Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1913 ggr
Itchy
0

Skadad duva OT

ok…min mor väckte mej just i vad jag enkalt kan beskriva som PANIK…

och hon sa att jag skulle behöva hjälpa henne med "en sak"

och när jag klev in i köket såg jag att hon höll i en blodig duva…

en sparvhök hade varit på och hackat av en bit av vingen på den…och h/n saknade dessutom ett öga från tidigare

och min mor är bestämd nog för att iaf försöka att få denna duva frisk igen……….

ngn som vet ngt om hur pass bra fåglar läker ???

(finns ju inget fågel.ifokus)

You can't spell Bitchy without Itchy

TienMu
0

Leif Sandgren, Tuppa Klaras väg 18, 702 29 Örebro
Tel: 019-24 56 11, Mobil: 0702-56 73 95
E-post: leif.sandgren@telia.com

Den här gubben finns i örebro,å han står me som katastrofhjälp för vilda fåglar.

Itchy
0

tack :)

ska säga åt henne att ringa leif med en gång

Itchy
0

Skrikandes den människan var inte till mkt hjälp…

han tyckte att duvhöken kunde ha fått sitt mål mat och att vi skulle släppa ut duvan så fick vi se vad som skulle ha hänt Rynkar på näsan

TienMu
0

meh! vikken (ursäkta) gubbjävel!

TienMu
0

Staffan Ullström, Gällerstad 244, 705 94 Örebro
Tel: 019-23 92 37,

hitta en till i örebro….

Itchy
0

jo jag vet…

har inte sett min mor så arg på länge O_O

[kalelo]
0

Usch då… ring annars och prata med vetrinär  Cecilai Trädgård utanför Karlskrona. Hon har startat eget, Fågelkliniken, och är inriktad på exotiska djur dvs fåglar(papegojor bl a), råttor, kanin mm.

Länk där uppgifterna finns i # 57 ---> Verinärer

mizzive
0

Ta kontakt med Kfv.

Jag håller själv på med det.

Som privatperson får du inte ha ett vilt djur i din ägo i mer än 48 timmar, sedan måste den vidare till en rehabiliterare. (som de två ovan är.)

Bedömning av skadan? Hur kommer duvan att kunna klara sig med bara ett öga? Kommer den att kunna använda vingen? Vad ska den äta? Flygträning? Stress för ett vilt djur när det blir hanterat (eller är det en tam sällskapsduva?)

Någtra tankar :) Förlåt om ni kanske tycker att jag tar i men jag har som sagt hållt på med sådant ett antal år nu.

gulzebra
0

Citerar djurskyddet.se:

Har du hittat ett skadat djur - ring KFV:s jourtelefon 0705 47 17 00
Hittar du ett djur som du med all säkerhet vet är skadat så ska du fånga in det. Placera det sedan i en pappkartong eller låda med lock, se till att det finns lufthål. Förvara lådan på en mörk och lugn plats. Ett skadat djur behöver i första hand vila och mörker. Stora djur bör du lämna ifred för din egen säkerhet. Men du bör märka ut platsen och kontakta en rehabiliteringsanläggning, räddningstjänsten eller polisen så fort som möjligt (gäller såklart alla djur).

Du får inte…

• ta hand om ett skadat djur längre än 48 timmar enligt lagen.
  • ge ett skadat djur vatten eller föda då djuret kan ha skador som förvärras av det.

Skadad djurunge
Skulle du hitta en djurunge som inte är synligt skadad, gå försiktigt därifrån och iaktta djurungen på avstånd. Kontakta närmaste rehabiliteringsanläggning (se nedan).

Rehabiliteringsanläggningar
Polisen och Naturvårdsverket har listor över godkända rehabiliteringsanläggningar runt om i landet, till exempel KFV (Katastrofhjälp Fåglar och Vilt). På KFV RIKS hemsida finns alla anläggningar listade. www.kfv-riks.se

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

TienMu
0

så dumt för gubbarna ja nämde står med på KVF hemsida,alltså att de e dom man ska ta kontakt med….

