Frustrerad - Skaffa råttor?!
Ursäkta mig här nu. Men måste bara höra med er kunniga råttägare!
Min syster påstår nu att hon får skaffa 2 råttor, honor som första råttor. Vi har aldrig haft hamster, möss, råttor elr liknande.
Vi har kaniner, föder upp, och en hund och en katt. Själv tycker jag det räcker gott och väl. Vi har 7 kaniner hemma nu, och hon har planerat att skaffa en till kanske men vet inte hur det ligger med det.
Hon fick bara för någon månad sedan en hund som hon, innan vi köpte hunden sa att hon skulle gå ordentligt med promenader regelbundet, borsta hunden och allt annat. Men hon gör inte det - alltså klarar hon inte av det, hon är för lat, hon kan inte skylla på tidbrist för hon har tid!
Kaninerna sköter hon, men när dom ska ut kan det dröjja flera timmar innan ens hon tar ut dom, ibland struntar hon i det.
Jag känner att hon inte kommer klara av 2-3 råttor! Vi har heller inte den bästa ekonomin just nu, och råttor stinker jätte äckligt om ni frågar mig och resten av familjen, de kommer vara i hennes lilla rum säger hon, men vad då det kommer ändå lukta!
Jag är frustrerad över det här för mamma sa senast igår att hon inte orkar med alla djur, inga fler djur skulle köpas in.
Men så har hon tjatat på råttor och mamma orkar inte bråka och har då tillåtit henne köpa 2 råttor, men så står hon och säger att hon ska ha 3!
Aldrig säger jag & min pappa, nej inga råttor in i huset!
Hon kommer inte ta hand om dom ordntligt, jag var emot att skaffa hund först också, för jag visste att hon inte kommer orka gå 4-5 promenader varje dag, i kalla, blåsiga, regniga och mörka dagar. Och jag hade jag rätt, hon går en promenad om dagen.
Och så ska hon då flytta ut till vår stuga på gården och bo där med sin hund och ev. råttor! Men nej det spelar ingen roll, stugan är redan smått "förstörd" efter att vi har kaniner där inne ibland och kattmat och allt annat. Och stugan ska inte förstöras mer, det kommer ju lukta as.
Burar är heller inte det billigaste om de ska vara stora och ha gott med inredning. Jag känner att vi inte har råd, dessutom är det inte bara det. Vi ska nog flytta under sommarlovet, och vecka 19 ska vi åka till Mallorca i hela 4 veckor! Vad ska hon göra med råttorna då? Räcker med att vi har hittat skötare åt kaninerna, hunden och ev. katten. Jag vill ha fler kaniner för min avel men jag har lyssnat på mamma och har inte planerat att skaffa fler, har "hindrat mig själv" för jag vill kunna resa.
Frustrerad somsagt, tycker ni det låter logiskt att inte låta henne skaffa fler djur? Måste bara få skriva av mig!
- Min syster är 15 precis som jag och börjar gymnasium till hösten.
Måste bara tillägga, råttor behöver väl få i sig kött? Ägg och sånt?
Vi äter inte ägg och vi är vegetarianer, äter inte kött elr kyckling, heller inte fisk.
Det enda som vi köper som innehåller kött är Torrfoder till hunden och katten, och blötfoder till katten som innehåller fisk och ev. kyckling.
Så det lär ju inte gå så bra att råttorna får i sig rätt foder.
Ok, jag förstår att du är frustrerad och vad som än händer med din syster och råttor så är det några saker jag vill påpeka lite grann
Byter man i buren och sköter den delen så luktar inte råttor speciellt mycket.
Burar kan man köpa begagnade så dom behöver inte kosta tusentals kronor.
Om man inte äter kött så kan man ju köpa till barnmatsburkar, fisk, räkor ect. fisken är bara att koka och räkorna är bara att tina upp och kan förvaras i frysen
Barnmaten kan stå i skafferiet.
Om din syster inte har samma intresse av kaniner som du så kan du väl egentligen inte klandra henne för att hon vill ha något som är hennes. En hund är betydligt mer jobb än man kan riktigt föreställa sig innan man varit hundägare.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#2 Mamma tillåter inte att koka/tillaga kött i vårt hus och vill inte ha kött i kylskåpet/frysen.
Min syster har intresse för kaniner lika mkt som mig, hon har själv 2 kaniner och har velat fram och tillbaka att avla elr inte avla.
Ang. att städa buren ofta, vet inte hur ofta man ska städa hos råttor, men till kaniner ska man städa en gång i veckan ungefär. Hon städar en gång i veckan hos sina kaniner men då är det överfullt med avföring.

