Skygg råtta - vad ska man göra?
Jag har somsagt två råttor - supermysiga Totte som kan ligga och knastra innanför tröjan eller på axlen, och så Nalle.
De har bott hemma hos mig en vecka, Totte va´nde sig jättesnabbt vid mig, men Nalle är svårare.
Så fort jag tar upp honom spratlar och tjuter han.
Dessutom springer han ifrån en när man ska röra honom - går knappt att klappa honom :/
Visst, råttot har olika personligheter - kan så vara att Nalle inte är lika social, men nått måste jag göra för han mår verkligen dåligt!!
Han bajsar jämt när man tar ut honom (stress?) och främst när man hållr i honom. Ofta får han diarre och antingen är han hyper och springer omkring eller så sitter han i ett hörn och skaka.
Att de båda fajtar gör inte saken destu bättre - idag när jag såg en kal fläck på Totte började jag fundera på om det bästa inte vore att skilja dem åt - men sammtidigt tror jag bara att Nalle skulle må ÄNNU sämre då… :(
Ursäkta för långt och rörigt inlägg, men jag vet verkligen inte vad jag ska göra?!
Vill inte tvinga mig på honom samtidigt som det känns som om det vore fel att låta honom vara då han bara blir mera skygg?
Vad säger ni?
Testa bara sitta vid buren och ha tålamod så kanske han tillslut vågar fram. Då kan du ju vara beredd och hålla i något gott kanske?
bråkar råttorna, eller är det bara lek?
Just nu bor de i ett akvarium (tillfälligt) så det går ju inte sådär jättebra :/
Well, jag vet faktiskt inte!
Ena stunden kan de mysa och bara jaga varannn på skoj - men plötsligt så börjar de skrika och slita i varann :/
#2 okej.
Finns säkert de med bättre råttvana som kan ge bättre tips.

Ta på dig en tröja som du inte är så rädd om. Sen plockar du ut honom och släpper inte även om han skriker. När han lugnat ner sig så stoppa in han i tröjan och bär han så mycket som möjligt dom första två veckorna.
Att han bajsar beror troligtvis på stress och lugnar han ner sig så kommer det säkert gå bättre med den andra råttan.
Vi hade likadant med våra två första pojkar. Dom var exakt likadana sprattlade och skrek.
Jag o min sambo gjorde så att vi hade buren i närheten av där vi spenderade mest tid vilket för oss var soffan i vardagsrummet, de gör dom mer vana vid vår doft och närhet. Sedan så började vi ha dom med oss runt här hemma. Hade luvtröjor på oss så la vi dom båda i luvan. Till slut efter 5-7dagar så blev dom vana vid oss och började bli nyfikna på resten av hemmet genom att sitta på axlarna o titta runt påomgivning.
Sedan om du har någon gammal t-shirt du kan offra o ha den på dig flera gånger först o sedan lägga den på den plats där de sover oftast så de kan bädda sig i den o bli van vid din doft ännu mer :)
Så tror jag allt att det ska släppa snart (:
Lycka till!
när jag gorde sessan tam så hade jag henne på magen och så låg hon och sov eller vildade i ca 30 min och sen kissade hon men aja och nu är hon hur tam som hellst det kommer förr eller senare
Hej!
När mina råttor hade fått vara för sig själva i ett dygn så lyfte jag upp en i taget i handen. Sedan höll jag den i händerna under fem minuter, den försökte trycka och sprattla och komma ut men jag höll i dem tills de blev lugna. Jag lyfte på ena handen och vips - de började nosa på mig. Direkt efter så lyfte jag in henne i buren igen. Detta upprepade jag några gånger med ca 20 minuters mellanrum, varannan råtta. + att jag var inne med handen i buren lite med flit och stökade i burbottnen för att de skulle vänja sig vid min närvaro.
Detta har funkat väldigt bra och skulle nog hjälpa dig på traven med din råttpojk. Jag känner igen situationen väldigt mycket och jag vet hur det tär på en. Det är inte kul när de är så osäkra…
Men håll ut och lycka till! :)
när jag '' tämjde'' mina råtter så la jag mej i badkaret och la dom på mej så dom fick undersöka mej .
och så lyfte jag dom jätte mycket och satte till baks i buren och så satt jag brevid buren och läste :).
så la jag in en tröja i deras bur som jag hade sovit med dagen innan jag fick hem dom så dom kunnde sova påden och lukten blev som en trygghet för dom.