Nybliven råttägare,,,
Så har jag plötsligt blivit råttägare… Och detta kan bli väldigt svammligt…
Jag är iaf verkligen livrädd för dom!
Min sambo köpte råttor tsm med sitt ex, hon ville ha och han betalade snällt och hon lovade att hon skulle sköta råttorna som bara hennes…
Nu ville hon inte ha kvar råttorna längre, 2 honor och 2 hanar. Honorna 3½ år och hanarna 1-2 år.
Så nu bor råttorna hos oss sen förra helgen.
Jag är verkligen livrädd för dom, jag är rädd att dom ska bita mig (så löjlig jag är, vågar bråttas med min Amstaff men inte ta i en råtta…)
Den helgen som råttorna flyttade hit var inte rolig, det såg ut som fan i burarna, allt spån var nerkissat, det lilla där var, täckte knappt buren =(
Jag vet ju hur det ska se ut i burarna då jag haft andra smågnagare under min livstid… och frågade henne varför hon inte kunnat städa till dom innan hon kom med dom! Det luktade så mycket!!
Det var faktiskt inte städdag den dagen, hon städade faktiskt bara 2ggr i månaden till dom… och spån behövde där inte vara mer, det var ju bara till för att suga upp kisset. ligga och sova kunde de ju göra på sin plasthylla. Ska dom inte ha något mjukt att ligga på?! När jag städar till dom så lägger jag in tjockt med spån… Sen att den ena hanen är en expert på att verkligen slänga ut det mesta på golvet…. ;)
Dagen efter de flyttat hit (alltså på lördagen) så dog den ena honan, hon låg död på kvällen när jag kom in och skulle titta till dom.
På söndagen när jag kom in till råttorna så var den andra honan helt konstig, betedde sig som att hon fått en hjärnblödning eller nått… helt förvirrad, kunde inte gå ordentligt, hängig och ryckte med huvudet.
Så jag sparng in och väckte min sambo och sa att vi måste iväg till veterinären med henne, men när vi kom in och skulle ta henne så var hon död =(
Han ringde till sitt ex och förklarade vad som hänt, hon blev helt vansinnig och skyllde det på mig… Det var mitt fel att råttorna var döda, för jag hade städat till dom med en gång… och det var hennes största misstag att lämna iväg sina råttor hit… svarade bara henne att ja, dog dom av chocken att få rent hos sig så var det nog mitt fel.
Dog honorna pga åldern?
Båda honorna var dessutom pälslösa vid svansroten och lite upp längs ryggraden, men mest den honan som dog först. Någon ide på vad det kan bero på?
Hanarna är förkylda, dom snorar och nyser =(sambons ex säger att dom har varit så jätte länge… men varför gör man då inget åt det?! Nä det kostar tydligen pengar för henne som hon inte ville lägga ner…
Den ena hanen hade dessutom ett sår på bakbenet/tassen som där satt en massa spån i… hon sa att han gnagat på sin tass jätte mycket. Kan det vara för att där var så snuskigt i burarna? Såret är iaf läkt nu!
Honorna hade en större bur, men jag är rädd för att flytta över hanarna i den.. Vad ska jag sanera den med så jag kan vara säker på att ev smittorisk fösvinner?
Hjälp, ja vart ska man börja….
Vi börjar med spånet. Ta bort det och köp toa-lätt istället. Spån är inte alls bra till råttor och sätter sig i luftvägarna på dom och terpentinångorna är rent skadliga och kan orsaka canser om man har otur.
Honorna tror jag dog av naturliga orsaker, och en hjärnblödning är inte omöjligt. De kan få sånt. Framförallt varianten roan…
Att de va pälslösa på baken kan altingen vara att de är dubbelrex eller så ha de ohyra.
att du e rädd att de bits förstår jag. så lite som hon hanterar dom plus att de säkert är zooråttor (mina fördommar) så är det inte omöjligt att de bits. Ha på dej en tjock långärmad och sätt fram armen med handen indragen i ärmen och se hur de reagerar… detta gör att du skyddar de delar som gör ondast att bli biten.

Ah så korkat, det med spånet visste jag inte, och eftersom hon hade spån till dom redan så fortsatte jag med det som hon hade kvar i påsen…!
Har toa-lätt kvar sen katterna, så ska byta till det istället!!
Men killarnas förkylning, kan tekuren hjälpa när det gått så här långt?

Vad jag vet så köptes honorna av en privatperson på blocket när de var ca 1 år, hanarna har jag för mig var zooisar…
Hade jag bara haft dom själv sen de var små bebisar så hade det ju varit en annan sak…
för o veta om de måste tas till vetten så behöver man lyssna på lungorna efter biljud. kan kanske vara lite jobbigt att tvingas hålla upp råttan mot örat när du e rädd för den.

