Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1442 ggr
Angeln--89
0

Delar upp ungarna

Är det vanligt att en hona med stor kull 13 ungar, delar upp ungarna? Varför gör hon detta?

hus-musen
0

Vad menar du med delar upp? Håller hon på att städa i boet eller letar hon efter en ny boplats?

Qui dormit, non peccat

Angeln--89
0

Nä, hon lägger några ungar i boet och några ungar i en annan boplats

Absinthe
0

Hörde en annan uppfödare som också hade en hona som hade två boplatser, många ungar tycker jag det verkar smart så att alla får mat, men på ett annat sätt känns det lite virrigt..
Har du koll så att alla får mat? Så hon inte lämnar de som är i det andra boet menar jag.. =)

Crispig
0

Skift ^^ hehe

Absinthe
0

Haha ja, men den uppfödaren sa att hennes hona gjorde så i början, men sen samlade hon dem på en plats efter några dagar.. har inte själv varit med om detta dock. =)

Men som sagt håll bara koll så alla ungarna får mat, TS.. =)

Angeln--89
0

De får mat men inte lika mycket. hon ligger i stort sätt inne hos de som ligger i boet hela tiden. de är 5 dagar idag

niffen
0

Oj, är de så små så tycker jag att de som inte får lika mycket tid ska flyttas tillbaka till mamman, annars kan de dö väldigt lätt. Hur många ungar är det i respektive bo och hur gammal är mamman?

Falurven
0

Har dem utanför boet mjölkband ? Låter riskabelt när dem är sådär unga :/

Mvh Nathalie

Absinthe
0

Är det ett bo utav bara bäddmaterial eller är det typ ett hus du kan flytta på? Är det ett hus du kan flytta på så kanske hon tycker att det är för litet, prova ta bort det i så fall och ge mer bomaterial och lägg de ungarna hos de andra på samma plats. Det låter inte så lyckat att hon inte ger dem lika mycket mat som de andra.
Ger du mamman mycket mat, fet mat med mycket näring i? Det är väldigt viktigt annars kanske hon inte känner att hon klarar av alla ungarna.
Ge mamma leverpastej, ägg, kött, gönsaker i alla dess former, avocado (utan skal o kärna) fisk, riktigt smör, olivolja.. gaah säkert missat nåt, men prova det med boet och lägg alla i samma hög, ge mamma massa massa massa mat och hoppas vi att hon tar hand om alla..

Angeln--89
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det visade sig att hon delade upp ungarna för att hon tyckte att dem var för många.
Jag tog bort den som var minst och klenast nu tar hon handom alla de andra 12 jätte bra och de har blivit stora och fina

En bild på alla ungarna

Angeln--89
0

En till bild

Angeln--89
0

en till

wintermynta
0

När en hona delar upp ungarna så gör hon det för att kunna mata dom i skift så alla får tillräckligt mat. Man ska alltså inte flytta tillbaka bebisarna för det kan störa mamman och matningen. Sen har en hona 12 spenar så en kull utöver det kan resultera i att alla bebisar inte får mjölkband men dom får ändå mat. Ungarna börjar äta vid ca 14 och brukar då kompensera om dom fått för lite mat. Är dom små får man se till att ge dom extra fet och näringsrik mat.

SweGizmo
0

undrar om vilda råttor gör så också? låter som om en vild skulle kunna göra det för att minska risken att bli av med alla ungar om ett rodjur skulle hitta nästet.

Min blogg: SweGizmo.se

Angeln--89
0

Men hon slutade att mata dem och de blev jätte små när de andra växte jätte mycket. de var helt uttårkade. 2 låg utanför och 11 i boet

wintermynta
0

#15 Ber om ursäkt, trodde det var fler än så.
Då gjorde du helt rätt som tog bort dom.

MangoMelon
0

Hur många ungar är för många ungar? Vet många uppfödare som lämnar kvar ca 10 st, men vad tycker ni? Och vet också att honan har 12 spenar ..

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Itchy
0

jag drar gränsen vid 13…

så länge det inte är en hona som är väldigt välgödd

You can't spell Bitchy without Itchy

Nicciz
0

#17 ObestämdJag skulle aldrig kulla ungar bara för dem är över ett visst antal..  enligt mig är det bara *piiiip* människor som gör det. Foten i munnen fö parar man helt enkelt inte en hona som inte är välgödd

wintermynta
0

#17 För mig finns det inte "för" många ungar. Mina honor har haft kullar på 16 st och det har gått bra. Tror inte på att kulla utan ger man bra mat i förebyggande, under och efter dräktighet så klarar honan det. Ofta dör dom bebisar som ska dö första veckan. Skulle nån av bebisarna halka väldigt efter går det att hjälpa till på olika sätt under förutsättning att mamman/honan går med på det. Enda gången som jag skulle kanske tänka mig att ta bort en bebis är om den är sjuk eller riskerar att svälta ihjäj. Men med tanke på att dom börja äta riktig mat vid två veckors ålder så är risken liten att den dör av svält. Nackdelen när man kullar är att du aldrig vet om bebisarna du tar bort skulle ha dött därför det är nå fel på dom. Så därför är det bättre låta mamman sköta den biten för hon känner ju bebisarna bäst.