Itchy
0

det förlorade ögat verkar vara en väldigt gammal skada då det är helt ihopläkt…

och vi sitter nu och ringer runt och försöker att få tag på de underbart hjälpsamma personer från kommunen som hjälpte till när vi hade 2st igelkottungar hemma :(

(ja vi tar ofta hand om skadade sjur vi hittar)

KickanW
0

En fågel född i det vilda mår inte bra av att leva i fångenskap. Naturen fungerar ju så att "handikappade" djur blir byten och jag tror så var fallet här. Med bara ett öga klarar man sig inte så bra som liten fågel… Och nu kommer den dessutom ha en skadad vinge. Jag tror att det bästa man kan göra med ett så pass skadat djur är att avliva det.

Itchy
0

viltvårdsstyrelsen i sthlm hämtar duvan på fredag :D

TienMu
0

fredag!? va slöa de är! :(

Itchy
0

mmm…men de var de enda som ville ta hand om den…

TienMu
0

ja då e de inte mycke å göra…..min pappa tar åxå hand om allt vilt skadat han stöter på…..:) tycker de är fint att man gör de! :) men fick nå någe råd om hur ni ska ta hand om den ti fredag?

Itchy
0

vi ska ha den på ett svalt ställe och bara titta till den några ggr om dagen för att inte stressa upp den…

och göra så gott vi kan för att vovven inte ska vara i närheten

*fågelhund*

vid såna här tillfällen är det bra att ha en öppen spis som är lite svalare :D

Ladyinred
0

men i ett inlägg här ovan stod det att man inte skulle ge mat och vatten. Det kan ju endå inte gälla tills på fredag för då behöver de inte bry sig om att komma o hämta duvan för då lär den vara väldigt död.

Itchy
0

de sa att så länge man inte ger den fel sorts mat så ska man ge den mat…

hon verkade rätt kunnig på duvor :P

Stephanie
0

Vad är rätt sorts mat? Tungan ute

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Itchy
0

hon sa att blötlagt vitt bröd ska vara bra mat så att h/n får i sej vätska samtidigt

Bim
0

Jag undrar också vad rätt sorts mat är.. ;)

junilla
0

Tycker att ni gör helt rätt som engagerar er som ni gör, låg jag blödandes på gatan får jag hoppas att någon hjälpte mig och inte avlivade mig eller lät någon äta på mig Obestämd all lycka till er Skrattande

Itchy
0

den låg inte på gatan…mamma såg attacken och bussade hunden på höken XD

junilla
0

hehe gjorde bara en assosiation Flört tur att ni har hund Skrattande

Itchy
0

han kände sej jättesstolt över att ha jagat bort den stora fågeln ^^

och fick en skål med kycklighjärtan när vi kom hem igen

gulzebra
0

#24: Berätta gärna för din mamma att om folk gör så jämt så kommer vi bli av med duvhökar istället.

Jag fattar inte varför folk prompt ska ha så svårt för att låta naturen ha sin gång… Starkast överlever, så enkelt är det.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
0

Sparvhök menar jag förstås, inte duvhök :P

junilla
0

Själv har jag lite svårt att titta på en dövhök som sliter köttbitar ur en levande duva…tycker att det är tur att duvan får en chans till…

Itchy
0

hon gör så och hon vet att man inte ska ingripa…

men hon bryr sej för mkt helt enkelt

och hunden har fått lära sej att man kan jaga fågeln men aldrig röra…

så duvhöken var inte under ngn fara på det sättet

gulzebra
0

#29: Höken då? Varför ska den bli utan mat?

#30: Visst, förutom det faktum att höken slösat energi på ett byte den inte fick pga människans ingripande, vilket ute i naturen är livsfarligt.

