Så snälla snälla snälla

TA HONOM TILL EN VETERINÄR SÅ FORT SOM MÖJLIGT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
You can't spell Bitchy without Itchy
Ja verkligen, ta honom till en veterinär! Och något jag ser på bilderna är också (tycker jag iaf) att hans tänder sitter väldigt glest / långt ifrån varandra. =/
Men det bästa är att låta en veterinär kolla på honom.
Mvh Molle
5# nej men asså tänderna sotter ihop som dom ska men om man håller så så blir tänderna så, så de e ingen fara men hen e så SMAL :O vill inte!!!!

medans du väntar så försök att få i honom dextrosollösning och försöka att ge honom puré vilket är mkt lättare att äta
(kör bara ngt han tkr om i en mixer och tilsätt lite vatten)
ser itne bra ut..

Jag hade tagit honom till vetten direkt !
Äter han som vanligt? Äter han som han ska men ändå är sådär mager kanske han har fått någon typ av inälvsparasiter. Att tänder går av "bara sådär" är inte heller bra, inte alls.
Ta honom till veterinären så snart du kan. Lyd också de råd du fått innan. Ge honom mat som är lätt att äta och mycket energirik. Ge honom mycket kolhydrater (potatis, pasta, ris, bröd osv) gärna med smält smör eller olja på. Ris ska ju vara bra för magen så någon god pure med ris till skulle jag satsa på.

Oj hjälp, han är ju smal som en pinne.
Håller med dom andra.. ta honom till en bra smådjursveterinär innan det är försent. :/

ris och kyckling är det bästa jag kan rekomendera gärna med lite banan eller morot i
Nu är jag bara nyfiken. Varför rekommenderar du morot? Morot är ju en rotfrukt och innehåller ganska lite energi. Det är ju bättre att satsa på kolhydrater med mycket energi till denna magra råtta.

det är vad jag har fått lärt mej :S
kanske för att det får en sötare smak ???
jag tycker också du bör ta han till en vätrinär:/ och du, man ska inte ge sina råttor choklad!!
Ge mkt fet och näringsrik mat, avocado, nötter, bröd osv.
Min blogg: SweGizmo.se
Ja, det där ser inte bra ut… vetten så fort du kan!!
de kan gå ned i vikt fort vid t.ex ohyra, tand problem, vattenbrist osv.
Utan veterinär vård så riskerar råttan att dö och du framstå som djurplågare. Så in med den till vetten.
Barnmatsburkar, barngröt osv är lätt ätet och brukar alltid slinka ned.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Men oj lilla grabben :C _Choklad är verkligen inte att rekommendera, som de andra säger ><
_
Undra hur ont han har där tanden ska sitta :o
Mvh Nathalie
Hur är det med råttan?
Han kan ju ha fått problem att äta pga tanden. Ge honom pureer som han kan slicka i sig. Barnmat med smör, olja och sådant i.
Jag åker och handlar barnmat nu me desamma!! Och han sover väldigt mkt ska dom göra det för min andra råtta är jätte pigg :O
TACK för alla era råd!
Har du hört med någon veterinär angående råttan? Det är inte helt otroligt att det är någon inälvsparasit som gör att han blir så mager. Inälvsparasiter måste behandlas bort och det spelar ingen roll hur mycket du göder råttan för de "suger ur" honom all näring. Ring i alla fall och hör med någon veterinär och berätta om tanden också.

och bristen på näring gör honom självklart väldigt utmattad och därför sover han mkt
Men vi tog spruta och medicin mot skabb och han sa att det skulle hjälpa mot inälvsparasiter också
Inälvsparasiter
Symptom: Råttan är trött, mager eller har problem med aptiten. Råttans päls kan vara glanslös. Orsak: Band och springmask kan fås från en annan råtta, eller om råttan vistas i en smittad miljö. Åtgärd: Avmaska råttorna med Ivomec och Axilur. Veterinärbesök kan behövas.
Källa: Ratpower.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
ta han till vetten så fort som möjligt!
Det där ser verkligen inte bra ut! :/
ja ringde idag men ingen svara! Ringer i morgon igen!
Jösses =/
Hur har det gått?
ne mamma vill inte ringa veterinären för sist vi va så sa hon att det inte fanns något som hjälpte och att han inte lider så det är ingen fara sa doktorn. men vi e tvungen att avliva han om han börjar andas med munnen! Men någon medicin måste väl finnas mot hans smal het?? Åh dumma mamma och veterinär!

#29 Nee det finns ingen medecin mot smalhet. Förösk mata upp honom med fet mat de är det enda du kan göra. Köp barnmatsburkar med kött o fisk=) Har ni kollat så att han inte har mask eller inälvsparasiter?
Qui dormit, non peccat
ne hon vill ju inte åka till vetten ja blir galen!!

#31 om du har pengar så gå till apoteket och köp något som heter axilur lösning, de är för avmaskning av hundar.Du ska ge ca 0,5 ml en gång om dagen i tre dagar. Det kostar 142 kronor. Det kan fungera.
Qui dormit, non peccat
ok tack så mkt!
har aldrig hört att nån råtta haft inälvsparasiter. Är det vanligt förekommande?

#34 jodå de är rättså vanligt..
Qui dormit, non peccat
bör man avmaska råttor regelbundet då som med katter och hundar? I så fall e de hög tid :P

#36 Nee de behöver man inte, har sj aldrig avmaskat mina=) Men om en råtta plötsligt magrar kraftigt så hade jag funderat på avmaskning utifall=) Medelt är ju ofarligt att överdosera så de händer ju inget om det inte skulle vara ohyra inombods=)
Qui dormit, non peccat
enda farliga med avmaskning är om djuret har väldigt mycket mask som dör vid en behandling. likförgiftning :S
jag har bara en tunn råtta, men de beror på att hon diar och har damp eller nåt. Väldigt aktiv e hon i alla fall.

#38 jo ioförsig, men det brukar följa med bajset ut, allting dör ju inte på en gång heller. Men de beror ju på hur allvarligt de är oxå.. Och om djuret är klent så är det en stor påfrestning på kroppen.
Qui dormit, non peccat

Hejsan läst allt här och tänkte bara skicka in och fråga om råttan mår bättre nu!? :) kram
Jag tror att ahn har fått en liten mage nu igen och han äter mer så förhoppnings vis så blir han bra igen!
bild på hur han ser ut nu?
nej ja har ingen just nu men de e typ samma man bara känner magen lite… men de e ju bra :)

Okej låter som om råttan är på bättringsvägen iaf..! Så får vi vell bara hoppas att det går åt rätt håll! :)

*håller alla tummar och tår*
NEEEEEEEEEEEEEJJJJJJJJJ han ska avlivas i slutet på veckan… Imorgon eller på fredag!!! åhh jag vill inte! :(
Vad har det då hänt? :(
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Nu andas han med öppen mun och orkar knappt gå och äter inget :(
usch nej.. ni var inte till vetten med honom då? nåval, tänk som så att han kommer till ett ställe där han inte är smal längre och han får vara pigg o kry :)
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se