Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 516 ggr
Itchy
0

importregler av råttor

det pratas och funderas på att eventuellt åka till tyskland och ta med sej ett gäng med råttor hem därifrån, men jag undrar om det är ngn här som kan berätta lite mer om hur man går tillväga med införselstillstånd och likn och vad det är för regler och kostnader och likn…

You can't spell Bitchy without Itchy

Absinthe
0

Råttor ska inte vara några problem att ta in, man får ta in 5 råttor utan tillstånd inom EU, innan var det 10, fast iofs så vet jag inte 100% säkert längre. Kan kanske fått fel uppgifter men tror det stämmer med 5 djur iaf, fler än så krävs intyg och sånt tror jag då får man kolla upp med jordbruksverket om jag inte har helt fel.. =)

Itchy
0

det låter ju helt fullkomligt underbart :D

funderar på att ta in en graphite hona och kanske ett par Black eyed siamese ^^

MalinMalin
0

Innan var det 3 utan tillstånd och nu är det 5 st utan tillstånd.

Tillstånd kostar 500 kr att ansöka om och är giltigt ett år.Och tillståndet ansöker man hos jordbruksverket.

(har tillstånd giltigt tom september iår)

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Itchy
0

så inga papper alls :)

och max 5 per person ???

Absinthe
0

Jao, stämmer.. =)

Itchy
0

nu kan jag sova lyckligt och drömma om fina importråttor :D

och börja fylla spargrisen med färdpengar :P

Absinthe
0

Fler som vill ta in från tyskland tror jag. Går ju alltid att snacka ihop sig med andra, bor de längre ner blir det ju dessutom billigare att ta in om kostnader delas.. =P

MalinMalin
0

Det är bra kul att köpa in bra råttor utanför Sverige Glad

Jag ska åka till Tyskand iår igen troligen i aug/sept.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Absinthe
0

Det som jag finner minus med importer är att man vet aldrig 100% säkert att uppfödaren har samma syn på bra råttor som en själv, vad de tolerar för beteende osv för att avla.
Än så länge har jag bara haft en bra råtta som jag importerat, men förkastar absolut inte att fortsätta importera och hoppas på nåt bra dyker upp. Men jag är bra kritisk till importer tills de motbevisat mig.

Du får gärna dela med dig av bra uppfödare i utlandet Malin.. =)

Itchy
0

jag har aldrig importerat råttor…men det gäller att binda kontakter innan :P

och se vad de har för avelsgrunder och mål…

och du får gärna dela med dej av din kunskap malin :D

Micca
0

#9: Håller faktiskt med, alla mina danska töser från välkända uppfödare är lite knasiga. Missförstå inte, jag älskar dem oerhört men som avelsmaterial skulle jag inte godkänna en enda.

Med det menar jag inte att alla importer är dåliga men synsättet på råttor och avel skiljer sig en hel del. Många råttor från import bör nog behandlas som råttor med delvis okänd bakgrund just eftersom det är så svårt att veta hur sanningen överrensstämmer.

Absinthe
0

Jo, men det hjälpe tyvärr inte mycket med en import jag tog in. H*n skulle koncentrera sig på temprament och hälsa och allt, den råttan fick avlivas pga aggressivitet och vart rosslig ett tag också. Och då hade jag haft god kontakt länge för att jag ville vara säker på att det skulle vara en bra råtta. Lite synd faktiskt. Kanske jag som haft otur iofs. Men man ska alltid vara skeptisk och kritisk vad det gäller avel, även om de är importer, bara för att det är importer betyder det inte att de är kärnfriska och toppenavlade.. =)
Man ska ju veta att de avlar inte likadant utanför gränserna som vi gör här i Sverige.. =)