nakna råttor olagligt?
är det olagligt att avla fram nakenråttor? jag trodde inte det men nu påstår folk det… låter konstigt..

I L80 står det så här :
Kap. 4. 3§ "De djur som nedärver missbildningar, eller andra egenskaper som medförlidande för avkomman eller negativt påverkar avkommans naturliga funktioner, får inte användas i avel."
Att inte ha päls, vilket medför att djuret inte kan reglera temperatur och lättare får skador påverkar djuret negativt enligt mig.
Dessutom dör de allra flesta av njursvikt, vilket också verkar vara ärftligt.
Så, ja om jag tolkar lagen rätt så är det förbjudet.

Kolla i L80 här: www.djurskyddsmyndigheten.se
jo men det är ju för att du tolkar pälslösheten som ett lidande… och att avla shixer(naken katter) är ju inte olagligt… dom har ju ploblem med tep med… och men håller väll på att alva fram bättre djur friskare djur…

Jag tolkar inte bara pälslösheten som ett lidande. Snälla, läs vad jag skriver.
De har fler problem än pälslöshet! Läs inte bara pälslöshet utan de andra problemen också, tex njursvikt, tandproblem, att de dör vid 9 månader, att vissa saknar thymuskörtel. Pälslösheten är ett av de minsta problemen för dessa råttor!
Vem håller på att avla fram friskare nakenråttor? Jag har bara hört om oseriösa djuraffärer och folk som tycker att nakna råttor är coola som föder upp dem. Och jag tror knappast att de tänker på hälsan. Dessutom kan de flesta honorna ens föda upp sina ungar själva, det om något är ett tecken på att man inte borde avla på dem.
jaha… men nu vill jag ha svar från någon som VET… eftersom det intresserar mig…

Huruvida det är olagligt eller inte är väl kanske en tolkningsfråga. Mitt förslag är att du skriver till srs och frågar dem, de bör veta.
jag tror inte det är olagligt, även om jag själv anser att dte borde vara det utifrån deras egen lag, vi har alldeles för slappa regler med alla möjliga kryphål. Men tolkar man lagen som de skrivit borde det vara olagligt ja. Men de är väl knappast insatta i nakenråttornas genetik så jag tror som sagt inte att det är olagligt. Hårlöshet i sig är inte olagligt men utifrån vad som kommer med nakenråttorna borde dte vara det. De andra hårlösa djuren dras inte med samma problem. Men det enda man kan göra för att få reda på det är att kontakta djurskyddsmyndigheten men jag tror du lär får ett svar att det inte är olagligt trots detta:
Det finns tre olika gener som ger pälslösa råttor och det här är deras gentik.
"Rnu Rnu= pälslös råtta som för fel på njurarna vid tidig ålder
Fz Fz = samma som ovan men lever något längre
Shn Shn = pälslös råtta som föds utan thymus körtel och därför inte kan bilda antikroppar och därför dör tidigt samt fungerar som en smittobärare för samtliga virus råttan någonsin exponeras för fram till sin död.
Alla tre varianterna ser likadana ut. de är pälslösa på kroppen men morrhår kan förekomma sporadiskt. De går endast att skilja via blodtypning."
Även om jag var för hårlösa råttor så skulle jag aldrig våga skaffa en sådan av rädsla för att det var en Shn Shn som kunde döda hela min besättning med råttor.. Men själv förstår jag inte riktigt hur man kan vilja köpa en råtta och bidra till att de fortsätter att avla på såna där skadliga gener.
Vill ni promt ha något hårlösa råttor så satsa på dubbelrex istället tycker jag då de är fläckvis nakna men inte har de här skadliga generna utan bara de problem som kommer med avsaknad av päls.Men alla gör som de vill. Men det betyder inte att jag behöver tycka om det :P
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
tack jag tycker det var bra info och jag ska nog skriva dit om jag kommer ihår… jag tror att det är dubbelrexar som jag pratar om. dem har liiite päls har å där va ja kunde se.. lite mer som ludd