Bryr sig för mycket är nog fel ord - det rätta är nog snarare att hon favoriserar alldeles för mycket, för hon verkar ju skita fullständigt i höken som även den behöver mat för att överleva…

Är inte hökar/en del hökar fridlysta/utrotningshotade för övrigt? Way to go!

junilla
0

Tror inte höken dör av att bli bortjagad av en hund…

Itchy
0

jo jag påpekade det för henne direkt…men hon vänder dövörat till -_-

jag kan inget göra åt hennes sätt att vara

det är som att säga att jag aldrig mer skulle få ha råttor…

gulzebra
0

#32: Har du en aning om hur hårt livet är i naturen, ffa på vintern?
Hur vet du att den höken inte varit utan mat väldigt länge och använde sina sista krafter till just den duvan?

Googlade lite snabbt, alla rovfåglar är fridlysta.

Itchy
0

som sagt…det är inget jag kan göra åt…jag vet att rovfåglar är fridlysta och att jag hade nog lämnat duvan åt sitt öde

men jag kan inte styra andra människor till att inte göra de de tkr är rätt

junilla
0

De tänkte inte skjuta höken eller göra den illa, så vad spelar det för roll om den är fridlyst?

Nu är redan duvan tagen från höken, så det bästa är väll att fösöka hitta en bra lösning på den skadade duvans problem, inte hur höken har det!

Vad är det du vill att hennes mamma skall skriva här att hon har fel?

Hon ville bara ha hjälp av oss här inne med att veta vad hon skall göra med duvan som redan då var inomhus.

Itchy
0

jag låg och sov då det hela hände så jag har egentligen inte ngt med "räddningen" att göra

gulzebra
0

#36: Citerar från Västernorrlands länsstyrelses hemsida: "Fridlysning innebär att en växt- eller djurart är fredad - man får inte plocka, samla in, fånga, döda eller på annat sätt skada exemplar av arten. Man får i många fall inte heller ta bort eller skada artens frön, ägg, rom eller bon." http://www.y.lst.se/verksamhet/naturvard/skyddadnatur/fridlystaarter.4.16d2633f6a90082957fff232.html

Att jaga bort en rovfågel från sin mat som den behöver för sin överlevnad lär gå under på annat sätt skada. Har mailat ovanstående sida för att se om jag fattat rätt.

Men vad bra, då får jag bussa en hund på dina råttor om de äter ett kryp då? Jag gör det ju bara för att rädda krypet och jag skjuter ju faktiskt inte råttorna. Same shit, med skillnaden att råttorna inte är fridlysta eller riskerar svält för att de blir av med en måltid.

Vad mamman ska göra? Ingenting. Med betoning på ingenting.

junilla
0

får jag slänga ut en av dina kaniner till höken då, han kan juh vara utan mat….same shit same answer…lägger ner nu…

Itchy
0

DET VAR INTE JAG SOM GJORDE NGT SÅ TA DIN OTREVLIGA TON NGN ANNANSTANS TACK

gulzebra
0

#39: Att mata höken är inte samma sak som att jaga bort den från mat nej.

#40: Vad lackar du för? Det är ingen som skrivit något otrevligt till dig?

Itchy
0

nej men det är en väldigt otrevlig ton just nu…och det var inte meningen med detta inlägg

gulzebra
0

Fast kolla vad du skrev själv, det är rätt uppenbart att du missuppfattat något…

Oh well, palla. Kan återkomma senare med svar från länsstyrelsen om någon är intresserad.

mizzive
0

Utan att klanka ner på någon så säger jag bara, Låt naturen ha sin gång snälla :)

Jag har som sagt jobbat med sådant här av och till i snart tre år. Antalet avmagrade rovfåglar som kommer in är högt.

Varje djur man får in gör man en bedömning på, olika från varje fall. Den viktigaste frågan är: Blir behandligen och hanteringen av djuret under rehabiliteringstiden ett enda stort lidande/stressmoment? Är det värt att utsätta djuret för det?

Jag är en sån där människa som de flesta skulle rynka på näsan åt, hårdhudad, kall, okänslig eller vad man nu vill kalla det för. Jag har nackat och tagit bort antalet djur som varit skadade, därför att det har varit ett fall som inte skulle ha gett någonting. Ta skator som ett exepel, de är jättevanliga, absolut ingen hotad art. Får man in en skata med krossad vinge så är det inget man rehabiliterar då det är lovligt att jaga dem då de klassas som skadedjur.

