Råttor iFokus

Råttor

Etikettpresentation
Läst 672 ggr
Ewepewe
0

Bruno och Benke 1 år!

Idag fyller mina killar ett år :) Dock ska vi till veterinären och kolla förkylning och om de har löss…

Har ni någon koll på vad det skulle kosta?
Tar dom undersökningskostnad för båda djuren eller bara för tillfället?

Vad kostar medicin osv?
Kom gärna med gissningar om pris…

Nu ska jag fira pojkarna lite!

hus-musen
0

grattis=)

Jadu beror på vart du går! ibland får man betala dubbla undersökningsavgifterna, ibland inte. Oftast inte=) Men du får ringa o höra med dem dit du ska gå!

Undersökning pendlar från ca 200-600 kronor, stronhold kostar väl runt 80 kronor och baytrilen ungefär samma har jag för mig=)

Qui dormit, non peccat

Ewepewe
0

Blev så stressigt då jag bokade tid så jag hann inte fråga om priset för undersökning:O Ska dit i morgon på eftermiddagen…

Då vet jag i alla fall på ett ungefär vad de kan beräknas kosta, ska till norrbottens enda djursjukhus här i Luleå…

hus-musen
0

#2 Ah ja jag känner inte till priserna där alls, men under tusenlappen borde du klara dig på, du kan ju säga att den andra är med för sällskap men visar samma symtomFlört

Qui dormit, non peccat

Ewepewe
0

Ja precis för de känns ju som "onödigt" om de har samma symptom… men men, vi får se i alla fall! Tack för snabba svar :)

Lancia
0

Förkylning behandlar man inte då det är ett virus och antibiotika tar inte virus, men ohyra behandlas ju som bekant. I regel behöver man inte ta med alla råttorna om man går dit för ohyra utan man uppger hur många man har och får behandling till alla. Om du däremot vill kolla upp andra grejer, typ om den här sk. förkylningen istället möjligtvis är mycoplasma så bör du ta med båda eftersom veterinärer ofta har den policyn att dom inte skriver ut antibiotika till djur dom inte sett.

Så länge du inte tar dig ner till Sthlm och Roslagstull så bör du som sagt klara dig under tusenlappen. ^^ Undersökningsavgiften brukar också vara billigare om det är råttor än tex hund. Kan inte tänka mig att det tas ut hutlösa priser i Luleå. Men tänk på att djursjukhuset nödvändigtvis inte behöver vara bäst på råttor för att dom är störst! Hör gärna med mindre, och ofta även billigare, små kliniker också.

Lycka till och gratta pojkarna ordentligt! :D

Ewepewe
0

Tack för dina svar! Nej, jag vet att dom kanske inte är bäst, pratade med en distriktsveterinär - men hon sa tillochmed att hon inte var så kunnig. Hon tyckte t.ex. att jag inte skulle "experimentera" med att ge dom rooiboste och vitlök - då HUNDAR är allergiska mot vitlök.

Tar med dom båda för att se om de har någon inflammation eller mycoplasma osv…

Ska dit snart så vi får se hur de går… Har upptäckt en liten knöl på Bruno också, som han har kliat på, har ni någon aning om va för typ det kan vara? Ska höra om det också nu…

Ska gratta dom från dig!

hus-musen
0

#6 Näe råttor är inte allergiska mot vitlök iaf, isåfall hade många råttor dött i allergichocker för länge sen=) Gul lök är farligare, både för hundar och råttor! Mer än 1.3 gram vitlök per kilo hund kan leda till förgiftning.

Qui dormit, non peccat

Ewepewe
0

Nej precis, annars skulle nog inte de flesta här på forumet rekommendera om vitlök heller :S

Gul lök och annan lök ger jag dom inte…

Jag var hos veterinären i fredags och veterinären var inte den bästa må jag säga.

Han trodde inte killarna var bröder för att den ena är rex å den andra är slät. Sedan vågade han knappt ta i dem och ville inte ge dom medicin först efter nästan 3 veckors förkylning.

Det är någon typ av mjäll enligt honom som killarna har i huden, vilket jag tror på - för löss har jag inte sett på dem…

Han har startat en parasitbehandling och jag ger dom antibiotika nu. Tror de börjar bli bättre faktiskt!

Tråkigt som tusan att veterinärer mest verkar inrikta sig på katter och hundar…

hus-musen
0

#8 Usch va deprimerande.. Varför är de så få som är intresserade av smådjur?!Skrikandes

Någon typ av mjäll? Kan du ta en bra bild på det?

Qui dormit, non peccat

Ewepewe
0

Ja säg det! Är ju bra om de vågar ta i sina patienter i alla fall!!! Blir så arg.

Hmmm försökte hitta någon bra men jag hittade ingen, kanske kan fota dom imorgon i dagsljuset. Det ser ut som små vita prickar i pälsen… och jag har alltid trott att det varit lusägg, men har aldrig sett en lus på dom…

idisen95
0

grattis pojklarna

Ewepewe
0

De säger tack :)