Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 583 ggr
[vamir]
0

Rädd för vatten, eller vad?

Hejsan, vet inte om jag valde rätt grupp för den här tråden (Hälsa, sjukdomar och beteende) men jag räknar detta nästan som ett beteende.

Jo, jag har försökt att bada min råtthane, inte kallt vatten och inte för varmt, utan lagomt. Men det första han gjorde då han blev lite blöt var att hoppa, och då menar jag hoppa, upp ur badkaret och fick tag i min tröja. Det var man ju inte berädd på direkt, så jag han inte ta upp honom då jag såg att han ogillade vattnet. Och då han högg tag i min tröja förlorade han en klo, den stackarn…

Har även försökt blöta en handduk och krama ur och tvätta honom iaf litegrann, men han tjöt som jag vet inte vad, och det syndes lång väg att han inte tyckte om det.

Han är inte så renlig av sig, utan man måste försöka hålla hans hygien.

Det är min första råtta som jag har och är lite osäker på vad felet är, är han rädd för vatten? Han är rexad och har inte så mkt päls, kan det vara det?

Tacksam för svar…

idisen95
0

varför har han ingen kompis?

[vamir]
0

#1 Jag vet att det är lag på det, men har rådfrågat med uppfödare osv. Jag fick honom av mina föräldrar som köpt honom från en tjej i Gävle, han har alltid levt ensam pga att han inte funkat med någon annan, hon hade provat många olika typer av råttor, men det funkade inte. Så nu har vi pratat med vetrinär och uppfödare som sagt att det är ok, vi har även haft ut folk till oss för att se om han såg ut att ha det bra lr hur man nu ska säga. Visst, somliga kanske tkr att vi borde ha avlivat honom då, men vrf? Det finns ingen anledning, för han mår ju bra. Mesta dels av tiden då han är vaken är han med mig.

pebb
0

Om han inte kan bo ihop med någon annan råtta är det okej, jag har själv haft en hona som va extremt råttaggressiv men snäll mot folk så hon fick sitta själv. De flesta av mina har inte heller gillat att bada, men jag brukar ha dom i handfatet och stoppa dom under kranen med lagom stark stråle, bara försök å inte få in hela huvudet under vattnet men det är inte alltid så lätt. Hade ohyra på några av mina tidigare råttor så de fick bada varje vecka och vande sig så de tyckte det var skönt till slut. Den ena som jag har nu skriker hela tiden när jag badar henne, givetvis är hon vit så all smuts syns ju, den andra däremot sitter snällt och stilla så det är väldigt olika.

Du kan ju testa att bara fylla lite lite vatten i handfatet och hålla honom där i ofta så kanske han vänjer sig efter ett tag.

Allamej
0

Ok… varför bada honom om han är rädd? Varför inte se till att hans bur är ren och fin istället? Då luktar dom inte så illa.

Om han inte sköter sin hygien så är han sjuk och måste tas till veterinären

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

hus-musen
0

Mina 5 pojkar hatar vatten så att bada dem är en kamp. Därför badar jag dem inte heller, är buren ren så behövs de inte.

Mina föräldrar badar sina råttor  ganska ofta eftersom pappa är allergisk mot dem. Men de badar dem i badkaret så de kan skutta omkring själva och de är bara lite vatten i badkaret. Jag förstår att råttor inte gillar att bada om de blir "avspolade" under kranen, de hade jag inte heller gillat.

Men de du kan göra är att sätta in en skål med vatten in hans bur(se till så den inte kan välta bara) så han vänjer sig vid vatten så kommer han nog att tvätta sig i det oxå-´.

Qui dormit, non peccat

Lancia
0

Så länge man håller ordentligt rent så behöver man inte bada sina råttor alls. Det är möjligtvis till utställningar som svansar och putsfläckar behöver tvättas rent, men inte annars. Tyckte också alltid att mina luktade illa dom första månaderna jag hade dom, tills jag insåg att en storstädning i veckan räcker inte, man plåste plocka i buren en hel del mellan storstädningarna också.

Råttor är överlag inte speciellt imponerade av vatten och flyr helst om möjlighet finns. Om du ändå känner att du absolut måste bara råttan så tänkt på att vattnet ska vara lite varmare än ljummet, då råttans kroppstemp är något högre än människans.