Jag är ledsen men jag ser inte riktigt problemet. Hon har fått djur som hon inte tar hand om så som hon lovat innan, då är det väl bara att inte låta henne skaffa fler djur. Ni varken vill eller kan ha råttor (pga köttet dom måste äta) heller så, ja, då finns det inget att diskutera liksom. :)
Mamma får helt enkelt sätta ner foten och tala om för din syster att när hon flyttat hemmifrån kan hon skaffa vilka djur hon vill, men så länge hon bor hemma hos sina föräldrar så är det dom som bestämmer.
#4 Precis så jag tycker! Men hon vill aldrig tala om helt om vad hon bestämt med säljarna t.ex. och hon hela tiden säger att hon ordnat allt, ska betala själv och allt sånt. Förstår ni?
Jag tror hon hade kontakt med en person som sålde 3 råtthonor innan hon ens frågade mamma om hon fick ha råttor. Det är så hon brukar göra, ha kontakt med några, fråga mamma och säger hur hon ska sköta om dom, och så gör hon det inte.
Hon inser inte hur mkt jobb det kan vara, och hon tittar inte fram i tiden och tänker efter om hon kommer orka att ha hand om dom, städa regelbundet, t.ex. med hunden, orka gå promenader varje dag, hon gick bara promenader de första veckan.
Jag blir ju smått sugen på råttor jag själv, dom är så söta o s v. Men jag tänker efter "kommer jag orka att ha råttor sen då, om några månader?" - Nej, jag kommer säkert inte palla att ha råttor då. Därför stoppar jag mig själv att köpa fler djur.
En seriös uppfödare säljer inte råttor till personer under 16 år utan målsmans godkännande. Oftast vill uppfödaren även prata med föräldern och höra sig för om saker och ting. Så din syster kan inte åka iväg och köpa sig några råttor utan att ni vet om det. Om hon inte köper dom från en zooaffär och det orkar jag inte ens ta upp här.
Jag förstår att du är frustrerad, eftersom din syster tidigare har lovat att ta hand om djuren och så har hon inte gjort det, då kommer det antagligen vara samma sak i fortsättningen också.
MEN, som nån sade tidigare, kanske din syster inte har samma intresse för kaninerna som du? Hon bara vågar inte säga det, ifall du/ni skulle bli arga på henne. Hon kanske känner att hon vill ha något eget, och skulle hon få den känslan kanske det skulle uppmuntra henne till att ta hand om djuren ordentligt.
Och även om hon inte skulle orka ta hand om djuren helt och hållet är ett djurköp alltid något som bör diskuteras med hela familjen, allt ansvar ska inte falla på en person (särskilt inte en som är 15), det är så man tappar intresset, när det blir för mycket ansvar.
Så även om din syster bara vill/orkar gå på en promenad med hunden så måste det finnas fler i familjen som kan göra det, djuret får inte bli lidande av att man inte orkar :)
Måste tillägga att råttor luktar inte speciellt mycket om man bara städar åt dem regelbundet, och ser till att hålla burarna snygga och rena från kiss. Råttor i sig självt är mycket renliga djur, de lär sig lätt att gå på toalåda, då är det bara att tömma den lite oftare så luktar det inte. Att säga att råttor luktar as är bara okunnighet.
Jag får en känsla av att det även är lite avundsjuka med i spelet? Kanske du är sur för att din syster får sin vilja igenom, medans du har stränga regler?
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Jag tycker inte hon ska få råttor eftersom att hon redan har visat att hon inte fixar det. Visserligen är en hund väldigt krävande men hon borde vetat innan vad hon gav sig in på. Vi hade redan en hund hemma och genom den fick jag visa att jag klarade en egen hund. Det tog 6 år innan jag fick min alldeles egna hund. Jag är visserligen bara 15 som hon men jag sköter det utan problem. Mamma rastar henne bara då jag har korta luncher och inte hinner tillbaka till skolan utan att komma försent. Det är annars sällan mamma hjälper mig med Troja och hon hjälper mig med glädje. Dessutom är det hennes föräldrar som bestämmer. När hon har flyttat hemifrån får hon köpa vilket djur hon vill. Har dem inte råd med fler djur så är det bara så. 7 kaniner och 1 hund kostar.
Jag vill själv ha ett till djur men det lär först hända om nått år då jag bor i en större lägenhet. Jag bor tillsammans med min pojkvän och han vill inte ha fler djur än Troja i vår etta. Det respekterar jag.
Vad händer föresten om hon lessnar på dem? Vilka är det som kommer få ta hand om råttorna? Jo, hennes föräldrar och möjligtvis syster. Jag vet att många föräldrar till slut faller för barnens tjat och det är inte bra. Marknaden är överfull av djur där barnen har lessnat. Man kan inte alltid få sin vilja igenom hur mycket man än vill något.
