Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 2141 ggr
Dashi
0

Lukten från råttburen stort problem.

Hej Alla! Jag har ett stort problem med mina råttor och det är lukten.

För ca ett år sedan skaffade jag min första råtta från en djuraffär där jag kände ägaren sen tidigare, sedan så tyckte jag så synd om min råtta så jag va tvungen att köpa en kompis åt honom en fin liten tjej :)

Råttjej+Råtkille = Råtbebisar (Dom bodde i samma bur)

Så fick jag dom första bebisarna och när dom växt upp frågade jag han i affären om han ville ha dom och självklart behövde han dom eftersom hans råttor just då va slut, sedan gick där ett par månader han hade då fått in fler råttor och hade överskott så jag fick en till råtta utav han, en till hona.
Vid detta laget hade jag byggt en råtbur av en gammal bokhylla som där e glasdörrar på som ser rätt fin ut.
Sedan så blev båda gravida och där blev fler unger, när dom växte upp ville han ha fler och jag behöll 1-2 bebisar varje gång jag fått ungar så har det hållt på så, så jag har på ett ungefär blivit uppfödare av råttor till honom.

Nu har jag sammanlagt 13 st råttor 5 vuxna, 8 ungråttor, och nu så har problemet kommit att dom börjar lukta rätt mycke i buren och när man går förbi känner man stanken, jag kan rengöra hela buren helt och hållet och det är lika äckligt och luktar lika mycke efter ett par dagar och det har blivit extremt jobbigt att rengöra buren så ofta och ha lukten i sovrummet (ända stället där e plats på att ha buren på)

Funderade först på om jag kanske skulle sälja alla till djuraffären och låta bli att ha råttor men det känns rätt jobbigt, är väldigt fast vid 3 av råttorna så vill helst inte göra av mig med dom, men så kom jag på att man kanske kunde bygga en utebur till dom som dom kan va i året runt, med isolering o.s.v, har hört tidagare att andra har det men inte stunderat mig in i det hela så mycke, någon som kanske har lite information om utebur?

Såg en snygg utebur till kanin i djuraffären förra veckan som man kunde bygga en liknande, mycket praktisk med botten som man kan dra ut när man ska rengöra.

Fördelar och nackdelar med det?
Vilket träslag man helst ska använda? 
Kanske lite andra råd som man istället kan använda sig av?
Eller kanske om jag skulle sälja en del av råttorna och ha kvar dom jag tycker mest om?
Eller kanske jag själv som gör något fel och har glömt något från hela början? :)

Väntar spänfullt på svar (Ps. sorry att det blev så långt)
Mvh //Darek

zimzon
0

För det första, bor honorna och hanarna ihop? Om de gör det, sätt honorna i en bur och hanarna i en annan.

Det du kan göra åt lukten är att städa oftare och ev byta till ett annat bottenmeterial. Är buren av trä så kan det avra så att träet suger åt sig kisset så det går inte att få bort. Då får du antingen bygga en ny bur eller köpa en. Jag föreslår att du köper en som inte är av trä.

Jag tycker inte att man ska ha råttor ute. Det blir för stora temperaturskillnader och de tål inte om det blåser.

Dashi
0

Ja dom bor ihop eftersom jag endast har plats till en bur i den lägenheten jag nu bor i, jag hade aldrig haft plats med 2 st burar..

Jag städar hela buren var tredje dag, byter spånn och skurar hela buren, detta tar 1 timme varje gång, skulle jag istället gå över till att göra detta varje dag vilket jag vill undvika skulle jag varken ha tid eller ekonomi till att köpa in så mycke spånn.

Men isolerade burar har väl inte lika stor temperaturskillnad? isoleringen värmer upp buren, har man även vindpapp innan isoleringen så stoppar det från vind och blåst att tränga in i buren (Använder mig av fritidshus byggnads teknik, panel > vindpapp > isolering > spånskiva) Bara nåt jag läst som funkar bra men vill ändå ha tips och ider som kanske kan vara bättre.. :)

zimzon
0

Har du inte plats för två burar så sälj råttorna av ena könet. För det är djurplågeri att låta honor få ungar så ofta. Det sliter otroligt på honorna!

Har du inte tid så har du för många djur.

