Råttor iFokus

Råttor

Etikettminneslunden
Läst 840 ggr
Lottar8
1

Min Lisa dog igår

Igår dog min favoritråtta Lisa. Det var så hemskt.

Har 4 råttor men detta var den första som dog. Jag undrar vad som hände med henne, om det är vanligt att de dör såhär.

Vi hörde ett himla liv från råttrummet o sprang dit. Då låg Lisa på sidan o krampade fruktansvärt mycket, hela buren skakade. Efter ca 1 minut lugnade det sig, o hon började dra oerhört långa o djupa andetag. I ca 1-2 minuter låg hon stilla så o bara andades med öppna ögon, o plötsligt slutade hon bara andas. Två av mina barn såg oxå det, o vi blev helt förskräckta. De andra råttorna tittade på henne.

Är det vanligt att det blir såhär? Vad kan ha hänt med henne?

Hon var 1 år o ca 4 månader gammal, o haft mycket rossel i hela sitt liv.Haft 3 livmodersinflammationer.

Hon var den finaste råttan jag någonsin sätt, o hade ett fantastiskt sättKyssSaknar henne så mycket!

De andra råttorna är helt apatiska idag, det verkar somde sörjer? Ingen ville komma ut, o när jag grejar i buren brukar de springa runt, men alla bara låg där? Usch…Tror ni de sörjer sin kompis?

Vad tror ni hände?

wintermynta
0

Beklagar sorgen.

Vanligt och vanligt, med tanke på att varit sjuk så mycket är det inte så konstigt att hon dog ung tyvärr. Men det är jätte hemskt när det händer och jobbigt. Med tanke på att hon haft problem med rossel så kan det ha varit ett andnödsanfall. Det ser väldigt otäckt ut men oftast är råttan inte vid medvetande så den varken lider eller känner nåt. 
Sen känner burkompisarna på sig när det är nåt som har hänt och visst kan dom sörja. Ibland så begraver dom sina egna. Dom kan även vara lite chockade och skrämde efter va som hände men det borde gå över snart.
Än en gång så beklagar jag sorgen, det är aldrig lätt när dom lämnar oss.

Lottar8
0

Nä, vad hemskt, begraver de sin vän? Hur gör de det?

Råttor är kloka små djur, det har jag vetat hels tiden, men ännu mer nu.

Nej, jag hoppas att hon inte var vid medvetande.

hus-musen
0

Beklagar sorgen..

Antagligen fick hon ett krampanfall, kanske pga en hjärnblödning eller hjärtattack eller liknande.

Jo råttor kan oxå sörja så möblera om och ge mat och försök aktivera dem så blir de nog bättre om ett tag=)

Qui dormit, non peccat

Veero
0

Beklagar sorgen.. R.I.P Lisa.

Jag vet inte vad det har orsakat men samma sak hände min kanin att han började krampa / rycka i hela kroppen, andades tungt och var helt slapp i kroppen kunde inte lyfta en ända kropps del, huvudet ängde åt sidan och jag hade han i min famn helatiden och så dog han en timma senare <3 Såklart ringde jag veterinären men dom sa inte mycket alls ;/

Men det #1 skrev verkar nog troligt..

empan-hampus
0

Vila i frid Lisa <3

wintermynta
0

#2 Dom kan antingen dra sönder en hängmatta och lägga över sin kompis. lägga över strö eller annat bomatrial.

idisen95
0

Rip lisa och tröstkramar

P0okerface
0

r.i.p <3

Robbawn
0

:( vad hemskt

R.i.p

BRAGO
0

R.I.P Lisa.

Tröstkramar till hela familjen…

Sweetheartno1
0

Beklagar sorgen ! :(

//Sweetie

silverorm
0

Beklagar sorgen. R I P lilla Lisa.

Lottar8
0

Tack alla ni för svaren. Som tur var såg jag ju när det hände, så jag tog ju genast ut henne från buren. Men de andra hann se henne ändå, stackars råttor.

Det jag var/är rädd för är att alla råttor "brukar" gå bort på det sättet, väldigt dramatiskt. Jag hade föreställt mig att de stillsamt får somna in, inte såhär=(

Idag är de andra som vanligt iaf, o det är skönt. Hoppas de får vara friska o bli riktigt gamla tanter!