Råttor iFokus

Råttor

Etikett: rif-och-ifokus
Läst 1333 ggr
TienMu
0

Annonsregeler! kontakt uppgifter!!!

Måste tele å epost å var man bor va obligatoriskt?

Man kan ju faktiskt välja å ge de till dem som pmat som man själv tycker kan passa som köpare.

jamenar alla vill faktiskt inte lämna ut kontaktuppgifter till vem som hellst. Å sen kan de va så att vissa faktiskt har personliga anledningar som gör att man inte kan de.

Allamej
0

Alla som skulle kunna vara intresserade men inte svarar på annonsen pga. att det inte står var djuren/sakerna finns då?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Xondah
0

#1 Om man verkligen är intresserad så pmar man väl?;o 

Om säljaren ev. skulle missa nån kund pga att de saknas är de väl inget som skadar nån annan än säljaren, som själv valt att inte ge ut alla personuppgifter.

Lancia
0

Att skriva vilken stad man bor i  är väl ändå inte så hemskt, men jag förstår om man kanske itne vill lämna ut telefonnumret bara sådär utan föredrar att ge ut det i PM. Jag själv skulle aldrig svara på en annons jag var intresserad av men inte vet var varan finns, för risken att den inte finns i närheten är allt för stor och då känns det bara onödigt.

gulzebra
0

Men telefonnummer är väl inte obligatoriskt? Det är ju något kontaktsätt man ska lämna, sen om man lämnar tele, mail, hemadress eller whatever bestämmer man ju själv.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Xondah
0

Om man är riktigt intresserad  av ngt så orkar man göra sig besväret att pma.

hus-musen
0

Enligt våra regler som alla ska följa om de vill ha en annons här så ska platsen där råttorna finns stå med och ett alternativt kontaktsätt förutom pm här på rif. Om man skriver sitt telefonnummer, mailadress eller annat är helt upp till säljaren.

Qui dormit, non peccat

Ladyinred
0

tycker att det är väldigt vissentligt att få veta vart råttorna är.

TienMu
0

ja men de får man  ju veta om man pmar

hus-musen
0

Eftersom reglerna redan är bestämda så är de väl ingen ide att diskutera. Platsen där råttorna finns ska stå med samt alternativt kontaktsätt.

Och det finns inget som säger att man måste lämna ut sin adress, de räcker med att skriva tex stockholm, göteborg, hudiksvall eller vart man nu bor.

Qui dormit, non peccat

TienMu
0

Jag tycker det är dumt i alla fall, har man fastnat för en råtta så brukar de inte spela så stor roll vart den befinner sig…

Sandra-L
0

Tycker det är väldigt viktigt att veta vart annonsdjuren finns.
Man behöver ju därför inte skriva sin adress men iaf vart i sverige man bor.

jag skriver tex. stockholm

Stockholm är ju stort och jag avslöjar inte allt för mkt om mig själv ännu.
Det får ju köparna ta privat med mig.

Jag skrev förr ut telefonnr också men sedan en incident här på RIF så kommer jag ifortsättningen bara att lämna ut mitt nr som PM. :)

hus-musen
0

#10 Nee de är ju tur då att du kan ta dig överallt men det finns många här som bor på lite avlägsna ställen eller inte har möjlighet att ta sig överallt.

Qui dormit, non peccat

Xondah
0

#12 I slutändan är endå poängen att det är säljaren som själv isåfall valt att inte skriva ut vart den bor. Om denna får mindre kunder skadar väl knappast någon annan en den själv.

hus-musen
0

#13 ja men isåfall så kan de annonsera någon annanstans då om de inte vill följa reglerna. Vi tvingar ingen att annonsera härGlad

Qui dormit, non peccat

Xondah
0

14# Nä, det är klart ni inte gör. :)

TienMu
0
  • ort där råttan/råttorna finns
  • telnr, epost o alternativa kontaktsätt (inte bara pm här på ifokus)

men de räcker ju inte om man bara skriver ort,här står de ju att man måste skriva ort och telenummer å e-post å andra kontaktsätt!

teachingbirds
0

#16 De kanske har glömt att skriva "eller" istället för "o". Hon säger ju här att det går bra bara det finns något annat kontaktsätt.

