Rooiboste skadligt?
Kan rooiboste vara skadligt i för stora mängder eller är det bara att köra på? Har problem med att mina flickor rosslar lite till och från så nu har de alltid en skål med te i buren vilket har bidragit till att dom glatt sörplar i sig det här hela tiden och dricker knappt något vatten numer. Kan det bli problem?

Det tror jag inte att det blir.
Jag ger dock inte mina rooibosté VARJE dag, utan mer varannan dag.

jag har nyss gett mina vildar rooiboste med lite honung i :)
och det är extremt poppis
You can't spell Bitchy without Itchy
Ska teet vara varmt, ljummet eller kallt? Är det någon skillnad?
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

#3 kan tänka mig att det är som med människor, att lite värme hjälper slemmet i halsen att lösas upp. Så ljummet kanske är bra? För varmt lär ju inte vara så populärt..
Okej, ska prova nästa gång det behövs :)
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Jag ger alltid mina ljummet!

råttor verkar också ha en bra känsla för att reglera saker som kan vara skadliga för dem.. Bara man har vatten som de kan välja att dricka ser jag ingen fara i att ge dem rött thé, däremot kanske man skall vara lite restrektiv gällandes honung då det kan vara mycket socker i det.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
Mina får för det mesta inte honung i, bara ibland!

Köper man riktig honung och inte flytande skit så är honung väldigt nyttigt så honung är antiinflammatoriskt,bakteriedödande och svamdödande. Honungen är alltså bättre än rooibosteet så jag ser ingen vits med att utesluta honung för då kan man lika gärna bara ge vatten.
Qui dormit, non peccat

jag kommer ihåg de dagar då jag var tvungen att dricka honungsvatten när jag var förkyld.. Tvi! Det var sött.. och tröttsamt efter tredje muggen. (min farfar var biodlare under många år) Men visst, det stämmer att det är antiinflammatoriskt.
Rooibosthé har visat sig vara bra då det kan förlänga livet på sina älsklingar. Detta grundas INTE på klinisk rapport från medicinvärlden, dock har man funnit goda egenskaper i rött thé, utan en vän som gav sina råttor det under x antal år och såg att medelåldern ökades. Sedan får man ta tolka det lilla experimentet som man vill..
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..