Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 1849 ggr
MangoMelon
0

Hjälp med Hornbach

Jag har ett problem..
Skulle göra vad som helst för att få tag på en Hornbach voljär, men de finns inte tillgängliga i Finland..
Här får man betala ca 3000 kr för en bur i samma storlek, om det ens räcker..
Känns som att jag sökt överallt och när jag ser bilder på era voljärer blir jag grön av avund..

Så till min fråga; finns det någon här på rif som skulle kunna hjälpa mig att få en hornbach till finland? :p
Vet att det är lite långsökt kanske, men vad är man inte beredd att göra för sina pälsklingar? :)

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Sweetheartno1
0

Vad kostar det att åka fram och tillbaka från sthlm till "dig" ?

//Sweetie

MangoMelon
0

Hmm beror på om du åker med Silja eller Viking Line ;)

BRAGO
0

Var i Finland bor du? Jag vet att det förr gick att skicka saker med båten utan att någon åkte med. Dvs att någon köper buren åt dig här och lämnar den till typ någon på bildäck på båten och att du sen möter upp båten och hämtar ut "paketet". Vet inte om det fungerar fortfarande, men kolla med färjeföretaget som är lämpligast för dig, eller den som är billigast.

MangoMelon
0

Jag bor i en stad som heter Karis, ca 45 min bilfärd till huvudstaden Helsingfors dit färjorna kommer och ca 1h 15 min till Åbo dit Viking Line kommer. Att skicka "paketet" med färjan är väl billigast, kostar säkert en förmögenhet att skicka det som vanligt paket..

Det enda problemet i mina ögon är att jag inte känner någon som bor i sverige, så vem skulle kunna köpa buren till mig och skeppa iväg den hit? :S

Vet att jag skulle kunna söka på blocket och kanske hitta en där, men har hört om bedrägerierna som pågår där.. Blev utsatt för det för inte så länge sen och det var banne mig inte så trevligt..

cacao
0

PS: Kolla min tråd ang mått på Hornbach då det i olika trådar här inne skiljer himla mycket på måttangivelserna. Enligt en medlem här inne på råttot iFokus så finns dom tydligen i olika storlekar fast de säljs i samma kartonger och till samma pris.

Inte så kul att få hem en bur som kanske inte var så stor som man räknade med först.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

MangoMelon
0

Skulle någon här kunna tänka sig att vara min "dealer"? Jag hade tänkt mig så, att jag får tag på någon vänlig själ i sverige, skickar över pengar och får buren :)
Som sagt är jag skeptisk till blocket och andra större försäljningssidor, då jag blev utsatt för bedrägeri för en tid sedan.

MangoMelon
0

Puttar upp tråden lite :) ingen som kan tänkas hjälpa mig?

Lancia
0

Problemet är väl att många stockholmare inte har bil och därför kanske inte kan hjälpa till. Jag själv bor inte i Sthlm utan ca 170 km därifrån, men om jag har vägarna förbi och åker bil så säger jag till, om du inte fått hjälp då än.

Sweetheartno1
0

Kolla upp vad allt kostar och hur man ska gå till väga så kanske det blir lättare att hjälpa till ! Skrattande

//Sweetie

CamillaS
0

Hmm.. min pappa åker till Finland då och då eftersom vi har sommarstuga där, men tror det skulle bli lite för svårt att få pappa att först åka till en Hornbach butik för att sen frakta över den till Finland..  Vi har inte direkt så nära till Hornbach heller.. även om jag har köpt en själv. Oskyldig

MangoMelon
0

Nu står jag i kö till Silja Lines helpdesk, ska fråga av dem ang priser och tider och så, så berättar jag till er sen! :)

MangoMelon
0

Nu har jag pratat med dem på Tallink och Silja, och de sade att de kan stå till tjänst endast om man har ett litet paket eller brev som snabbt behöver över till "andra sidan".. En möjlighet är om någon är med på båten och paketet kan tas in i hytten (såklart :p). MEN, min fråga är nu, kan någon berätta för mig vad Hornbach voljären väger? Så skulle den kunna skickas som vanligt paket?

Lancia
0

den väger för mycket för att skickat som paket iaf, tror jag. Exakt hur mycket vet jag inte men den är ganska tung och paketet är stort som satan :/

hus-musen
0

Jaopp den är för stor för att man ska kunna skicka den som paket, har redan kollat det en gång.

Qui dormit, non peccat

Sweetheartno1
0

Om man nu skulle erbjuda sig att åka fram och tillbaka kommer det ju att kosta en del ! Och antar att du står för det .. Man kan väl åka utan hytt ?

//Sweetie

MangoMelon
0

Jag har nu kollat runt här hemma och ett paket som skickas till och från utlandet får väga max 30 kg och vara max 150cm långt. Om vi säger att buren väger 15 kg kostar leveransen hit till Finland ca 400 kr, och då krävs det ju bara att man skickar iväg paketet.