Ort är ju där du bor, tex Sthlm om man nu bor där.

Ladyinred
0

man behöver ju inte ha gatuadressen precis :P

TienMu
0

Nä men har man telenummer så har man ju i princip gatuadressen.

Jag själv har inga problem med att skriva vart jag bor eller sådant men jag vet de som har å hur jobbigt sådant är för dem.Det är faktiskt fruktansvärt hemskt!

Personer som kanske inte vill kunna bli hittade av vem somhellst pgav att de tidigare kanske blivit förföljda misshandlade å dylikt.

Just därför tycker jag att de igentligen räcker med att skriva PM om man är intresserad, e ju faktiskt inte så hemskt jobbigt. Å om de lilla kan hjälpa andra människor så varför inte?

Å visst annonsera nånannanstans då,men de är ju snällt,inte så kul å behöva annonsera på blocket när de finns seriösa råttsidor som då RIF ska va….eller? Är den inte de?

gulzebra
0

#19: Men snälla, det har ju sagts flera gånger nu att man inte måste skriva med telefonnummer. Det räcker med ett alternativt kontaktsätt, sen om det är telefon, mail eller annat spelar ingen roll. Mao kommer man inte få upp en hemadress via telefonnumret sålänge annonsören väljer något annat kontaktsätt. Mobiltelefonerna med kontantkort har för övrigt inte försvunnit än…

Jag ser personligen inte varför man som förföljd skulle ha problem med att skriva ut orten i en annons (observera ort, inte adress). Förföljaren kan ändå hur enkelt som helst skapa ett fejkkonto, maila intresse och på så vis på tag på den förföljde. Tar man bort ortkravet behöver förföljaren bara maila alla annonsörer och hoppas på att träffa rätt och ärligt talat, är man så vrickad att man förföljer folk så har man nog inga större problem med det.
Har det gått så långt att man har hemlig identitet så lär knappast orten avslöja en heller iom att förföljaren då inte vet vilken ort man bor på. Då är man tillbaka på att förföljaren snällt får maila varenda kotte och hoppas på det bästa.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

TienMu
0

men ort står ju som en egen punkt å kontakt sätt som en……

Tycker de ska stå då isåfall att ett av dem är nödvändigt å inte allihop.Så man slipper gissa.

Å "förövrigt" så e kontant kort inte säkert ti hundra procent…om man inte byter kontant kort minst 2 ggr i veckan då….

å hemlig identitet va de du som sa inte jag….de e inte så lätt för alla å få de…många måste fortfarande köra på sitt…

Ladyinred
0

men om nån har särskillda skäl kan väl denne ta kontakt med en ansvarig för sajten och förklara sig så ingående han har lust med så tror jag att de skulle kunna ha överseende med denna persons krav om det behövs.

TienMu
0

#22 mmm de skulle va en bra ide…..:)

men kan de inte stå de inom parantes längst ner el nåt då? under reglerna lixom?

föresten ni som är intresserade om va man igentligen gör när man lägger ut personuppgifter läs här: http://www.kvinnojourenhoganas.se/Hoganasjouren/Skyddad%20identitet.html

gulzebra
0

#21: Ja, ort och kontaktsätt är ju två skilda saker. Ett kontaktsätt skrev jag, inte att man får välja en obligatorisk grej och skita i resten.
Mao kan man glatt skapa en helt ny mailadress med fejkat namn om man vill det, och så fyller man i orten och nya mailen om man vill det. Vips så kan man vara vilken typ som helst i en hel ort, utan att ens tänka på telefonnummer.

