte ett alternativ att köpa en för liten bur, då kan du lika gärna strunta i att ta ut dem.

Varför kan du inte köpa en laglig bur och bära den fram o tillbaka? de väger ju inte mycket.

Qui dormit, non peccat

teachingbirds
0

#1 De väger mycket med saker i, och jag har problem med mina leder. Isf skulle jag ju inte behöva köpa någon ny utan bara ta ut den jag har för de nu, men det är för tungt.

På vilket sätt skulle det vara dåligt för de att sitta i en mindre bur några timmar om dagen, när man tex transporterar sina råttor i mycket mindre burar?

[FrejaGna]
0

#2 om du ändå redan har din uppfattning, och ifrågasätter när någon säger att dom tycker det är fel, varför frågar du då ens på forumet vad vi tycker? Lät lite konstigt enligt mig :p

teachingbirds
0

#3 Självklart måste jag väl få ifrågasätta vad någon säger? Jag tror inte på allt folk säger, det kan ju lika gärna komma någon och säga tvärtom, ska jag tro på den med en gång då med?

Jag har självklart redan en uppfattning, men jag vill ha mer info, det är därför jag frågar. Däremot vill jag gärna ha fakta som grund för infon, inte bara att någon säger "nej" eller "ja".

Man måste kunna diskutera någonting fram och tillbaka.

hus-musen
0

#2 Det är en enorm skillnad på att låta råttor sitta i en lagomt stor transportbur några timmar och att ha den i en för liten bur flera timmar antagligen flera gånger i veckan. Du skulle väl inte sätta en hund eller en häst tex i en för liten rastinhägnad?

Det finns inget som säger att råttor måste vara ute heller, men vill du göra det lättare för dig pga lederna så sätt dit hjul då=) Finns ju billiga lättrullade hjul som man kan limma på botten tex från ikea! Jättebra att ha inomhus oxå så man kan rulla iväg buren när man städar! Glad

Qui dormit, non peccat

teachingbirds
0

#5 Jag såg nu att jag inte skrev några mått på den tilltänkta buren, det enda som skulle vara för litet är bottenytan, som skulle vara ca 30 cm djup. Höjden skulle vara omkring 60 cm, och jag ser inte hur de skulle fara illa av det när de i vanliga fall har en större bur.

Hjul är en bra ide, men buren står på ett bord, som tyvärr inte går att sätta hjul på (kommer inte ut genom dörren heller, hehe).

Då fårde nog inte vara ute så mycket i sommar.

hus-musen
0

#6 Ah okej, buren står på ett bord=) Hihi ja då kan du ju städa under utan problemGlad

Ah ja 5 cm mindre än är ju inte så farligt egentligen hur bred är den då?

På en utebur hade jag nog prioriterar bottenytan mer än höjden! Ska de springa o känna på gräset eller ska de sitta i en plastbotten förresten? Tänkte på att plastbottnar kan bli väldigt varma i solen! Om de ska springa på gräset så säljs de ju billiga marsvinsburar/kaninburar på blocket som du kan vända upponer(alltså plastbotten i luften) så har de skugga oxå samtidigt som de får känna på gräset=) De är lite för låga visserligen men de kanske vore en ide? Beroende på hur länge de får sitta i buren=)

Då räcker de ju med några leksaker, mat, vattenflaska o kanske en hängmatta=) Borde vara ganska lättburet? Vet inte hur mycket du kan bära!

Qui dormit, non peccat

teachingbirds
0

Jättesmart att vända upp och ner! Däremot vet jag inte hur våran uteplats kommer se ut på sommaren (flyttade in i vintras), vi har stenplattor på själva uteplatsen, och sen mest jord runt och en häck i det, så det blir nog inte så mycket gräs tyvärr :(

Jag har ingen bur som jag vet att jag ska köpa (tänkte ta det efter löning) så jag vet inte riktigt, men helst så stort som möjligt såklart. Men jag ska tänka på det där med att prioritera bottenytan snarare än höjden, det finns ju ändå relativt höga marsvinsburar, som man kan få plats med lite saker i iaf. Även om jag inte kan vända den uppochner, så har vi inte så mycket direktsol på uteplatsen, och man kan ju sätta upp nåt på ena sidan av buren så de alltid kan få skugga om de vill. :)

Lovizaa
0

du kan ju ta av botten och lägga bara gallret på marken ;)

CamillaS
0

Jag tror inte råttorna far illa av att vara i en lite mindre bur några timmar om dagen, dom sover ju endå ganska mycket.
En stor bur är ju till för att dom ska få aktvivera sig, och det får dom ju när dom kommer in i den stora bostaden igen. Så att ha dom ute några timmar och ta ut dom kanske lite i sele också, så ser inte jag nåt problem i att ha dom i en mindre bur några timmar.

hus-musen
0

#8 Ah okej, du får anlägga kattgräs på en liten fläck åt demFlört

Jo solen kan ju bli farligt het så råttisarna bör stå i halvägs i skugga iaf om de ska stå på stenplattor. Har stenplattor på mormors altan, och de alstrar verkligen värme så man inte kan gå på dem barfota! Hade de stått på en gräsmatta så får de ju naturlig kyla från gräset=) En liten "pool" av en bricka kanske oxå blir uppskattat=)

Qui dormit, non peccat

teachingbirds
0

Nu har jag värsta visionerna för vad de ska få för trevlig uteplats! De kommer nog stå på ett bord även ute, så förhoppningsvis kommer det inte blir alltför varmt för dem. :)

hus-musen
0

#12 Hihi va skoj att jag kunde hjälpa till med ideer=) de blir nog en jättebra uteplats!

Qui dormit, non peccat

teachingbirds
0

#13 Tack själv! Får återkomma med bilder sen när det blir soligt ute och jag är klar :)

KickanW
0

Jag har ganska ofta mina råttor i "för små" burar tillfälligt. När jag reser till pojkvännen kan jag t.ex. inte släpa med en stor bur, eller när vi är på sommarstället.

Bara det är tillfälligt gör det inte särskilt mycket. Som du säger, man har dem ju i transportburar i flera timmar… Det är väl värre?