Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 4496 ggr
Liseeen
0

mina råttor bråkar ?

Jag har 2 hon råttor som går jättebra tillsammans men den äldre råttan "biter" den yngre. Eller hon gnager som mussepigg gnager på majskolven på julafton. Min äldre råtta gör alltså det på den yngre och den yngre piper.

gör det ont på den yngre eftersom den piper ganska högt och vad är det för beteende ? är det dominans ? jag hittar inget svar nånstans så jag tänkte prova här och se om jag får nått svar.

KickanW
0

Det låter som tvångsputsning… Och lillråttan piper nog av undergivenhet "Jag ger mig, jag är inget hot, jag tänker vara snäll".

Så länge lillråttan inte får några sår/börjar blöda behöver du inte vara orolig!

AnneN
0

Mina 2 honor gör likadant fast här är det den lilla som putsar och den stora som piper

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

MP160
0

Sådär håller mina möss på, den dominantaste av dom ligger ofta och putsar på minstingen tills hon börjar pipa. Men är dethär något som dom slutar med efter ett tag? Mössen har hållt på så ett bra tag nämligen.. Kanske fel forum att fråga i, men ändå. Oskyldig

Liseeen
0

Mina har hållit på så sen den yngre kom så jag antar att dom kommer hålla på så länge men du har rätt  , vi båda vill ha svar på samma frågaTungan ute

Terato
0

#3 Det är rätt dumt att jämföra möss och råttor i beteende eftersom det oftast går tuffare till bland råttor. Jag tycker inte att möss ska hålla på som du beskriver i ditt inlägg medan jag anser det vara fullt normalt bland råttor!

Skapa ett nytt på mif så kan vi diskutera där!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Liseeen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en till fråga , nu efter ett tag så har den lilla råttan börjat jaga och bita den äldre , den äldre gör inget annat än "tvångsputsar" den lilla och nu har jag hittat 2 stycken sår på den äldre .  Kan det vara så att min yngre råtta bitit min äldre ? båda såren sitter i ansiktet och det oroar mig eftersom det kanske råkar bli så att hon får ett bett i ögat? Snälla hjälp mig.

Dom går jättebra ihop annars och dom sover brevid varandra och håller ihop osv. Men det här gör mig oroligSkäms

titta på bilden nogrant och en bit ifrån nosen sitter ett sår.

mia90
0

Har precis samma problem men hus-musen har bekräftat att det inte är nåt att oroa sig över. Vi måste sluta vara såna "curling-mammor" till våra råttor! (kommer aldrig följa det rådet själv =P)

Liseeen
0

#7 ja man vill ju ta hand om dom och vara mamma för dom (: dom är ju ens bebisar <3 skulle nog inte heller kunna lyda det rådet för jag blir så orolig för dom :P

empan-hampus
0

Ska man ha hö/halm i buren… ?

mia90
0

#9 var väl ok så länge man insåg riskerna med ohyra..eller?

empan-hampus
0

Aha okej :) Jag vet inte.. har bara hört det. ;)

Liseeen
0

#11 Jag andvänder spån och hö som bomaterial och det har fungerat för mig (: men å andra sidan sover mina råttor ofta i hängmattan så höet andvänds inte :P

KickanW
0

Både hö och spån är väldigt dammigt… Vilket är skadligt för råttornas känsliga luftvägar. Dessutom innehåller spånet terpentin som råttor är allergiska mot.

#12: Sådant märker ju inte du, speciellt inte under så kort tid. De kanske dör tidigare bara, eller har problem att andas utan att du vet det. Onödig risk.

KAGE
0

Indeed VÄLDIGT onödig risk att ha hö/halm hos råttor. Bort med det.
Använd toapapper som de kan bygga bo med i stället.

Att den dominanta råttan putsar/får ner den undergivna på rygg är helt normalt beteende. Att bitas är inte bra. Samma med hundar.

/Karoline.

Liseeen
0

#13 vad rekomenderas att ha i bottnen på buren isånnafall ? (:

Liseeen
1

#13 kan man ha tidningspapper ?  har hört det av min kompis som hade gerbils (ökenråttor) (:

hus-musen
0

#15 toa-lätt(papperspellets), aspspån eller alspån. har man toatränade råttor så kan man ha fleece i botten o toa-lätt eller kattsand i toalådan bara.

Qui dormit, non peccat

Liseeen
0

#17 går det att köpa från en vanlig djuraffär eller är det direkt från tillverkarna som gäller då om man vill ha papperspellets ?

Liseeen
0

jag har nått mörkt pellets nu (vet ej vad det är) fick en påse nu när nya buren kom och då fick jag inte veta vad det var..

hus-musen
0

#18 toa-lätt brukar finnas lite överallt på stora matvaruaffärer som ica,coop osv du får kika i dina affärer. de kan finnas på djuraffärer oxå men då är de dyrare där oftast. aspspån brukar man kunna beställa genom djuraffärer men de kan bli dyrt.

