Hona eller hane?
Undrar på om jag ska införskaffa mig två honor eller två hanar.
Vill ha en gosig lojal liten råtta sm inte är allt för stökig - då lät ju hane perfekt!
Men samtidigt undrar jag om hur de är gällande revirpinkande? är det hemskt jobbigt och hur mycket luktar det?
har även hört att honor är lättare att ha att göra med som första råtta, så, vad tycker ni?
jag tycker att hanar är lättare, honor kan vara så bitchiga.
hanars revirmarkering luktar inget som vi kan uppfatta. Hur mycket de markerar är olika. jag har endel som inte märker alls i stort sett samt andra som lämnar snigelspår.
Mina hanar fattar de där med toalåda väldigt fort. Har mycket större problem med honorna där.
Hanarna kissar ner sina hängmattor, honorna tuggar sönder dom.
Hos hanar kan inredning stå nästan orörd, har tom haft plastblommor hos dom. Hade inte varit att tänka på hos honorna.

Jag rekommenderar hanar=) De är gosiga men väldigt pigga när de är små, och de flesta förvandlas till mysklumpar när de blir äldre! De är lättlärda och gnager typ aldrig på inredningen så man kan ha lite mera ömtåliga saker i buren.
Visst kissar de, men jag har 5 hanar som aldrig revirmarkerar, det luktar inte heller=)
Qui dormit, non peccat
Även jag tycker att du ska satsa på hanar! :)

Haha, jag har två honor som aldrig biter sönder nåt, men kissar där de sover, fattar toalådan för bajset, och revirpinkar lite då och då.
De måste vara hybrider ;)
min hona går på toa kissar utanför ibland men alldrig på sovställena
Mina honor markerar också. Så är det enda nackdelen du ser med hanar så är det ingen garanti med honor heller så då rekommenderar jag hanar. Älskar mina tjejer men pojkar är söta med. =)

Hej hej! :)
Hanar kan vara lugnare till sättet det var iaf mina hanar som jag hade för ca. 3 år sedan, åren efter det har jag bara haft honor, dom är mycket sociala och vill ha myycket uppmärksamhet iaf mina två små tjejer.. ^^
Mina tjejer har även förstått vart deras toalett är i buren vilket känns skönt så d inte ligger utspritt över hela buren! :)
Hon råttor har jag fått en kännsla av att många tycker att dom är mer pigga Oo att d e svårare att få tama? Vilket jag inte alls tror på för alla mina råtttjejer som jag haft har vart helt underbara! :)
Men självklart beror det på olika råttor.. ^^
Kram! 

detta är mina första råttor så jag har inget att jämföra med men då man snackat med andra så verkar det ju överlag som att hanar är bra mycket lugnare. mina är heeelttokiga, bara massa bus och spring. ganska mycket söndergnagda grejer med.
snälla, underbara men spralliga!
Pojkar är lugna och mysikga men dom kan även bli ena riktigta busfrö… du kommer att märka vad jag menar med det :) Otyger rent lyser i ögonen på dom.
Tjejer är hoppigare av naturen, ska vara överallt, överallt och helst samtidigt men ibland är det stället din tröja :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Tack för alla synpunkter och kommentarer :D
Vet att råttor är individer och det är ju såklart inte bara honor som är busiga och hanar som är gosiga, men jag tror endå att dte blir ett par hanar - låtter litte lättare att börja med?
Ja, gör så du, det låter bra :)
Jag menar mina honor kissar ju ändå överallt ;)
tycker hanar är ett jätte bra val :)
Jag har alltid haft honor pga att de inte revirpinkar, vilket var jättebra eftersom jag bodde hemma då ännu och min mor är städfreak och skulle blivit galen.
Så har det fortsatt rulla på med honor för det har varit lättast, med bara en bur.
För en månad sedan köpte jag mina första hanar och de är alldeles underbara!
Edward är bara 2½ månad gammal och han är redan så lugn och kelsjuk att han hemskt gärna sitter innanför tröjan och mysknastrar <3 Det är något som mina honor aldrig skulle göra, de bara MÅSTE vara överallt hela tiden och ha full koll på läget.
Så lycka till du med dina hanar! :)
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Jag har alltid haft honor pga att de inte revirpinkar, vilket var jättebra eftersom jag bodde hemma då ännu och min mor är städfreak och skulle blivit galen.
Så har det fortsatt rulla på med honor för det har varit lättast, med bara en bur.
För en månad sedan köpte jag mina första hanar och de är alldeles underbara!
Edward är bara 2½ månad gammal och han är redan så lugn och kelsjuk att han hemskt gärna sitter innanför tröjan och mysknastrar <3 Det är något som mina honor aldrig skulle göra, de bara MÅSTE vara överallt hela tiden och ha full koll på läget.
Så lycka till du med dina hanar! :)
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se