Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 7623 ggr
AnneN
0

Vad är farligt att äta?

Vissa djur tål en sak men inte en annan sak medan ett annat djur tål den första saken men inte den andra.

Så vad ska man absolut inte ge sina råttor?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Nicciz
0

Kärnan och skal på avokado.. apelsin och c-vitamin i för stora mängder. choklad i för stora mängder, linfrö i för stora mängder tex…

Nicciz
0

ååh glömde östrogena bönor och linser i för stora mängder :)

hus-musen
1
  • mjölkprodukter i stora mängder kan vara farligt. synnerligen om inte råttan är van vid det. vissa råttor blir laktosintoleranta och får diaree bla.

• kaffe och te ska de inte ha(rooibos-te går bra)

• lök ska de inte ha

• snus, tobak o allkohol kanske inte behövs nämnas men ja gör de ändåFlört för råttor älskar fimpar o snusdosor!

• alla stenfrukter som tex avokado kan vara farliga om kärnan är kvar eller skalet på en avokado.

• choklad är inte bra, de kan göra hanar sterila bla

• citrusfrukter i stora mängder är inte bra för levern har jag för mig.

• linfrö innehåller blåsyra så de är inte heller bra, en människa ska äta max en matsked om dagen annars kan neurologiska skador uppstå.

• människogodis som tex gelegodis kan kväva råttan så de fastnar i munnen på dem.

• för mycket linser o bönor är inte heller bra men jag minns inte varför.

sen är de bara sunda förnuftet som styr=) för mycket socker eller salt är inte bra med de är det ju inte för människor heller=)

Qui dormit, non peccat

AnneN
0

Tack för era svar =) Tycker det är viktigt att veta vad som är farligt för de små pälsklingarna så jag inte råkar ge dem nått som de blir sjuka/dör av.

_**/Mvh Anne

hus-musen
0

jo förstår dig=) är sj väldigt mammig när de gäller mina bäbisar=) förresten, currysås ger diaree.. det upptäckte jag fö nån vecka sen o då fick de bara nån slick var.. stora pojkarna gick de bra med men lillen vart lös i magen. kan kryddan curry vara för stark för små råttmagar? de ar inga mängder han fick heller..

Qui dormit, non peccat

Maliceangel
1

#2 Linser hade jag ingen aning om! Och mina som brukar få det Skäms Varför är det inte bra?

AnneN
0

#5 curry är ju en ganska stark krydda + att sås ofta innehåller mjölk/laktos.

_**/Mvh Anne

hus-musen
0

#7 nej de är laktosfri currysås så de var nog själva curryn. finns de några fler kryddor som tec chili osv som är väldigt starka? kanske är bra att göra en kryddtråd om sånt man ska undvika för småråttor=)

kanel är oxå giftigt föresten!

Qui dormit, non peccat

hus-musen
0

#6 linser tillhör släktet baljväxter. det finns många olika sorters linser med de vanliga röda linserna är giftiga i rått tillstånd. de ska alltså kokas först. samma gäller kidneybönor de ska blötläggas o kokas 10 minuter först egentligen. gifterna kan leda till magsmärtor diaree osv. men de linser o bönor vi köper på burk är redan preparerade så det mesta giftet är borta ur dem! om man inte äter stora mängder så är de helt ofarliga.

Qui dormit, non peccat

Maliceangel
0

#9 Jag kokar ju alltid som tur är. Men då har jag lärt mej något nytt idag!

hus-musen
0

#10 alltid skoj att kunna lära ut något nytt=)

Qui dormit, non peccat

Maliceangel
0

#11 och framförallt väldigt viktigt i det här fallet. Vill ju verkligen inte att gubbarna ska gå omkring med magsmärtor pga att jag varit slarvig och inte kollat upp ifall linser är farliga eller inte Skäms Jag tänkte ju att "Linser är nyttigt för mej, då borde det vara det för råttor också" =P

[Driva]
0

Kaffe och te är väl inte direkt farligt (alltså de dör om de råkar får i sig det)?

Det är väl snarare så att man inte vill låta dem få i sig koffein?

hus-musen
0

#12 jo precis=) de är ju nyttigt så länge man kokar dem o inte överdoserar=)

skillnaden som jag märkt att jag sj gör nu är att jag funderar alltid på mängder, och om saker är nyttigt eller inte! innan jag skaffade råttor så brydde jag mig inte alls om sånna saker, men nu har jag ju ansvar o är "mamma" så de blir att ja kollar upp saker lite då och då=) o så är jag otroligt nyfiken oxåGlad

Qui dormit, non peccat

Nicciz
0

Ang, linser så kan man visst ge dem okokta men bara i mindre mängder och så ska man kolla ordentligt att man ger dem olika supplement som gör att dem får hjälp att rensa och ta åt sig av näringen i dem. Jag vet faktiskt inte vart det där okokta/otillagde pratet kommer ifrån? Någon som har koll på det och kan slänga in en länk. Vore tacksamt :D

hus-musen
0

kolla på matverket eller vad det nu heter, har stillestånd i hjärnan just nu, så jag kommer inte på vad det heter! där står det att de ska kokas, beror naturligtvis på vilken sorts linser du ger. men röda linser ska kokas.

