Naken råttor
Jag her köpt 2 st naken råttor, och jag undrar om det är någon skillnad på dom och vanliga råttor. tex att dom är känsliga mot nåt?
självklart är de känsligare än "vanliga" råttor, de har ju ingen päls alltså är de känsliga mot kyla, och blir de nerkylda så försämras immunförsvaret på dem och de har lättare att bli sjuka. Så jag skulle nog rekommendera dig att hålla dem och deras bur borta från drag. Och om du har ett svalt rum så borde du se till att de får ngt varmt att gosa in sig i. dessutom så bör du undvika att bada dem då de har svårt att få upp och behålla värmen.

Är de riktiga nakenråttor eller dubbelrexar?
Riktiga nakenråttor brukar visst kunna få en massa problem. Och jag tycker inte att man varken ska köpa eller avla på dem. Läs här om dem: http://www.zoonen.se/perzoonen/forum/visadiskussion.asp?oid=870918&fkeyword=nakenråttor
Alla råttor som inte har päls får lättare skador och blir lättare förkylda än andra råttor. Så se till att de inte har något i buren som de kan skada sig på och att de bor i ett rum där det inte drar eller är kallt.

Nakna råttor får lätt sår när de tjivas med sina kååmpisar.
Min lilla Smaskis (näst intill helnaken dubbelrex) har så gott som jämnt smårivsår här o var o det kan ibland räcka med att nån av dom andra nyper till lite hårt när dom tvättar varandra för att hon ska få små sår.
Man bör vara extra försiktig när man intruduserar en naken råtta för andra "nya" råttor. Eftersom dom har mycket lättare att bli skadade om en annan råtta skulle bli aggressiv.
Som det nämts tidigare så är de känsligare för drag, får lättare såna där otäcka sår osv.. men äkta hårlösa råttor har även en del genetiska problem så som sänkt imunförsvar osv. Har skrivit lite grann om hårlösa råttor på min hemsida; http://groups.msn.com/exentrion
Har långt ifrån tagit upp allt som finns att sägas, men du kan ju titta in där en sväng iaf. Dina var då himla söta iaf!
PS. Undvik att kalla dessa hårlösa råttor för "naken råttor", det kan vilseleda iom att det finns en annan art som heter just nakenråtta- och det är en helt annan art! (å dom är rätt äckliga faktiskt.. se bilden). Så kalla våra hårlösa tamråttor för just hårlös råtta så blir det inga missförstånd. Bara en parentes :) DS.
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
här är bilden.. huvva alltså..
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

#5 Det finns ju 3 olika "typer" av hårlösa råttor. Är det någon skillnad på dem utseendemässigt? Vet du vilken typ dina är?
Fruktansvärd råtta på bilden :(

#6 Å fy fan! Det var nog det vidrigaste djuret jag sett! Såg ut att komma från någon skräckfilm!
Älskar mina stora små vänner..

Blev lite nyfiken på det groteskt fula djuret, dock. Någon som vet latinska namnet? Skulle vara kul att hitta andra fula bilder.
Heterocephalus glaber
Herrehud :O Dom där kan ju inte må så bra :O Dom håller ju i nackskinnet :O
Min blogg: fiiiyah.blogg.se
Här bor jag: stallstenvik.blogg.se
#12 menade jag :P Och HerreGUD, inte herrehud :P
Ush, läste lite om dom. DOM HAR JU INTE ENS ÖGON?! :S Det kan väl inte vara lagligt att avla på såna? :S
Naked mole rats have very little hair, except on their mouth. They are wrinkled and pink, with whiskers and four large incisors. Their body can be up to 12 cm long. They have no eyes (just vestigial eye openings), so they are completely blind and they depend on their sense of smell to find food.
Mole rats live in large underground colonies, from 20 to 300 individuals, in the semi-arid regions of Ethiopia, Somalia and Kenya. They have a social system much like ants, termites or bees. There is a dominant breeding "queen" and one to three breeding males. The rest of the group, males and females, are soldiers and workers. The soldiers, larger than workers, protect the colony from predators and remove dirt from the tunnels. The workers dig tunnels, find food such as roots and tubers, and help build nests for the queen.
fiiiyah: de där djuren är skapta så där så jag förstår inte varför man inte skulle få avla på dem? De är ju helt anpassade till sin miljö, det vore som att man inte fick avla på ormar bara för att de inte har några ben :) Ddäremot har de ju väldigt speciella behov. Såna där vilda nakenråttor kan du se på bland annat skansen, åtminstone kunde man det förut. Det är ingenting människan skapat. De lever under jord i mörkret och käkar rötter och lökar. Djur som inte ser dagsdjur behöver ju inte synen utan använder andra sinnen :) Såg en dokumentär om dem för ett par månader sedan. De är så fula! ^^
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/

HIhii, ah såg fler bilder på internet. Jag skrattar nästan. De ser ju lite roliga ut också.. Som den här:
inga av länkarna fungerade:( inte på min dator iaf:P

Nä jag märkte det
så jag förkortar och skikar dem en för sig ist

Haha ja nu funkade det. Nästan lite söt va?
Men kolla den här:
Huuuuvvva… Rysning

#20 Den ätande nakenråttan var faktiskt lite söt. :)

hihihi ah det var den faktiskt. Det ser ut som att han tar i allt han har!

Hujja, jag tycker de ser sjuka ut. En sådan hade jag aldrig vågat ha.
oh fy så läskiga! :O
hur mycket kostar hårlösa råttor vanligtvis? utan stamtavla då :)
ish jag brukar inte va kräsen med djur å så.. men jag tror aldrig någonsin att jag skulle kunna t'nka mig att skaffa en sån ._.