Va arg jag blir! Vad är det för idiot som din kille var tillsammans med!!
Jadu vet itne vart jag ska börja riktigt.. men är det zooråttor och hon inte har hållit på med dem så mycket så kan de bitas. Men prova och låt dem lukta på din tröja tex först, ge dem mat med händerna osv. De vet att du är rädd, de känner det på lukten,så ta ett djupt andetag=)
Hanarna är väldigt gamla och kommer antagligen att dö av ålder snart. Att honorna dog beror antagligen på lång misskötsel och stress vid flytten.
Det är möjligt att råttorna är barberare, så de putsar bort pälsen vilket inte är ett bra beteende. Eller så har de ohyra. Svårt att säga på din beskrivning!
Sitter de i samma bur förresten? Eller var det två olika? Släng ut spånet och ge dem toa-lätt istället=)
Hanarna bör du ta till veterinär om de nyst länge och få medecin, men med tanke på deras ålder och att de har låtit så länge så hade jag avlivat dem. Stackarna lider ju..
Städa hela buren med klorin, skrubba galler, leksaker, hyllplan osv, du kan även anvnda ett medel som heter vircon men klorin funkar lika bra.
Qui dormit, non peccat

Vad bra att du skriver det här och försöker få hjälp! :D Super!
Ge dom te. Det skadar inte! Men ta då roobios te (innehåller inte teein) och sätt ca två-tre vitlöksklyftor i och låt dom ligga där i ca 8 min. (Gör lite hack i klyftorna så du får bättre "effekt") Sen kan du pressa ner en eller två apelsinklyftor också (så saften rinner i). Ta sedan en tesked honung och låt det smälta.
Dom kanske inte blir så mkt friskare men alla råttor jag har träffat älskar det! Och det är nyttigt! Ge råttorna nyttig mat också :)
Hoppas allt går bra med dom!
men om hon ska avliva råttorna så behöver hon ju inte skrubba buren. Till vilken nytta e de då?

Åh herre gud… Jag får nog lära mig ta i dom snarast så jag kan ta dom till veterinären om de så ska få hjälp eller få somna…
Jag vet inte, men jag har fått för mig att jag inte har sett något snor mer än i ett par dagar.. Jag ska prova byta ut spånet och ge teet! Jag vet ju inte hur jag ska få dom till veterinären förrän min sambo kommer hem… Han vågar ta i dom…
Vircon vet jag vad det är, användt det en del förr.
Tänkte jag skulle flytta över en av hanarna i den stora buren, och vill ju då vara säker på att den är ren!
Det blir inte så mycket att skrubba, i honornas bur var där bara en hylla i plast och en stege… hanarna har 2 hyllplan… leksaker vet de nog inte vad det är…
Honorna har varit i samma bur alltid, hanarna sitter i olika för de bråkade hela tiden.
Även om jag inte har haft råttor innan så är det ändå djur som jag har fastnat för, och vi pratade innan om att skaffa en råttbebis, eftersom sambon tycker om råttor (han ville ju ha dessa råttorna också men ansåg inte att han hade tid just då, så hon skulle ha dom som sina egna och hon fick ta dom med sig när de bröt upp om hon lovade att ta hand om dom)
Jag ville hur som hellst vänta med att skaffa tills jag visste lite mer och hade råd att göra eller köpa en rolig bur, men det var innan hon inte ville ha sina råttor kvar. Så kan väl säga att det förstörde lite av mina/våra planer, för jag kan inte gå och köpa en liten bebis och ta hand om den och sen inte våga ta i de andra…

#8 Nej jag ska inte att hon ska avliva dem, utan att jag hade gjort det. Vill hon ge dem en chans så läre hon ju skrubba buren=)
Qui dormit, non peccat

#9 Hur är råttorna mot din sambo då? Biter dom honom?

#9 Nej jag förstår att det blev en liten chockartad upplevelse för dig! Men det ordnar sig säkert=)
Men om du bestämmer dig senare för att skaffa bebbar, så gå till en bra uppfödare så du får tama råttor på en gång! Desutom så kan du då träffa föräldrar, syskon mm och du får bakgrundsfakta om råttorna=) Råttor ska vara minst två oxå=)
Qui dormit, non peccat

Han har inte varit hemma sen dom flyttade hit, han jobbar borta mycket vissa perioder. De har aldrig bitit honom innan, men det var ju längesen han hanterade dom!
Han har inställningen "biter dom så biter dom" så han är lugn, det påverkar ju. Jag är ju orolig, minsta lilla skutt så vill jag springa och gömma mig!
Har alltid skaffat mina djur genom uppfödare, känns tryggare och man vet vad man får och har någon att ställa frågor till om det skulle behövas!
Måste de vara 2 med en gång eller man kan vänta lite? Vi kom så långt i våra planer att vi ska ha hanar, gärna en blå ;)
Läste här på RIF om hornbachburar, att de är stora och till bra pris. Vad kostar dom och hur stora är dom??