Ja, och jag nämnde även hur jag tänker när man inte har skyddad identitet. Det framgick inte i ditt inlägg om de förföljda har skyddad identitet eller inte, så då tog jag helt enkelt med båda två iom att jag ärligt talat inte ser problemet.

Hemligt nummer glömde jag förstås också. Det ska mig veterligen inte gå att spåra om man har det, vilket jag antar att man har om man blir förföljd (vilket säkerligen inte gäller alla, nu utgår jag bara från hur jag skulle göra om jag förföljdes).

TienMu
0

#24 de e inte så enkelt har man kontankort så måste man byta nummer stup i kvarten, å ny mejl jo men de finns ju risker me å gör a ny mejl åxå,tror inte man vill ha mejl alls igentligen. då e tele me kontantkort bättre.

därför tyckte ja att pm då läggs de ju inte ut direkt lixom bli ju ändå lite skydd…..men såklart de är ju inte säkert heller men man borde ändå kunna få göra så om man vill.

tyckte #22 s ide va bra om att man kan kolla me sajtvärden inna om man kan få göra ett undantag då.men då borde de stå me på regellistan.

gulzebra
0

Asch, finns andra kontaktsätt också.
Bilddagboken tex, där är ett kontaktsätt.
Helgon och lunar likaså.
Och så finns förstås djungeltrumma och flaskpost om man är riktigt kreativ (eller dum) Skrattande

TienMu
0

haha flaskpost! underskatta inte de! ja skicka en sån när ja va liten 8 månder senare fick ja svar från en kille som hade hittan flarran i bottenviken,ja kasta i den vid min stuga i östhammar….de du ;)

TienMu
0

E ja dum då? Rynkar på näsan

Ladyinred
0

hon gav ju alternativ. kreativ eller dum. de va du som sa att du va dum :P

TienMu
0

haha men ja skojja ju bara….skicka flaskpost som liten va sjukt kul! *lol*

fast de va ju igentligen en dum/rolig grej som blev rätt kreativ i slutändan!

Ladyinred
0

tycker att det va riktigt häftigt att du faktiskt fick svar från nån

teachingbirds
0

#31 jag har hittat en flaskpost en gång för länge sen. kommer dock inte ihåg om jag gjorde nåt med den, var så liten. När jag var mindre brukade vi oxå skicka iväg heliumfyllda ballonger med en lapp i, så fick man se om man fick nåt svar från den som hittade ballongen när den hade smällt. Miljöförstöring på hög nivå! ;)

gulzebra
0

#27: Coolt :O Jag försökte med flaskpost jag med en period, men jag var så dum så jag skickade vid en sjö mitt i skogen… x'D

#28: Det får du bestämma själv - men personligen tycker jag iaf att flaskpost hade varit ett lite korkat sätt att försöka få tag på en som säljer råttor, och jag antar att det inte var ett väldigt segdraget råttköp du försökte göra som liten… ;P

TienMu
0

#33 haha…ja sälja råttor via flaskpost e no ingen höjdare…

Micca
0

#21: Nu blev jag nyfiken, hur kan man spåra ett kontaktkort om man inte byter hela tiden?

teachingbirds
0

#35 Det lagras ofta vem det är som äger kontantkortet numera tyvärr.

Nicciz
0

Orkar inte läsa hela tråden idag.. men jag om någon borde klaga eftersom jag lever med skyddad identitet. Och tom jag har skrivit annons med kontaktsätt, min mail och bostadsort…

TienMu
0

#37 jo men det är ju ditt val,en risk du tar. Alla kanske ej vill det.

hus-musen
0

fortfarande så är det inget tvång att annonsera här.De är helt frivilligt. Dessutom om man ska vara så himla hemlig så borde man verkligen inte sitta på ett öppet forum!

Och vill någon få tag i en person med skyddad identitet så är de inte så svårt ändå tyvärr med tanke på att det egentligen inte finns någon riktig skyddad identitet i sverige.

