Kan jag skaffa en till?
Hej, jag äger en råtthane på ca 1 år nu. Han bor för tillfälligt ensam, pga att mina föräldrar köpte honom av en tjej som hade honom tidigare, och dom hade ingen aning om att dom inte vill bo ensamma. Då jag fick honom var jag lite rått-rädd, men nu har det gått över för att han är så snäll osv. Men då jag ska ta ut honom så låter jag honom kliva ut på kanten av buröppningen innan jag lyfter ut honom, pga att jag tycker att om jag stoppar in handen i buren, känns det som om att jag "hotar" honom, och då har jag fått för mig att han ska hoppa på min hand och bita :) vet inte varför men, det är bara någon syn jag fått. Han är en rexad albino.
Tror ni att jag kan skaffa en till, och isf ålder, kön?
Tacksam för svar :)

Råttor ska hållas i flock med samma kön, aldrig honor och hanar tillsammans. Det du skulle kunna göra är att prova få låna två yngre hanråttor av någon och sätta ihop honom med, se om det fungerar, fungerar det inte så kan du lämna tillbaka de yngre. =)
Finns risk att han inte vill ha andra råttor hos sig, men man ska ju prova.. =)
#1 Okej, men då gäller det ju att hitta någon med yngre råttor att prova med :) Men jag vet inte om jag är "redo" för att uppfostra en liten, med tanke på vilken respekt jag har för att stoppa in min hand i buren. Jag kan bara med "snälla" råttor, usch, det lät dumt, men ändå :) Är så rädd för att bli biten, men på så vis så litar jag på min råtta som jag har nu, för han har aldrig gjort något, men för andra råttor kan jag bli "råtträdd" igen kanske "/ usch vad svårt det blev…
Han har aldrig visat något på att han vantrivs, men jag tycker synd om honom som får vara själv…

Rädd för att bli biten, mjo det gör ont att bli biten, men en råtta som mår bra och är rätt avlad (oftast och är frisk i psyket) bits inte.. =)
Fostra är väl lite sunt bara, att bebisar smakar gärna, inte biter aggro utan för att testa vad det är för något, som bebisar gör när de upptäcker sina leksaker i en viss ålder. Man säger ju nej till dem och kanske avleder med en puss istället för att de ska smaka på allt. Pussar alltid mina små monster när de tuggar naglarna och är för ivriga. Tar upp dem och fyar på dem och sen "pussar jag ihjäl" dem för att avleda från det. Men oftast är detta nåt som försvinner snabbt från bebisar.. =) Alla har dock sina egna små metoder. =)
Vart bor du, kan kanske annonsera efter ett lån av två yngre killar för att se hur din hane reagerar, och går det bra kan du köpa en eller två småkillar som sällskap, helst två småkillar som kan busa ihopa så slipper lillen sätta till för mycket bus med gammelgubben.. =)

Jadu om han suttit ensam hela sitt liv så kan det bli svårt att introducera en ny hane till honom, men de är värt ett försök! Kolla om du har någon erfaren uppfödare i närheten av dig som kan hjälpa dig med en bäbis och introduceringen=)
Qui dormit, non peccat
#3 Okej :) Men tror du att det skulle vara helt omöjligt att försöka sätta ihop honom med en snäll och tam hane i hans egen ålder? Och hur märker man isf att dom funkar tillsammas? För dom "testar" väl alltid varann i början?

#5 Det är bättre med en bebis, en hane i samma ålder kan vara en katastrof rent ut sagt. Råttor har i regel mycket lättare för att acceptera en liten unge.
Qui dormit, non peccat
Okej, tack :) Ska kolla med mina föräldrar, risken är att dom sätter stopp men… "/
Oche, hur kan jag uppfosta en liten på bästa sätt? :)

#7 Du kan ju alltid tala om för dina föräldrar att det är lag på att råttor inte får vara själva utan ska vara två eller flera… 
Tror inte dom skulle bry sig faktiskt :( plus att dom tycker att jag inte ens är redo för råtta för att jag inte "vågar" stoppa in handen i buren… Men jag tycker det funkar bra att låta honom komma ut själv och inte störa i hans "hem"…
Hur gammal är "en liten" då förresten? :P
5 veckor så är dom klara att flytta till ett nytt hem. Det kan vara en bra idé att prova med två stycken ungar, för om det råkar sig så att din råtta accepterar dem så blir det inte en ensam kvar när han dör, och så har du samma problem igen, att hitta en kompis till en fullvuxen hane. Lättare att ta två ungar på samma gång så har dom varann sen :)
Om dina föräldrar inte förstår att råttor ska vara minst två, så finns det kanske nån här som kan prata med dem och förklara hur lagen är eller nåt :)
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

en liten unge är minst 5 veckor och väger minst 80 gram när den säljs, men många väntar tills den är minst 6 veckor och ligger på 100 gram=) men en liten unge som kan gå ihop med din hane kan ju vara 8 veckor oxå.
Qui dormit, non peccat