Qui dormit, non peccat

Nicciz
0

Jag har försökt hitta det i flera år men inte lyckats :S

hus-musen
0

okej! jag ska rota reda på en länk alldeles strax åt dig=) men säg ett annat namn för vad jag kallar matverket är du snäll=)

Qui dormit, non peccat

Glimmersr8or
0

Lutfisk är giftigt.

AnneN
0

#18 kan det vara livsmedelsverket du menar??

_**/Mvh Anne

hus-musen
0

#20 tack!! jag har sökt efter det ordet  en kvart nu=)

Qui dormit, non peccat

hus-musen
0

nu vet jag! linser o andra baljväxter innehåller lektiner, vissa ofarliga och andra giftiga. Många lektiner undgår nedbrytning i magtarmkanalen och binder intakta in till tarmceller. På så vis kan de hämma upptaget av olika näringsämnen. De kan också ta sig över tarmbarriären ut i blodomloppet. Det har också visat sig i djurstudier att lektiner kan påverka bakteriefloran i tarmen. Av dessa skäl har lektiner i allmänhet ansetts vara giftiga, men många lektiner är helt ofarliga.

men om man kokar dem så minskar andelen lektiner i tex bönor osv men å andra sidan så innehåller linser o bönor lignaner som ska kunna minska framväxten av cansertumörer om man äter rätt mängd.

mitt nya problem är att det alltid står at man ska koka linser, o andra baljväxter för att minska lektinerna överallt men de står inget klart om vilket lektin som är de giftiga. dock står det att man kan blr allegisk pga lektinerna så de är väl mycket därför man kokar dem.

det här krävs en ny undersökning som jag inte har lust med just nu.. blää jag behöver kaffe..

Qui dormit, non peccat

Engagera
0

Är det inte jättefarligt att ge lök till sina råttor? Och kryddad mat va? Mvh

hus-musen
0

#23 jo lök innehåller en toxin som är giftig för råttor och människor oxå faktiskt! de är därför lök smakar så starkt=) kryddad mat behöver itne vara giftigt i små mängder, men säger väl mest att man ska akta saltet i maten. kryddor kan ha toxiska effekter vid stora mängder som sagt men de kan oxå vara hälsosamma=)

Qui dormit, non peccat

Engagera
0

Allright, bra att veta om ^^

Nicciz
0

#22 Det är just därför man ska se till att komplettera upp kosten med sånt som hjälper till med nedbrytning och gör att dem kan tillgodose sig nyttigheterna ;) det är nästan viktigare att hålla reda på vilka bönor, linser och baljväxter som är östrogena för dem kan vara canserbildande i för stora mängder.

Det man ska tänka på är att dem flesta näringsvärden är räknade just på otillagade saker. Och att man genom att koka tar bort mycket av nyttigheterna och sänker värdena ;) samma sak med att snabbtina frysta grönsaker. Eller saker som inte är färskfrysta öht, det kan tom vara meninglöst. Ibland är det bättre att ge en färsk frukt än tex frysta grönsaksmixar.

hus-musen
0

#26 jo precis, de verkar vara mer krångel än jag visste om från början! lignaner är de ämnen som förhindrar cancer och de är faktikst fytoöstrogener. det finns i bönor=) de är oxå rörigt när man läser, en del östrogen är bra o en del dåligt.. ibland skulle de var skönt att vara dyslektiekr o slippa kunna läsa forskarideer!

Qui dormit, non peccat

[MaNo]
0

får man ge lite citrusfrukt?

hus-musen
0

#28 ja pyttelite citrus gör inte så mycket, men de är inget som är bra att ge i stora mängder.

Qui dormit, non peccat

Amoz
0

Får de äta hamburgare? Om vi säger att man t.ex. skulle köpa en bigMac på McDonalds?

