Dödsfall/sjukdom ---> frågor
1. Hur har era äldre råttor gått bort?
2. Är det vanligt att en infektion tar dem?
3. Kan en förkyld råtta visa symptom (genom nysningar och) enbart röd runt nosen?
4. Hur vet man att råttan håller på att dö av ålder när den sover för det mesta men är pigg de stunder den är vaken?
Jag har bara haft erfarenhet av akut avlivning pga canser förrut. Allt är så nytt med lilla gammla tjockisen Grisen som har bott hos mig sedan 26 dec -08. Min gamla goa tanta till råtta.

putt

jag har än så länga inta haft en råtta som har dött på "naturlig väg"
utan har råkat ut för olyckor eller fått avlivas :(
You can't spell Bitchy without Itchy
*putt*

Jag har inga råttor som dött av ålder men jag antar att de är ungefär lika som med de flesta andra djur och människor. Vad menar du med infektion?
En förkyld råtta nyser och är röd runt nosen, den behöver inte rossla så länge förkylningen inte gått ner i luftrören.
En äldre råtta blir ju lugnare och sover mer, de behöver itne vara ett tecken på att den håller på o dör! Tecken man snarare ska hålla koll på är bakbenssvaghet, avmagring, slö och slapp i kroppen, svag andning osv.
Qui dormit, non peccat
Hon har snarare gått upp de 21gram + 1 gram sist jag vägde henne, som hon precis hade gått ner på 1-2månader precis efter att hon hade flyttat hit 26/12-08.
Med infektion menar jag förkylning eller dyligt. Inte köttiga sår eller så.

#5 Ah okej då förstår jag=) Jo en gammal svag råtta med dåligt immunförsvar kan dö av en förkylning ganska så lätt då den snabbt kryper ner i lungrna och även om man medicinerar så orkar inte kroppen med. Kan tänka mig att de är ganska så vanligt att råttor med försämrat immunförsvar dör av infektioner, både sånna som syns och inte syns för råttan hinner dö innan.
Qui dormit, non peccat

#6 hur gammal är råttan då ungifär? min råtta sover ofta och nyser och hon är 1,5 år gammal….

#7 Oj de går ju inte att svara på egentligen=) Livsåldern är så pass varierande på råttor fortfarande pga aveln. Men man brukar räkna på att råttor lever i minst 2 år iaf, vissa lever 3 år och i få fall så lever de i 4-5 år.
Om din råtta nyser så sätt henne på en hemmakur då, hon är för ung för att dö, men en svår förkylnig som blir lunginflammation kan ju ta livet av en fullt frisk ung råtta oxå. Säger inte att din hona har lunginflammation, bara att de kan gå illa om de är obehandlat=)
Du ser oftast på en råtta när den mår riktigt dåligt, o du kan ju hålla koll på andning, vikt osv som jag skrev ovan=) Tror inte att det är nån fara med din råtta dock=)
Qui dormit, non peccat
Jag kör hemmakurer på dem enda sedan en av de andra visade symptom. Hon rosslar inte iaf, har lyssnat på lungorna och lyssnar mycket vilket ljud de ger ifrån sig. Har hört henne nysa och så har hon varit lite lite röd runt näsan i tre dagar i sträck idag. Hon både äter och dricker. Ser lite svullen ut utav viktuppgången som gick hastigt efter att en råtta hade flyttat tillbaka till uppfödaren(de bråkade en del om dominansen, men det var inga problem hos uppfödaren, så Grisen måste ha varit för soft/mjuk).

Har bara haft två råttor som lämnat jordelivet och båda fick avlivas pga. ordentliga andningssvårigheter som började med rossel och som trots flera olika medicineringar inte blev bättre. Har dock hört mig för i efterhand och det visade sig att uppfödaren dom kom ifrån hade avlat ganska hårt på bara utseende och inte alls på hälsa, många köpare hade samma problem dvs.

#8 jag ger henne rooibos te med vitlöksklyfta och nu har jag varit och köpt ett riktigt fint hus till dom som dom har fullt med toapapper i och där ligger dom ofta så det blir varmt och skönt så jg hoppas på att hon ska bli bättre :) det är en roan råtta (folk säger att dom blir sjukare än andra, stämmer det? )

#11 nej att de är roan tror inte jag spelar någon roll längre om de är bra avlade. Ett tag så var det en populär färg på djuraffärer så roanaveln därifårn var inte alls seriös och man fick fram sämre blodkärl, sämre immunförsvar och aggresivitet(som med alla andra färger som det tokavlats på)
Qui dormit, non peccat