Karmatarerskanise
0

Har du träspån i buren?

rattmamman
0

Ja, jag tycker precis som zimzon. Behåll bara ena könet och byt bur, så att du slipper stanken. Trä luktar illa efter ett tag och det är omöjligt att få bort. Dags att sanera! Flört

emeline
0

Jag håller inte med Zimzon och ratmamman,

Jag hade samma problem innan så jag bytte strö och det luktade inte mer

zimzon
0

Ja, strö kan ju också hjälpa att man byter.

Men har man en bur av trä så kommer den förmodligen börja lukta förr eller senare. För trä suger upp deras urin. När buren ahr börjat lukta så kan man nog inte gör aå mkt annat än att köpa en ny bur. För det går inte att tväta bort det som träet redan har sugit upp.

Grisknorr
0

Jag vet inte vad jag ska säga förutom att; ha inte honor och hanar ihop! Håller verkligen med om att det är djurplågeri att tvinga honorna att få ungar så ofta

Karmatarerskanise
0

Dashi ---> Råttor ska inte lukta om man sköter rensningen som man ska. Om du nu sköter det som du ska måste det vara träet som suger åt sig och då behöver du ny bur. Och man har ALDRIG honom och hanar tillsammans i bur. Tänk dig själv att klämma fram barn stup i kvarten??

Karmatarerskanise
0

*honor! Om du inte har tid och plats för djuren bör du skänka dem till någon som har det.

Bellona
0

jag häppnas hela tiden över hur många det är som har honor och hanar ihop och kommer med det dåliga argumentet att det inte finns plats. Man får helt enkelt ta sitt ansvar och göra plats eller sälja något av könen. det är dessutom enligt lag förbjudet att ha båda könen tillsammans då det är skadligt för honorna. Så sära på dem på något sätt.

jag skulle absolut inte ha råttor ute året runt i en kaninbur. de bygger inte vinterpäls på samma sätt som kaniner. Det är sällan man ser vilda råttor ovanför snön på vintern. De söker skydd på alla möjliga platser.

TinaSjoblom
0

Nej, jag hade aldrig vågat ha dem ute så länge. Jag har dem bara ute och det är under min uppsikt. Tänk om nån katt eller nått annat djur får nys om att det är råttor.

TacoBelle
0

Ja jag tycker också att detta är förvånansvärt. Det är år 2006 och alla får läsa biologi i skolan. Hur kan sånt här få hända?

Dashi
0

jag tror inte någon här som har skrevit gör rent sin råtbur varje dag totalt, byter spån och tvättar hela buren, så börja gör det och se om ni själva har tiden, mina honor föder inte stup i kvarten, jag verkar ha haft tur eftersom honorna skiftas om att ha ungar och varje hona har inte ungar mer än var 6:e månad vilket är fullt normalt enligt varje djuraffär, varje råttsida ja läst på o.s.v, bara man "pensionerar" dom efter 2 års ålder, fast jag har alla ihop i samma bur och dom verkar trivas extremt bra som dom har det nu, och jag är absolut ingen djurplågare jag har läst en del om råttor känner folk som jobbar dagligen med mycket djur och jag tar råd ifrån dom, så dom som ens får för sig att kalla folk får djurplågare som inte vet hur djurets individuella behov ser ut tycker jag är rent utav är dumma i huvet. Tänk en bit längre nästa gång.

Det kommer även nya honor hela tiden eftersom jag är uppfödare så det är bara ca 2 st som varit kvar från hela början, och dom föder inte mer för dom säger ifrån till hanarna (Dom som bestämmer i buren)

Jag hade en kompis här som bor en bit bort och själv är uppfödare av råttor men vi träffas inte så ofta men han va förbi här när han skulle åka till tyskland och stor handla, han själv förslog att jag skulle gå ut någonstans där det är mycke gräs, där komunnen har klippt ner ta det torkade gräset som ligger på ytan och lägga i en stor svart sopsäck elr liknande, själv använder jag en såna här hundfoder tuna som jag tidigare hade spånn i som varit oanvänd tidigare förutom spånn, låta det stå i en vecka så att ohyra om där skulle finnas nån hinner lägga sig i botten tar sedan gräset och använder det istället för spån, jag lödd hans råd och detta hjälpte extremt mycke, lukten har försvunnit och det luktar istället lite hö aktigt vilket känns rätt så fräsht, däremot som många har skrevit här så föreslog han att man skulle byta bur 1 gång / år om man nu har en träbur för lukten sätter sig lätt i väggarna och golvet drar åt sig urinen.