Qui dormit, non peccat

Nicciz
0

#39 kan bara hålla med, när man kan få tag på människor med skyddad identitet är det inte svårt att hitta dem utan.. det är en risk öht med att vara aktiv på internet.

TienMu
0

Jo men jag tycker så å de tänker jag fortsätta tycka sådäså! Cool

Micca
0

#36: Om du går in på en affär och köper ett kontkort kontant hur menar du då att ska de kunna spåra det till dig? Eller lagra någon som helst information?

teachingbirds
0

#42 Om du ska förhindra lagring av numret så kan du inte registrera dig någonstans. Det gäller överallt på internet, alla register osv. Det är inte lätt i dagens samhälle att undvika detta. Eniro och hitta.se är otroligt bra på att leta reda på nummer, då de betalar företag för att lämna ut info osv.

Micca
0

#43: Jag har haft mitt extranummer i ungefär 4 år och aldrig kommit till en situation där jag måste lagrat det, ska jag fylla i mitt nummer med mitt riktiga namn använder jag min "riktiga" mobil. Nån får gärna försöka men har ytterst svårt att tro att det går att spåra. Både hitta och eniro tar dessutom bort alla kontaktuppgifter om man bara ber dem, fast det finns säkert fler företag än bara dem.

Xondah
0

Alla borde få rätt att kunna annonsera så jag tycker det är spade hink och sandlåda fasoner att ha regler på kontaktsätt, är du intresserad så kan du pma. Detta är ju trots allt internet, då pmar man väl;).

Inte fasiken ringer man om man kan skriva. Det viktiga är väl att informationen om VAD man säljer finns. Skickar ett pm om jag är intresserad, tycker jag då att oj de var alldeles för långt, frågar jag vad det finns för alternativa frakt sätt. De vill säga om jag verkligen är intresserad.

#39 "fortfarande så är det inget tvång att annonsera här."

Ska detta inte vara ett hem för alla glada råttägare och att alla ska kunna använda funktionen att kunna annonsera? Eller är det bara för oss som sitter tryggt och bekvämt? Kommer du nu svara att det är frivilligt, tycker jag faktiskt du inte har nått vettigt att komma med.

Det finns ju faktiskt inget som säger att regler inte kan tänjas på i specifika fall vilket isåfall borde stå med på Annonsregler. Så att alla kan känna sig välkommna men de kanske är väldigt jobbigt att tillägga en sådan sak?

hus-musen
0

#45 Jovisst alla får annonsera. Reglerna blev faktiskt framröstade av medlemmar här men nu passar de inte för vissa så då ska allt ändras? Nej, det kommer inte att hända, annonsreglerna kom till för att de var så många flumannonser och folk som aldrig fick svar.

Konstigt då att ingen har skrivit in och bett om att få ändra pga personliga orsaker. Det finns inget som säger att de är omöjligt och att de är förbjudet att fråga!

Qui dormit, non peccat

Xondah
0

#46 Om det stod med på info att det är möjligt av personliga skäl kanske folk skulle fråga men istället avböjer att annonsera. Jag förstår faktiskt inte hur en annons måste bli flummig pga bostadsort och telenummer.

Allt ändras? Vad har du fått de ifrån? Nej, de handlar om ett tillägg. Tråkit att folk ska vara så trångsynta.

hus-musen
0

#47 Det frågas ju om allting annat när de gäller annonserna så då borde folk kunna fråga om kontaktsätten oxå.

Nej men då fanns det inga regler, (de är bra många fler punkter än bara bostadsort, telefon och mail) så annonserna var inte alls bra.Därför röstades alternativen fram för att de var så folket på rif ville ha annonserna.

Annat kontaktsätt finns för att PM funktionen inte fungerar alla gånger, finns dock inget som säger att man måste lämna ut sitt telefonnummer, när de räcker med mail eller annat kontaktsätt..

Akta din ton är du snäll.