#13 Nej man måste ha två stycken på en gång, annars bryter du faktistk mot lagen. Och ingen seriös uppfödare kommer att sälja en råtta till dig om du inte köper en kompis samtidigt.
Hanar är underbara, har sj 5 styckna sötnosar, Varav en blå snygging=)
Hornbachburar är bra burar, stora och rejäla! Om du söker på hornbackh eller letar i kategorin boende och mat så hittar du massor av bilder=)
Qui dormit, non peccat
Ok, du har redan fått så många bra tips här att jag inte tänker gå in på dom så mycket.
Men Om hanarna inte går ihop pga aggressivitetmot varandra så är det bäst att inte ens försöka sätta ihop dom med någon.
Ta den ena hanen och sätt i honornas bur och den andra kan du då bygga ihop de två hanburarna åt. På så vis får dom åtminstone plats att röra sig den sista tiden.
Testa med té och rena burar. Bara det kan göra underverk…
Och jag vill säga grattis till din pojkvän för att han lämnade ett sådant spån och hittade sig en bra tjej.
Inte många som skulle ge sig ut och lära sig saker om ett djur man är livrädd för :)
Och ang. det. Andas, slappna av lägg in handen i buren och låt råttan lukta på dig. Om det går bra, låt honom klättra upp på din axel. Ge honom nåt gott och vips har du en kompis. :) Upprepa med andra hanen.
Om du har hund så har du nog ganska bra öga på vad som försiggår i skallen på dom. Råttor är likadana. Följ känslan.
Jag hoppas att detta, hur olyckligt det än var, kommer att leda till att du vågar skaffa råttor :) Finns inte härligare varelser :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Bilderna har jag tittat på, det var mest priset jag var intresserad av eftersom det stod att de var billiga. Och i någon tråd hittade jag priset =)
Ja okej, 2 blir det med en gång när det är dags =)
Därför jag ville ta reda på lite mer innan jag ger mig in i något, och nu står jag här ändå med 2 råttor som jag har dåligt samvete över, trotts att det egentligen inte är mina!
Usch, jag vet inte vad som är bäst för pojkarna, tycker synd om dom =( Förstår inte hur hon tjejen har kunnat ha råttorna utan att få dåligt samvete…
Bäst hade kanske varit att låta de somna…

#16 Hornbachburen kostar stax under 1000-lappen, vet inte om de har höjt priset! Men den är prisvärd, en lika stor bur nån annanstans kostar hur mycket som helst! Min mamma har en sådan och hon är jättenöjd=)
Ja det är ju upp till dig att bedöma hur de mår, du kan ju lägga upp bilder här om du vill ha en till bedömning via internet.Men det blir ju bara över hur de ser ut i pälsen tex, själva psyket kan vi ju inte se! Men om de är aggresiva mot varandra så är det inte bra..
Och precis som Allamej säger så är hundar och råttor rättså lika=) Så bedöm råttorna som du skulle bedöma hundar!
Qui dormit, non peccat

Tack!
Nej jag hade inte tänkt sätta ihop dom med någon annan, men jag tycker burarna är för små så hade planer på att göra som du sa, men ska bara skrubba buren ordentligt först =)
Ska införskaffa lite hängmattor och lite leksaker så de får något att göra… De måste ha väldigt tråkigt…
Haha känner mig helt vilsen!
Men rädd för att skaffa egna råttor sen är jag inte =) Men det är vad det är att behöva ta över efter någon annan…
hängmattor e enkelt. en liten handduk eller en stor som man klipper i önskad storlek. sen hänger man upp dom. endel med säkerhetsnålar, gem. klipp hål o trä i ett snöre. allt tyg du har kan igentligen användas. kolla bara så det inte trådar upp sig för då kan de fastna i det. fleece är att föredra om man har råttor som tuggar sönder det.

Hanarna ser bra ut i pälsen… Ska diskutera med sambon i helgen när han kommer hem hur vi ska göra. Men just nu så blir det att byta till toa-lätt och prova ge teet. Hjälper det sen inte så får vi gå vidare därifrån sen!

