Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1043 ggr
Ladyinred
0

Vegitariska råttor

Råttor ska äta kött, hur argumenterar man mot nån som vill ge dom enbart veggo mat?

Ladyinred
0

ge mig lite kött på benen i en sån här grej…

Allamej
0

Att alla bör få mat efter behov. Att även om man som ägare har gjort valet att inte äta kött så ska man inte tvinga sina djur att följa samma linje. + jag har för mig att sojaprodukter är tumörframkallande (behöver absolut inte stämma men jag har för mig att jag läste det)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Ladyinred
0

just de de stämmer. man ska va väldigt sparsam med alla baljväxter som nästan är bas i veg mat.

detta är väldigt viktigt då det rör mina bebbar jag har nu.

TienMu
0

mm de kan orsaka juvertumörer hos honråttor…

Allamej
0

När jag sålt råttor till vegeterianer så har dom, innan jag ens har frågat, sagt att dom ska få kött. Om dom inte ens överväger att ge dom animaliskt protein skulle jag inte sälja till dom… Aldrig.

Ett djur ska inte behöva lida för sin ägares fåfänga eller livsstil. Om man inte vill djuret dess bästa och sätter sin egen övertygelse framför den naturliga kosten för djuret så ska man inte ha det.

Det är ju som att föda upp ödlor på sköldpaddsmat… eller tvinga en örn att käka en morot istället för kaninen…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Ladyinred
0

nä jag kommer inte sälja till dom. risken finns att de säger att de ska ge kött för att jag ska lämna ifrån sig djuren o sen gör de som planerat i alla fall. jag tar inte den risken o jag har inga problem med att bli av med ungarna så jag kan gallra bland sånna som känns osäkra.

hellre behåller jag djuren själv.

hus-musen
0

Ja för det första är råttor omnivorer, alltså allätare och ska ha varierad mat! Det är en enkel anledning som duger åt mig iaf! Är det någon som vill köpa dina bebbar som vägrar ge kött eftersom du frågar?

Qui dormit, non peccat

Ladyinred
0

precis. fick nyss ett mail där de berättade om hur de skulle sköta ungarna. endel lät bra, tex bottenmatreial. men de där med maten…

skrev att de e allätare o behöver animaliskt protein flera gånger i veckan och frågade varför de inte ville ge dom det.

hus-musen
0

Ah okej.. ärligt talat, hade jag sålt råttor och köparen vägrat gett dem kött så hade jag inte sålt dem. Djur ska må bra oavsett!!

Råttor är väldigt lika människor, så en vegetarisk kost mår de inte bra av, isåfall ska man behöva peta i dem en massa kemiskt framställda vitaminer o annat. Vilket definitivt inte är naturligt.

Samt så har ny forskning visat att rena vegetarianer/veganer har kortare livstid då det fattas visas enzymer osv som finns i kött. Men för mycket kött är inte bra det heller.

Qui dormit, non peccat

Ladyinred
0

mina får kött/fisk/ägg mm ca 3-5 gånger i veckan. Hur e de med mjölkprodukter. ingår det i den kategorin oxå? det är ju endå från djur.

hus-musen
0

#10 nej mjölkprodukter ingår inte tycker jag då det faktiskt inte finns några vuxna djur som egentligen tål mjölkprodukter och de har inget behov av det. Vuxna människor ska inte dricka mjölk egentligen!

Men visst, mina får sås gjord på mjölk ibland om jag ätit det, men de är inget jag skulle kräva=)

Qui dormit, non peccat

Ladyinred
0

tänkte på innehållsämnena. om det finns motsvarande nyttigheter i mjölk som i tex ägg.

Kottikott
0

Jag är lite fuskvegetarian(åt inget kött förut men har börjat äta fisk,kyckling och skaldjur igen). Och jag tycker igentligen att det är jätteäckligt att hanskas med annat kött, men eftersom att råttor ska ha allsidig kost så tycker jag att jag får stå ut i några minuter å fixa till köttet endå. Det finns ju lixom plasthandskar =)

VemFanTrorDu
0

jag är säkert ond, men mina råttor äter samma som jag, plus lite leverpastej ibland, och dom mår kalas. och dom jag haft innan har också mått bra. visst fnns det väl ett behov i att ha varierad kost, men hur ofta äter MÄNNISKOR varierad kost? många lever ju på makaroner och korv och kött sås och potatis.. nej, jag tror att en bra allsidig vegetarisk kost är bättre än att ge dem kött och inte ha koll på resten.

vegetarianer brukar nog ha mer koll på att få ihop alla näringsämnen än vanligt folk.

Allamej
0

#14 läs de första 4 inläggen. Tänk om och tänk rätt :)

BRAGO
0

Jag tycker att som människa dvs jag själv får väl leva på enbart morot eller korv om jag nu vill, det är ju mitt liv och jag gör som jag vill… (Nu äter jag inte bara det… Jag äter ganska varierat.)

