Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 493 ggr
Engagera
0

Sjuka råttor?

Hej!
Mina 8-veckors råttor nyser väldigt mycket. Jag har varit hos veterinären för behandling mot löss och parasiter. Där nämde jag att de nyser massor också & hon sa att det kan bero på någon slags parasit i nosen eller dyl. 

Lössen är snart helt veck men de nyser fortfarande väldigt mycket. Inget snor eller kladd i vare sig ögonen, nosen eller ögonen. De är pigga och glada, tjocka och busiga. 

Jag har gett dem roobios-te med vitlök & honung och vitamin-vatten. Eftersom det är lite kallt framåt kvällen så har jag hängt en filt över buren så de fryser nog inte. Och så har dom ju massa filtar i buren.

De har också fått bada vid två tillfällen, men jag har torkat dom väldigt noga så de inte skulle vara kalla. De visar inga "symptom" på någe rossel…

Är det något annat bra jag kan göra för att få dem friska?
Tacksam för hjälp!
//Oroliga Linn (som är trött på inkompetenta veterinärer)

Mymlan
0

Vad har du för botten matrial?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Engagera
0

Jag har inte spån, har toalätt + träpellets. 
I see where youre goin'… :/

Stephanie
0

Var kommer de ifrån?

Råttor kan ju visserligen nysa rätt mycket om de kommer till ett nytt ställe, för att "rensa" nosen på lukter. Men om du redan har varit till veterinären och så, så verkar det ju som om de varit hos dig tillräckligt länge för att vänja sig vid lukterna där.. Obestämd

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Mymlan
0

Testa att ha tidning, fleece pläd som botten matrial, kan vara det du har i botten de nyser av. De kan även vara förkylda.. Ta med veterinären igen att de nyser.

Jag har till mina rådisar bara fleece plädar i botten på burarna.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Engagera
0

#3 Okej, men de har ju bott här i snart en månad så det vore lite märkligt.

Men hon såg inget fel med nosen, "inget sekret eller snor". Skulle återkomma om inte nysningarna gick över.

Men vet inte om jag vill tillbaka dit för hon lyfte Luna i nackskinnet så hon fräste så spottet for omkring - och jag var tvungen att säga till henne!
Imponerad att hon inte bet till riktigt ordentligt (för det skulle jag ha gjort). Istället sprang hon upp på mig och kollade mig rakt in i ögonen och det såg ut som hon tänkte "vilken idiot, kan vi inte dra nu?"
>.<' Hemskt var det! Dessutom försökte hon lyfta henne i svansen men då gav jag henne en riktigt ond blick och hon föreslog genast att jag kunde få lyfta upp Luna.

#4 Jo de har ju massa filtar just i fleece för att det ska bli extra varmt. Jag ska riva lite tidningar och lägga in. Blir det inte bättre om några dagar drar jag till vetten igen. Det verkar ju dock inte som om de har nån vettig människa anställd för just smådjur….

add: Det började med Luna men Maja har smittats av dessa "nysningar". Bör jag kanske testa och behandla för parasiter igen? Kanske busar extra i nosen på dom när jag hade medlet i pälsen…

Tack!
//Linn

[GlittriGris]
0

byt vetrinär , verkar inte kunna mkt om råtter om hon föröker bära dom i svansen och nackskinnet!