Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 957 ggr
MangoMelon
0

Personlighetsbeskrivning :)

Jag ville starta en tråd där alla kan få beskriva sina råttors personligheter. Tanken med tråden är att tex nya råttmänniskor kan se att alla råttor är olika på sitt sätt och att om deras nya råtta beter sig "underligt" behöver de inte oroa sig, det är bara deras personlighet! :)

Jag tänkte att var och en beskriver två hanar och två honor. Har man många råttor får man välja vem man vill beskriva :) Åldern på råttan kan vara fiffigt att tillägga.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

MangoMelon
0

Jag börjar :

My, hona 1år 5mån: Ledartyp men utan att vara elak. Älskar att springa omkring och utforska saker och ting, vill inte sitta still en längre stund. Gnager på toalådan om hon anser att hon har tråkigt.

Rainer, hona 1år 1mån: Den elakare av honorna i flocken. Har svårt med nykomlingar, men efter en tid accepterar hon den nya. Tidigare kunde hon inte sitta still en sekund och skulle gnaga på allting, nu bara älskar hon att sitta innanför tröjan eller i knät och bara mysknastra<3

Edward, hane 2½mån: Helt underbar individ trots sin unga ålder. Älskar all sorts människokontakt och att vara innanför skjortan. Låter en också pussa honom på magen. Sover gärna inne i hängtunneln och blir småsur om man väcker honom. Han ska även äta först.

Lille Plupp, hane 6½v: Sover mycket, men har ändå tid att busa med allt och alla :)
Är väldigt modig och bryr sig strunt i damerna på nedre våningen :p

Så, er tur :D
Bilder får bifogas :)

hus-musen
0

Ja jag har inga honor alls så de blir bara två av mina hanar då=)

Houdini: hane 1 år 3 månader. Stor ochs näll och ledare i flocken. Alltid pigg på att upptäcka nya människor och rymmer gärna ur alla burar för att kunna krypa in i sin älskade kattbur=) Enda felet är att han har taskiga luftvägar så han blir lätt förkyld.

Whiskas: 1 år 6 månader. FD ledarhanen, min snyggis=) Underbar med bebbar, ska alltid beskydda dem, leka med dem och hämta mat till dem. TYcker oxå om att boa så jag tror han är en hona egentligen, han har bara inte förstått detGlad

Qui dormit, non peccat

MangoMelon
0

#2 låter som riktigt mysiga råttor detdär :)

Seså alla, berätta om era pälsklingar :D

idisen95
0

ja jag har bara 1 hona så jag tar henne och min gamla hane

Sessan: hona 1 år och 1 månad och 1 dag idag, en seal point siamese och jättetrevlig och mysig hon ligger gärna och sover eller vilar i ärmen och är välldigt nyfiken och mysig, hatar att få pussar på nosen men pussar på magen gillar hon mer hon älskar all mat och är min älskling världens bästa zoo-råtta!

Nisse: hane 1 år och 5 månader black hooded och välldigt slö och gillar att bli duchad och kliad bakom öronen älskar sin undelatholk och till frukost får han alltid rostat bröd med leverpastej

MangoMelon
0

#4 Nisse låter lite bortskämd :D härligt<3

Itchy
0

då tar jag väl allas favorit Nemi…

hon är en snart 1 år gammal black hooded rexad honråtta

som charmar alla…och har en väldigt sprallig attityd och älskar att umgås med människor oavsett om hon känner dem eller ej…

och är (enligt andra) kanske lite bortskämd då hon är hos mej, med massor av utetid,bus och hemlagad mat

och det var lite synd att jag inte hittade en hane till henne innan hon blev för gammal då hon skulle ha blivit en underbar mamma…

men hon får vara en bra moster ist :P

You can't spell Bitchy without Itchy

Denna kommentar har tagits bort.
idisen95
0

#5 haha inte direkt

MangoMelon
0

#9 hur menar du? :p

idisen95
0

jag menar att han inte är så bortskämd annars

Mastoll
0

Juni, 1 år (idag!) :D
Gillar bara att man kelar med henne när hon ligger och vilar/sover. Hon är ganska självständig och gillar att undersöka saker på egen hand. När hon är på humör tränar jag trix med henne och då blir hon så till sig av glädje att hon hoppar och skuttar runt. Vill gärna undersöka saker genom att bita lite på dem.

Adela, snart 1 år (8 april)
Är jättegosig och vill vara uppe på en hela tiden. Är mycket pratig; piper som hej när man kommer hem från skolan och börjar klappa henne osv. Hon piper också om hon inte vill att man ska ta bort henne från en särskild plats eller liknande. Matvrak! Är orädd när hon är på nya platser, men är mammig så hon är hellre oss någon för att känna sig mer trygg.

zickan
0

oj haha.. jag kan börja men orkar nog inte med alla nu.

Hubba bubba 1+
Min dubbelrex pojke. Blev biten rakt över ryggen som yngre och höll på att dö ifrån mig. Var in och ut från vetten. Bodde i en bur bredvid min säng. var arbetslös så jag vakade på han dygnet runt. Så han är extremt mammig. Ska vända och bända på mina händer. Försöka dra in en i buren. Vill gärna inte sitta i bur alls. Får gå som han vill när det går. Hellst springer han och sätter sig på sin bur. Men kommer och pussar på matte till och från. Kuttrar en hel del men inte ofta ploppning. Vissa andra hanar kan han säga till en gång på  och sedan bra. Vissa struntar han i helt när de möts första gången.

