ett himla liv :O
Har märkt när jag läst i massa olika forum, att det ofta förekommer att man tycker att vissa helt enkelt är dumma i huvet för att dom avlar på råttor som är köpta från zoo. Visst, man vet ju inte hur föräldrarna är, men vissa zoo'n, iallafall det som finns ute i valbo här i gävle, har råttor som kommer från uppfödare, även andra djur kommer från uppfödare, det är ju lixom inte så att man sitter å avlar på råttor i byrålådan precis? Alla djur kommer ju från en uppfödare eller hur? Vad är det då för fel med att djuren är köpta från zooet? Alla råttor (och andra djur) är ju inte likadana, alla har olika personligheter. Vissa tycker det är skabb att köpa råttor från zoo, bara för att de själva tycker och tror att de kan allt om djuren och att dom själva har köpt råttorna direkt från uppfödaren.
Hoppas nån kan svara på mina frågor.
Sofia
Min blogg: fiiiyah.blogg.se
Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

Jag ser det som så att zoo oftast inte är lika seriösa som tex srs-registrerade uppfödare.
"riktiga" uppfödare avlar bara på råttor med perfekt temperament, bra hälsa, väldokumenterad bakrund mm. DE ser till att alla råttor kommer till bra hem och de följer upp i varje råttas liv för att se om de får några sjukdomar, hur gamla de blir och hur deras temperament blir. De väger in minsta lilla sak när de väljer avelsdjur.
Zoo avlar så vitt jag vet inte på det sättet, de är inte lika noga med avelsdjur och de vet inte så mycket om råttornas bakgrund. Många zoo vet heller inte så mycket om skötsel så djuren har dte inte bra, blir sjuka, får ungar vid tidig ålder osv. De brukar inte heller följa upp i råttornas liv. De vet inte hur gamla ungarna blir, vad de dör av, temperamentet eller om de får några sjukdomar.
Det är så jag ser på saken iaf. Jag har iofs aldrig köpt råttor från en riktig uppfödare, men med tanke på hur det gick med mina "ormmatsråttor" så tänker jag aldrig mer köpa från någon oseriös. Hädanefter blir det antingen uppfödarrråttor eller omplaceringsråttor för min del.
Tack för det bra svaret!
Min blogg: fiiiyah.blogg.se
Här bor jag: stallstenvik.blogg.se
som sagt så när det gäller zoo så säljer de utan uppföljning på djuren. man vet helt enkelt inte vad man avlar. föräldrarna kan vara jättesnälla men det är långt ifrån säkert vatt ungarna blir det. och även om de blir det så är det inte säkert att generationen efter det blir det osv. man vet helt enkelt inte vad man köper. är man en seriös uppfödare så måste man kolla upp djuren man producerat för att kunna vara säker på att linjen är bra. det kan de inte med zoodjur. Och likadant om man säljer till zoo eller har ormmatsuppfödning så kan man inte följa alla sina djur och mister mkt av den grund om sina djur man måste ha för att bygga bra linjer och kunna klassa sig som seriös. det är inte bara föräldrarna som ska bedömas när man avlar utan släktingar och sedan ungar osv om man ska fortsätta på sin påbörjade linje.
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
Jag jobbar på en djurbutik så jag vet hur det fungerar. De flesta djurbutiker tar sina råttor från en av två stora leverantörer. En utav (tyvärr den största) behandlar inte sina råttor bra. Dom bor trångt och dom tar dom i nackskinnet och praktiskt taget slänger ner dom i lådorna. Den leverantörer har A & B kunder. Djurbutikerna som är A kunder får deras bra råttor & B butikerna de dåliga. Många av deras råttor är jätte fina men det är svårt att hitta.
Den andra leverantören har bra råttor, dom är friska och de flesta av dom blir jätte trevliga. Tyvärr beställer inte så många butiker från dom.
Sen vet jag många butiker som tar in sina från uppfödare. Jag säljer råttor till mitt gamla jobb och har precis börjat sälja til mitt nya jobb. Det kommer in kunder som köpte råttor från mitt gamla jobb för 1 år sen och var så nöjda så dom vill köpa fler. Dom har blivit kända där i krokarna pga mina råttor och säljer flera i veckan.
Det snackas mycket skit om djurbutiker men alla är inte dåliga.
Däremot så är det bra att köpa från en uppfödare för då får du papper på släkten så du kan vara 100% säker på att det inte är inavel.
Lycka till

#4 Vi tycker nog lite olika om vad som ska räknas som bra. Följer "din" djuraffär upp hur råttorna får det i sina nya hem, om ungarna får sjukdomar, vad de dör av osv? Och ser ni till att bara råttorna utan minsta fel går till avel?
problemet med avel är ju att man inte kan säga att man bara avlar på råttor som blir gamla och är friska hela livet och aldrig fått cancer. för om dina råttor är så pass gamla att du kan kalla dem för gamla redan innan du tar in dem i avel så kommer det antingen inte bli ngra ungar pga att de är för gamla eller så dör honan under förlossningen eftersom att bäckenet förlorar sin spänst vid 1års ålder. Visst i efterhand kan man ju säga att mamman till kullen blev tre år och aldrig hade cancer och var frisk hela livet tills det hon somnad in. men det kan du inte veta innan du tar den där kullen under 1års ålder.. så jag skulle nog säga att avel har mycket att göra med tur också, för även om din tilltänkta råtta har föräldrar som levt länge så kan ju den tilltänka råttan ha en medfödd defekt eller bära på en gen som kan utlösa en sjukdom eller så om en andra tilltänkta råttan också råkar bära på den genen.

Men om mammans och pappans föräldrar och släktingar och syskon blev gamla och var friska och inte hade cancer så vet man ju att släkten var bra iaf. Och pappan kan ju vara gammal när han går till avel.