Om det är omöjligt, måste paketet åka båt, och då står jag såklart för kostnaderna :)
Fast fiffigast skulle vara att få det hit via Posten. Försökte kolla er posts hemsidor ang priser och viktbegränsningar, och där stod att maxvikten på ett paket får vara 35 kg och då kostar det 487.10 kronor.

Mer än 35 kg kan den där buren inte väga. :p

Sweetheartno1
0

Paketet är cca 167cm och vikten är mellan 15-20 kilo ..

//Sweetie

MangoMelon
0

#17 Endast :D

Fast då får det endå åka med posten, maxvikten är inte överskriden. Men man kan ju fundera att vilket blir billigare, att skicka över det med båt där någon måste åka med, eller skicka det med posten?

KickanW
0

#18: Men det är ju får långt… Max 150cm var det väl?

MangoMelon
0

#19 ja för att skicka från Finland till sverige, men inte tvärtom :) Det har jag kollat :)

Sweetheartno1
0

Men dåså ! Skrattande Då funkar det ju !

//Sweetie

MangoMelon
0

#21 Jaa, det borde det göra :D Nu gäller det bara att hitta någon som vill åka till Hornbach och köpa buren och skicka iväg den till Suomi :D Vill du vara den personen? ;D

Sweetheartno1
0

Tänkte bara på att det kanske går jämt ut med att köpa en i finland iaf !?

//Sweetie

MangoMelon
0

Det går inte att köpa en här, därför att det inte finns Hornbach affärer här. Det var därför jag startade tråden från början :D

Vill man ha en bur i samma storlek som hornbachvoljären får man sätta ut ca 3500 kr, och för att få en i bra kvalitet räcker inte ens det.. Så, du kanske förstår varför jag skulle vilja köpa en för 1200 eller vad de nu kostar + 450 för frakt. :)

Lancia
0

Jag vet att hornbach kan leverera åt en, men man måste tyvärr betala den i butiken och det går inte att komma ifrån. Jag vet inte hur dom levererar riktigt och hur mycket det kostar, men om det är likvärdigt med posten så kan ju någon vänlig själ som har vägarna förbi hornbach kanske hoppa in och betala den åt dig iaf så kan dom skicka den direkt. Jag vet inte om det är genomförbart, en liten tanke bara :)

MangoMelon
0

Ja visst, jag är öppen för alla ideer :)
Men då måste jag ju få tag på en hornbach butik, och dessutom veta vilken butik den kommer att betalas i

Någon här som har nära till eller inte så fruktansvärt lång väg till en Hornbach butik, som skulle kunna tänkas hjälpa mig? :)

Lancia
0

Det finns bara 3 butiker i sverige och dom ligger lååångt ifrån varandra. (Sthlm,göteborg,malmö), så att lista ut vilken den kommer att betalas i är nog inte så svårt. :)

Jag skulle rekommendera att du pratar med dom i Sthlm, eftersom det därifrån är närmast att få över den till finland. Jag bor som sagt tyvärr alldeles för långt bort. :/

MangoMelon
0

#27 ja okej, jag visste inte hur de var utspridda i landet och dessutom suger jag på geografi så jag skulle inte ha kunnat räkna ut hur långt det är mellan städerna :P

Finns här någon i sthlm som kan hjälpa mig?? :D

MangoMelon
0

Puttar upp tråden lite igen.  Vad har ni för hyllplan i era hornbach? har nu fått tag på en underbart vänlig själ som ska hjälpa mig få en voljär så att jag kan ta den med hem på torsdag från sverige :D

cacao
0

Hyllplan fanns tydligen att köpa på Hornbach. Det var vanliga hyllplan som egentligen ej hör till buren om jag fattade rätt.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

Lancia
0

Jag hittade inga hyllplan alls när jag var där, men jag kör dels med dom där "vanliga" gråa, triangelformade som man kan köpa i de flesta djuraffärer, samt med locket till förvaringslådan "slugis" som finns på IKEA för 19SEK. Dessa lock (Mellanstorleken, 54x35CM) har perfekt storlek för att passa till en hornbach och är mycket billigare än hyllplan i djuraffärer. Jag har gjort några hål i locket med en nagelsax och satt upp "hyllan" med vanliga piprensare.

MangoMelon
0

Näe nu var det problem igen :( Ingen som bor i stockholm som skulle kunna tänka sig åka till hornbach och köpa buren samt lämna av den i hagsätra? Jag ger ersättning för besväret! Snälla, nån?? Pm:a mig..

Sweetheartno1
0

#32 Jag skulle ju hjälpa dig ! Har vart hos min mamma med min son hela dagen. Drog tyvär ut på tiden ! Sry..

//Sweetie

MangoMelon
0

#33 Jag vet, men det finns inte en möjlighet att pengarna når fram till dig före onsdag :'( minst fyra bankdar sade dom idag på banken :( är såå lessen..