Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 735 ggr
Sloj-border
0

jag är så sugen på råtta/or!

Hej! jag är "ny" här på rif annars brukar jag hålla till på aif (akvariefisk.ifokus.se). jag blev så sugen på en tamråtta när jag var på djuraffären! dom är så söta och verkar så snälla :)

Om det är någon snäll råttägare som har tid att svara på några frågor så hade det vart jätte snällt!

Frågorna:
1. hur många råttor måste man minst ha tillsammans?
2.vad ska man ha för bur? typ plast eller galler?
3.är det bäst att köpa från uppfödare än från djuraffär?
4.tål dom att man "går ut med dom" asså typ håller i dom ute så dom får se sig lite omkring, eller är dom känsliga för kyla?
5.hur ofta behöver dom mat och hur ofta måste man göra ren buren mm.?
6. behöver man tillsätta typ C-vitamin eller nått?

om det är något mer viktigt om skötsel mm. betätta gjärna! :) förlåt om det vart mycket frågor men om jag ska ha råttor vill jag att dom ska ha det bra :D

Absinthe
0

**1. hur många råttor måste man minst ha tillsammans?
**Minst två men gärna tre. (Av samma kön)
2.vad ska man ha för bur? typ plast eller galler?
Fågelbur av lite större slag är att rekommendera då de gillar att klättra, man ska inreda med rör, hängmattor hus osv, tänk på att INTE ha sågspån om burunderlag bara. De ska ha flis från lövträd eller om man köper papperspellets som heter toa-lätt, går även bra med tidningspapper men detta måste bytas mycket oftare.
3.är det bäst att köpa från uppfödare än från djuraffär?
Uppfödare säger jag som uppfödare, vi kan berätta mer om fel i linjerna som kan dyka upp samt att man får förhoppningsvis hanterade ungar ifrån början som växt upp på bra mat.
**4.tål dom att man "går ut med dom" asså typ håller i dom ute så dom får se sig lite omkring, eller är dom känsliga för kyla?
**När du kan vara ute i t-shirt/linne utan att frysa så kan du ha råttorna med dig ut, men släpp inte dem helt lösa då de kan springa ifrån dig, finns en sele av kickimodellen som är att rekommendera.
5.hur ofta behöver dom mat och hur ofta måste man göra ren buren mm.?
Mat ska de alltid ha tillgång till egenblandat Torrfoder med bas på de fyra sädesslagen, sen ska de ha middag i form av allt från kostcirkeln en gång om dagen minst, även kött för att förtydliga. Allt nyttigt bra mat för människor är bra mat för råttor. Byter efter behov, har man två tre råttor räcker kanske städning en gång i veckan, medans om man har fler får det ske oftare.
6. behöver man tillsätta typ C-vitamin eller nått?
Nej råttorna bildar sin egen c-vitamin, ger du rätt kost behöver du aldrig tillsätta något konstgjort. =)

Sloj-border
0

#1 tack för jättebra svar Absinthe! :D ska tjata, tjata och tjata på mamma enda tills jag får 2-3 råttor!! ^^

är det någon som vet någon bra uppfödare i sundsvall? :)

Absinthe
0

Du ska inte oroa dig för mycket vart uppfödaren befinner sig, transport brukar ordna sig ganska bra. =) Var noga med att fråga ut den uppfödare du finner intressant på massa frågor, för att försäkra dig om att de är seriösa. Sjukdomshistoria och tempramentshistoria, vikter och vilken kost de får, om de reggar i SRS och om de inte reggar kanske de kan svara på varför de inte gör det. Kolla runt massa på forumet, lär dig lite mer, ta del i trådar och bilda din egen uppfattning på vad som är bra och dåligt. Och är det nåt så fråga, du kan alltid fråga mig om du känner för det, svarar så fort jag kan.. =)
Lycka till!

Sloj-border
0

#3 okej, tack så jättemycket för att du tar dej tid och hjälper mej! :)

Lovizaa
0

Hehe är också sugen på råttor. Skrattande

Lovizaa
0

Hur stor måste buren vara minst för 2-3 råttor?

Lovizaa
0

vad rekomenderar ni, hanar elr honor?

vad för mat är giftig för dom?

kan man bada dom?

Love-
0

mitt tips är att du läser på mer om råttor innan du tar och skaffar dem

dem flesta av din frågor finns det svar på här på rif redan om du söker vill inte verka dum eller så men det e vad jag tycker

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Lovizaa
0

men jag ska inte köpa råttor :P

Sloj-border
0

men ska man ha 1 hane och 1 hona eller 2 hanar eller 2 honor? :P

Bim
0

Bra svarat absinthe! :D

#6#7  Jag säger att desto större bur ju bättre! ;) Men du kan kolla här på burräknaren.
Om du vill ha lite lugnare råttor (typ soffpotatisar) så ska du nog satsa på hanar och du vill ha spralliga och busiga så är det nog honor.. ;)Du kan läsa mkt om mat här på rif!
Råttor kan äta det mesta men visst, vissa saker är det nog bäst att man undviker. Men somsagt, sök här på rif så hittar du bra mattrådar!
Ja, man kan bada råttor, vissa älskar och bada, vissa hatar det. Men bada inte mer än när det behövs.

Nu fick du lite snabba svar på det.

Bim
0

#10 MINSt 2 råttor av samma kön i samma bur! Så jaa, antingen två hanar i en bur eller två honor i en bur. Men det går ju att ha många flera också!

Lovizaa
0

Okej :D Hur badar man dom? måste man klippa klorna på dom?

KickanW
0

Jag bor i Sundsvall och pendlar ofta till Stockholm… Så om du hittar några bebisar från en bra uppfödare kan jag hjälpa till att transportera den sträckan. Att få dem till Stockholm brukar inte vara ett problem :)

Sloj-border
0

åå vad snällt! :) jag vill nog ha 2 hanar=soffpotatisarCool hehe^^ jag tycker att fläckiga råttor är sååå fina!! :D är det någon som säljer fläckiga hanar? :D (måste först övertala mamma och pappa om en råtta :P för jag har redan 1 häst 1 hund och 3 akvarier xD men jag vill så gjärna ha 2 st råttor!! för jag tar väl hand om alla djur jag har och jag har mycket tid över för små råttisar SkrattandeKyss

Sloj-border
0

föresten kan man typ ha sommarråttor eller nått? xD :D

Lovizaa
0

#15 Jag tror att du ska läsa på mer om råttor innan du börjar tjata på dina föräldrar. ;)

Sloj-border
0

innan jag har lyckats övertala mina föräldrar lovisa, så har jag nog hunnit läsa igenom alla hemsidor, böcker  och alla inlägg som finns! xD och jag skulle aldrig skaffa ett djur jag inte vet någonting om! :S varför tror du dee?? :S :S du känner ju till´och med mej! vi har ju hållit på prata om råttor mm. och då sa du ju samma sak och du vet ju vad jag svarade då?? :S

Lovizaa
0

ööööööö

det var bara ett råd :S

Lovizaa
0

är ca. H:48cm B:64cm D:40cm för litet för 2 råttor?

Allamej
0

#20 ja

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Sloj-border
0

haha mamma och pappa ba: du får ingen råtta så länge du bor i det här huset" xD "isåfall måste du sälja häst, hund och alla akvarier.." åååååå vad arg jag blir på doooommm!!Skrikandes xD jag vill inte sälja min häst och inte min hund och inte mina söta fiskar heller! men jag vill värkligen ha en råtta!! asså jag har tänkt på de i flera månader och jag har inte ens börjat tänka negativt på dom på något sett! jag skulle ju kunna typ bygga om en garderob (stavas??) till en råttbur + att jag hade kunnat bygga en "rasthage" till dom på slöjden eftersom jag inte kan ha dom helt lösa i rummet pga. alla sladdar till akvarierna mm. eller så hade jag kunnat byaag en råttbur på slöjden.. kan man ha typ hönsnät som "galler"?? :D

Sloj-border
0

titta vilken fin liten råtta!!^^ http://www.blocket.se/vi/20310498.htm?ca=4_s

den hade jag velat haa!!

Lovizaa
0

#21 Vad är lagomt då??

Sloj-border
0

jag vill gjärna ha svar på min fråga i inlägg #22 :) jag vill inte stressa någon men jag tänkte bara putta upp så inte tråden försvinner Skäms

Allamej
0

Här kan du skriva in och räkna själv :) ju större desto bättre

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

teachingbirds
0

#22 Hönsnät kommer inte fungera som galler, eftersom råttor är väldigt bra på att komma igenom små hål.

Sloj-border
0

#27 okej.. :/ vad kan man andvända? är det någon som vet vad man kan ha för slags galler och vart man kan få tag på de? :)

Ladyinred
0

fyrkantsnät är jätte braSkrattande finns ofta att köpa där du skulle köpt hönsnätet.

Sloj-border
0

#29 jaha :D vad bra! :D  men innan jag köper råttor så tänkte jag försöka få tag på någon som kanske ska åka bort och behöver "råttpassning" (som jag kanske kan få sköta om) eller nått för att se om jag verkligen har intresse :) eller om någon vill låna ut sin råtta på sommarn eller någon vecka/månad på foder mm. :P
jag vill verkligen ha råttor! det är ett djur jag har fastnat vid otroligt mycket! dom är så söta och verkar så snälla mm :) men jag har aldrig hafft råtta och kan inte så jääätte mycket om dom.. men jag har läst en del på internet mm. och jag kommer läsa mer också :P

Lovizaa
0

#26 Jag gjorde det men det stog att man kunde ha 2 råttor i måtten som ni sa var för små.

Ladyinred
0

minimum är väl 60*60*60 om jag inte minns fel.

Allamej
0

Om någon säger, större är bättre så bör du lita på detta. :) Ingen vill jäklas med dig bara för att dom säger så.

Den bur du tänkt lämnar inget utrymme för lek och bus.

Om du läser om burar och boende här på sajten så kommer du snart att inse att råttor behöver bra tilltagna utrymmen för att må bra.