MangoMelon
0

Tack för alla svar!
Här i Finland är det jättevanligt att man kullar, eller karsia som det heter här. Oftast drar uppfödarna gränsen vid 10 ungar.. Jag har inte riktigt bildat mig en åsikt om saken ännu…

Nicciz
0

I Finland är det också ett större utbud av seriösa uppfödare och lite annan avelsinriktning än i Sverige..

MangoMelon
0

#22 kan du utveckla? Intressant det här :)

Nicciz
0

#23 I Finland är konkurrensen större, och man avlar med stor fokus på stora långsiktiga mål på ett annat sätt än i Sverige, i Sverige (nu kommer jag få stryk Flört) har vi enbart ca 15 registrerade uppfödare. Varav en handfull kommit nu senaste 2 åren. Svenskars mål är oftast att förbättra en färgs, typ eller beteende och på det lägger man en till sak (hälsa eller temperament) det verkar nämligen vara omöjligt att hålla färg, temp och hälsa bollarna i luften samtidigt, det finns alltid en sak man tummar på. Pga av det står man o stampar lite på samma ställe för fokus ligger då på att rätta till det som inte känns tillfredställande.

I Finland arbetade man länge med typ och storlek, och har verkligen lyckats. Hanarna är verkligen stora och maskulina med tyngd. Eftersom Finland har större show intresse och utbud på bra råttor (standardmässigt) och man avlar lite mer för prestige än i Sverige (prestige kanske är fel ord men tror du hänger med) samt att marknaden är ganska tuff så tror jag att man valt att kulla på det sätt man gör i Finland. Vilket har gett resultat typ och färg men kanske bitit dem lite i baken vad gäller temp och sjukdomar.

För när man kullar, (min erfarenhet säger att få kullar i Finland "ligger"på över 8 eller tom över 6.) så många ungar får man inte en helt rättvisande bild på vad som händer. Tyvärr är jag inte tillräckligt insatt i så många finska uppfödares linjer o avelsmetoder. Det finns ju vissa som har linjer dem jobbat med i Massvis med år o känner utan och innan och sällan utavlar. Där har jag stor förståelse för att man kullar så hårt. Men om uppfödare som är nya utan erfarenhet och utan kunskap om linjen kullar då tycker jag det är fel.

.. måste iväg.. vet inte om du hängde med i mitt stresspladder men .. Tungan ute

MangoMelon
0

#24 tack jättemycket för ditt svar!
Det är alltid intressant att höra andras åsikter, särskilt när det skiljer en hel del på de olika metoderna..
Det att hanarna här verkligen är maskulina stämmer. Så gott som alla avelshanar är stora och macho.
Jag har ännu inte bildat min egen uppfattning om att kulla, fast det stämmer ju att om man gör det får man inte en uppfattning om hur det egentligen ligger till. Då tar man ju bort det som naturen borde sköta själv..

Nicciz
0

Själv är jag på tok för blödig för att ens tänka tanken. Det finns mycket man göra för att hjälpa mamman att få alla ungar välnärda och stora. Klena ungar kan man stödmata.. men som sagt jag är blödig och har inte hjärta att välja du får leva och dig ska jag ha ihjäl.. du får leva.. och du ser liten ut.. du får dö.. osv :(

Jag hade precis nyss en hona som inte fick igång mjölken till sin enda unge. Jag nappade upp ungen i nio dagar o nätter innan jag lyckades hitta en råttmamma som tog sig an henne istället. Att ta livet av henne var aldrig ett alternativ. Tänkte aldrig ens tanken.

Men bara för att jag är värsta sortens blödiga hönsmamma betyder inte det att jag inte har förståelse för att det händer och att det görs. Men jag tycker jag har rätt att tycka i vilka fall jag anser det är av mindre rättfärdiga anledningar.

MangoMelon
0

#26 jag tycker att du har mycket ansvarsfulla tankegångar och jag vill säga att jag respekterar dig bara mer och mer fast jag inte känner dig.

Jag kan enkelt säga att jag inte heller skulle klara av att välja vem som får leva och vem som ska dö.. Därför har jag funderat på olika alternativ när jag själv ska börja ta kullar.

Tycker att du har en mycket bra åsikt, och kan se saken från olika synvinklar, trots att du själv inte skulle gå till väga på det sättet. Det är mer än vad många klarar av.

Och JA, du har all rätt till din åsikt, och som sagt, jag respekterar den! :)

MangoMelon
0

Det är bara trevligt att man kan diskutera saken fast alla har olika åsikter (eller i det här fallet så har nästan alla samma åsikt, att kullar man så är man hemsk), och att man kan bli bemött som människa trots att man kanske väljer att kulla.

Angeln--89
0

Jag kom fram till att Sabina tyckte att kullen var för stor när 1 unge av 13 togs bort så tog hon hand dom alla de andra.

Nicciz
0

#29 Jag tycker du gjorde rätt,  enstaka övergivna ungar är det oftast något fel på som vi inte ser men som mamman känner av. Förlåt att vi kapat din tråd ;) och skönt att du inte tar det personligt som många skulle gjort Glad

Nicciz
0

#27 Tack :)

Får man fråga om alternativen och hur du tänker omkring dem Glad

Angeln--89
0

#30 Hehe det gör absolut inget Skrattande Folk säger bara sina erfarenheter och tankar så varför skulle jag ta det personligt Tungan ute

Jag tog bort den som var minst och hade minst chans för att överleva.