Qui dormit, non peccat

Liseeen
0

#20 okej , så vanligt spån från exempel best friend är inte att rekomendera ? det är från barrträd :\  det är min mamma som köper det och tycker jag ska ha det men om det är så stor risk att dom kan dö tidigare tänker jag inte ta den! (:

hus-musen
0

#21 nej de är verkligen inte att rekomendera! o de är inte bra för människor heller då man kan reagera allergiskt på det. jag nyser, får ont i huvudet o mår illa av barrträdsspån tex. all spån från barrträd innehåller terpentin vilket är canserframkallande oxå.

Qui dormit, non peccat

Liseeen
0

#22 OJ  tänker aldrig mera andvända det! inte en chans att jag tänker utsätta mina råttor för det och flera i ärheten. tack för att du berättade det här.  kan man ha tidningspapper i botten medans man väntar på att man ska åka till en affär och handla ? (bor en bit ut på landet)

Liseeen
0

*putt* Oskyldig

kan man ha tidningspapper medans man väntar på papperspellets ? (:

KickanW
0

#24: Absolut, tidningspapper är jättebra. Billigt och roligt för råttorna. Enda nackdelen är att det luktar hemskt när de börjar kissa på det, så man måste byta rätt ofta.

Liseeen
0

#24 okej (; för jag har inte nått tidnigspellets än och jag måste byta buren idag :P  visste inte att det var farligt så jag tänkte använda spånet men nu får det ligga i en garderåb nånstans och så får jag stå ut med lukten då ^^  tack för tipset (:  hur tjockt lager ska jag ha ? (=

Liseeen
0

nej oj , #25 menade jag :P förlåt Oskyldig

KickanW
0

#26: Använd en eller två tidningar i botten bara… Sen kan du ju riva lite strimlor i papper och lägga över som de kan leka med :) Glöm inte att pilla bort häftklamrarna bara!

Liseeen
0

#28 okej (: tack för hjälpen och tipsena (:

KAGE
0

Du kommer älska ljudet av rivande papper om nätterna! <3 not :P men dom tycker det är kul

/Karoline.

Liseeen
0

#30 troligen inte , men jag får hoppas att dom tycker det är roligt så får jag stå ut med ljudet ^^

Liseeen
0

jag har ett problem…  Dom har börjat att bråka på riktigt nu tror jag , dom ställer sigmot varandra och biter varandra mot halsen (inte hårt eller så) , man blir ju orolig men det verkar bara vara för stunden eftersom dom sover tillsammans och så sen har den äldre honan fortsatt med sin "tvångsputsning" , den lilla honan skriker och jag går dit och blåser på den som bråkar och då slutar dom men när jag vänder ryggen till för nån sekund så startar ett nytt bråk :(  hur ska jag göra för att det ska fungera bra?  passar dom helt enkelt inte tillsammans?

Liseeen
0

putt

Crispig
0

Har någon av dem börjat blöda?

Liseeen
0

#34 nej ingen har börjat blöda än..

Crispig
0

A, jag e ingen expert men de låter inte bra när du säger att de går mot halsarna iaf…

KAGE
0

Bor de trångt?

Säker på att de BITER?

/Karoline.

CamillaS
0

funderar på dom där såren i ansiktet. :/ är du säker att den lilla råttan gjort dom?
Kliar den stora råttan sig mer än vanligt? hittar du fler sår på henne t.ex i nacken?

Så länge det inte uppstår blodvite på nån av dom brukar man säga att man ska låta dom få göra upp och att dom aldrig får göra upp ordentligt när man avbryter dom hela tiden. Men funderar som #37 Vad bor dom i för bur?
Hur gammal är den lilla resp. den stora råttan?

Liseeen
0

Dom bor i en bur som är ganska stor , ej voljär men enligt burräknaren får jag ha max 5 råttor i den..  det borde väll inte vara ett problem om dom har bra med utrymme?

den lilla råttan är 4-6 månader och den stora är 1,5 år. (lilla råttan är från djuraffär me enligt storlek och vikt ska hon vara så gammal :P 

dom tar liksom tag i skinnet på varandra och ibland naffsar dom bara..

kan det vara nån sorts lek eller är det så att dom gör upp om vem som är boss? (hittar inte fler sår i nacken men ett på magen (kan inte ta kor på det för hon är inte still)  jag har också kollat om det skulle kunna vara loppor men jag hittar inget på nån av dom…

junilla
0

Har 2 honor här hemma med som tvångsputsar och ställer sig upp emot varandra och boxas eller jukar på varandra, låter man dem hållas så lugnar det ner sig, dominans beteende helt klart.

Så länge ingen blöder så tror jag inte det är någon fara, de skall nog bestämma vem som är högsta hönset så att säga Skrattande

KAGE
0

#39. Jamen då kan du chilla ;D Rangshit

/Karoline.