Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 491 ggr
[GlittriGris]
0

frågor ang klo klippning.

Mina råtter har långa klor, jag har försökt att fila dom men detr går verkligen inte ,

Hur långt ska man klippa ohc finns det en pulpa?.

vanlig nagel sax eller vanlig kloklippare?

Plus att Curt har tappat en klo som jag regnör varje dag är en sår skorpa på tån, ingen fara bara jag håller det rent va?

hus-musen
0

Du ska bara klippa toppen och ja det finns en pulpa. Den ser du som ett mörkare område på klon. Är du osäker så klipp inte, och håll i råttan ordentligt utifall den skulle sprattla så du inte klipper fel.

En liten kloklippare funkar, tycker att man har mer kontroll då än med en sax.

Qui dormit, non peccat

[GlittriGris]
0

okej , tack , nej jag känner mej inte osäker vill bara veta vad som är bäst så jag inte gör något fel.

Lancia
0

Jag kör med en såndär nagelklippare för människor, tycker det är enklast att klippa med. Gillar inte klotång och råttklor är så tunna så dom går lätt att få av med en vanlig nagelklippare.(Men se till så den är vass, så man liksom inte "klämmer ihop" klon när man klipper utan att den går av direkt)

[GlittriGris]
0

hmm , okej :)

idisen95
0

jag har försökt både sax och fil men sessan sprattlar och det äör hemskt med hennes klor dom gör ont

Lancia
0

Jag har även kommit fram till att det är helt lönlöst att hålla fast råttorna, iallafall mina. Dom börjar sprattla då och blir hala som tvålar fast med en massa vassa klor att sätta i mitt skinn. Jag gör helt enkelt så att jag låter råttan ligga i mitt knä så lyfter jag en tass i taget och klipper. (att vara två underlättar så en kan ha full koll på råttan o den andra full koll på klorna)

idisen95
0

#6 ja att vara två borde vara mkt lättare men 3 är ju bäst en för saxen 1 för råttan och en för tassen..

pebb
0

Jag kör också med en nagelklippare/nageltång för människor, e det allra bästa, och en person som håller dom små tvålarna, kan i vissa lägen vara ganska bra å rulla in dom i en handduk också. Tycker det är ganska lätt att se pulpan och jag har aldrig träffat den, till skillnad från att klippa marsvin, mycket svårare! Men är du osäker så klipp bara bort spetsen på de klorna som är längst.

[GlittriGris]
0

okej tack för alla tips:)

junilla
0

Använder också en nagelklippare för människor Skrattande funkar kanonbra, en tass i taget, sprattlande blir det men det går…

silverorm
0

Jag lindar in råttan i en handduk och plockar fram en tass i taget, klipper med en liten hamstersax, ser ut som de man har till kattklor fast mindre, funkar jättefint! Tycker råttorna blir lugnare när jag lindar in dem, de ser ju inte då vad det är för hemskt jag ska göra, känner bara att jag "pillar" lite med tassarna..Flört