Qui dormit, non peccat

Xondah
0

Det har röstas fram förut ja, men vem säger att alla tycker så idag? Min ton? Förklara gärna vilken ton tack. Om jag tycker nån är trångsynt är jag inte tillåten att säga de, för då ska jag akta min ton. Obestämd

hus-musen
0

#49 Ta då kontakt med sajtvärden, i slutändan är de hon som bestämmer.

Qui dormit, non peccat

Allamej
0

Annonser som är godkända:

1:

2:

3:

Någon som ser ett samband mellan dessa annonser? Vi vill ha ett alternativt kontaktsätt. Är det en webbmejl eller telefonnummer eller vad som helst spelar väl inte så mycket roll…

Annonsreglerna finns av en anledning. Om du undrar om den så finns det en tidigare inläggknapp som man kan trycka på upprepade gånger för att leta reda på tråden.

Ber om ursäkt om jag låter bitter men reglerna finns som sagt av en anledning.

Vill man få tag i någon för att jäklas eller skada så får man tag på personen… en annons på ett forum som anger vilken stad man bor i spelar nog ingen roll då…  Varken bu eller bä

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Nicciz
0

Har man ett användarnamn som inte är kopplat till sitt namn, och inte skriver någon info om sig själv så har man en garanterad säkerhet i att skaffa en mail, antingen med eller med annat namn. Och en bostadsort ger inte tillräcklig information.

Vad det hänger på är vad man skrivit i samband med användarnamnet.

#0 Allt står på din pres, ålder stad och bild? Jag förstår inte varför du startar den här tråden?

Nicciz
0

ett förslag är ju att man starta ett mailkonto för bara sådana kontakter. Tex annonssvar09@hotmail.com :P

TienMu
0

#52  jepp…men jag har inga problem med att lägga ut de heller.men telefon nummer vill jag inte lägga ut.

Å sen är det mest för att jag tycker att man borde kunna få annonsera trots att man bara vill bli kontaktad via pm.

Nå fel me de eller? Jag får väl tycka så om jag vill.Eller ska vi kanske ha en regel mot de åxå. Du får ej starta en tråd om vad du vill utan att kontakta sajtvärden först kanske?

Nicciz
0

#54 Jag tror du tappat din egen ursprungsåsikt.. och lagt på irritation för andra saker man måste ju inte lämna tfnnr??

Det är väl inge fel i att ha åsikter. Att det ska vara ett kontaktsätt utöver pm är för att det varit så mycket strul med pm funktionen ju, så det är för att underlätta för säljaren.

Är det fel på att fråga vad man inte förstår ;P jag frågade för jag ärligt talat inte fattar vad problemet är..

teachingbirds
0

#54 regel nummer 1 för att internetanvändandet ska fungera så bra för en själv som möjligt är att lära sig att inte ta allt som ett personligt angrepp. Personen som skriver till dig känner dig inte, och vet inte mycket om dig (förmodligen). Ta inget på nätet personligt!

TienMu
0

Min ursprungsåsikt är rätt tydlig: Jag undrar varför man inte kan få annonesera ändå å de har ja fått svar på dvs de va fömånga oseriösa annonser osv. ok visst men om man tar kontakt med sajtvärden å kommer överens om att man har personliga själ för å inte vilja skriva bostardsort el mejl å tele rakt ut i annonsen utan man bryr sej bara om att få pm. ska man inte kunna få de då?

Å sen sa ja som förslag att de kanske kunde stå som en parantes under punkterna (har du personliga själ att inte skriva någon punkt ,kontakta sajtvärden) de kan väl inte vara så farligt?

Är ju bara en idé, men då är de en del av er som skriver jättenegativt å ratar allt, å de går ju absolut inte å ändra på någonting! Det som är ÄR!

Men alla kan inte tycka likadant,å jag har en annan åsikt å vill få skriva den.

Ska jag be om ursäkt för att jag är en männsika med en åsikt och som vill framföra den? Det kära vänner tänker jag icke göra.