Sen tyckte han att jag endast skulle ha kvar max 6 råttor och sälja dom andra fast jag tycker dom e sååå söta och tycker om dom :)

Jag frågade även om jag missköte rensningen som ett par skrevit här och jag svarade nej inte vad jag vet, upp till bevis på det hela så han sa att jag skulle rengöra hela buren nogrant och han kommer nästa dag igen på hemvägen, jag rengjorde allt rejält, tog mig 2 timmar, han va kvar då och "inspektera" :P och han sa att jag behöver inte överdriva, hehe, han kom nästa dag på kvällen och det enda han kunde säga va: Dina råttor älskar att skita ner :)

Så slutsatsen spån e dåligt, hö / gräs är mycket bättre och råttorna verkar trivas mycke mer nu och verkar va mycket piggare med det nya matrialet, man själv mår bättre så som råttorna, trä burar luktar efter 1 år och det är för många råttor som älskar att skita ner i en och samma bur :)

Tack för alla svar som jag fått även om visa va lite mindre genomtänkta :)
PS. Ursäkta att det tog sån tid att svar haft en del att göra :)

Mvh //Darek

zimzon
0

MEN! Enligt djurskyddslagen får man inte ha både honor och hanar i samma bur hela tiden!

Så även om du tycker att det går bra så är det olagligt och du kan bli anmäld för detta. Så även om du inte vill sära på råttorna för deras skull så kan du ju tänka på att om någon anmäler dig så är det nog inte så skoj det heller.

Bellona
0

…vilket jag nog tror alla här på siten vill göra…

oskila
0

#14: Allvarligt talat Dashi, att ha honor och hanar tillsammans är olagligt och djurplågeri oavsett vad du säger. Ordna separata burar eller sälj alla av ena könet.

Vad gäller gräs/hö, så kan det tyvärr ge råttorna parasiter. Jag tror det hjälper med långtidsförvaring i frys.

Frågar du en SRS-registrerad uppfödare istället för zoobutiker och ormmatsuppfödare så får du nog en annan typ av råd. 

ursäkta den hårda tonen, men det här är fan allvarligt.

em4404
0

"bara man "pensionerar" dom efter 2 års ålder"

Om det är en hona du menar så har du fel!! En hona ska inte föda ungar efter 1 år!! De får problem med bäckenet å har svårt att föda ut sina ungar.

Grisknorr
0

Om du tycker att spån luktar så håller jag med dig, själv har jag "toa-lätt" och det tycker håller lukten i skikt iaf. Finns många olika varianter på material man kan ha i buren, men gräs vet jag itne om det är så bra. Som Oskilda skrev här uppe kan det ge råttorna mänger med parasiter och sjukdommar. Man kan förvara det i… Hur länge är det nu då? 1, 2 månader tror jag, helt avskillt från råttor och annat, då kan parasiter dö.. Långtidsförvaring i frysen passar nog oxå bra, men lägg inte bara in det till dom.. Kan sluta med att alla har parasiter.

Och sära på könen.. Det går att sätta in en skiljevägg eller vad som helst, svårt är det inte, och det behöver itne kosta en massa pengar. Men har man inte tid och råd har du för många djur, som sagt ovan.

MoaL
0

Som sagt, råtthonors bäcken börjar stelna vid ett års ålder, vilket kan resultera i att honan inte kan föda ut ungarna och därmed måste akutsnittas eller akutavlivas. Dock kan hon föda ut ungarna om hon har tur eller just har haft en kull. Varje födsel sliter oerhört på honorna - vilket det även gör på människor. Det förkortar bland annat livslängden och faktum är att det ÄR vanvård att låta honor föda kull på kull.
Att påstå att du inte har plats är väl en av de mest typiska ursäkter man kan höra, men det gör det inte mer rätt att ha dem på det viset. Sälj alla av det ena könet, eller skaffa en till bur.
Som tidigare sagt, gräs/hö kan ge ohyra, speciellt som du bara ger dina råttor det direkt, utan någon som helst koll på vad som kan hända. Vad ska du göra om allesammans drabbas av löss/skabb/kvalster? Gå till veterinären med dem? Det är riktigt bajsprat att påstå att man inte har plats eftersom det ALLTID finns plats. Möblera om, skaffa hyllor som spikas fast på väggen och inte tar någon plats på golvet. Bär ut sådant som är onödigt, och så vidare. Köp sedan en ordentlig bur som rymmer alla dina hanar eller dina honor. Antingen det så att hanarna och honorna får varsin bur, eller omplacera/sälj hanarna/honorna. Det är det bästa för dina djur.

