Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1146 ggr
idisen95
0

Lite hjälp med såren...

Sessan har sår på kroppen längs sidorna hakan och typ bakon öronen, jag har kollat igenom pälsen och det ända är ett gul/beiget tunnt grejs ska fota. men kan det vara p.g.a brist av någon vitamin eller liknade mammas kille sa det, och då ska vi göra egen mat nu vad behövs skriv en lista

jag börgar med det jag vet

dom 4 sädesslagen (ris,havre,vete,majs?)

solrosfrön

flingor

russin

nu får ni fortsätta och ändra om det är fel men vad tror ni det är ???

Itchy
0

hur har hon fått såren ???

You can't spell Bitchy without Itchy

Allamej
0

Låter mer som skabb än som nån brist.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

emmeb
0

De fyra sädesslagen är havre, vete, korn och råg. Flört

Jag tycker sårens placering stämmer överrens med skabb. Bilder vore jättebra.

idisen95
0

ok, jag vet intetroligtvis från masrvinets hö, för en råtta kan väll inte få skabb av en råtta som har ohyra?

idisen95
0

mm ska fota med direkten

Allamej
0

Skabb är ohyra. Även om detta är om människor kan du få en uppfattning om vad skabb är.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

idisen95
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

första taget med webb camera inte så bra

idisen95
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och andra

Allamej
0

Vi ser bara fingrar..

idisen95
0

#9 svårt tar och fotar en sårskorpa istället

hus-musen
0

Det är ohyra av någon sort, antagligen skabb om du inte ser några löss! Och det kan komma från marsvinens hö.

Qui dormit, non peccat

idisen95
0

hur får man bort det då?

hus-musen
0

#12 Man går till veterinären och ber om stronghold. Hade din andra råtta ohyra eller? Tänkte på ditt inlägg #4 Ohyra är väldigt smittsamt.

Qui dormit, non peccat

idisen95
0

nej men hon har träffat en med brun grejs vid hårbotten en gång men vi vet inte om hon hade det då men nu har hon det

idisen95
0

måste man undersöka henne? eller är det bara att köpa stronghold? för det finns en liten vetrinärpraktik aldelsess brevid min skola så om 13 åringar får köpa det bara hux flux så kan jag göra det för typ 155 kr eller vad det kostar

hus-musen
0

#14 Hur länge sen var det? Brunt grejs vid hårbotten kan vara löss eller sår.. Löss och skabb lever tills det kommer ett medel och dödar äggen och gör lusen infertil så de är bäst at medecinera så snart som möjligt=)

Qui dormit, non peccat

niffen
0

Stronghold finns bara som receptbelagd medecin vad jag vet, så antagligen pågår det något fuffens på vetpraktiken där.

Ta och undersök henne för säkerhets skull ändå, de svar du har fått är säkert sanna men du får komma ihåg att ingen av oss är veterinärer.

idisen95
0

#16 ganska länga sen 1 månad

idisen95
0

#17 yes ¨å ska hon till vetten med mamma förhoppningsvis och hennes kille, kan nån ringa innan och säja att dom alltid bör fråga om råttägare har 2 råttot och om inte måsta man köpa en till :D

hus-musen
0

#18 Ja dåså, på en månad så hinner symtomen uppstå ordentligt! Ta henne till en bra veterinär, stronghold är receptbelagt.

Qui dormit, non peccat

idisen95
0

ok vet ni någon bra?

hus-musen
0

#21 visst bor du i sthlm? Ahlbergs veterinärpraktik på magnus ladulåsgatan 29(tror jag) är bäst, mycket hjälpsamma och trevliga och framför allt kunniga om råttor!

annars så kan du gå till roslagstull men de är mycket dyrare.