Men när jag väljer att ta hand om något annat levande som inte får/kan välja själv så måste jag se till att den får en så bra kost som möjligt anpassad till just den individen/arten.

Om man nu väljer att skaffa tex råttor, så måste man se till vad de behöver, och där ingår faktiskt att ge dem kött med mera.

Då får man ge dom det…

Om man vill ha ett djur som endast äter vegetariskt, så får man se sig om efter något annat djur.

Det är vad jag tycker i allafall…

Skulle inte heller sälja till någon som inte ger en varierad kost.

Ladyinred
0

jag äter en rätt ensidig kost som troligtvis är baserad på bröd då jag äter väldigt mycket mackor. Grönt finns inte i min värld om man inte räknar potatis som en grönsak :P Men det betyder ju inte att råttorna inte får grönsaker. (Dock oftast i fryst form). Har alltid spenat, broccoli, ärtor, blomkål mm i frysen som jag kokar och ger till råttorna nästan varje dag. Jag köper även lever och hjärta till dom som jag aldrig för mitt liv skulle stoppa i munnen själv. Fisk är oxå uräckligt men råttorna får det endå.

Bara för att jag valt att leva på ostmackor så behöver inte mina djur tvingas till en lika dålig kost. Min mor har en utbildning som innefattar näringslära så jag har rätt bra koll på vilka grönsaker och annat som är "tomma". samt att man här lär sig en hel del om vad som sen är direkt farligt.

VemFanTrorDu
0

jag tror fortfarande att jag ger mina råttor en mer allsidig kost än många andra. Dom får hemmagjord mussliblandning och de får av allt jag äter. Jag ger dom förresten valpfoder av bra märke (kort och fin innehållsförteckning). Har läst att man kan/ska göra det. Hur är det med det då? Är det fel? kan det ersätta kött?

hur är det med råttor i vilt tillstånd? dom äter väl vad de får tag i, och inte medvetet allsidigt? fast det kanske inte har med saken att göra…

Ladyinred
0

"än många andra" hur menar du nu? Än många andra människor äter eller menar du att du vet hur vi matar våra djur och du är bättre på det än vad vi är? Är det de sistnämnda så är du ute på hal is. För i det påståendet så säger du att många av oss medlemmar ger en dålig kost till våra djur. Om du ger en vegitarisk kost (bortsett från hundmat) så ger du inte heller fisk eller skaldjur va? omega3 är viktigt för råttor och brist på det orsakar bakbensförlamning. Så hur var det nu med den bra allsidiga kosten?

Stephanie
0

Jag hatar också att handskas med kött, men jag biter ihop och köper då och då hjärta, lever, njure och liknande till råttorna, som jag maler ner i en köttkvarn och fryser in. Luktar PÄCKEL, ser riktigt snuskigt ut och jag klarar inte av att äta kött på flera dagar.

Men råttorna ska ha! Det ska dom Tungan ute

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Ladyinred
0

njure skulle jag aldrig ge dom. lite för mycket organ för min del. som att ge lungor eller testiklar.Obestämd

Stephanie
0

Ja, alltså… Jag menar inte att alla djurägare ska gå och ge inälvsmat. Jag tänkte bara säga att även jag som "köttätare" får bita ihop.

VemFanTrorDu
0

verkar vara lite "jag vet bäst" på den här sidan, Ladyinred. Jag har inte påstått att ni ger era råttor dålig mat. jag utgår ifrån att ni vet vad dom behöver, precis som jag tror att mina råttor får i sig det dom behöver i sin tur.

omega 3 finns det gott om i linfrön, som mina råttor tycker mycket om. men det kankse också är dåligt?

Att utgå ifrån att kött är det enda som innehåller näringsämnen är okunnigt och dumt att påstå. Som sagt mår mina råttor utmärkt och de jag haft innan har också gjort det.

Stephanie
0

#23 Ja, linfrön är inte alls den bästa källan för omega3, eftersom det är väldigt lätt att överdosera. En människa bör äta max 1-2 msk linfrön om dagen. Det är därför inte det bästa att ge till råttor som är så mycket mindre!

Stephanie
0

Om jag inte räknade helt fel nu, så bör en råtta inte få mer än en tiondels kryddmått linfrön. Och säg mig… Hur har du tänkt kontrollera det? Glad

Ladyinred
0

va de inte höga halter av blåsyra i linfrön? Det blir väldigt lätt giftigt i alla fall…

Stephanie
0

#26 Precis, det är därför det inte är det bästa att blanda i torrfodret till exempel.

Ladyinred
0

ja har man otur så har man en råtta som ägnar en stund att pilla ut allihop o sen är den död X(

hus-musen
0

Linfrö innehåller blåsyra som är ett nervgift.. Så nej, ge fisk istället.