Du må tycka att det går bra för dina djur, men det tycker de som tycker att det är rätt att ha sina råttor som ensamråttor också, trots att det är fel. Prata med riktigt råttfolk, som här och med reggade råttuppfödare, så lär du se vilka som är bättre, ormmatsuppfödare och zoobutiker eller kunniga råttmänniskor.
Vill också meddela dig om att spån sällan är bra eftersom det gärna dammar. Spån som kommer från barrträd innehåller dessutom terpentin vilket är bland annat cancerframkallande.

/Moa, råttorna och mössen

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

oskila
0

#18: Att föda efter ett års ålder är i allmänhet inget problem OM honan ifråga fått sin första kull innan ett års ålder.

"pension" för honor skall hellre tillämpas vid tredje kullen och inte åldersdefineras.

MoaL
0

Men samtidigt Oskila, så beror det ju på ett sätt hur djuret är. Om man har en fullkomligt fantastisk hona - både i stamtavlan, immunförsvar, tamhet, personlighet o s v, så känns det ju viktigare att ta flera kullar på henne så att just hennes gener förs vidare. Naturligtvis måste man ta hennes hälsotillstånd i beaktande och inte bara "köra på", utan tänka på vad hon äter, motion, stimulering o s v så att hon inte bara får kull på kull på kull. Hon ska inte börja må dåligt av det, men om hon klarar av flera kullar så bör också flera kullar tas på en sådan hona. Förstår du hur jag menar?
Dock så använder inte Dashi några bra honor och hans "avlande" kan inte försvaras p g a det.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

oskila
0

här är SRS rekommendationer för uppfödare, så slipper jag sitta och gissa :) http://user.bahnhof.se/~srs/rekommen-00.htm 

Om jag inte minns fel brukar man låta en hona som fått en kull vila ett antal månader innan hon paras igen. Med tanke på att SRS rekommenderar att inte para honor över 15 månaders ålder, så borde man på den tiden inte hinna med mer än tre kullar. Har man tillräcklig erfarenhet kan jag tänka mig att man i enstaka fall tar en till kull efter den åldern, men man bör sätta honans välbefinnande framför hennes fördelaktiga anlag och kanske planera avel för hennes ungar istället.

Mymlan
0

Råtthonor är INGEN födslofabrik, till slut orkar de ej och dör vid födseln. Är djurplågeri att honorna ständigt ska vara dräktiga. Det tär väldigt mycket på dem. Har du ej plats för en bur till sälj hanarna/hanen. Eller honorna. Råttor ska bo INNE.

Råttor ska ej heller gå på spån då det dammar. Anv pappers pellets, aspflis, aspspån.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Mymlan
0

Jag har en gammal engelsk resegarderob till mina men målat invändigt med våtrumsfärg.

Våtrumsfärg, våtrumsmatta, våtrumstapet får idag INTE innehålla ngt giftiga ämnen.

Jag kan ej än utvärdera om detta fungerar då de inte bott så länge i denna bur. Så jag kan ej svara på om det håller och fungerar mot att hålla kisset borta från att dra ner i trät. Jag är doftkänslig men tycker inte mina luktar så hemskt. Tror lite kan ha göra med vad man ger dem att äta. På 80 talet så sas det ej ge ost till råttor o möss för då luktar de mer om de stämmer vet jag ej.

Mkt beror på vad för bottenmatrial man använder sig av. Jag har just nu papperspellets + strimlad tidning.

Jag lever med marsvin, kaniner, möss, 2 hamstrar dvärg. Jag rengör 1-2 ggr/vecka mer nu under sommaren då fluglarver frodas lättare där det är blött i burarna. Så här är det noga med rengöring. Visst det är jobbigt ibland men ett kärt arbete som jag tror håller min fibromylagi lite i schack. Tycker man att detta är väldigt jobbigt så ska man kanske fundera på dra ner eller sluta helt.

Jag t ex skulle inte köpa råtta av en som har det som fabrik. Jag vill veta vad som finns bakom, hur länge de bakom levt, temprament ska vara bra m.m

Nu är mina jag tagit hand om från zoo men det gör inget men avla på dem, nope. De är goa kelrådisar. Och nå rådis bebisar föds inte här.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Digitalis
0

Inavel borde bli ett problem här också.. Eftersom du inte har den blekaste om vilka hanar som är fader till vilka barn. En löpande hona kan bli dräktig med flera hanar samtidigt dessutom.

