2 + 1, märkvärdig skillnad i stök o bök ?
Har just nu två tjejer, mor och dotter. Vill så gärna öka antalet med iaf en till liten flicka men skulle det kännas för trångt för dem i en Jenny ferplast ? Enligt burräknaren skall där få plats 5 st men lever inte råttorna PÅ varandra då? Har inte alltid världens tid att släppa ut dem varje dag, tyvärr. Hur mycket mer tar en till råtta, i tid stök och bök ? Blir de oblalans i flocken m tanke på att det är ojämt antal ?
Många frågor de blev ^^

Vet inte hur stor en jenny ferplast är, men får de plats 5 råttor så skulle jag inte ha mer än 4 honor eller 3 hanar i den.. Men jag är lite nojjig oxå, pälsbollarna måste ju ha mycket plats att springa på när jag jobbar!
Det blir inte mera stök om man bortser från att bebben är lite livligare som alla är när de är små men de lugnar ju ner sig sen=) Städning osv blir det inte nå mycket mer heller. Det blir inte obalans i flocken pga ojämnt antal, de bryr sig inte råttorna om ! Däremot så kommer du få en bättre flock när du har fler än 2=)
Qui dormit, non peccat
Okej, men det lät ju bara posetivt. :D
Buren är förrästen 80*50*80.
Jag har något likande… en gibbon bur. Tre st ökar lite stöket och böket… eller vad man nu kallar det när de stökar till det och bäddar. Den yngre råttan kommer iaf få livet roligare med en mer jämngammal kamrat ju.
Tre jämnar som sakt ut flocken och de lär sig att vara mer sociala än när de bara är två.
Jag har inte alltid tiden, eller rättar sagt tiden springer ifrån mig ofta så att jag inte får tiden jag önskar för dem att springa ute, så jag ser till att de kommer ut iaf 2 gånger i veckan att springa runt på golvet. Jag har med dem på axeln på mini mini rundor i lägenheten under dagen, flera dagar i veckan, när jag ska när jag gör annat. Inte så lätt för mig att ha dem ute så ofta jag har tid heller, för valpen vill ju också vara med och den äldsta är inte hundvan och har visat tendens av att vilja bita valpen i nosen. Men jag springer och pillar med den rätt ofta om dagen mini mini stunder däremot med en valp hack i hälden som vill putsa råttorna, men han kan ju inte flyga upp till min axel ju ;) .
Förresten, så gillar råttor oftast att ligga i hög och sova. Men det måste finnas korgar/hängmattor nog så att de kan sova själv också om de vill det.
5 st i en sådan bur är trångt, har testat det en vecka då jag var råttvakt och slog ihopa kullarna eftersom de kände varandra sedan tidigare. Men 3 st är lagom… 4 st börjar bli lite trångt, men det går… men då får man ha dem ute mycket mycket mer om dagen om det ska fungera.