Myter och konstiga uppfattningar.
Är det någon mer än jag som hört att människor inte gillar råttor för att "råttor har så kall och slemmig svans"? Har också hört "ush nej, inte råttor. Deras svans är precis som ormar, kall och slemmig."
Tycker det är ganska lustigt för varken ormar eller råttors svansar är särskilt kalla och slemmiga. :) Eller är det någon av er som någosin stött på en råtta med kall och slemmig svans? ;P
Kan ni inte dela med er om ni också hört några knäppa antaganden eller uppfattningar om råttor?
haha… jo mina råttor har fått väldigt många olika komentarer när det har kommit folk hem till mig om att deras svansar är så äckliga… ingen har riktigt kunnat förklara vad det är dom tycker är så äckligt med den men äcklig är den iallafall tycker de flesta!!! det är nog mycket att folk tänker att en tamråtta har lika mycket ohyra och är lika "äckliga" som vilda råttor (ursäkta mitt ordval men det är nog så de flesta tycker tror jag). det är en del som inte har velat hålla i mina råttor för att de har sagt att de kommer få rabies också:S
sicket folk:P

Ja, många är rädda får råttor helt i onödan. Men det är nog inget att göra åt :P Det roliga är ju att jag fått höra att deras svansar är kalla och lemmiga? Det kan jag verkligen inte förstå vart folk har fått det ifrån. Haha
Ja det är väl det, att de kopplas ihop med vildråttan som gör dem läskiga. Jag tycker då bara att de är söta och goa :)

Jo, jag har fått höra det mesta när jag berättar att jag har råttor. Folk som har riktiga fobier kan jag förstå, så jag blir inte irriterad på dem (jag vet ju själv hur det är att ha fobier). Men när folk kommer med sina fördommar eller bara vill vara jobbiga så brukar jag svara dem på samma vis. Tex om någon tycker jag är äcklig för att jag har råttor så säger jag bara att den personen är äcklig för att …(vad som helst som har med personen att göra). Det brukar hjälpa för det mesta. :)
Min pappa tycker inte att svansen är speciellt äcklig, men däremot så skulle han aldrig låta dem klättra på honom då han tycker att deras pung är extremt vidrig. *den är stor och släpar ju i marken när dom går!!* säger han. :P

beeeeng: Hahaha, det har jag aldrig hört nån säga förut 
Min mamma tycker att råttornas svansar är äkliga och tror att alla råttor bits. :P

#5 Haha, det känner jag igen. När Lilith skulle gå fram och nosa på min pappas finger en gång så blev han skiträdd och sa med panik i rösten: "Såg du, den högg mot mig. Hur kan du ens vilja ha såna djur". Haha ^^
Bexx: Nej det var första gången någon sagt det till mig faktiskt, det är ju svansarna som är det som folk reagerar på som mest :P
Svansarna är ju "nakna", och många förknippar det med ormar. Många som tycker råttsvansar är äckliga tycker heller inte om ormar, har jag märkt. :P
#4 När jag plockar fram mina hanar och visar folk som inte är vana vid råttor (eller bara inte van vid hanråttor) så brukar de alltid förskräckt utbrista: "är det där pungen?!? usch vad äckligt!" eller "vad är det där? den där saken under svansen? hihi vad roligt det ser ut!" *jag förklarar att det är pungen* "va?? men guuud vad äckligt!!"
#8 Jaa, pungen är ju asäcklig! Det tycker iaf många och även råttägare som bara har honor. 
Har man hanråttor så vänjer man sig…jag tycker inte att pungen är märkvärdigare än någon annan kroppsdel.
Jag tror att mångas ovilja bygger på att råttor är skadedjur i det vilda - har en kompis som bor i hus på landet. Han brukar lägga ut fällor till råttorna i logen osv. Han förstår inte mitt intresse alls.
Sen finns det de som tror att tamråttor sprider sjukdomar till människor. De har hört att råttan är smittspridare och kan inte hålla isär vilda djur och djur födda och uppvuxna i fångenskap.

Min mormor är livrädd för råttor, hon avskyr svansarna av någon konstig andledning, många gör det , man kan ju undra varför!
Alla man snackar med och säger att man har råttor blir rent förskräckta , herregud vad äcklig, folk verkar tro man har kloakråttor hemma ;P
Men så har vissa träffat mina töser , då blir dom fullständigt kära & vill skaffa råttor ;P

Det första min mamma sa när jag berättade att jag skulel skaffa råttor var "Varför går du inte bara och fångar in några från soptippen?" Jag berättade att man avlat på rått hur länge som helst. Då sa hon att de knappast hade tamråttor på 1800-talet. Nej, sa jag. Men labbråttor har funnits i evigheter och även där försökte man ju få fram friska djur. Då gav hon sig. Nu är min far jätteglad att jag ska skaffa råttor, han har bygt en liten stege åt dem och ett hyllplan och hjälpt mig massor med att fixa till i buren. :) Han som först var helt emot det är nu nästan mer förväntansfull än jag :D
Jag tycker som cosmonita att pungen bara är en naturlig kroppsdel. :)
Som ngn skrev så förknippas den nakna svansen nog med ormar, den ser ju lite fjällig ut :) Sen tror ju många som sagt att de bits.
De flesta som inte gillat råttor runt mig lärde sig tycka om dem efter att de hade träffat min Musse :)

Min mamma sa just det om svansen på min mus, att den kändes äcklig och kall precis som en orm. Hon är dessutom rädd för ormar. när hon efter 14 dagars terapi med musen, så var inte svansen lika äcklig. Hon kunde ha den uppe i handen utan att få "orm"panik, men innan dess kunde hon ge min lilla mus Lillan mat, vatten och byta bottenmaterial utan några större problem.
Det stämmer ju faktiskt att svansen inte är ngn skönhet :) Men de hjälper de underbara djuren oss med att förbi se :)
jag tycker faktiskt om råttsvansar, tycker de är vackra :) speciellt små bebissvansar ^^
jag har förstås oxå träffat på människor som inte tycker om råttor, speciellt på tågen när deras ungar ska komma och hälsa och föräldrarna följer med. Men efter en liten stund när jag haft en råtta uppe ett tag så brukar de flesta se att råttorna är söta :) jag tror det finns inpräntat i många människor att de ska tycka råttsvansar är äckliga fast de egentligen inte vet varför de tycker
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
Många som jag pratat med som inte vill ha råtter säger att det är "för att dom bitts"… min syster hade råttor och dom bet folk. jag trode att det var så med råttor men efter att jag blivit medlemm här så känns det självklart att dom inte ska det:P :)