Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 783 ggr
kurtbulle
0

Råttbebisar, vad tycker ni?

Hej,

Man ska ju separera råttbebisarna när de är ca 4-5 v. gamla. Min fråga är om jag kan separera dem tidigare? jag har nämligen 5 små råttbebisar som är 3 v. & 2 dar idag och de är väldigt livliga och aktiva. De har även börjat springa efter mamman och för att hon ska få en lugn stund har hon alltid kunnat hoppa upp på huset. Nu har bebisarna blivigt så stora så de kan också komma upp dit och det ser ut som om mamman bara vill ut ifrån buren.

Ungarna diar fortfarande, men kan äta valdig mat och dricka vatten. Vågar jag separera dem nu eller ska jag vänta tills de är 4 veckor? Man kanske kan ha dem tillsammans under nätterna och på dagarna får de gå i de större burarna?

vad tkr ni?

KickanW
0

Om det skulle vara riskfritt skulle jag ha bebisarna hos mamman till de var sex veckor, dels för att de behöver näringen, dels för att mamman lär dem hur de ska beté sig.

Anledningen till att man separerar dem är för att de blir könsmogna, alltså räcker det med att bara flytta hanarna till en annan bur. Och det bör man göra när de är drygt fyra veckor.

Låt dock mamman komma ut och springa ofta, det behöver hon!

kurtbulle
0

ja, så att de bråkar lite med mamman är för att de vill leka :) även fast hon blir ganska lätt trött på dem, precis som alla mammor kan bli på sina barn när de är jobbiga. haha

Lancia
0

Precis som Kickan så rekommenderar jag att ungarna bor kvar med mamman men att hon får tid att vara ifred på också. Dvs. att du inte separerar dom helt och hållet utan nån stund några gånger om dagen så att hon får vara ifred. Den näring som en moders mjölk ger är den allra bästa, och tänk på att såna småttingar äter ofta, så inga fööör långa stunder bara. :)