I seriös avel gäller det att vara selektiv och bara avla vidare på de bästa djuren ur temperaments-, hälso- och skönhetsperspektiv.

Tyvärr är det pga folk som du, Dashi, som råttstammen ser ut som den gör med dålig hälsa och dåligt temperament mer som regel än undantag. Även om du tycker att just dina råttor är snälla så verkar du inte ha erfarenhet nog att avgöra vad som kännetecknar en BRA avelsråtta. Du vet heller ingenting om hur tidigare kullar artat sig eftersom du säljer till zooaffärer.

Och för att återgå till huvudfrågan: 13 råttor luktar. Det är ett faktum. Trä är ett direkt olämpligt material i en bur med så många individer. Utebur året om fungerar inte.

//frida

Grodan
0

Jag måste beundra Dashi som kliver fram såhär offentligt och blir kött åt gamarna! *fniss* Flört

En tråd jag hoppas folk lär sig mycket av.

Ifrågasätt allt du kan! Basera inga kunskaper på luft utan på vetenskapliga, tillförlitliga, källor.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Aleexandra
0

Dashi efter detta jag läs om hur du vanvårdar dina råttor kan jag bara komma fram till en sak , Du bör inte ens ha råttor. Tid & kärlek , separata burar är det för mycket begärt , tänk på att råttorna kan inte ta hand om sig själva därför eftersom du har hand om dessa liv får du ju också se till att sköta det ORDENTLIGT, måste vara svårt att ordna en till bur till hanarna ?

Nej usch för sånna människor , djur är inte leksaker , det är liv !

Dashi
0

1.Som sagt om ni läser ordentligt så bytade jag ut honorna ständigt som jag skrev, för att undvika honorna att födda för många gånger och även att inte få fram inavel, men folk missar det och fastnar för det negativa. snälla få hjälp med det.

2.Lär er läsa innan ni lär er skriva ett suveränt tips.

3.Jag gjorde de valet att jag sålde allihopa för 2 veckor sen eftersom tiden räcker inte till, dessutom skrev jag även att man inte ska skriva en massa påhopp utan att veta fakta men folk e så duktiga på att inbilla sig. själv börjar jag anse pga allt detta att folk som har råttor e jävligt konstiga och så jävla djurplågeri lysta. Så förstör inte för andra människor som har råttor och verkligen är normala.

4.Sedan kan ju ni idioter som kallar folk för djurplågare för minsta lilla när det inte är ens så som ni skriver börja med att läsa trådens namn som inte ens har med att göra om jag har honor och hanar ihop, och jag vet vad jag gör med mina djur. Och snälla prata inte om djurlagar, 90% av alla folk som har djur bryter mot någon djurlag. Så till er som kallar mig djurplågare, snälla skaffa ett liv, jag skulle aldrig få för mig att skada ett djur. Inte ens med omedvetenhet.

Och Aleexandra din påpekning "Nej usch för sånna människor , djur är inte leksaker , det är liv !" jag har bara en sak att säga usch för människor utan hjärna :)
Jag har läst väldigt många trådar här på detta forum, dom flesta som skrev om djurplågeri samma folk kommer med korkade och dumma kommentarer på andra trådar så fort dom får chansen, så snälla sluta med det och skaffa hjälp så andra folk som verkligen vill hjälpa till och som har en trevlig avsikt kan träda fram istället.

Ni tror sig kunna allt om råttor men så är inte fallet, en råtta är alltid individuell vilket man aldrig kan säga att man SKA göra så och så, jag ville bara få nya ider man kunde prova på och se om just mina råttor trivs med det. Fråga vilken människa som helst som har riktiga kunskaper om råttor så kommer ni få samma svar att alla råttor är så olika så man kan aldrig säga hur det ska va och hur man ska göra man får helt enkelt testa sig fram, men man kan alltid ge ider på saker som man kan använda sig av och prova på om det just är rätt för din råtta.

Sen vill jag tacka alla som verkligen besvarade frågan vars denna tråd var skappad för, tack så mycke till er, kan va bra ider och kunskaper till även andra som har samma problem men som inte vågar lägga ut det pga gamarna på forumen :P

(Till admin enligt internets ettiketlag har jag full rätt att försvara påhoppningarna, vilket inte gör detta inlägg på något sätt ohövligt eller nedtryckande.)

