De måste ju först träffas på neutral mark, där var ingen av dem har varit förut.. De måste också träffas några ggr för att de ska accptera varandra. Hanar har lite svårare (oftast iaf) att acceptera nya hanar, medan honor har lite lättare för det. Men det beror ju helt på.
Jag har haft tur att mina flickor har accepterat nya flickor direkt =) Pojkarna har det tagit mkt längre tid för.
Prova dig fram och se hur det går =)
Kanske finns ngn som har bätre tips eller mer tips än mig =)
Men man ska också tänka på at man helst av allt ska ha en ny råtta i karantän för att se så att den inte ä sjuk.

De måste inte alltid träffas flera gånger.
När jag har introducerat råttor för varandra har jag först badat dem så de luktar likadant (inget måste, men kan vara bra om de har svårt att acceptera varann). Sedan har de fått träffas i duschen, där det inte finns lukter från någon av dem. När det har gått bra så har de fått vara kvar i duschen medan jag städar buren och skrubbar den ren från alla dofter. Sedan får de flytta in i buren tillsammans.
Ibland accepterar de inte varandra på en gång, så då får man testa flera gånger.
Jag har bara haft honor, men jag har hört att vuxna hanar kan vara svårt att få att acceptera varandra, men det är inte omöjligt. Ungar eller gamla hanar ska tydligen gå ganska lätt.
Råttor som bott ensamma länge kan också ha svårt för andra råttor.