Såhär funkar RIF
Meddelande ifrån Sajtvärden till mig;
Hej Malin
Jag vill betona att jag inte har nåt emot dig utan skriver detta i egenskap som Sajtvärd. Från och med idag den 30 mars 2008 har du permanent annonseringsförbud på råttor iFokus.
Detta grundar sig på:
- Du har inte alltid följt annonsreglerna
- En hel del missnöjda köpare har hört av sig och klagat på att bebisarna du säljer är sjuka , ej hanterbara mm.
Anser du att detta är felaktigt så får du gärna komma med åsikter men mitt beslut står fast.
//mia Sajtvärd på råttor ifokus
När det gäller annonsreglerna har jag skrivit ut allt som har begärt av mig,men förra veckan glömde jag tydligen att sätta ut åldern på föräldrana i min annons.
Då tog min annons bort och jag fick ett påpekande i min inbox att jag inte skött mig och annonsen var borttagen och ville jag ha in den igen så fick jag komma med åldern som jag missat.
Till andra medlemmar så skrivs det ett påpekande under annonsen och medlemmen får en möjlighet att rätta till sitt fel,men andra regler gäller väl tydligen mig?
Sjuka och dåliga ungar?
Jag har sålt råttbebbar till många och åter många RIF medlemma och dom flesta har jag kontakt med och dom är jättenöjda.Många av dom har mina djur i sin avel oxå och inte är där några dåliga och sjuka djur för då vore dom knappast passande till avelsdjur?
Iblasnd kan det bli missförstånd mellan köpare och säljare och jag är alltid framme och försöka hjälpa till det bästa om något går fel i det nya hemmet.
Dom som känner mig vet hur himla mkt jag månar om mina råttor,men det är dom som inte känner mig ,där avundsjukan tydligen tryter och som har massa örutfattade meningar om mig och gör allt dom kan för att förstöra.
Men jag är inte ledsen för att jag inte får annonsera här mer,folk hittar mina fina goa råttor ändå.
Med denna tråd vill jag bara visa hur det kan gå till på RIF.Är det såhär medlemmarna vill att sajten ska drivas?
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Men gud va sjukt!!
Hur många andra här har inte glömt att skriva in ngt i en annons?
Jag vet att jag har! Minst 5 ggr!!!
Och även jag kommer inte överens med alla köpare som jag haft.. Det är HEEELT omöjligt att komma överens med alla sorters människor! Och det är väldigt lätt att missförstå varandra dessutom!
Varför har då inte jag fått annonseringsförbud??
Det vill jag ha svar på från sajtvärden! NU!

#1 Är detta en fråga ni verkligen diskutera öppet? då tråden lätt kan spåra ur? Att lägga ut hela bakgrunden kan uppfattas som att jag hänger ut TS. Är det något TS vill?.

Javisst får du lägga ut allt skitsnack du hört om mig här,för det är det enda du har då du aldrig har någonsin pratat med mig/träffat mig/träffat några av mina råttor.
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.
nejmen va sjukt :OOO

#4 Verkligen!!
Då kan jag, eftersom Malin själv valt att göra det här öppet, berätta om en liten råttbebis jag tänkt köpa av henne.
Jag hade kontakt med Malin och fixade transporthjälp åt min bebis, en liten agoutigrabb. Malin träffade alltså min vän (väl känd inom råttvärlden, uppfödare, erfaren råttägare och utställare, hon får själv berätta att det är hon om hon vill) och överlämnade råttan till henne. När hon kollade till råttan upptäckte hon följande "fel" på den:
- Väldigt låg vikt för åldern, smal!
- Uttorkad (hon lyfte skinnet i nacken och det stannade kvar).
- Ohyra (både små sår och löss).
- Väldigt rädd för henne, ville inte alls bli lyft.
(Bilden är fotad när min vän matat upp honom över en helg)
Sen fick även två nu registrerade uppfödare (de får också ge sig till känna om de vill) titta på bebisen och båda konstaterade det min vän redan sagt. Jag blev rådd att inte ta emot råttan. Dels skulle den kunna smitta eller skrämma mina råttor, dels var det tveksamt hur den skulle klara den långa resan hit upp till Sundsvall i det skick den var.
I början vågade jag inte skriva till Malin vad orsaken till att jag inte kunde ta emot råttan var, hon kanske inte skulle ta tillbaka den då. Så jag sa därför att transporthjälpen inte ordnats.
När råttan väl var hos Malin igen skrev jag ett långt mail och förklarade hur allting stod till. Som svar fick jag följande:
"Jag tänker inte hålla något försvarstal,men jag tycker synd om dig som blivit så förd bakom ljuset.Jag hade haft respekt för dig om du varit rak och ärlig och pratat med mig efter * sagt massa saker om mig och råttan. Men du får gärna tro på en 15 åring som tror att råttor alltid får ohyra av hö och tror att råttan du skulle ha var halvstor pga av hans stora långa storlek,men undernärd var ju det sista han var då det är inte många 2 månaders ungar som väger 380 gram. Och man behöver inte vara Einstein för att kunna räkna ut hur det hela gick till."
Alltså tog hon inte till sig någonting av det jag skrev.
Sen detta hände har jag hört mig för och insett att det är många fler som varit med om liknande. Brukar skriva till folk som skapar trådar med "Min råtta är livrädd" och liknande och skrämmande ofta kommer råttorna i fråga från Malin.
Sådär, nu har jag fått det ur mig.

Ja,ytterligaste en historia ifrån nån som hört av någon annan.
Den trevliga Agouti hooded rex killen var en otroligt storväxt kille som för sina 9 veckor vägde nästan 360 gram.
Han växte så det verkligen knakade och är en gigantisk kille idag på runt 980 gram.
Kickan ville köpa min dunderklumpskille och hade en "råttvän" inne i GBG som kunde transportera honom upp till sthlm och sedan skulle han vidare.
Denna lilla 14 åriga flicka som kom och mötte upp mig och skulle hämta råtta kom med en tom transportlåda och det var enormt kallt ute,så jag fick bädda in honom o en av mina handdukar som jag hade med och nästan tvinga henne att ha lådan innanför jackan för han inte skulle frysa.
Sedan hörde jag ingenting ifrån varken kickan eller den här lilla flickan förren transporten inte blev av(som dom ljög ihopa för mig)
Jag hade redan kört nästan 10 mil t/r för att lämna honom,när jag sedan ville komma och hämta honom dagen efter(körde in samma 10 mil T/R igen så ville den här lilla flickan inte lämna honom till mig,så jag fick åka hem igen och dagen efter så sa jag till henne att jag kräver att få min råttkille tillbaka,och då fick jag köra in 10 mil t/r igen för att få hem honom.
30 mil körde jag helt i onödan och min dunderklumpkille utsattes för massa stress för en 14 åring fått för sig att han inte mådde bra.
Och på den tiden hade jag hö åt mina råttor för dom älskade att busa och tugga/boa med det,och jag köpte in det speciellt för det skulle vara ohyrefritt(och det hade det varit under 2 års tid)
Troligen var de det dumderklumpen fått löss av,men det åtgärda vi lätt med stronghold på han och dom andra när han kom hem igen.
Men en liten sak som kan tilläggas var ju att när jag träffade den här flickan igen och hämtade honom så upplyste jag henne om att han var 9 veckor gammal,och då blev hon helt paff för hon trodde han var mkt äldre för han var ju så stor.
Hade hon haft minst erfarenhet av råttor så hade hon förstått varför han kallades dunderklumpen och var stor som ett hus och väldigt lång för sin ålder.
Här kommer bilder jag tog på honom innan jag åkte och lämnade honom.
//Malin

Nu kan jag inte hålla tyst längre!
"Den 14åriga flickan" som du refererar till har bra många års erfarenhet av råttor och vet vad hon pratar om. Jag har haft råttor sedan jag var 9 år och är nu 24 år, jag anser mig inte vara råttexpert men jag har så många års erfarenhet att jag ser när en råtta är riktigt dålig. När jag kollade på denna råttan såg jag att han var undernärd, uttorkad och full med ohyra. När jag kollade på råttan hade det inte gått speciellt många timmar efter det att han blivit hämtad på stationen och denna råttan hade inte blivit sjuk över en natt. Den råttan hade inte klarat av transporten och jag ville inte transportera den stackarn i min bil upp till Kristina.
Som stolt registrerad uppfödare vill jag inte uppmuntra försäljning av sjuka djur och det spelar det ingen roll om råttan kommer ifrån en registrerar eller icke registrerad uppfödare. Jag som uppfödare kan aldrig garantera till 100% att råttan kommer att vara frisk livet ut men jag säljer aldrig en sjuk råtta!

Det ska ärligt talat bli spännande att se om någon överhuvudtaget i den här tråden kommer att skriva nåt som inte ses som smutskasteri av den som det skrivs om..
#9 här har du en

#9 Jag menade självklart någon som skriver nåt som kan ses som dåligt.
#12 jaha du tänkte så 

Jag säger inte att alla råttor som kommer ifrån Malins är dåliga och det finns folk som är jättenöjda. Men när det gäller "Dunderklumpen" så va han inte frisk och jag tycker inte om att man ska ljuga om det.

#3 Först vill jag bara säga att detta beslut är grundat efter en lång tids begrundan. Jag har rådgjort med mina moderatorer samt även hört mig för på värdesajten. Efter detta så var det jag och endast jag som tog detta beslut.
I flera månader har jag fått klagomål från människor som köpt bebisar. Många har ifrågasatt varför du Malin får fortsätta annonsera när bebisarna är sjuk, full med ohyra, undernärda mm. Det stämmer att jag aldrig träffat dig eller varit hemma hos dig däremot så har jag sett bilder på bebisar från dig. Som uppfödare kan jag se när bebisar mår bra och inte bra. Är ingen veterinär men sunt förnuft räcker samt att jag har gått utbildning för lättare friskkontroll.
Som Sajtvärd känner jag att jag inte kan stödja din avel och därför har du fått annonsförbud. Jag vill att bebisarna som säljs via sajten är friska och välmående och att man känner att man kan lita på uppfödarna som finns här. Många har även klagat på att du vägrar ta emot kritiken som ges, vilket är jättesynd. Pga av alla dessa klagomål togs beslutet.
#7 Jag var en av dom reggade uppf som avrådde att bebisen skulle fara upp till Kickan. Den hade inte överlevt resan och till och med min sambo (som knappt vet något om råttor) reagerade kraftigt i vilket skick den var i.
Till sist vill jag bara säga att jag kan förstå att en del blir upprörda och tycker detta är fel. Men jag är inte Sajtvärd för att vara snäll, poppis eller för att vara alla till lags utan är något fel ja då sätter jag ner foten. Denna sajt betyder mycket för mig och klagomålen har inte bara kommit från folk utifrån utan även medlemmar. Så ni får gärna fortsätta diskutera om ni kommer från till något konkret. Dock så ber jag er att tänka på vära Skrivregler samt att vårda språket trots att en del av er är upprörda.
//mia
Är det sant MalinMalin? :(
Och jag som ville ha dumbobebbar av dig att importera till finland.. Vad skulle jag ha gjort om jag kommit till sverige och bebbarna varit i dåligt skick? Att resa är inte gratis.. Och djuren kommer att användas i avel, alltså måste de vara i bra hälsa hela tiden.
Vet inte vad meningen är med det här inlägget.. Ville bara säga att jag är lite besviken att du har sålt sjuka bebbar, då jag trodde du var en bra uppfödare. Säger inte att du är skit, vet att det finns många nöjda människor, och dina blue dumbosar är föör fina :)
Därför är det så synd, hade velat ha en blå dumbo, men vågar inte riskera när det verkar vara så många som är av samma åsikt. Hoppas bara att ditt rykte inte förstörs av dethär :/
(Detta inlägg är absolut inte elakt menat, jag är inte arg, inte förbannad, inget sånt. bara lite konfunderad o besvärad över hela situationen).
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Men du skulle ju komma med info om vad och vilka som klagat,Vad är det för råttor som varit i dåligt skick?Grundar du bara allt du säger på saker du hört?
Historian med Dunderklumpen (Hände för säkert 1½ år sedan)går väldigt mkt isär hur jag såg en 360 grams 9 veckors unge åka iväg och en 360 grams unge komma tillbaka efter jag haft massa strul.
Du svarar ju inte på nånting om att ÄR DET SÅHÄR RIF FUNKAR:
Vi kan ju bara ta upp tråden där Sajtvärden och ena moderatern hoppade på mig om att det kunde minsann inte komma Agouti ur en sådan parning(Blue+Siames),Ni båda två var otroligt översittande att ni genetikgenin visste att där minsann inte komma Agouti ur en sådan parning.Såg ni er chans att försöka hoppa på mig där med eller?
Allamej hade iaf vett att be om ursäkt när hon insåg hur fel ni båda hade.
Och gäller bara regler enbart för mig?
När jag missar att skriva i åldern på föräldrarna i annonsen(Ändå tar jag fram mallen som finns här för att få med allt som ska vara med i annonsen)Så mina annonser tar ni bort och sedan skickar ni mig ett mess om att den är borttagen och vill jag ha in den igen så får jag inkomma med uppgifterna(Precis som jag skulle vägra det)5 minuter efter jag fått tillsägelsen så kom uppgifterna jag missat.
När andra skriver fel så påpekar ni det i tråden så man har chans att tillkomma med uppgifter som fattas.Men det gäller inte mig då?
Ändå har någon flera dagar innan "godkänt" annonsen genom att låsa den.
Var det något ni kom på för att sätta dit mig för?
Sedan till något annat
Jag har sålt råttbebisar till mer RIF medlemmar mer än någon annan uppfödare gjort,antalet råttungar jag föder upp är större än någon annan uppfödare här.(Där är en stor del till avundsjukan på mig)
Dom som mest klagar på mig är folk som kallar sig uppfödare och som sitter med typ 5 råttor hemma och tar 1-2 kullar om året.Osar inte det?
Sedan kan jag ju undra lite vad alla medlemmar är så rädda för,är det att bli utstötta?
För det finns så många här inne som jag sålt råttor till som jag håller mer eller mindre kontakt med,som är nöjda med sina råttor,köpt både 2,4,6 råttor av mig.
Dom måste ju vara himla nöjda med sina råttor för många planerar avel på dom råttorna,eller har avlat på dom….men inte många av dom här tydligen vågat träda fram och säga allt gott om mina råttor.
//Malin

Herregud vad händer på RIF egentligen!
Finns ju tex. en person här på RIF som fritt får annonsera om sina bebisar när hon har konstaterad smittsam sjukdom hos sig. SDA och vad alla kallar det. Är det seriöst? Varför har inte den personen fått annonseringsförbud??
Och bara för att du/ni råkade ha en dålig "upplevelse" med malinmalin så ger det dig/er rätt att ge henne permanent annonsförbud? Vad är detta för diktatur!!??
Malinmalin har sålt många råttor och det är inte konstigt att ngn hit eller dit är missnöjd.. Finns korkade människor överallt som inte vet/förstår bättre i vissa lägen.. Och jag har full förståelse över att malin tröttnar och blir irriterad. Hur känns det när man har sålt en bebis till en fullkomlig idiot? Man klandrar ju bara sig själv (vet jag av egen erfarenhet) och gör allt för råttans skull.
Låter som att malin gjorde just det för dunderklumpen! Jag skulle vara vrålförbannad om jag fick åka sammanlagt 30 mil pga missförstånd/lögner etc. så jag är förvånad att malin skrev så pass trevligt i mailet som hon faktiskt gjorde. Jag hade varit helt ursinnig!!
Jag har tex sålt till personer som jag trott varit bra men det senare visar sig att dem är totalt bakom flötet och inte har ngn vett överhuvudtaget..
tex. en tjej köpte en 3 råttor av mig.. Hon var jättetrevlig och verkade kunnig och seriös. Hon hade haft dem i 1½ dag innan hon ringde mig och sa att hon hade åkt till vet och avlivat alla pga dem inte lyssnade på kommando samt var rädda för henne (konstigt att de var rädda när de bott där i under 2 dygn, samt suttit i bil i 6 timmar lixom)
Jag har sammanlagt 12 råttor av malin och är över förväntan nöjd med alla 12. Den äldsta är nu 3 år gammal och beter sig fortfarande som en 1åring!
Jag åker ibland till göteborg och brukar, som tack för underbara råttor, transportera ngn råtta till sthlm från malin om ngn behöver hjälp med det. Jag har ALDRIG hört något negativt från ngn köpare och ibland bor råttorna kvar hos mig ett tag innan flytt till riktiga hemmet. Och jag är lika nöjd varje gång..
Dessutom tycker jag att råttan som malin visar på bilderna ser mer än välnärd ut! Stor kille! Jävligt konstigt att han helt plötsligt blev så smal och undernärd när han kom till den där kompisen :S
Han var ju rex också, dem ser ju lite rufsiga ut.. Men hon tyckte kanske att han var sjuk på det också? pga att han var rufsig i pälsen?
Tycker detta är RIKTIGT oseriöst och nedlåtande och av RIF! Snacka om personpåhopp att ge ngn permanent annonseringsförbud! Utan förvarning dessutom.
Alla kan göra misstag så är det bara. Om nu detta verkligen var ett misstag och inte bara en ursäkt att få trycka dit malin som ni brukar vilja göra..
Hoppas ngn hinner läsa detta.. Eftersom jag trampar några på tårna nu så kommer detta säkerligen tas bort och jag kommer få skrivförbud.
jag har flera fina hanar i god hälsa och temp från malin. visst har jag oxå haft lite otur med de nakna, men det handlar ju inte om malins avelsarbete o hållning utan om nakenråttan som sådan och det är en annan historia.
mina hanar kan vara lite larviga o inte vilja bli lyfta, men det hänger snarare ihop med att jag inte lyfter dom dagligen heller. De får ofta komma själva vilket de gärna gör och dom litar jag på till fullo, skulle kunna stoppa finret i munnen på dom.
Jag har köpt en som hade ohyra med det berodde på att hon missat att hon hade ett angrepp och erbjöd sig skicka stronghold, men jag hade redan behandlat själv.
Trots att hon har många köpare så vet hon vilka individer som bor hos mig. det tycker jag visar på intresse för både djur och köpare.

Jaha,tillhör du oxå skaran som bara lyssna på vad avundsjuka människor snackar för skit?
Tror du jag hade sålt så himla mkt råttor till både sällskap och avel både i Sverige och i Europa om jag hade så dåliga råttor?
//Malin
men alla är ju inte perfekta ingen alla är inte bra till 100% alla har fel på sig tillexempel :
jag jag har dyselexi och jag vet att fler här har det och alla är inte bra på allt vad skulle man göra om alla som var sjuka inte fick skaffa barn då skulle det vara 10 människor på jorden ingen e perfekt alla har sina dåliga sidor, men jag tycker också att man borde ha koll på om råttorna har ohyra mm det märkaer man ju tex
#19:
"Jag skulle vara vrålförbannad om jag fick åka sammanlagt 30 mil pga missförstånd/lögner etc. så jag är förvånad att malin skrev så pass trevligt i mailet som hon faktiskt gjorde. Jag hade varit helt ursinnig!!"
Jag vet att jag inte har några konkreta bevis, mer än de "vittnen" jag redan berättat om… Men det har ju inte Malin heller. Hur kan du vara så himla säker på att det inte är som jag säger?
"Han var ju rex också, dem ser ju lite rufsiga ut.. Men hon tyckte kanske att han var sjuk på det också? pga att han var rufsig i pälsen?"
Som sagt, personerna i fråga är alla tre väldigt erfarna råttägare, uppfödare och utställare. Att de inte skulle veta hur rex ser ut är väl ändå lite naivt av dig att tro?
Ja..vad händer?? Jag har köpt 3 hanar av malin och alla 3 är friska, glada och trevliga killar! Jag är iallafall nöjd med mina köp!
Sen kan man ju alltid diskutera om hur många råttor som har fötts upp och sålts, tänker man procent är det ju inte konstigt om det (tyvärr) dyker upp en o annan "skräpråtta", speciellt när det är frågan om färgavel, som malin och många andra större uppfödare har, och bedriver.
#20 jag vet inte vad jag ska tro. Iaf kan du vara säker på att jag inte har hört något skitsnack av någon eftersom jag bor på andra sidan vattnet. Jag känner inte råttmänniskor i sverige så jag ska inte uttala mig.
Det enda jag vet är vad jag har läst i den här tråden. Man säljer väl inte en sjuk bebbe? :(
Och tyvärr så måste jag säga emot dig ang. vem som kan kalla sig uppfödare eller inte.. En person som tar 1-2 kullar per år per hona och har kanske 3 honor har möjlighet att verkligen satsa på kullen, på att föräldrarna är bra, att alla är friska och har orken och viljan att ta hand om bebbarna från det att dom föds till det att dom är färdiga att flytta. Sådana personer kan också hålla reda på linjerna och avla på registrerade djur med ordentlig stamtavla. DET kallar jag seriös avel-seriös uppfödare.
Om du tar tex 20 kullar per år för att du får mer pengar ut av det har du för många ungar. Du kan inte hålla reda på alla, var allas linjer går, vem har vilken stamtavla osv.. Och, det kan vara svårt att hitta hem till alla ungar när de är så många, så ofta, eller? :)
Vad gör du då?
Har alla dina råttor stamtavla och är reggade i srs? DET är seriös avel.
Vilka svagheter har din linje?
Nakenaveln förstår jag mig inte heller på..
#19 Jag tycker också att det är kul att hon kommer ihåg vem man är och även vilka bebbar man köpte. :)
Ni kommer jag med några funderingar.
MalinMalin, varför utgår du alltid ifrån att det är avundsjuka det rör sig om? Kan det inte ligga ett uns sanning i det vissa skriver? Varför inte ta till sig av kritiken och försöka förbättra? Att enbart svara med att "alla är avundsjuka" känns som ett för enkelt sätt att bara slå allt ifrån sig. Visst att du har många nöjda glada köpare men är det så konstigt att det dyker upp någon med kritik då och då om du nu säljer så många råttor som det verkar.
"jag har flera fina hanar i god hälsa och temp från malin. visst har jag oxå haft lite otur med de nakna, men det handlar ju inte om malins avelsarbete o hållning utan om nakenråttan som sådan och det är en annan historia"
"Nakenråttan som sådan", om man nu vet hur nakenråttor har det med hälsan, varför avla på dem? Varför avla på djur som har mer eller mindre problem? Jag tycker att detta i alla största grad har med avelsarbete att göra. Varför avla på en typ som ofta visar en tendens att ha det kinkigt med hälsan?
"Jag har köpt en som hade ohyra med det berodde på att hon missat att hon hade ett angrepp och erbjöd sig skicka stronghold, men jag hade redan behandlat själv."
Om nu även nöjda köpare har fått råttor med ohyra varför inte ta tag i "problemet" och försöka hitta orsaken till att råttorna får ohyra nu och då? Det är väl en självklar grund i att kunna avla fram friska och välmående djur? Att minimera risken för ohyra och annat som kan skapa obehag? Varför inte börja med pappersstrimmel ist för hö?
Och slutligen. Det är väl klart att man gör sig en "grunduppfattning" på saker man hört? Det är väl inget konstigt med det. Självklart kan man försöka bilda sig en egen uppfattning om det hela men allt man hör om en uppfödning, positivt eller negativt, hör man ju i andra hand. Är det ok att bilda sig en positiv uppfattning på sådant man hört men inte en negativ?
Det är det jag har gjort, bildat mig en grunduppfattning baserat på vad andra har berättat. Och det handlar inte om avundsjuka, inte på något sätt. Alla har sina egna principer och jag tror att de flesta är ganska så nöjda med sin egen uppfödning och har fullt upp att förbättra den än att fundera på andras.
Sen då det gått för långt börjar folk som annars inte bryr sig fundera på alla. Det är då skitsnacket kommer igång, för det är bara så människan fungerar. Tyvärr, live with it.
Det jag inte förstår är varför du inte tar åt dig av vad folk försöker säga? Det är ju inte för att jävlas med dig utan för att få dig att förstå att nåt är galet, och allt inte handlar om avundsjuka..
Att avla på nakenråttor är något jag inte stödjer för fem öre, och att avla på råttor man inte är säker på ursprung och stam förstår jag inte?
Att göra upp till 20 kullar per år och kalla sig seriös vill jag inte ens uttala mig om :(

Jag har inga råttor från Malin, men jag tycker att tråden har blivit vi-dem pajkastning. Det tjuvnyps och klagas på alla sätt möjliga. Varför? Jäkla boxningsmatch. Ni kan ju vara lite konkreta kanske. Alla har rätt till sin åsikt men man kan framföra dem schysst… eller? I Sverige är man oskyldig tills motsatsen bevisats vad jag vet 
Mitt inlägg tillförde noll till dramat, jag vet… men jag hoppas iaf att ni tänker på hur ni agerar.

Ja,du babblar en massa en massa du inte har en aning om ,och där finns inte ett uns fakta bakom allt det du tror.
Varför jag avlar nakenråttor?Jo..för jag har en linje som är stark,långlivade,utan defekter.
Och jag avlar inte råttor utan stam och ursprung,alla mina råttor har stam och jag har full koll på vad som ligger bakom dom.
Tack vare jag har så många kullar så har jag full koll på vad som ligger i mina djur och inte,annat än en sk uppfödare som tar en kull om året(hur kan dom ha nån erfarenhet när dom inte har något att basera erfarenheten på?)
//Malin
Ja okej, jag lämnar tråden nu tror jag, kvällen är väl förstörd i vilket fall som helst för en del. Stämningen är iaf riktigt tryckt vad jag tycker..
Jag blir så ledsen, någon säger sanningen till dig och eftersom sanningen inte är sån som du vill höra den så sätter du på den där attityden som inte gör saken bättre alls.
Men jag lämnar den här tråden nu efter som jag bara snackar skit och om saker jag inte har en aning om.

Haha,men vad vill du jag ska ta åt mig,när det inte finns nån fakta.
Har jag missuppfattat allt,eller är det så att andra som inte ens träffat mina råttor vet mer om dom än jag?
//Malin

#17 Jag tänker inte hänga ut dom personer som klagat, om dom vill får dom själva välja att kliva fram. Du har fått orsakerna till varför du utdelats annonsförbud.
Sen hur rif fungerar har jag förklarat men jag kan göra det igen. Oftast sammarbetar vi i ett team, jag och moderatorerna. Moderatorerna har rätt att fatta mindre beslut som låsning av trådar, borttagning av inlägg mm. Oftast diskutera vi saker i vår konfa ibland gör vi det inte. Större beslut som ditt annonsförbud, blockering av medlem, skrivförbud tas av mig mm (samråder alltid med dom andra först) tas av mig i egenskap av Sajtvärd.
Ang din blue och siames kull beklagar jag att du tog det som ett påhopp. Jag använder inte smileys utan skriver ner direkt mina tankar och man ska nog inte tolka "faan" i varje mening. Jag är inget genetikgeni , långt ifrån men jag kan basläggande genetik och tycker att man bör kunna det oavsett om man tempraments eller färgavlar.
#18 Du får gärna via pm skriva vem den personen är så får vi i teamet diskutera det. Har man SDA så ska man sitta i karantän och man måste stänga ner sin uppfödning för att smittan inte ska spridas vidare.
Sen handlar det inte om att sätta dit nån utan mitt beslut är grundat på det jag sett och hört.
Jag är nöjd med min kille från Malin:) Och jag tycker malin ger bra råd och stöd.
Jag tror det är så här, eftersom malin har en sådan stor avel så är det så många råttor som kommer ut till folk från henne, om vi säger att 1 av 15 är lite mindre bra, tex undernärd eller lite skygg och malin har 3 kullar då är det 3 som kanske är mindre bra utav dem 3 kullarna, oturligt nog är det kanske fel folk som fått dessa också. men resten då? 42 st råttbebbar är ju bra utav dem 3 kullarna.
förstår ni vad jag menar? eller pladdrade jag till det nu??
Min blogg: SweGizmo.se
#33 Bra skrivet! :)
Borde det inte vara tillräckligt många nu som har kommit med bra åsikter om Malins uppfödning för att annonseringsförbudet ska tas bort?
Det enda fallet jag känner till är det där med Dunderklumpen och det var väll JÄTTE MÅNGA som hade klagat? Isåfall borde man väll känna till det också eftersom att folk är så duktiga på att klaga? Nej, kan ni inte komma med fler ''bevis'' så tycker jag att det här är otroligt orättvist..

Det är bara så enkelt…RIF är en sajt som lever på massa en massa rykten.
Den ena hör vad den andra hört,osv.
Alla här som pratat illa om mig har inga erfarenheter utan dom har bara hört hemska saker om mig.
Dom som har erfarenheter ifrån mig,som har råttor ifrån mig,har inte samma åsikter…Bra konstigt!!
//Malin

Jag har inte orkat skriva något hittills för hela den här soppan är bara skit rent ut sagt. Har då fan ingen lust att bli indragen i denna smutskastning till höger o vänster!!
Men eftersom de är ett sånt tjaffs om regler så kanske de är dags att börja följa dem då, senast jag läste så var smutskastning INTE tillåtet av någon!! Vilket just nu har lett till att mer eller mindre alla här ska ha skrivförbud i minst en vecka.
Qui dormit, non peccat

#34 Mitt beslut står fast.

Japp,så funkar det här,beslut grundas på sånt man hört på omvägar
//Malin

Då vi konsterat detta och inget mer vettigt verkar komma ur tråden så låser jag den.
mvh sajtvärden