Mvh //Dashi

Karmatarerskanise
0

Tyvärr har jag märkt att många här tror att deras erfarenheter och deras åsikter alltid är rätt. Har själv sett en massa inlägg där folk hugger på andra för att få rätt. Alla har rätt att ta hand om sitt eget djur på bästa möjliga vis, och det finns inget rätt eller fel så länge man vet att råttorna mår bra och att de inte tar skada på något vis.

Alla får sin fakta om djuren på olika håll, vilket betyder att man ofta sköter dem på olika sätt. Men att bryta mot lagarna tycker jag är fel, då de finns där för att skydda djuren.

zimzon
0

Men bara för att vi tycker att du gör fel så behöver du väl inte kalla oss idioter?

Du bryter mot djurskyddslagen och jag är övertygad om att de råttorna inte kunde må bra som de bodde.

Vi har olika åsikter om hur man ska hålla sina djur och hur man ska följa lagarna, men det gör inte att du har rätt att kalla oss idioter.

Jag tycker att det är djurplågeri att ha djuren så och jag hoppas att de får det bättre där de är nu. Ni andra får givetvis tycka vad ni vill men det är min åsikt iaf.

[tiiia]
0

skall vi påpeka att det blir inavel också kanske? eftersom att du bara hade två råttor från början och även om du nu som du skrev fått in en till hona och du parar henne med hanen så antar jag att du som inte har vett att separera honorna från hanen heller inte har separerat ungarna från varandra?

Aleexandra
0

Du verkar tro att råttor är några leksaker , om du bryr dig om dina djur byter man inte bara ut dom .

Det var bra gjort att lämna bort dom , dom lär få det mycket myckte bättre.

Och du borde lära dig att inte vara så otrevlig

fiiiyah
0

har sett att många skriver om dehära med uppfödningen å blaha, visst de suger, men jag tänkte säga, att eftersom du tycker att det stinker så kan jag säga att man inte ska har spån till buren, det kan ge råttorna cancer, och det dammar, och håller inte lukten borta, jag föredrar TOA-LÄTT, kattlådepapperspellets, det är jättebra, och en påse på tio liter räcker till mina tre burar typ två gånger, och eftersom det håller lukten borta så behöver man ju inte städa var och varannan dag, det räcker fint en gång i veckan för mig. man behöver inte städa lika ofta om man tar bort frukt som har legat längre än ett dygn, eller när du ger likadan frukt så äre ju lixom bara å ta bort det gamla och lägga dit det nya (: hur enkelt som helst (= och gör man inte det så kommer det lätt äckliga små flugor, plus att det luktar som balkfdjsafdsa,  (;

har råttorna toalett så kan man ju byta sand i den var eller varannan dag för att få bort lukten, speciellt hannarnas, eftersom dom luktar lite mer (:

jaja, hoppas du fick veta nåt som du inte hört tidigare.

HARE BrrA Skrattande

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

Karmatarerskanise
0

Han skrev förut att han lämnat bort råttorna då han inte hade tillräckligt med tid för dem, så to-lätt elller inte gör det samma ;)

fiiiyah
0

#20, Eldbarn.

Måste få påpeka; "Du må tycka att det går bra för dina djur, men det tycker de som tycker att det är rätt att ha sina råttor som ensamråttor också….."

:Visst, det finns en lag som säger att dom ska vara två eller flera, MEN, om råttan inte klarar av att vara med andra? Den kanske MÅSTE få bo ensam i en egen bur och bara träffa andra ibland? Om det är en råtta som aldrig fått varit med en annan råtta sen den lämnade mamman kanske inte förstår? Vad är det bästa dårå? Att tvinga den att bo med andra så att dom andra retar upp sig på den för att den kanske är allmänt störande och inte "förstår" vad den ska göra? Avliva den? Jag tycker att de är lite som att sätta en sexåring på ett jobb. Borde jag kanske åxå behöva prata med nån smart duktigt råttmånniska som kan mer än jag? Som måste vara allmänt dryg för att försöka känna sig störst bäst vackrast och smartast?

Visst, jag tycker inte att det som inlägget handlar om inte är så bra mot råttorna, men man behöver inte komma med påhopp från alla håll och kanter endå? Snälla, försök vara trevliga människor!

Trevlig Helg

Sofia

fiiiyah
0

Om det var tilm ej efter mitt inlägg du menade så gick jag direkt ner och tänkte skriva eftersom alla verkade vara så pigga på att vara dumma (: