Råttor som skvätter
Vad har ni för erfarenheter av råttor som skvätter?
Tycker ni att det i överlag är hanar som skvätter mest, elr är det lika oavsett kön?
Mina hanar revirpinkar precis hela tiden.. några droppar här och var, och sen kommer en stor pöl me härligt kiss.
Jag får byta tröjor och braller hela tiden pga deras revirpinkande. Men byt till kläder du har när du bara är med råttorna då, kanske man kan tycka, men grejen e att jag är alldeles för lat för o byta kläder varenda gång jag ska ta ut dom. Dessutom kommer "råttkläderna" lukta så illa efter bara ett par dagar, att man måste duscha varje gång man varit med dom. Inte kul..
Jag tycker att det är jättejobbigt, vill helst slippa revirpinkandet, men det är väl sånt man får ta med hanar antar jag?
Om jag har förstått det hela rätt så skvätter honor i överlag mindre (ingenting?) än hanar. Tycker ni att det stämmer?
Berätta om era erfarenheter!
min hona revirpinkar men inte mkt men jag skiter i det
Mina honor har revirpinkat på en tröja en gång, men det kan ha varit så att de behövde gå på toa lite granna. Annars har de inte kunnat hålla sig, och kissat på soffan, en gång.
Jag tror det är så att hanar revirpinkar mer än honor. Jag förstår att du tycker det är jobbigt!
Kanske blir bättre när de blir äldre? Kanske är ett slags pubertet-beteende? :)

#3 Nja.. ingen aning faktiskt. Dom är liksom bara 10 veckor. Kan dom redan vara i "puberteten"? :/

Jag har aldrig varit med om att någon av mina hanar markerat vid så ung ålder, utan det har kommit efter några månader. Jag har hört att en del honor också skvätter lite, men det är väl allmänt känt att hanar, inom de allra flesta djurslag, är de som står för det mesta revirpinkandet.
Min gubbe Ture markerar i princip aldrig, medan mina två yngre hanar gör det i tid och otid. Om det öht går att vänja av vet jag inte, men perosnligen tror jag tyvärr inte det.
Kanske är det då att du gör dig så ren o fin varje gång du ska ha dom ute, att de helt enkelt "märker om" dig? Om du luktar lite skvätt kanske de inte gör det lika mycket menar jag. Har du provat?

#6 Hum, nej jag har inte provat. Det kan ju vara som du säger. För när dom sitter hos min kompis t.ex så markerar dom ganska fort..
Jag ska absolut testa det, tack för tipset!
:) ja gör det, lycka till! ^^

Mina hanar kissar inte alls på mig, de känner igen min lukt antar jag. Främmande hanar kan dock kissa och främmande honor brukar kissa på mig som trasiga vattenslangar!
Qui dormit, non peccat