Jahapp löss. :(
När jag nu ikväll skulle ta ut mina gammelpojkar för att kela med dom så ser jag ett sår på Nico, såg inte ut som ett bitsår och det var precis i radien där han kan klia sig med bak tassen.
Kollade då nogrant i pälsen och ser då små rödbruna kryp som rör sig sakta i pälsen.. suck. (har haft löss förut för länge sen så jag vet ju hur det ser ut iaf)
Så nu har jag ringt till veterinären och ska dit i morgon kl 16.00 och ska då be om att få stronghold utskrivet, för det finns vel inga receptfria medle eller shampoon som biter på löss?
Tjejerna är i en annan bur i andra sidan av rummet. kollade igenom varje tjej nogrant men kunde inte hitta nånting på dom.
Tjejerna kliar sig inte mer än vanligt heller, men min fråga är då ska jag behandla alla endå i förebyggande syfte?
Eller kan jag bara behandla killarna?
Antadligen blir det till att behandla allihopa.
Jag hade tagit alla för säkerhets skull men så är jag nojig oxå.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
jo, precis..
Usch jag är sur! ville ju till rått-träffen på söndag med råttorna men nu vet jag inte om jag vågar ta med mina tjejer pga av det här. :(
Även om dom inte har nåt på sig..

#2 hur lång tid tar det innan stronghold verkar?
#3 vet inte..
Men om jag behandlar dom i morgon så är dom iaf under behandling.
Dom har ju licksom inget på sig det är det som skulle göra mig mest sur om jag inte kan ta med dom pga av detta. vill verkligen ta med dom :/ *suck*
#4 Måste man ha råttor med sig för åka på rått träff?

#4 okej, tänkte att vissa mediciner slår ju ut bakterier osv redan efter första dosen.. Fråga vetten imorgon! Om det är så, så kan du ju ta med dem, bara du har börjat medicineringen.
#5 nää, men det är ju kul ;)
#6 Visst men jag vågar ej, livrädd för få in ngn smitta..
#5 absolut inte. men vi hade tänkt att köra agility tävling och vi hade planerat det så att vi skulle ha råttorna med.
Så detta är väldigt tråkigt, får se hur jag gör.
Som sagt så har inte tjejerna löss.

#8 har tjejerna varit i kontakt med killarna nåt? Eller med något som de varit i kontakt med? Typ tyg, hängmattor eller så?
#9 Nej det har dom inte.
Det är så att killarna har varit hos en kompis som har haft dom på foder och ända smittkällan jag kan komma på är att hon fått med sig lössen på kläderna när hon varit i stallet och hållt på med hö. för springer det vilda råttor eller möss i höt så kan det finnas löss i höt. och så har hon kommit hem kelat med killarna och så har dom fått löss. Det är bara en teori jag har.
För hade det kommit från mig så hade mina tjejer redan fått löss för länge sen vid det här laget. Jag hanterar inte marsvinens hö om jag vet att jag ska hålla på med råttorna efteråt.
Så mig veterligen har dom inte kommit i kontakt med varandra.
Ska fråga vetten i morgon hur fort stronghold verkar.

#10 Låter bra! Hoppas att du kan ta med tjejerna! Hur många är dem? :)

Jag skulle höra först med dom som har träffen hur dom ställer sig till att du tar med dina honor.
Sen skulle jag höra med veterinären hur lång tid det tar innan stronghold verkar.
#11 dom är 5 st.
#12 Jo, jag har pratat med hon som ska ha träffen och hon säger att det är ok att dom följer med.
Ska fråga vetten i morgon hur snabbt stronghold verkar.

