Vad ska jag göra! Ge mig råd!!!
Hej. Har lite frågor ang, mina råtta. jag har en hane, hans kompis dog tyvärr för ett tag sen…Nu vill jag skaffa en till hane men hur ska jag göra??Vill inte att dom ska bråka? Hanen är nu ca 5månader…Men vill inte skaffa en råtta för att sedan bli tvungen att ha 2 råttor på olika håll….Tacksam för svar och råd!!!

Om han bara är 5 månader så ska det inte vara några problem alls med att sätta ihop honom med en yngre råtta. En äldre råtthane som är bra i flock går oxå bra=)
Qui dormit, non peccat

Skaffar du en unge som sällskap till din kille så är det nästan helt säkert att det kommer fungera. Ju äldre djuren är som man sätter ihop, desto svårare blir det i regel (men kan ändå funka), men att sätta ihop en äldre med en unge funkar som sagt nästan alltid. Om du väljer att skaffa en unge från en uppfödare så kanske ni kan göra en överenskommelse om att du får lämna tillbaka råttan om det inte skulle fungera?
okej. Men om jag vill sätta ihop honom med en unge, hur ska jag gå till väga? vad ska jag tänka på? Är det bara att släppa in den nya råttan i hans bur?
Tack för svaren!

Om du söker på "introducering" i sökfunktionen så dyker det upp några trådar som behandlar just det där med att släppa ihop råttor. Men sökfunktionen lämnar dock en hel del kvar att önska och funkar inte alltid som den ska :P
I regel brukar man låta råttorna träffas på en neutral plats i början, dvs en plats där ingen av råttornas lukt redan finns sedan tidigare. Många brukar låta detta möte ske tex uppe på en säng eller i badkaret, där man lätt kan hålla reda på råttorna. Innan du sedan släpper in den nya råttan i buren så är det bra om du städar rent buren först så det även där inne blir lite "neutralare mark". Den nya känner sig tryggare om det inte luktar läskig annan råtta.
I början kanske den äldre kommer att vända den lilla på rygg, sniffa igenom den osv, och den lilla kommer i sin tur antagligen pipa en hel del. Detta låter oftast mycket värre än vad det egentligen är. Det är om det skulle börja blöda på någon som det är allvarligt på riktigt, men det händer sällan.
Jag är långt ifrån någon råttexpert så om jag missat något så får nån annan fylla på.:P
Okej. Tack så mycket . nu har jag lite mer kött på benen. Nu ska jag bara hitta den rätta kompisen till honom och hoppas att det funkar.
Berätta gärna hur det går :D Ska bli spännande att höra.
Mvh Nathalie
Nu har jag skaffat mig en råtthane på 2månader. Den lilla skriker väldigt mycket när den stora är på honom tex vänder honom på rygg m,m….Det låter hemskt och den lilla är nog ganska rädd…men jag tycker inte det ser ut som om den stora är hård mot honom eller skadar honom, utan mer vill visa sin rang men detta är kanske normalt??Dom har varit ihop nu i ca 1timma…kommer dom lugna ner sig??
Tack för alla svar!
när ska jag börja oroa mig???
När du ser att det inte är rangbråk utan rest ragg, trippande gång i sidled och blodvite, då ska du snabbt separera de två…
Även om man är liten så är det otäckt att bli vänd på rygg. Han är nog en smula osäker och piper därav. Andas…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
okej så jag ska inte oroa mig så mycket för att han piper utan det är mer han som är rädd och osäker..Leo som den store heter är ju inte våldsam men vill gärna jaga den lilla m,m….Men kommer detta att lugna ner sig??

Pipandet låter ofta mycket värre än vad det är, och det är riktigt hjärtskärande att se på, i know. Det kommer att lugna ner sig, var så säker :)
Tack för svaren!! nu känner jag mig mer lättad
En fråga till…om den stora hanen vänder rumpan till och knuffar på den lille…är det som med hundar att den visar att den är snäll??Jag har 2honor i en bur brevid kan det påverka hanarna genom att dom bråkar mer??