Qui dormit, non peccat

idisen95
0

#22 okej ska tipsa mamma om det

vad brukar det kosta?

idisen95
0

#22 ja jag bor i stockholm

niffen
0

Om du är modig och säger vad du tror att det är så dom inte behöver stå i tre timmar för att försöka komma på vad det kan vara - vilket jag iofs inte tror - så kan det bli billigare. Du kan säga "Hej, jag vill boka en tid åt min råtta som har skabb" istället för "Jag vill boka en tid för min råtta som är sjuk" om du förstår skillnaden.
Vet inte ifall det hjälper, men i mina fall så har det hjälpt.

hus-musen
0

#23 det kostar 350 för undersökningen och 80 kronor för medecinen har jag för mig.

Qui dormit, non peccat

idisen95
0

#26 oj det var inte farligt värre, är det på det billigare stället?

idisen95
0

det var inte farligt sa mamma, eftersom dom vet mkt om råttor frågar dom om man har 2 då?

niffen
0

Annars kan ju du ta upp det, säga typ "Stämmer det att råttor är flockdjur?" eller nåt framför din mamma. Dom kan ju inte veta om ni har en råtta till hemma till exempel.

idisen95
0

#29 mencendel tar ju med båda så dom har sällskap och om dom har skabb tar man väll med båda. någon får gärna finga till ahlbergs vetrinärpraktik och säja att det är en bra sak att fråga.

idisen95
0

dubbelpost

idisen95
0

här är djursjukhuset då är det en råtta och dom frågar

idisen95
0

här kommer länken ungefär miytt i programmet frågar domoj glömde länken och här ska det laddas minnsan

hus-musen
0

#27 ja det är på ahlbergs.

Qui dormit, non peccat

Lancia
0

Jag var med Ture på Ahlbergs, utan sällskap, och dom frågade mig inte, vad jag minns iallafall? Men om man ska behandla mot ohyra brukar dom fråga om man har fler råttor, fast jag tror inte dom skulle påpeka att man måste ha flera om man bara säger att man har en….

hus-musen
0

#35 gjorde de inte? Hmm mig frågade de mycket om råttorna, hur många jag hade, färger osv=)

Qui dormit, non peccat

idisen95
0

hon klia sig fortfarande men det är minndre sårskorpor kan det typ gå bort av sig själv?

hus-musen
0

nej det kan det inte.

Qui dormit, non peccat

idisen95
0

kan råttskabb smitta över till människor hundar eller marsvin

Itchy
0

det är skabb som kan smitta till människor och andra djur så om du inte vill ah det så råder jag dej att ta henne till en veterinär så fort som möjligt

You can't spell Bitchy without Itchy

Lancia
0

Du har fortfarande efter en vecka inte kommit iväg till veterinären utan frågar fortf. om det möjligtvis inte kan gå bort av sig själv. Nej, det kan inte gå bort av sig själv. Ju längre du väntar ju mer lider råttan och efter en tid blir det helt outhärdligt för det stackars djuret. Seså, masa er iväg till en veterinär så fort som möjligt. Förslagsvis redan imorgon…

hus-musen
0

Varför har ni inte varit till veterinären ännu? Skabb kan smitta till människor och andra djur, men skabben kan dock inte lägga ägg. Men det innebär ändå att du, din familj, hunden och marsvinen kan plågas av skabb och kommer att göra det tills du tagit råttan och medecinerat den.

Qui dormit, non peccat

idisen95
0

vi ringde och dom sa att vi skulle köpa en grej från apoteket men det saken var slut

hus-musen
0

#43 jasså? vad var det för något då? Finns många apotek i stockholm så jag har svårt att tänka mig att de inte fanns nånstans.

Qui dormit, non peccat

idisen95
0

#44 nej det ska man inte säja att hon gorde hon åkte eller snarare gick till vårat lokala apotek

hus-musen
0

#45 Vad var det för sak då?

Om inte just det apoteket har medecinen hemma så kan apoteket beställa hem det till dagen efter eller så får man en lista med apotek som har medecinen hemma. Så råttan borde vara medecinerad vid det här laget.

Qui dormit, non peccat

idisen95
0

#46 jag vet men hon har fått mindre sår, typ inga alls nu

Lancia
0

Mycket märkligt…

idisen95
0

#48 jag vet men hon kliar sig  men jag ringde mamma och hon skulle till apoteket