Qui dormit, non peccat

KickanW
0

Jag tycker det är ganska självklart… Man ska väl ändå försöka få råttorna att leva så naturligt som möjligt, och i det vilda äter de mycket kött. Man märker ju på dem att de väldigt gärna vill ha kött eftersom de alltid tar det först när de har möjlighet och sådär.

Vi människor har ju möjlighet att välja tack vare vår intelligens, men det har inte råttorna. Om de inte har möjlighet att förstå anledningen till att de inte får äta kött tycker jag det är rätt elakt. Det är dessutom svårare att avgöra på en annan varelse om de får i sig allt de behöver.

Kan då tillägga att jag "nästan" är vegetarian. Jag äter bara vegetatiskt när jag lagar mat själv samt på skolan. Hos mina föräldrar har vi bara kött från folk vi känner som vi äter. Men ändå köper jag kött till råttorna och ger dem, just för att det är naturligt i deras kost.

VemFanTrorDu
0

Som sagt mår mina råttor hur bra som helst. Vore ju konstigt att dom gör det om det vore dålig mat jag ger dom.

Det brukar vara ganska lätt att se på både djur och människor om man inte får i sig det man ska. som fler av er tidigare sagt så blir djuren sjuka osv. jag har inte haft en enda råtta som varit sjuk.. alla har levt länge och varit pigga och haft fin päls och klor hela livet. hör ofta här att råttor lever 2 år "om man har tur". till och med mina råttor från djuraffär har levt närmare tre år. Men visst.. Jag har väl bara haft oerhörd tur.

Allamej
0

#31 Jag dömer inte dig och dina val men som uppfödare så har vi valet om vi vill sälja till människor som väljer att inte ge sina djur kött. Ladyinred har valt att inte göra det och jag skulle fatta samma beslut.

Du i din tur har nu valet att acceptera vår åsikt eller inte.

KickanW
0

#31: Just det där argumentet håller faktiskt inte. Om jag vet om ca 5 personer som kedjerökt men ändå levt till de blivit 90 år, kan jag då med säkerhet säga att rökning är ofarligt?

För att grunda fakta på erfarenhet krävs väldigt mycket erfarenhet i ämnet… Så mycket att jag inte tror en privatperson kan få så mycket erfarenhet.

Sach
0

(en tanke en parantes i samtalet, varför vet alltid vegetarianer bäst. Varför äter det alltid bättre än vi som äter kött. Mest varierat och korrekt ihopsatt med näringar.

Är trött på att vegetarianer hela tiden framhäver sig själva som fantastiska människor när det gäller kosthållning.  och att vi "andra" elaka köttätare inte vet vad vi äter och inte får i oss rätt mat. Skitsnack!)

ang tråden

Jag ger mina rådisar kött, för de tycker om det, de vill ha de och ger jag de inte det så snor de när de har chansen.

Men de får oxå grönsaker och vissa frukter.

o som uppfödare har man ju alltid priviligiet att bestämma vem man säljer till. Jag tycker TS gjort rätt.

VemFanTrorDu
0

men VAd är ofarligt? rökning är ju bevisligen farligt (det behöver man ju inte vara professor för att se) och kan nog inte jämföras med att inte äta kött..

är inte deras välmående bevis nog för er att låta mig ge mina råttor det de redan äter och tycker om? om du säger att du ger dina råttor kött för att dom tycker om det och vill ha det; ger du dem godis och choklad också då? jag vet att mina råttor gärna vill ha och gillar det.

vegetarianer vet inte bäst, men av erfarenhet känner jag att man ofta vet mer om näringsämnen och slaktdjurhållning än andra eftersom man varit tvungen att läsa på för att i början kunna få i sig alla ämnen som köttätare behöver och kunna argumentera för varför man valt att inte äta kött.

förstår att uppfödare ställer krav på blivande ägare och det är jättebra, fortsätt med det.

hus-musen
0

Råttor är omnivorer och ska äta kött, är det ens något att diskutera?

Qui dormit, non peccat

KickanW
0

#35: "rökning är ju bevisligen farligt (det behöver man ju inte vara professor för att se) och kan nog inte jämföras med att inte äta kött.."

Hur ser man det menar du? Det var måånga år där folk rökte väldigt mycket och alla trodde det var helt ofarligt. Det var först efter mycket forskning man kom fram till att det var farligt.

Nej, jag ger inte mina råttor godis eller choklad eftersom det är bevisat farligt. Kött är däremot, i liten mängd, bara bra för kroppen. Speciellt fisk och fågel.

Jag håller med om att vegetarianer ofta vet mer om näringslära. Alla som är vegetarianer har ju tänkt till och är tvungna att läsa på om diverse näringsämnen, proteiner, fetter och vitaminer. Med det säger jag inte att alla köttätare inte kan någonting om näringslära, men jag är rätt övertygad om att procenten skiljer en del. (Att högre procent bland vegetarianer har koll än procenten bland köttätare.)