#7 du har så rätt. Såg saken från en annan synvinkel :)
#8 Jo, jag ser som ingen anledning till att hon ska få råttor för hon har redan en hund som hon inte klarar av. Dessutom skrev hennes syster att de ska på en 4 veckors lång resa och det blir nog svårt att hitta djurvakt åt ännu fler djur. Jag tycker hon ska vänta tills hon står på egna fötter. :)

Ärligt talat så stinker kaniner mycket värre än råttor! Så hr ni kan bedöma hur råttor luktar när ni aldrig ens har haft några förstår jag inte. Håller man en god hygien så luktar de mycket lite.
Sen så är de väl en lite konstig fråga att ställa här? Den ska du väl ta upp med dina föräldrar, naturligtvis ska din syster inte ha råttor om hon inte klarar av att ta hand om de djur hon redan har.
Qui dormit, non peccat
#10 jag gissar att det är ett fall av avundsjuka. Tänk dig detta: två jämngamla systrar i puberteten, den ena ber om nåt o föräldrarna säger nej, den andra ber om nåt och föräldrarna ger efter.
Då blir man sur och vill ha medlidande av andra för att sen kunna säga till föräldrarna vad andra har tyckt och tänkt.
Men vad spelar det för roll om hon vill skriva av sig sina tankar, det är det många som gör! ;)
I övrigt så tycker jag inte att din syster ska skaffa råttor. Kan hon inte ta hand om sin hund ska man inte ha fler djur. Vi hade en intressant disskution på mif om hur många djur är för många? Vi kom fram till att så länge man har tid ork, plats och ekonomi för plötsliga utgifter och kan sköta om djuren på ett tillfredställande sätt, dvs. ta ut den varje dag och aktivera djuret så mycket den behöver hålla rent i bostaden bl.a. Kan man leva upp till alla krav djuret kräver så har man inte för många djur.
Men! I detta fallet verkar det ju uppenbarligen som att hon har för många eftersom hon inte tar hand om alla djuren på rätt sätt, därför tycker iaf jag att hon inte ska skaffa råttor förrens hon börjar sköta om djuren bättre.
Som djurägare har man ett stort ansvar, man kan inte låta djuren lida för att man själv är för lat eller inte orkar. Då ska man inte ha djur!
Och som några redan sagt, råttor stinker inte om man håller ordentligt rent åt dom och byter c:a en gång i veckan. Ibland oftare beroende på hur många råttor som finns i buren och hur mycket dom stökar.
Jag har 8 råttor och 6 marsvin i samma rum och jag tycker inte råttorna luktar värre än marsvinen iaf.
Så nej jag tycker din syster ska vänta med att skaffa råttor, tills hon lär sig sköta om sina djur hon redan har på ett bra sätt. :)
Jag tycker att dina föräldrar ska säga till henne att om hon inte kan sköta dem djur hon har nu så blir det inga fler och visa att det är dem som bestämer och inte hon.
ANG råttor så luktar dem inte så länge man städar som man ska osv, sen fattar jag inte det din mamma säger om att ni inte tillgara eller fövara kött där hemma för du sa innan att i hund och katt maten är det kött/fisk då har förvarar ni ju det redan.
Den syster e bara 15 har hon verkligen råd att ha råttor om hon ska betala allt själv för det kostar en del att ha råttor sen får man rkna med att det kan hända något så man mste lägga undran pengar till det med.
Sen måste hon läsa på om råttor ocks¨å
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
inga råttor om inte hpn kan ta hand om hunden tycker jag
#10 Kaniner kan visserligen lukta, inte honor så mkt, men hanarna. Precis som det är hos råttor. Men vi har kaninerna utomhus så det spelar ingen roll, råttor måste ju bo inne.
Ang. att hon "vill ha något eget" och inte har lika mkt intresse för kaniner som mig kanske, så har hon ju hunden. Det är ju hennes egna.
#13 Vi har Torrfoder till dom, och vi förvarar det inte i vårt hus, de förvaras i vår stuga där ingen bor. Men hunden äter Torrfoder inne i hallen, men det är inte detsamma som t.ex. blötfoder, katten för visserligen blötfoder (fisk) men katten äter det ute i stugans altan.
#14 Tycker jag, mamma & pappa också.
Iaf. är det beslutat att hon måste visa att hon kan ta hand om hunden först och hon får vara glad över de djur hon har, mer vet jag inte.
Ursäkta om vissa kanske tycker det här var en väldigt onödig tråd. Men jag fick bara lov att skriva av mig :$
EDITH: Ang. avundsjuka, om jag nu också skulle vilja ha råttor, och min syster fick, skulle jag nog kunna ha en råtta och syster ha de andra två råttorna, men jag vill inte ha råttor.
#10 Har pratat med råttägare, vissa påstår inte att de luktar, men vissa påstår att de stinker, har en vän vars syster har råttor, dom luktar säger hon, mkt mer än kanin. Och min mammas vän tog hand om några råttor, dom luktade.
Tråden kan låsas om någon Medarbetare vill.

jaopp jag låser tråden om de är det du vill=) annars pma så låser jag upp!
Qui dormit, non peccat