Lovizaa
0

Jorå det vet jag :D Men jag ska inte ha råttor i den elr nått, men jag bara undrade, har en fågelbur här hemma x)

mizzive
0

Vart kommer du ifrån? :)

Sach
0

Ang att tjata på föräldrar för att man vill ha råttor. Klart man inte ska ge upp på första nejet. Men man kan ju vänta oxå.

Mina föräldrar sa tvär nej till råttor så länge jag bodde i samma hus som dem. O de gav inte vika. Så jag väntade tills jag flyttat hemifrån (plus fem år extra =)) för att ha tid, plats och framförallt råd med råttor. För råttor kräver mkt tid och faktiskt en del pengar. Men visst nu skämmer jag säkert bort mina råttor.

Men inredningen av tyg byter jag ofta ut för jag gillar inte när det stinker råttpiss i hela lägenheten. Så det blir lite pengar på tunnlar och IKEAS tygkorgar som jag aldrig kommer ihåg namnet på.

När det gäller bur (som faktiskt oxå kostar en hel del) så håller jag med föregående talare. Ju större desto bättre. Mina råttor blev mkt gladare när jag köpte större bur till dem. Fast de bodde i en fullt godkänd bur. Men nu kan de leka mer och springa upp o ner i buren i en jäkla fart.

Sen rekomenderar jag TS att läs på om råttor innan du tjatar på föräldrarna. Dels för att du verkligen ska vara säker på att du vill ha råttor när du vet vad som krävs av dig som ägare. Men även för då kan du visa dina föräldrar att du är fullt kapabel till att ta hand om råttor. Argumentera varför du bör ha råttor kan du ju göra först när du har kunskapen om dem.

(en anektdot) När jag var yngre skaffade jag mig en nymfparakit efter lite lätt tjat på föräldrarna. Detta var dock dumt och ogenomtänkt och jag tröttnade fort. Men fick givetvis fortsätta ta om fågeln ändå. Men jag var naiv o trodde att de var lätt att få en fågel handtam och insåg inte vilket jobb som krävs. Så sen dess manar jag alltid andra till att tänka noga igenom innan du köper. Många resonerar att man kan ju alltid sälja djuret om det inte funkar. Men hur schysst är det mot råttorna eller vad det nu är för djur att behöva flytta för att en människa fallit för det söta lilla djuret i djuraffären.

Tänk efter, känn efter och läs på, om och om igen.

Så blir det toppen när du skaffar dina första råttor

Lovizaa
0

#36 Det var bra skrivet! :)
Jag tjatar inte på mina föräldrar för jag känner mig som att jag jag köper ngt jag egentligen inte får, när dom säger ja för att inte orka lyssna på tjatet längre. Jag har inte ens frågat om jag får råttor, det gör jag när jag kan så mkt om dom som man borde, när man ska sköta om råttor. Flört Så jag läser på mer innan jag tar upp den frågan med mina föräldrar. ;)

Sloj-border
0

#36 ja det var bra skrivet! :) men det är så klart jag läser hur mycker som helst om råttor nu och jag håller ju fortfarande på att leta all informatión som finns!m :P men man kan ju alltid lära sig mer och jag håller på tokläser om dom små liven :P men jag undrar en sak.. idag när jag var på arken så sa dom att om man ha 2 hanar tillsammans så kan dom ofta hamna i slagsmål med varandra så att man brukar få separera dom i 2 burar.. men här påå rif verkar det vara väldigt många som ha hanar tillsammans.. och jag vill ju så gjärna ha hanar :P  och så sa hon att hanarna blir mycket större än honorna..men det stämmer säkert.. men hur mycket större? ;)

Som jag har sagt så skulle jag ALDRIG skaffa ett djur utan att läsa jättemycket om dom innan :P och som jag också har berättat så hade jag tänkt att "låna" råttor för att se hur det är innan jag köper helt egna ;) och pengar är inget bekymmer :P för det kostar väl inte mer än 1000 i månaden?? :O

och föresten :P jag måste börja tjata i goood tid injnan jag ska köpa något djur!! xD för det kan ta ett halvår/ett år innan jag  får de jag vill ha :P haha hunden tjatade jag om sen jag var 4 och nu är jag snart 14 ^^

KickanW
0

Det finns en del hanar som får temperamentsfel och därför inte kan bo med andra råttor, men det är inte särskilt vanligt. De allra flesta (speciellt om det är från bra och trygga föräldrar, alltså avlade hos uppfödare) hanar ska gå bra att ha tillsammans med andra hanar!

Angående pengar. Nej, råttor är väldigt billiga i drift… Så länge de inte blir sjuka. Tyvärr är det väldigt vanligt att råttor får tumörer, rosslar, får ohyra osv och då kan veterinärskostnaderna bli rätt höga. Så skaffar man råttor får man se till att ha en buffert eller kunna låna pengar om det krisar. Har man riktig otur kan sjukdomar leda till många tusenlappar till veterinär och mediciner.

Sloj-border
0

#39 okej : )