#20 Okej isåfall kan du nog utesluta ohyra på de döda honorna oxå, då var båda barberare.
Om det är en vanlig förkylning så ska den ha gått över på en vecka, du ska åtminstonde ha sett en klar förbättring då!
Qui dormit, non peccat

Har skrivit en ny tråd i köp och sälj.
Men jag lägger det här med =)
Det kommer bli så att jag bygger ihop burarna nu. Men jag har ju inga leksaker eller någonting till dom eftersom de bara har haft sina hyllplan =( Så är här någon som har något som kan göra deras liv lite roligare i burarna så köper jag jätte gärna!!
Gå till en djuraffär eller gör en egen hängmatta, en gammal handduk som du fäster som en hängmatta och vips har de ett roligt sov ställe
bara fantasin som sätter gränser, själv sover en av mina i en rengjord glasslåda som jag klippt ett hål i och fyllt med rivet tidningspapper 

Men gud, stackars råttor. Vad ledsen man blir när man läser om sånt här.
Stor eloge till dig Gluskap, som bryr dig om dom stackars djuren och vill deras bästa! Fler människor som du till världen tack! ;D
Ta åt dig av alla tips du fått av ovanstående, och försök sätta lite sprätt på fantasin och gör lite hemmagjorda leksaker åt dom, om du inte har råd o köpa i djuraffär.
Spånet vet du redan om att det är skadligt för råttor iomed att det irriterar råttans luftvägar vilket skapar andningsproblem. Det är dessutom cancerframkallande.
Lycka till med dom!
blomkrukor i plast och korgar kan fästas i galler. tjockare grenar om man har tillgång till skog. ät chips o använd pringelsrören, bara att skära bort botten med en kniv. byxben eller tröjärm blir en mysig tunnel om man hänger den i taket. finns massor hemma om man bara letar lite.
grattis
Du har redan fått massor av råd! Så jag tänkte inte skriva så mycket.
Verkligen en stor applåd till dig, att du lägger ner tiden och orken på dessa djur och verkligen vill suga in ny kunskap! :) Borde finnas flera sånna människor i världen!
Skäm bort grabbarna, in med mysiga hängmattor, rör och görmställen! Massa god mat! :)

Var och titta lite närmre på hornbachs stora bur i dag, vi letar ju efter en stor bur till sen när vi kommer till den tiden då vi ska köpa "egna" råttor. Men det var ju inget vi planerade just nu för ekonomin vill inte det heller, så fick nöja oss med att titta!
Jag har skurat alla burar och tillbehör (hyllor) med klorin i dag. Så nu har de fått ett bra lager med toalätt, tänkte att jag tar kattspaden och tömmer ut det kissiga när det behövs.
Hittade iaf lite stegar när vi var på hornbach, även typ en barkbro som den hanen som jag flyttade in i honornas gamla bur ligger och myser under. Han har ett hyllplan och så fixade jag en hängmatta av ikeas handdukar som ändå bara låg =)
Till den andra hanen håller jag på att bygga ihop burarna, så han har fått lite fler hyllplan och en hängmatta han med.
Så så långt har jag kommit just nu =)
Har gett dom lite the i dag, med vitlök, honung och lite apelsinsaft. Det var väldigt omtyckt!
I morgon ska jag och köpa nya vattenflaskor… De gammla var så äckliga så jag tänkte att jag kan ju koka dom lite så känns det iaf lite frächare tills jag köpt nya för jag glömde det idag.. men flaskorna höll inte med mig, dom blev lite ihoptryckta haha

#28 Jag har gjort samma misstag me mina vattenflaskor som jag ville fräscha upp lite. Jag stoppade dom i diskmaskinen. Ut kom två hälften så stora flaskor som såg ut som tillplattade colaburkar. Helt förstörda. :P
diskmedel och okokt ris fungerar bra. en skvätt vatten och sen är det bara till att shejka loss 

Nu har jag kommit så långt att jag börjar tro att den ena hanen vill att jag ska klappa honom ;)
Så nu har jag bestämt mig, ikväll ska jag på med sambons tjocka långärmade tröja och sticka in armen, jag kan inte mer än bli biten har jag kommit fram till nu ;)
Så ikväll kommer jag uppdatera om jag blivit uppäten ;)

#31 Bravo! Mycket bra initiativ! Lycka till, och glöm inte berätta för oss hur det gick sen ;)

Haha det har väl inte gått så bra, de vill bita i tröjan och då drar jag ut armen…
Har iaf kört tekuren nu i ett par dagar, den är väldigt uppskattad, speciellt när den är ljummig =)
Den ena hanen har slutat nysa helt, den andra nyser inte men är fortfarande snorig… Men jag ser en klar förbättring på båda!
#33 va bra

Jo visst vill de bita i ärmen, de gör mina pojkar oxå när de ska undersöka saker.. Men hugger de eller drar de för att undersöka?
Qui dormit, non peccat

De hugger!
Jag kan jämföra det med när min sambo ger dom mat som han håller i, då tar dom jätte fint… när jag ger också, men någon gång riktigt dom hugger efter maten… Så gör dom på tröjan också… först öppnar dom munnen jätte stort sen slår det igen…

#36 Ta av dig tröjan så de får känna din lukt istället, låt dem nosa på hela armen istället för på ett finger. Skulle de bita så gör de mindre ont på armen än på fingret. Om de är en tröjärm som fladdrar så kan de tolka det som hotfullt när de känner din rädsla.
Qui dormit, non peccat