Usch va jobbigt :(
Jag skulle ha behandlat alla i förebyggande syfte, för o vara på den säkra sidan.
Hoppas du kan gå på rått-träffen!
#14 ja, jag kommer behandla hela bunten, vilket är 7 st sammanlagt.^^

meeh klart du ska komma camilla!! annars vill inte jag komma :P

Jag har för mig att stronghold dödar vuxna löss och gör så att de inte kan lägga ägg. Men de ägg som redan finns i pälsen antar jag att de kan smitta till nya djur inom 14 dagar.. Efter 14 dagar så ska ju det mesta vara dött så då smittar de inte längre. Är lite dålig på sånt där men så förklarade mn veterinär iaf.
Qui dormit, non peccat

#16 Jag tror att hon kommer iaf, men utan råttor isf om det är så? Right CamillaS?
#16 Ja då, kommer för din skull
Får kanske låna någons råtta att köra agility med. :P kommer gå åt skogen men endå. ;)
Men hoppas endå såklart på att jag kan ta med min tjejer.
Kommer kolla dom regelbundet ända fram till söndag och blir jag minsta osäker på om jag ser nåt så tar jag inte med dom. men som sagt hittar inget i pälsen på dom just nu.
Löss smittar vel inte genom luften?
#17 jo så kan det mycket väl vara.

#19Nope löss smittar inte via luften, de kryper=) Men de kan fastna på dina kläder och händer och på det sättet smitta vidare! Men med od hygien o byte av kläder så är det nog ingen fara=)
Qui dormit, non peccat
#21 ok. jo precis
Eftersom jag är nu i vetskap om att killarna har löss så hanterar jag inte tjejerna direkt efter utan att ha tvättat händerna och ev. desinficerat dem med alco gel och bytt kläder. gör verkligen allt nu för att jag inte ska behöva hitta löss på tjejerna med. :/

#19 gör det :) Du kan få låna nån av mina tjejer å pröva att köra med :)
#23 he he tack^^

uuu….lössisar….vad jobbigt! igentligen bör du inte ta i nån av de andra råttorna på träffen….för lössens ägg (gnetterna) kan sitta kvar fast man tvättar händer å hår.
Så nu är jag hemma med stronghold från veterinären.
Det blev inte så dyrt som jag trodde vilket är väldigt skönt veterinäravgiften kostade 575kr och medicinen 155kr. :)
Så nu ska det behandlas råttor här hemma. ;)
#25 jag har inte haft killarna i håret. och jag tvättar händerna verkligen jättenoga.
kan ta med en tub stronghold ifall nån annan får löss.
*skämt*
hur mkt är det i förpakningen ?
Det är 15mg i denna förpackning.
Veterinären sa att jag skulle sätta 2 droppar på hanarna och 1 droppe på honorna i nacken med 2 veckors mellanrum.

Ja hoppas de går bra…ja hade löss på mina fö nå halvår sen å de va sjukt jobbit å bli av med…..eller de kröp inte på dem men man såg ändå äggen i pälsen på dem jättelänge å ja spraya runt me tiguspray i hela lägenheten å på allt där ja hade haft dem…..plus att de blev behandlade…..min vetrinär rådde alal fall mej från å inte ha kontakt me andra råttor förren kuren var klar….
#29 Och Tigussprayen ska oxå enligt Apoteket utgå ur sortimentet. Liksom Dermocan schampoot.
#29 ok. så mycket problem hade inte jag första gången killarna fick löss. :/
Jag behandlade dom och städade burarna sen dog lössen och allt därtill, sen var det borta.

ja vet att tigus utgår……synd….
Min vetrinär sa allefall att man inte bör ha kontakt me andra råttor under behandlingstiden…man bör heller inte bada dem…..,em du gör ju som du villl…..ville bara upplysa om de inget annat….
#32 ja, jag förstår riskerna får se hur jag gör i slutändan. :/
Nu har jag behandlat alla med stronghold. :)
Hoppas nu löss kräken försvinner.
Har kollat igenom tjejerna igen nogrant innan jag satte droppen i nacken.
Hittar ingenting varken levande löss eller gnetter, bläddrade igenom pälsarna noga under en stark lampa. Huden ser bra ut på dom.
#34 va bra att tjejerna verkar bra
#35 ja. får se dock hur det blir på söndag.