Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1615 ggr
piaca
0

Feedback om Råtthjälpen...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

Jag kommer evt att ta över ordförande platsen i Råtthjälpen & är aktiv just nu som kontaktperson & jourhem i V.Götaland.

Jag skulle vilja veta lite mera vad ni tycker om Råtthjälpen allt dåligt & bra. Jag vill se vad vi kan göra för att göra Råtthjälpen bättre inför nästa årsmöte. Vill veta vad för negativa svar ni fått, dålig erfarenhet med råttor adopterade som visade vara på ett annat sätt än jourhemmet sa, bemötandet, allt bra oh dåligt osv..

Ni kan maila mig på pia.carlsson@ratthjalpen.se

Tycker det är tråkigt att höra alla dessa negativa erfarenheter om Råtthjälpen som man får höra lite här och där ibland.

Tyvärr är vi bara ett fåtal engagerade inom RH som ideelt gör vad vi kan för råttorna. Många råttor står på kö och ibland får vi helt enkelt prioritera de mest akuta fallen. Många gånger har personerna som skickar in råttor i kölistan hos oss inte ens försökt hitta ett hem på egen hand. Man måste komma ihåg att RH ska vara en sista utväg. Hade vi kunnat hade vi gärna hjälpt alla råttor men det är tyvärr inte möjligt..

Tack på förhand för svar! Cool

silverorm
0

Mer reklam!! Gärna något som man kan skriva ut här hemma o sätta upp i zooaffären…Oskyldig inte alla som letar på nätet liksom..Flört

Lycka till med ditt nya jobb får man ju säga oxå!!Skrattande Behövs fler eldsjälar som du!!Kyss

piaca
0

Finns som man kan skriva ut från hemsidan! :) Men vi har nyligen fått ihop en folder med kort info om råttor samt om Råtthjälpen

Tack Skäms

piaca
0

*putt*

Ingen som kan ge lite feedback? I andra sammanhang brukar det gå snabbt med åsikter om RH.. Vore toppen så att jag tillsammans med de andra kan försöka förbättre Råtthjälpen på de punkter ni tycker att vi brister! Ni kan skriva till mailen så ingen annan behöver läsa vad ni tycker. Det stannar mella mig och den skrivande personen!

hus-musen
0

Jadu har inte haft särskilt mycket kontakt med råtthjälpen men de är för att de är omöjligt att få tag i er, ni svarar inte på mail osv sen så kanske ni skulle göra mer reklam för er? de är inte så många som vet om er tyvärr..

Qui dormit, non peccat

emmeb
0

hus-musen

Har du försökt få kontakt med oss men misslyckats eller har du inte ens försökt ta kontakt med oss ju för att du hört att vi är svåra att få tag på?

Har du några tips på hur vi kan göra reklam för föreningen?

hus-musen
0

#5 Ja jag skickade flera mail angående att ta hand om några råttor men jag fick aldrig ens ett svar på om råttan då var bokad eller inte. De är ju lite tråkigt..Sen har jag läst att de är flera om har svårt att få kontakt med er.

Jag hade ingen aning om att ni ens existerade innan jag såg en länk här på rif.. Men tex lösa blad i djuraffärer med lite info om er, eller tex på ica mm, mer reklam på internet, vet inte om ni står med på SRS hemsida men de kanske skulle vara nått? Har sett tex stockholms katthem annonsera, de kanske skull evara en bra ide? Om man söker på djurhem så kommer ni inte ens upp.. Ni kanske kan bli länkade på djurskyddets hemsida? bara några ideer=)

Qui dormit, non peccat

emmeb
0

Nu vill vi ha reda på era egna erfarenheter, inte de ni hört om. Kom ihåg det!

Jag har själv folk "under mig" som sysslar enbart med lappuppsättande och folderutdelande. Detta är något som fler råttfrälsta borde hjälpa föreningen med. Då RH främst finns i Göteborgs-, Sthlms-, Gotlands- samt i Sundsvallsregionen så är det ju inte så konstigt att många djuraffärer blir utan foldrar. Det finns ju inte en sportslig chans för oss få aktiva att kunna hålla alla djuraffärer med foldrar och reklam.

Vi finns med på både Djurensrätts lista över djurhem samt Djurskyddets. Dock är den på Djurskyddet lite ouppdaterad ser jag. RH hängde ihop med Ratpower på ett annat sätt förut nämligen.

Reklam på internet kan bli svårt då det i många fall kostar pengar, något som föreningen inte har i skärskillt stor mängd. Vi är långt ifrån, lika stora som SRS. Fler stödmedlemmar behövs! De som har privata bloggar kan ladda ner en liten "grej" med reklam för att ha på sin blogg som folk kan se.

