bygga ut buren
den här hittade jag precis på blocket för 100 kr. Jag har länge kollat efter en till bur att sätta på tjejernas bur så de får lite mer plats. Visst, den är liten. Men den finns bara några hundra meter från mig och den är så billig. Annars är allt alltid så långt bort. Tror jag tänker köpa den i väntan på en bättre. En hylla och en hängmatta till är nog endå uppskattat, för mer lär den inte rymma :P
38*47*23 är måtten.
kom på att jag nog måste länka till annonsen om jag ska få visa upp bilden här.

Oj den var liten!Men billig=)
Hur ska du bygga ihop den? med sånna där rör eller på höjden?
Qui dormit, non peccat
på min egen bur är det ett valv som går att ta bort och då är det ett hål i taket. där ställer jag den här lilla buren istället.

Åh, du får gärna visa här sen.. dom lär ju uppskatta det iaf! :D
hon bodde tydligen en mil ut i skogen men kör in den till mig i morron. så homla snällt :)

Ja, det var snällt :D
vid 11 i morron bitti så ska vi mötas vid ica affären :D jätte smidigt, då hinner man handla lite frukost innan o så.
#7 jaaa
Hur blev buren sen? :)
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
ska ta en bild sen idag. behöver städas nu så vill inte lägga ut bilder innan det är gjort :P
Oki, väntar :)
har inte orkat städa än :P
Vi har också städdag idag :P
Fast klockslaget har jag inte bestämt än :D

Jag storstädade igår och till min förvåning så låg den större delen av bajset i toalådan som dom för övrigt nu har vält ut:) Kanske en protest från den som inte tycker om att gå på lådan.
Haha:D
Jag får inte mina killar att fatta att gå på lådan.. de bajsar och kissar runt om hela buren :(

försök att vakta dom när du ser at dom bajsar eller kissar så sätter du dom på lådan och ta med bajset och lägg de i lådan så fattar dom att de är där man ska lägga de till sist. eller man kan hoppas på de iaf. 
jag samlar upp allt bajs och lägger i lådan hela tiden, samt att jag skurar noga där jag inte vill att de kissar. håller man efter det så fattar de rätt snabbt.
Ja, så gjorde jag med mina honor. Har bara inte haft hanar så länge så jag visste inte om de var lika snabblärda som tjejerna. Men varför skulle de inte det? :p ska spara några kluttar nu när jag städar och lägga dem i bajslådan och göra så varje dag så kanske dom fattar snart :D
Har du städat redan? :P
jag var lat igår. men jag får gäster ikväll så det är nästan bra att jag sköt på det en dag, annars hade jag fått städa idag oxå. med tanke på att de e 20 st som bor i vardagsrummet, så städas det ofta.
Hihi, jag städade igår kväll. Passade på medans min farbror och hans fru var på besök, de älskar att umgås med råttorna när de springer fritt :D
Råttorna blev nöjda, och jag försökte hitta på lite nya sovplatser osv till dem, men det bryr de sig inte om.
En fråga; varför får min lilla Bella inte sova med i hängmattan? Alla de vuxna råttorna sover där, men bella ligger bakom toalådan helt ensam :( När hon försöker gå med i hängmattan blir min nästäldsta hona arg och föser bort henne.. :(
Det är också den honan jag var tvungen att sätta i arrest när Bella kom, för hon var riktigt elak i flera dagar.. Igår slapp hon tillbaka och nu puklar hon inte på den lilla längre iaf, men hon slipper inte in i hängmattan och mysa..
låter som du har en väldigt dominant ledarhona. Kan hända att hon lugnar ner sig lite om ett tag. Men ge dom en till hängmatta så kanske flocken delar upp sig så att inte den nya honan tvingas ligga ensam. Är hon riktigt omöljig skulle jag överväga att ta bort henne när hon skapar en sån obalans i flocken, en flock ska vara harmonisk och hon verkar störa den väldigt mycket. Men ge det lite tid….
De har nu två hängmattor i buren, och nyss då jag kollade så låg två i den ena och två i den andra.
Rainer har alltid varit något av en ledare i flocken, och för ca 1 månad sen då min 4 månader gamla hona kom till försökte hon peta på den men hon gav inte efter så Rainer lugnade ner sig ganska fort. Men det har varit värre med den lilla, det är som att hon försöker visa att hon är störst (hon är störst av mina honor) och lägger sej på den lilla och jagar runt henne, stöter bort henne från matskålen mm. Så satte jag rainer i arrest, hon var där 2 veckor, igår fick hon komma tillbaka och då verkade det som att hon har lugnat ner sig. Bråkar inte med lillen, den får äta ifred osv, men inte sova i hängmattan med henne.
Har övervägt att ta bort henne men det tar emot då hon verkligen har varit jättesnäll i flock tidigare och väldigt mysig mot människor. Det är bara den första tiden som hon är vresig, och den där första tiden verkar vara längre än vad den är med andra råttor som får nya burkamrater.
Nu verkar dom lugna iaf :)
jag har oxå en råtta som kan vara lite svår mot nya råttor, men han har lugnat ner sig nu när han blivit lite äldre. som om han växt till sig och mognat från tonårsmobbningen.
Haha ja, tonårsmobbning kan man kalla det :D Rainer är nu 1 år och 2 månader så hon är ju inte helt ung.. men hon har blivit märkbart lugnare men inte så att jag är helt nöjd.
Hon älskar att vara bland med människor men kan inte sitta still nån längre stund och är jäkligt snabb på att gömma sig så att man inte hittar henne. Så nån idealisk råtta har hon väl inte varit, men i och med att hon är så snäll o kelig mot människor och bra i flocken bara hon får mobba ett tag så har jag haft överseende..
fungerade hon bra innan den nya råttan kom? beroende på plats och energi o pengar så kanske man skulle kunna sätta in fler råttor så att det blir två gruperingar eller helt enkelt två olika burar.
visa gärna bild på buren när du e klar ^^
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
Njaa, det var lite sisådär.. Först var det bara hon och hennes ursprungliga kompis My. De bodde tisammans i över ett år, och så kom Mango (hona på 3 mån). Då mobbade rainer den nya ganska mycket under en vecka men efter det lugnade hon ner sig. Så blev de 3 en grupp. Så kom lilla Bella och då blev rainer sur.. Hon mobbade som sagt hela tiden, bella fick inte äta ifred, inte sova i hängmattan osv. Jagade henne runt buren på natten o tvingade henne på rygg så hon pep. Aldrig så att hon skulle gjort illa på allvar men konstant mobbas..
Så satte jag rainer i arrest i en annan bur där hon fick vara ensam. Igår då jag städat buren satte jag tillbaka henne i flocken och då fungerade det bättre. Bella får äta ifred, och rainer jagar henne inte. MEN, Bella får inte sova i hängmattan..
Framtidsplanerna är att skaffa en till bur så att jag har två honflockar. Men nu är jag på gångs att skaffa en riktigt stor voljär så det kommer först :)
Förlåt att jag kapat din tråd annars. Har du städat snart så man får se bilder? :p
ett ögonblick…
Nej så fint det blev! :D och så fina dina burar är, de ser mer ut som möbler än burar.. *avundsjuk*
så fint det blev :)
tackar :D
vad fint de blev
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
ohmengud, ligger det en döskalle i buren? :O
det blev ju jätte fint ju! :D
japp, det är en väggprydnad från pirates of the caribbean som passar jätte bra som hus 
#37 Okej, haha den såg ju verklig ut :O