Max 2år
Badboll. Gillar att lunka runt i sin egen takt. Fungerar som en madrass åt mina andra hanar. Älskar att få gosa och komma upp. Han är helt underbar. Svårt att beskriva han på andra sätt.

Farbror Anders ca 8mån
Växte lite segt men drog iväg rätt mycket sista tiden. Helt underbar grabb. Gillar att gosa men gillar även att få vara ifred. Han börjar bli lite små egen nu på sista tiden. Vet inte om det är för att han börjar bli vuxen. Trivs i plast byttan som hänger i buren. Sitter gärna ensam på det planet. Men är snäll mot sina kompisar. Kan streta emot lite när han sover och man plockar upp honom. Vill gärna ligga kvar. Kakmonster som sätter i sig allt. Lite seg fram för att hälsa. men när han väl tagit sig till öppningen så ska han ut på alla sätt och vis..

Hard rauk rocker ca 6 mån
Växer så det knakar. Max son och nästan lika rund som honom men rockers mage är välfylld istället. Rejält go grabb. Snabbt framme vid burgallret, ska först kolla vad man har i händerna, sedan ska han trycka sig ut och försöka smita upp på burtaket.
Utanför buren är han inte så pussig men ska komma och checka av läget i mitt knäe innan han drar vidare igen. Gillar att försöka klättra upp på min rygg innanför tröjan. Man får hoppas att man har en tjocktröja och t-shirt under. Gillar att hänga på axeln men soffkanten är bäst. Han gillar katten och försöker komma in mellan benen på henne när hon ligger i soffan. Vilket hon inte gillar och springer.

Lilla grönsaks pipet ca 6 mån
Broder till övre. Han är raka motsattsen. Riktigt liten piplisa. Riktigt go men han är rätt feg. Riktigt nyfiken men när man ska ta upp honom så är det pip.  Har inte varit så länge hos mig. Varit utlånad som sällskap ett tag till en annan hane.
Riktigt snygg är han så jag hoppas att han blir lite mer självsäker.

Jätten jorm ca 4 mån
Han kom hit bara för någon dag sedan. Lite svårt att säga hur han är redan nu.
Gick bra i flocken och både han och hans bröder är väldigt goa. Gillar att få komma upp.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

Några flickor

Kasava 2 år
En riktig skönhet. Stor och fin men steril. Lite små seg som gärna hänger för sig själv i sitt fågelbad. Älskar att få bli ompysslad. Vill gärna inte ha för mycket fart och fläkt. Gillar gosa och få uppmärksamhet. Kommer mer än gärna och söker upp en om hon är utanför buren. Gillar att få komma ut i gräset. Men föredrar då att sola än att springa runt. Älskar att bada.

Ichi san 1½+
Också en rejält fin skönhet. Börjar få lite mer fett runt höfterna nu på senare tid. Gillar att vara med när man får besök. Älskar att få uppmärksamhet. Men börjar bli lite segare och är inte den samme utbrytaren nu som förr. Älskar att bada och bli ompyslad. Fått svansen halvt kapad av en fd inneboendes katt. Efter det blev hon lite pipig och är ännu.

Bomerang 1½+
Jätte go tjej som älskar att sitta och knastra på axeln. Ännu mycket energi i denna dam. Kommer direkt när man öppnar luckan. Väldigt matglad.
Gillar inte att sitta i bur. Kan vara lite besämd till nya. Troligen burledaren.
Kan bli lite irriterad på små ungarna när de springer över henne och leker så hon vaknar. Kan då säga ifrån och flytta på sig till andra änden. Kommit på sista tiden efter kompisen cokie gick bort. Funderar på att omplacera henne till någon annan som har en mindre flock eller ensam hona.

Kajsa 1½-
Energi knippe nr 1. Ska vara över allt och lite till. Älskar uppmärksamhet men föredrar att få gå fritt i hela lghen. Kommer på inkallning. Älskar att retas med katten och klättra runt på den. Gillar även att stjäla hundmat i hundskålen spmo hon släpar in i buren. Har fått med sig  upp till 2dl hundmat på en utevistelse.
Fungerar med allt och alla. Extremt nyfiken och svårt att hålla henne instängd i bur.

Cotton Candy 1+
Liten nätt och söt flicka. Riktigt gosig som gillar att vara med. Älskar att bli ompysslad och badad. Lite små petig i maten och vill gärna hinna först så hon kan ta det godaste. Inte så mycket för att lämna soffan eller axeln på egenhand och vandra runt. Fungerar bra med alla här hemma. Även hunden och gpn

P0okerface
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jackie - ca 8 månader. Är rätt så mammig och helst ska bara sitta i luvan och i knät. helst aldrig vara på marken. Men helt underbar.

Elisa- 8-9 veckor nyfiken och mammig på samma gång älskar att springa på golvet, och hälskar att liha och mysa.

MangoMelon
0

Oj en sån presentation :D

Du skulle inte behövt berätta om så många, två av var kön räckte. Men det kan vara svårt att välja om man har många favoriter  :)

zickan
0

Hehe. Det är lugnt. De flesta jag har nu gillar jag verkligen mycket allihop.
Men det där var bara några få av mina råttor.
Sedan kan det vara bra att ta dom som inte är favoriter med om du vill veta hur de är. Då blir skillnaden lite större oftast.

idisen95
0

jag har en till tjej att berätta om nästa vecka då jag förhoppningsvis kan se hennes personlighet lite