Ni som tycker att det är bra att RH finns får hemskt gärna hjälpa på något sätt. Föreningen skall vara rikstäckande men då det är så få engagerade så blir det ju ändå trots allt "klumpvis". Vi behöver vekligen fler engagerade och fler medlemmar!

Vi gör ju allt detta för de underbara långsvansarna.

hus-musen
0

Jo men kan inte SRS länka till er då? För den goda sakens skull?Glad

Aha ni är med på djurskyddets lista ändå=) Säg åt dem att uppdatera så de blir lättare att se er=)

Vad är det för grej  man kan ladda ner? O hur gör man för att lägga ut den på en bloggsida?

Qui dormit, non peccat

emmeb
0

Allt finns på hemsidan, den som söker han finner. http://ratthjalpen.se//?p=65

emmeb
0

Jag vill understryka att man inte behöver bli kontaktperson eller jourhem för att hjälpa. Man kan bli medlem i föreningen, 75 kr/år kostar det. Man kan sätta upp lappar, dela ut foldrar osv. Fler engagerade behövs om föreningen skall kunna synas mer än den gör i nuläget!

hus-musen
0

#9 Ja men hur gör man då? Jag är kass när de gäller datorer.. Vart ska man klistra in texten? Bara nånstans vart som helst eller måste det vara i nån sorts rullist?

Förresten, kan man inte klistra in den där på ens egen sida här på iFokus? Vet inte om man får göra reklam så men de kanske skulle vara en bra ide=)

Qui dormit, non peccat

sawa
0

jag är möjligtvis intresserad av att bli jourhem och medlem,jag bor i uddevalla (västra götaland)

så vad krävs då i så fall av mig om jag vill bli ett jourhem?berätta allt så ska jag se vad ja kan göra=)

piaca
0

Under fliken "engagera dig" finns info om jourhem mm Glad

http://ratthjalpen.se/?page_id=21 

Jättebra med idér & tips! Kanske vi kan lägga upp fler typer av flygblad man kan sätta upp?

Ni som inte får kontakt med oss. Vilken mail har ni använt er av?

emmeb
0

Putt.

Om RH skall kunna bli en effektivare förening och kunna synas mer så vore det bra om ni dels svara på frågorna Pia ställt ovan samt ger mer exempel på vad det är för info-/flygblad ni tycker att vi borde författaihop.

Molle08
0

Jag har skickat till er om att omplacera en råtta hos er för undvika avlivning. Eftersom råttan är frisk och mår bra

[daniel85]
0

sawa: super bra! blir så glad när vi får fler folk som vill hjälpa till

sawa
0

#16 :) ska se vad jag kan göra för dom sm liven,just nu har jag dock bara platts för 1 hona och i hanburen skule det kunna bo 3st till det e iofs inte så lite hehe

nu har jag iofs inte anmält mig till att vara jourhem än men ska läsa igeon allt för att se hur jag ska g till väga=)

[daniel85]
0

*putt*

[kalelo]
0

en andra chans annnonsera ut några av sina djur med jämna mellanrum på blocket… kanske något ni också kan göra?

Sen så kan ni ställa krav på vad man ska ha gjort innan man får vända sig till er… t ex annonserat på blocket, här på rif osv. …men inte vara super stenhåra eftersom det finns undantagsfall, utan bedömma fall till fall som ni gör nu.

Tex ha en jourtelefon dit man kan ringa mellan vissa tider, vissa dagar… om man är intresserad av en råtta.

…har säkert fler ideer, men min tid springer iväg här… måste göra mig iordning för jag ska strax ut genom dörren, har en tid att passa.

piaca
0

Vi får inte lov enligt blockets regler att annonser under Råtthjälpen. Har försökt. Går de under företag då eller?  

Vi har krav, iaf jag. Jag frågar om de inte prövat med andra sätt, många gånger har de inte det. Jag tar det för givet att man på egen hand ska försöka hitta nytt hem men så är inte fallet med de flesta utan de anser att de bara kan lämna över dem till oss. Många hotar med avlivning också för att vi ska ta emot dem. Vid akuta allergier mm är det väl förståeligt men inte bara för att man inte har tid..

En jourtelefon skulle inte funka. Man får inte glömma bort att vi är privat personer som är enegerade inom Råtthjälpen. Vi gör det på vår fritid, tar pengar ur våra egna fickor ( vi har en liten kassa men den är till för akuta sjukdomsfall eller operationer). Sedan är vi spridda över hela Sverige med jourhem så det är svårt en jourtelefon.

[daniel85]
0

#19 bra i alla fall forstätt komma med ider =D glöm som sagt bara int eatt vi är en idel förening som gör alt på vår egna fria tid =) har jobb o skola m.m att fixa med. men super att folk kommer med ider!

piaca
0

*putt*

emmeb
0

Råtthjälpen behöver verkligen fler engagerade. Vi behöver inte bara jourhem och kontaktpersoner utan även de som är villiga att sitta med i styrelsen.