#36: Råttor är allätare, precis som människan och det är bevisat att människor faktiskt klarar sig utan kött så jo, visst är det något att diskutera. Men bevisat är också att det kräver mer av vegetarianer, att det är en större risk att äta vegetarisk kost, och den risken tycker jag inte man bör utsätta sina djur för.

Micca
0

Tycker också TS gör helt rätt som inte säljer sina råttor till någon som sätter sina ideologier före sina djur. Vill man absolut inte hantera eller ge kött så finns det faktiskt djur som inte är omnivorer ex. kanin och marsvin. Därför har jag ingen förståelse varför man skaffar djur som har kött som en naturlig del av sin kost men sen vägrar uppfylla detta behov. Det är lyckligvis inte ett synsätt alla vegetarianer/veganer delar.

Stephanie
0

#36 Precis min åsikt!

hus-musen
0

#37 Nej det är inte bevisat att människor klarar sig utan helt utan kött, det beror alldeles på dina gener. Isåfall får du gärna länka till en forskning som visar det. Däremot kan man klara sig helt ok genom att äta olika tillskott osv oftast. Så nog kräver det mer allt, det är mycket tänk för att man ska må bra=)

Qui dormit, non peccat

junilla
0

Om man inte vill hantera kött, kan man alltid köpa valpfoder med kyckling, oxkött i…eller varför inte en kost från djuraffären som innehåller kött i fodret, då behöver man inte hantera köttet om man inte gillar det….själv får mina kyckling och fisk eftersom att jag äter mycket sånt, sen köttfärs och sånt smask som de gillar…

kurtbulle
0

Råttor är allätare, precis som vi människor. Vi är inte skapta för att endast äta grönt eller endast äta kött, och inte heller råttorna.

Dina råttor mår säkert inte dåligt av att bara äta grönt, men jag tror inte heller att de skulle må sämre om de fick en köttbit ibland. Jag har alltid en fin torrfodersblandning stående inne i burarna som innhåller många gröna nyttigheter för råttisarna, men jag ger dem även barnmat på burk, fisk, kött, ägg m.m. en gång om dagen som de alltid genast slukar. Dom totalt älskar det, dom vill ju ha det, och vad kan det bero på?

Min åsikt är som de flesta andras här, råttorna kan inte välja själva precis som vi inte heller kan välja själva i vissa lägen. En allsidig kost, med både grönsaker, frukt, kolhydrater och även proteiner är det allra bästa, oavsett.

Är du vegetarian ogillar du säkert kött ganska mycket, men bara för att du väljer att inte äta det, ska då dina husdjur drabbas?

Kom ihåg, jag säger inte att dina råttor mår dåligt av att inte äta kött, men de skulle inte må sämre utan kanske t.o.m bättre. Om jag va du skulle jag ge mig själv en liten tankeställare, för råttornas skull, och köpa någon färsk matvara som innehåller protein. Köp barnmat, det finns köttfärssås och spagetti, olika köttgrytor m.m. Det är riktigt poppis & råttorna måste få det viktiga proteinet. Att dom får det är lika viktigt som att vi får det.

kurtbulle
0

Sätter du in en skål med enbart kött och en skål med enbart grönsaker brevid varandra så kan dom faktiskt välja.

TienMu
0

Men ge tåttarna lite kött för guds skull! Klart de ska få både kött,fisk å fågel, de har de rätt till! Även om ja själv inte äter jättemycke kött så ger jag ändå mina det, å jag köper alltid närproducerat och ekologiskt! Även om bara tåttarna ska ha.Å det känns bra! Skrattande

Ladyinred
0

tycker det är en självklarhet att djuren ska ha det de behöver. Jag har ormar hemma som äter både stora och små råttor. Det är så man får kramp i kroppen ibland när min sabmo tinar upp dom i en skål med vatten på köksbordet. Sist var det en pearl hona på drygt 5 veckor :( Och jag har följt med nån gång när han har hämtat foderdjur hos "uppfödare", där kan vi diskutera djurhållning. Men bara för att jag tycker att det är jobbigt med alla döda råttor som man ser i tid och otid så kan inte våra ormar käka morötter för det hur mycket jag än skulle vilja det!!!!!

Elipowe
0

Jag är vegitarian!

Dock ser jag till att mina djur får allt dem behöver. Jag skulle aldrig tvinga ett djur sluta äta animaliska produkter bara för jag gör det.

Hunden får foder som är köttbaserat.

Råttornas färsk mat innehåller ofta något slags av kött. Ibland är det lite bönner och linser istället. Men jag får tillaga lite kött till dem för dem skall ha middag.

Djurens bästa i första hand!