är värmepelelts bra burunderlag?
är det bara för att råttorna kan få problem med luftrör och liknande som man inte ksa ha underlag och liknande som dammar mycket elelr varför ska man inte ha spån?
Vi har tänkt ha värmepellets (träpellets) till råttorna, men har haft papaerspelelts.
ÄR träpelelts bra?
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus
Spån är cancerframkallande hos råttor. Dessutom luktar spån starkt av terpentin och det är inte så hälsosamt.
Toa-lätt är ett omtyckt burströ. Själv använder jag träpellets, funkkar hur bra som helst! :)
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

ok bra bra. För de är ju inte behandlade då de ska eldas.
Jag anv fleece plädar till råttorna. Bränslepeööets låter hårt att gå på för dem. Har anv bränslepellets i sandlådor till katterna.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

har inte värmepellets typ noll uppsugningsförmåga o är stenhårt? eller vad har ni för pellets?
Qui dormit, non peccat
#4 När katterna har kissat på dessa hårda pellets så smulas de sönder till sågspån. O för råttor är jag rädd att de andas in spån i nosen då de andas. Nu kissar ju en katt i mer mängder än en råtta men ändå.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

#5 ah okej.. ja en katt kissar ju lite mer än en råtta=) Undrade bara för att bränslepelletsen som morfar hade kunde man lägga i vatten men de hände absolut ingenting..
Qui dormit, non peccat
Jahaaaa, det är därför ca hälften av pelletsen är söndersmulad då jag städar! Jag har oroat mig för att det är råttorna som gnager på pelletsen då de har tråkigt, men om den smulas när de kissar på den förklarar det ju saken. ^^
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Jag skulle inte använda träpellets till råttorna av den enkla anledning att dessa pelletspluttar ju består av pressat spån (barrträd). Det blir ju nästan samma sak som att ha "vanligt" spån i buren.
Det finns däremot cellulosapellets också, dessa har jag ingen erfarenhet av själv men jag tror dessa är bättre lämpade för r8burar än träpellets.
Missade ju hälften… Fortsätter:
Anledningen till att man inte skall ha spån från barrträd till sina råttor är att i barrträdsspån finns det terpentin vilket är cancerframkallande samt att det kan irritera råttornas luftvägar. Vanliga "eldningspellets" är alltså inget som jag skulle rekommendera dig att ha till dina råttor. Papperspellets är däremot jättebra.
Vill du ha spån till råttorna ska du försöka få tag på asp-/al- eller bokflis. Dessa går utmärkt att ha till ratsen då inget terpentin finns i dessa.

ok tackar :P
Använder halmpellets,skitbra !

halmpelelts? var köper man dem?
vad består Toa-lätt av?
Toa-lätt är papperpellets
ok ;) och det är inte farligt?
Papper är perfekt underlag, så papperspellets är jättebra :)
okej :D