Råttor iFokus

Råttor

Etikettlänkar
Läst 945 ggr
VemFanTrorDu
0

mot djurförsök?

skriv på den här listan om du också tycker det här försöket på råttor känns onödigt.

går i princip ut på att skära av råttors hälsenor och låta dem använda bakbenen mer eller mindre under en viss preiod för att se hur det läker och vilka ev infektioner som uppstår.

http://www.djurensratt.se/portal/page?_pageid=33,8156256&_dad=portal&_schema=PORTAL

Lancia
0

Påskrivet!

empan-hampus
0

Jag har skrivit på Glad

VemFanTrorDu
0

Finemang! :)

Liseeen
0

Påskrivet!  det e hämskt att dom ens tillåter det , dom kan hänga upp sig själva i håret och skära av deras egna hälsenor och se hur det känns!!!  blir bara så arg!

Robbawn
0

Jag tkr hela försöker igentligen är helt fel.

I detta försök står det att exprimentet är utformat så dom ska kunna studera Akillessenans läkning på 40 st råttor.

och frågan är…till vilken nytta?

Man vill (som jag uppfattat det) ta reda på hur en hälsena läker bäst. Antingen på löparband, vibrationsplatta eller inte alls.

Skär bort en bit , syr fast skinnet igen och hoppas att 14 dagar senare att senan ska vara fin igen.

Två frågor som slog mig var: Syr man inte fast hälsenan igen på människor och kan ge dom smärtstillande?(morfin liknande preparat) Och hur bra är "svansupphängningen" för ryggen på dom stackars råttorna?

"Utan djurförsök hade vi inte hittat alla sjukdomar och botemedel för det" säg det och jag kan hålla med om att vissa försök kan ha varit nödvändiga, men det ger inte forskarna rätt att utnjyttja situationen igen för ett helt meningslöst expriment att genom skära bort hälsenan och sedan inte göra så mkt mer…Nej, Usch jag tkr det är sjukt dålig stil och denna sort av expriment som inte ens är i närheten av den likhet vi människor behandlar skadade hälsenor borde förbjudas, och det ger råttorna onödigt lidande…dom har ju redan gjort detta expriment förr…

Nje, Klart jag skriver på! Detta får inte förekomma.

Bella-R
0

Jag har skrivit på!

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Otaku
0

Påskrivet här med!

Mvh Vinetta

P0okerface
0

påskrivet!

allobosia
0

uscha :(

Har skrivit på!

BRAGO
0

Jag har skrivit på!

NeverToLate
0

Absolut påskriven!

Bim
0

Men det 13 mars så kommer djurtester förbjudas helt inom eu. Förutom 3 st som ska förbjudas 2013. Vänta, jag ska fixa en länk där ni kan läsa!

Bim
0

http://vegetariskt.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=47a7f45f-355b-4dee-b9e3-cd7cec70c6d6

Titta där.. ^^ Fast självklart skrev jag under listan! :)

Jennieabramsson
0

#12 Det är inte djurtester som förbjuds. Läs första meningen i tråden som du länkade till så ser du att det bara är FÖRSÄLJNING av djurtestade kosmetika- och hygienprodukter som förbjuds (och kosmetiska djurförsök är redan förbjudna i Sverige).

VemFanTrorDu
0

…plus att man säkert får använda djurtestade ingredienser, men inte testa själva produkten på djur…?

bra att så många skriver på! hoppas det händer något…

hur är det förresten med försöksråttor, om man skulle få möjlighet att ta hand om såna? är dom tokiga på alla sätt eller funkar dom som husdjur..?

Bim
0

#14 Jaha, men jaha! Oj då… Men det får ju inte säljas inom eu iaf… Och det är ju bra.. men aja, förlåt!

hus-musen
0

Det här är ju en gammal forskning, skrev på för mer än ett halvår sedan.

Qui dormit, non peccat

VemFanTrorDu
0

#17 det visste jag inte. låg uppe på djurensrätts frontsida så antog att den var relativt ny. så dom gör inte dom här experimenten fortfarande alltså?

hus-musen
0

#18 Jo de gör fortfarande foskningen, de har hittills inte brytt sig om alla som skrev på verkar det som.

Qui dormit, non peccat

Jennieabramsson
0

#15 Man kan inte få ta hand om råttor som har fötts upp till att vara försöksdjur. Enligt lag så ska alla försöksdjur avlivas när försöket är slut. I vissa undantagsfall kan de få fortsätta leva men då måste det vara en utbildad djurvårdare med tillstånd som tar hand om dem.

[GlittriGris]
0

skrivit på!

idisen95
0

påskrivet