Hoppas det här inlägget kan ge något positivt.

Vill inte klanka ner på dig eller din mamma utan skriver bara det här så att ni får en liten insyn från någon som sysslar med det.

// A

Itchy
0

jo jag vet…jag ser inte en duva som redan är "handikappad" med ett förlorat öga som värd att rehabilitera…

men som sagt kan jag inget annat göra än att försöka att låta optimistisk -.-

jag hade lämnat den till sitt öde och inte ingripit…

*spec efter åtskilliga duvskitar jag har fått på mej genom åren*

hus-musen
0

Skärpning! Inget mera påhopp nu!

Tekniskt sett så har hon inte gjort något olagligt, även om det inte var riktigt rätt heller, men det spelar ingen roll eftersom gjort är gjort och det kan man inte ändra på.

Jag hade antagligen vridit nacken av duvan och  låtit den vara. Men  ska ni hjälpa den så tänkt på att man inte får ha vilda djur i fångenskap så ni måste lämna bort den eller släppa ut den.

Qui dormit, non peccat

Itchy
0

#46 som sagt hämtar viltvårdsstyrelsen den på fredag

gulzebra
0

#46: Jo, i 48 timmar får man ha skadade vilda djur - vilket kan förlängas vid just såna här fall där duvan inte hämtas förrän på fredag. Mao är det fullt tillåtet att ha kvar duvan tills den blivit hämtad av viltrehabiliterare.

Ladyinred
0

en fundering. kan man få dispans och behålla djur själva med viltrehab som vägledning? altså inte behålla behålla utan behålla o sen släppa själv.

Itchy
0

vi fick dispans och support när vi hade kottar hemma

gulzebra
0

#49: Jepp.

hus-musen
0

#49 ja det kan man få om man är tillräckligt kunnig och om det inte finns plats/vård för djuret=)

Qui dormit, non peccat

gulzebra
0

Har fått svar nu.

"Att släppa en hund på en fågel skulle mycket väl kunna tolkas som jakt i juridisk mening.  - Oavsett om syftet skulle vara att rädda duvan. Jakt på hök är ju förbjudet, så där är nog det största misstaget som begåtts"

Bella-R
0

Blev riktigt irriterad när jag läste denhär tråden, och jag vill inte blanda mig i nåt tjafs egentligen, men jag känner att jag måste säga detta nu..

Jag hade nog gjort som Itchys mamma, oavsett om det var rätt elr inte.
Jag FÖRSTÅR er som säger att hon borde ha låtit naturen ha sin gång, för så ska det egentligen vara, men jag förstår även Itchys mammas impuls att gripa in.

Om detta med "låt naturen ha sin gång" skulle ha följts korrekt så skulle inte vargarna ha blivit nästintill utrotningshotade heller. Människan har alltid haft en tendens till att skapa obalans i naturen, så egentligen tycker jag inte att Itchys mamma gjorde så mycket fel, me tanke på hur mycket människan lägger sig i och rubbar balansen när det gäller vargarna, björnarna etc.

Och folk kan väl för guds skull ha en lite schysstare ton..? Såg flera inlägg här som var riktigt spydiga. Att hoppa på Itchy för nånting hennes mamma gjort tycker jag är lågt. Gjort är gjort och det går inte att ändra på. Allt blir ett trevligare forum om man visar lite ödmjukhet och medkänsla och framförallt framför sina åsikter på ett schysstare sätt.

Det är vad JAG tycker, vill inte ha några påhopp från gulzebra elr nån annan här inne som inte kan ta till en schysstare ton för fem öre.

Tack för mig, och hoppas innerligt att det löser sig för duvan nu.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

gulzebra
0

Bella-R, citera gärna mina sk påhopp för jag kan inte se ett enda.
Citera gärna de som hoppat på Itchy också för jag kan då iaf inte se någon som hoppat på henne heller. Kritik mot hennes mamma är allt jag kan se.

Två fel gör inte ett rätt för övrigt.