Det spelar egentligen ingen roll hur många lappar vi sätter upp på lokala djuraffärer kan jag känna ibland, det är ju här på RiF och andra liknande forum som alla verkligt insatta och intresserade råttmänniskor hänger. Det är ju här som de människor med störst intresse och kunskap finns. Det är här som vi egentligen borde ha störst chans att ragga folk.

Ta detta på allvar, vi behöver verkligen folk och det tar faktiskt inte så hemskt mycket av ens fritid. Det går i perioder kan jag tycka, ibland hör det av sig flera st i veckan sedan kommer det döperioder då det inte händer något alls.

Och att vara jourhem innebär inte att man behöver ta in 15 råttor. Det kan räcka med att man tar in två, ingen kan tvinga ett jourhem att ta emot fler råttor än denna känner att den har plats för. Ingen blir tvingad till något. Man kan alltid, alltid säga nej om det blir för mycket eller jobbigt.

Många är pigga på att tipsa om Råtthjälpen och att hänvisa dit men får vi inte fler Medarbetare så kommer RH har svårt att kunna fullfölja sitt syfte. Jag kan tex. inte ta in några jourråttor alls som det ser ut i nuläget iom att jag inte har ett enda jourhem. Redan nu är det kärvt.

Har du en minsta lilla gnista intresse av att hjälpa råttor i nöd och sprida kunskap om underbara tamråttan så hör av dig! Det kan göra jättemycket om vi får flera "lappuppsättare" som ser till att hålla lokala djuraffärer och liknande med information om oss. RH måste få hjälp att nå ut.

[daniel85]
0

bra skrivit emmab =D tar som sagt inte alls mycket tid av sin fritid desto fler vi är desto lättare får vi ju att hjälpa råttor i nöd =D själv är jag kontaktperson samt jourhem även styrelsemedlem. =)

piaca
0

*puttiliputtputt*

allobosia
0

Jag har bestämt mig för att ställa upp som jourhem när jag flyttat hemifrån, när nu det blir :) haha

piaca
0

Vad roligt! :D Vi behöver all hjälp vi kan få!

Just nu har vi lite tomt på just jourråttefronten. Dåligt med jourhem samt nu har vi ätnligen fått in lite nya jourhem som nu kan börja ta emot råttor runt om.

Vore jättekul om alla som är intresserade av Råtthjälpen kunde komma på årsmötet med sina idéer. Mötet kommer att ske den 21 mars kl 14.00 i Uddevalla (hemma hos mig)

Ett av förslagen vi kommer att ta upp är en evt abgift för överlämnadet av råttor. Ex 50 kr. dessa pengar då sedan till vård mm för råttor i jourhem.. Finns för & nackdelar med detta förslaget och det är det vi ska överväga på mötet..

[Aremea]
0

Jag ska vara med i Nerikes Allehandas husdjursserie här i nästa vecka, och prata om just råttor. Kan nämna att ni fortfarande är aktiva( jag var ju med i samma tidning i samband med att råtthjälpen drog igång).

Hur ser det ut nu, finns det många råttor som väntar på jourhem? Tänkte att jag kunde promota dem lite i artikeln…

[Aremea]
0

Var inne och kollade på mina gamla råttor, och såg att det står fel fotograf på alla bilderna! Det är brott mot upphovsrättslagen och jävligt dålig stil… Dessutom står det fel jourhem på dem. Även om man inte längre är aktiv borde man fortfarande få cred för de råttor man omhändertog!

(Trolle, T'Phon, River och Fjant bla… det är INTE Lisa Mansikka som fotat dem!)

[daniel85]
0

Aremea: hej kan du inte pma mig vilka råttor de gäller, ditt namn och så vidare så ändrar ja det direkt =)

Denna kommentar har tagits bort.
[Aremea]
0

Det är en av bilderna på Rasmus (den med grönprickig bakgrund), alla bilder på Trolle, Fjant och T'phon. Det är Minou Green som är fotograf.

Jag var jourhem åt Rasmus, River, Trolle, Fjant, T'phon. (två till, men där står det redan rätt:))

piaca
0

Att det har blivit fel är då hela hemsidan låg nere och bilderna fick läggas upp på nytt. Beklagar! Men ser ni flera fel hojta till så vi kan fixa detta! Jättebra att ni säger till!!

Just nu finns det inga jourråttor för omplacering, kan hända att det finns råttor i jourhem men som för tillfället inte är omplaceringsbara..

Inför stundande årsmöte är det bra att ni kommer med era åsikter! Om ingen säger till så kan vi inte heller förbättra oss! Vi är inga tankläsare (även om det hade varit underlättande) Oskyldig

[daniel85]
0

Aremea: fixat!

[Aremea]
0

Kanon! *bow*

Skrattande

piaca
0

putt

piaca
0