Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 608 ggr
junilla
0

Hjälp elak råtta

Har 4 råttor, 2 honor runt 1 år.

Fick hem 2 bebisar för en vecka sedan och allting har gått jättebra, men nu är det som att det har slagit slint i huvudet på den ena, hon lägger ner bebisarna på rygg och då har de gett sig, men hon fortsätter att bita på dem, inga sår eller så men hon biter, hon tar tag i skinnet på dem och drar dem, hon letar upp dem och bråkar med dem…har det helt slagit slint på henne…?

Hon bråkar inte med en andra honan för hon är över henne i rang…

Vad kan jag göra?

Kan inte ha det så, då jag bedömmer det som aggressivitet…

hus-musen
0

Hur allvarligt verkar det? Så länge det inte blir sår så hade jag låtit dem vara, men du får nog hålla koll på dem utifall de skulle hända något.

Det enda du kan göra är att sära på dem så den aggresiva honan får bo med den äldre bara eller avliva den aggresiva honan om hon skulle börja bita sår.

Qui dormit, non peccat

junilla
0

Hmm svårt att bedömma, men tycker inte att det är så värst normalt beteende, ta tag i skinnet och dra dem…:( sen ge sig på dem hela tiden….ska se hur det går, annars överväger jag avlivning :(

hus-musen
0

Ja de är inte ett bra beteende, hon ska inte hålla på och jaga dem o dra i dem. Men det kanske ändrar sig när de blir lite äldre och hon vant sig men risken finns att de blir slagsmål ordentligt.

Hur gammal är de äldre?

Qui dormit, non peccat

MalinMalin
0

Jag tycker du ska sätta henne i en tillfällig bur ensam ett tag,under nån dag bara,det brukar bryta sådant dumt beteende.

Sedan är det inte alls bra för dom små att gå runt att få stryk hela tiden.Dom kan ju få problem med andra råttor framöver om dom hela dagarna åker på stryk.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

junilla
0

Det har bara varit idag och igår :( nej jag håller med dig…det är inte bra…kan det slå slint på en råtta så?

Hon som är elak har jag hämtat från en tjej som hade henne ensam i en hamsterbur, sen hennes enda sällskap var en kanin, hon var väldigt smal, men rundat till sig nu…hon ska vara 1 år. Min andra hona är genomsnäll mot alla hon är runt 6-8 månader.

hus-musen
0

#5 Ja det kan det göra.

Qui dormit, non peccat

MalinMalin
0

Jag tror inte det slagit slint,utan hon har kanske inte  har trevligt flockbeteende utan har dåliga dominanta egenheter,men du skulle ha delat på dom med en gång du såg att hon började så…både för dom små och för hennes del.

Får hon vara skild ifrån flocken nån dag så blir hon svagare när hon kommer tillbaka och får kanske en bättre plats i flocken sedan.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

junilla
0

mm men såg det först idag, gissar på igår med då de pep lite inatt med…har separerat henne så fort jag sett det…hon är ute…har ingen extrabur men ska iväg och skaffa en idag…hon får följa med i transportburen…

junilla
0

Sådär då är hon i en egen bur, får vara så tills några dagar sen in igen i den största buren med de andra, men går det inte bättre då så får hon omplaceras till någon som har vuxna råttor…för hon är hur go och snäll annars bara att hon inte verkar gilla bebis råttor :(