Sjuk eller känslig?
Hämtade två dumbo rex pojkar förra söndagen den 22/3 .
Båda nyser, inget ovanligt med tanke på miljöombyte har jag hört så det är jag inte orolig över. Pratade med uppfödaren Malin i göteborg om att lilla Nicko ''hostar/nyser'' Han låter som ett marsvin som pratar… typ..
Vad är det, vad gör jag och vad händer?
Litar på uppfödaren men mer åsikter skadar inte!
Edit: jag bytte från spån till toa-lätt i förgår.
Om du beskrev Nickos ljud för Malin så tvivlar jag att hon sa att det var ok och enbart pga. miljöombytet :) '
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

När dom låter som marsvin brukar man kalla det för rossel. Det kan bero på förkylning eller på mycoplasma. Han kan gott ha blivit förkyld i och med flytten så sätt igång med en förkylningskur (roiboosté osv), går det inte över så är det tyvärr veterinären som gäller för att få ut baytril mot mycoplasma. :/
Vi har haft en råttkille som blev 2 år. Han hade mycoplasma. Vi tog honom tidigt till Veterinären Cecilia i regionsjukhuset i Helsingborg. Tyvärr finns hon inte kvar där längre. Under hans hela liv ( han blev 2 år) gick han på medicin. För att veta om han hade mycoplasma sövde ner Cecilia honom för att gå ner i halsen för att suga upp slem för att analysera det. När han dog ville jag ha alla hans journaler. Vi ångrar inte att vi valde honom fast vi såg att han "hoppade" här han andades. Om jag hade varit dig hade jag letat upp en BRA Veterinären med intresse och mycket kunskaper om råttor. För att så fort som möjligt hjälpa din älskling. Vist kostar det, men har man skaffat dom så får man ta sitt ansvar och hjälpa dom.
Hälsningar Cecilia
Har du fler frågor om medicinen så får du gärna maila till mig eller det kanske finns någon annan som undrar så är ni också välkommna att höra av er.

Att nysa efter en flytt är en sak men att rossla som du beskriver det är en annan. Det tyder oftast att råttan varit sjuk ett bra tag och att det spridit sig ner i lungorna. Risken finns att råttan kommer rossla resten av livet trots behandling. Om jag vore som dig så skulle jag lämna tillbaka råttan.
#1 Nej hon sa inte att det var ok, det sa hon bara om nysningarna.
Varför säljer man en råtta som är och har varit sjuk kan man ju fråga sig då..

Dom började fnysa och nysa efter dom kommit hem till det nya hemmet och det enda som kan vara anledningen till det är sågspånet dom fick bo på….jag sa till henne att omedelbart ta bort dom ifrån det,när jag fick reda på efter flera dagar att dom fått bo på det(dom har bott på alflis här hemma)
Och jag rekommendera henne att köpa alflis eller sätta dom på enbart tidningar så deras slemhinnor i näsan fick lugna ner sig,men då hävdar hon att det går inte att få tag på,utan har dom på toalätt.
Jag tror inte dom mår så bra av toalätten heller när deras slemhinnor redan är uppretade av sågspånet dom är utsatta för.
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.
Jag hävdar inte att Malin har gjort fel alls. Det är inte det jag menar.
Jag är bara orolig över vad det kan vara.
Dom har inget spån i närheten alls längre, tog bort allt samma dag.
Jag är glad över att jag har fått så pass mycket hjälp jag fått för jag var rådlös, har aldrig hört något liknande innan på någon av mina råttor.
Är han sjuk måste han ju ha hjälp. Det är därför jag vill ha svar.
Så jag kan ta honom till veterinären isf, vilken jag inte tänker gå till i den här stan då dom inte kan någonting om råttor. Därför jag frågar.
Bör inte tidningspapper reta också pga. bläck osv?
en tanke bara eftersom dom är så känsliga, spånet innehöll inget terpentin och var luftat innan.
Te, vitlök och honung är inföskaffat så förkylningskuren kommer påbörjas i kväll.
Hur länge ska dom få detta?

Trycksvärtan i tidningar är nu mera ofarlig, men den var giftig förr. Huvusaken är att underlaget inte skall damma, och TOA-LÄTT dammar ju tyvärr en del.
Vart bor du någon stans? Tänkte på vilka veterinärer som finns att tillgå. Är det "småsaker" som rossel, och om man själv vet vad felet är men man bara behöver ett recept liksom, så kan man nästan gå till vilken som helst, men vill du göra en grundligare undersökning så gör du helt rätt i att försöka välja någon mer kunnig.
Angående förkylningskurerna så ska man köra i några dagar och se hur det utvecklar sig, helt enkelt. (Jämför med en människas förkylning, man brukar ju vara relativt symptomfri efter någon vecka.) Men har det gått så långt som rossel, och inte bara att det är bi-ljud uppe i nosen pga snoret, så är det nog tyvärr mycoplasma och då är det antibiotika som gäller.

Dom behöver ju knappast antibiotika för något sågspånet orsakat deras små luftvägar.
Hon har fått massa råd nu om att ta bort sågspån och toalätt ifrån dom och låta deras luftvägar få andas utan allt damm så får man hoppas att dom blir helt återställda igen.
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

#9 Hur vet du att det är sågspånet och toaletten?
Jag själv använder toalett till alla mina råttor utan besvär, visserigen i toalådan men ändå.

Jag ser det som helt uppenbart att det är sågspånet som orsakat det ,för förkylda på resan tror jag inte mkt på för jag skickade med en rejäl handduk dom låg insvepta i och hon var mån och rädd om dom att dom inte skulle frysa på vägen hem,och hon satt på ett varmt tåg hela vägen.
När dom akut får sånna problem när dom kommer hem till henne och dom bor på sågspån i en vecka så ser jag det ganska uppenbart,och testa att själv stoppa ner huvudet i en papperspåse Toalätt och andas in det efter du precis suttit en vecka med huvudet i sågspån och ser hur du låter då.
//Malin
Ja dom åkte till och med bil hem efter tågresan så förkylning tror jag inte det är.
Sågspånet är borta, så även toaletten. Och eftersom tidningspapper inte är någon fara så är dom på det, och några varma och mysiga handdukar så klart.
Avvaktar ett tag och ser vad som händer och fötter.
Tack så mycket för alla råd.
Och stort tack till Malin som verkligen har lugnat massor.
Psst… Skilj på toa-lätt och toalett hörrni ;)

Såja,detta var väl slutsten…För nu får jag inte längre annonsera här på RIF för Sajtvärden anser att jag säljer sjuka och dåliga råttungar.
//Malin

#14, pga den här tråden? Isf känns det som ett kanske lite väl drastiskt beslut.
Jeppjepp, lycka till med bebisen och håll oss uppdaterade!

#15 Nej inte pga av den här tråden. Jag tänker inte gå in på orsakerna men jag står fast vid beslutet.

Varför inte gå in på orsakerna?? bara för att du/ni ska kunna ge folk annonsförbud pga att ni inte gillar personen eller? Verkar verkligen som så..
Jävla dålig stil.. Men nu blir jag väl avstängd permanent för att jag råkat retat upp en Medarbetare eller Sajtvärd..