Fundering ang avföring!
Hej!
När jag städade buren idag hittade jag avföring som var grön, riktigt grön…
Vad kan det bero på ?
någon som vet om det är farligt?
TAcksam för svar

Var den lös också?
Oftast när avföringen är konstig så beror det på maten. Har de fått något särkilt som de inte brukar få som de kan ha reagerat på?
nej den var inte lös…. kan inte komma på nåt som de fått som de inte brukar…. men jag får väl hålla koll på om det fortsätter…
tack för svaret

har du sånt färdigfoder till dem, vet att när mamma passade dem köptte hon en påse med massor med klart färgade bitar i, och efter det så bajsade de i de färgerna….
Ja färgat foder kan färga avföringen :)
ok, det kan kanske vara så, finns några få klart färgade puffar…. i fodret så kan nog vara det…. ska prova plocka ur dem…. ;)
Köp inte sånt foder som innehåller färgämnen. Det är inte bra för dom. Men det är ingen fara med dina eftersom dom inte får det normalt.

Jag rekommenderar inte att du ger dem sånt foder, det kan nog inte vara bra.
Det bästa tycker jag är att ha en sockerfri müsli (med alla 4 sädesslagen) som Torrfoder. Man kan också blanda i lite olika fröer och nötter, emn inte så mkt av de feta. Sen ska de självklart också ha avnlig husmanskost varje dag också. :)
Vad är det som skadar dom i färgat foder?

Är det onaturliga färgämnen så är det nog inte bra, med tanke på att sånt är förbjudet i tex hundmat så tror jag inte att det är särkilt nyttigt. Dessutom innehåller färdiga gnagarblandningar oftast för feta fröer och nötter, de innehåller en massa konstiga färgade klumpar som man inte vet vad de innehåller. Så jag tycker inte att det är bra. Dessutom ska man se upp för att köpa gnagarblandningar som innehåller pellets, de pelletsen är gjorda till stor del av hö, som allaätare (råttor, hamstrar mm) inte kan smälta.
jo brukar inte ha färdigt foder… men har haft lite nu…. men nu har jag inte sett någon mer grön avföring så det var nog de där gröna puffarna…. :)