Sjuk råtta/sårig svans
Hej.
Jag var hos veterinären idag med två av mina råttor (har 3). Jag berättade att förkylningen för några månader sen hade gått över, men sen några veckor har en av dom kuttrat, pratat som marsvin, andats kostigt, bara velat sova m.m.
Jag trodde det var mycoplasma, med tanke på rött stänk i pälsen också.
Han sa att han inte tyckte att det var något allvarligt (han lyssnade på lungorna), utan bara att hon hade fått sämre immunförsvar och behöver antibiotika i 10 dagar. Så det kommer hon få. Frågan är, vad gör jag om det inte räcker? Någon som vet?
Sedan har jag en råtta med väldigt sårig svans, men det skulle läka av sig självt (jag tog med henne dit så att han fick se)… dock har hon haft så väldigt länge. Hon har ju ont där också, eftersom man inte får röra i närheten av svansen.
Finns det något receptfritt som hon kan få mot det eller ska jag som veterinären sa bara låta det vara?
Tacksam för svar.

Om antibiotikan inte fungerar så kan man be om en annan sort eller förlänga kuren efter att du pratat med vetten. Se till att buren inte står i drag och att de är hög luftfuktighet=)
Väldigt sårig svans? Är det någon av de andra som biter på svansen eller nått? Smörj in den med någon salva som tex idomin eller prova med olivolja om de blir bättre=)
Qui dormit, non peccat

#1 Måste man åka in med råttan igen? Eller kan man bara be om nya mediciner eftersom att antibiotikan inte fungerat?
Såren har kommit pga av att råttorna busbrottas med varandra ibland. Ibörjan var det så lite att det knappt syntes, sedan lekte råttorna och tog i lite väl så att det blev röda sår, sen började hon själv bita å pilla där, så nu är halva svansen röd.
Okej, tack för tipsen, ska testa med det. =)

#2enligt lagen så måste du åka in för en undersökning för veterinärer får inte skriva ut medecin bara sådär ändå. Men du får de säkert billigare om du pratar med dem=)
Qui dormit, non peccat

#2 Helosan är också bra för såriga små svansar.

#4 Jo men helosan kan man vara allergisk mot=)
Qui dormit, non peccat