Engagera
0

Det är lök i och säkert inte alls nyttigt, är ju inte det för en människa heller precis ;) men kanske…. eller? :S :P

Amoz
0

Är det lök i den? Just det ja. Om man ber om en utan lök då? ^^

hus-musen
0

#32 nej de ska inte äta hamburgare o absolut inte från macdonalds!! finns inget som är bra med de hamburgarna, de innehåller fel sorts fetter, vitt böd är inte bra då det innehåller jäst, och köttet är inte kött utan restprudukter som senor o annat skräp. dressingarna är för feta oxå.. de enda du kan ge är salladen..

Qui dormit, non peccat

Engagera
0

Mmm precis vad jag tänkte. Människan ska ju helst hålla sig undan, tänk då en liten råttis :P uj uj

gulzebra
0

Ang mjölkprodukter så lär det ju inte vara någon höjdare för ffa rosselråttor heller även om de tål mjölken iom att det är slembildande.

Råa jordnötter ska inte heller ges. Det innehåller "antinäringar" (antinutrients, hur nu det ska översättas till svenska) som förstör vitamin A och enzymer som behövs för att bryta ner protein och stärkelser, och så gör de så de röda blodkropparna klumpar sig.
De flesta jordnötter i handeln är rostade dock (ja, även de med skal), så det brukar inte vara något problem med att undvika ^^

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Driva]
0

Alltså man kan väl säga som så att allt som inte är giftigt för dem, är inte farligt om man inte ger det i stora mängder…

En råtta dör inte om den en gång får smaka på en hamburgare, dock kommer den inte må bra om den får hamburgare varje dag. Jag tycker det är en väldigt skillnad.

hus-musen
0

#36 som jag ser det så finns det ingen anledning att mata råttor med hamburgare då de inte finns några bra näringsämnen i dem. smaka är en sak, en lien mängd skadar inte, men de ska inte äta hamburgare till middag heller..

Qui dormit, non peccat

Engagera
0

Jag har en fråga, bör man hålla sig undan vissa frukter, t.ex. banan? ^^'

hus-musen
0

#38 nej inte vad jag vet.. de är mest citrusfrukter man ska akta sig för.

melon, äpple, banan, päron o vindruvor brukar mina få ibland iaf. inte så ofta, men gärna om vi ska ut o åka på sommaren när de är varmt ute!

Qui dormit, non peccat

Ninja
0

Varför är c-vitamin dåligt i stora mängder, det är ju vattenlösligt?

hus-musen
0

#40 därför att en råtta tillverkar sitt eget c-vitamin så de behövs inte tillföras. för mycket kan skada levern har jag för mig.

Qui dormit, non peccat

Ninja
0

#41 Inte nödvändigt kanske, men ett överskott av c-vitamin följer med urinen ut sen. Det lagras inte i fett eller organ.

Engagera
0

#39 Okej, då ska de få banan ^^ tack

hus-musen
0

#42 c-vitaminerna måste iaf genom levern innan de åker ut med urinen, den höga halten av c-vitamin hinner skada levern innan c-v är ute ur kroppen.

Qui dormit, non peccat

Amoz
0

Citron är inte farligt i en vädligt liten mängd eller?

[Driva]
0

#37 nej jag menade inte att man skulle ge råttan hamburgare, utan visa på skillnaden mellan farligt/giftigt och onyttigt…

Något som jag anser är farligt att äta är något råttan kan bli sjuk av att äta en gång.

Onyttigt är något som inte är bra för råttan (ex fet-mat) om den äter under en längre tid.

hus-musen
0

#46 jovisst är det så=)

men eftrsom råttor inte lever så länge så är fet mat direkt farlig för dem då de kortar ner en redan kort livstid! men jag förstår vad du menar, de finns saker som dödar dem på ett kort tid, o de finns saker som förkortar livstiden men inte är omedelbart dödligt.

Qui dormit, non peccat

Ladyinred
0

Med såna här nojjor vågar man knappt ge sina djur nån ting :P

Jag vill återgå till jordnötterna. De flesta är ju rostade=ofarliga. Men hur är det med dom i gnagarblandningarna? Visst sån mat är ju inte den bästa, men den kanske är direkt farlig om den inehåller råa jordnötter.

hus-musen
0

#48 har för mig att de är rostade i gnagarblandningarna? på min påse står det iaf att de är rostade, brukar spä ut den med musli o annat gott när jag känner mig lat=)

Qui dormit, non peccat

cykelpump
0

Är lever farligt? :O

hus-musen
0

#50 nee men äckligt!!Skrattande lever är inte farligt,de kan råttorna gärna få av=) visserligen innehåller lever mycket järn men har hört att många råttägare ger lever=)

Qui dormit, non peccat

cykelpump
0

Aah okej vad bra ! Mina fick dt igår tror och gillade dt (: Hade helt glömt bort att kolla upp dt kom jag på idag Skäms

Sach
0

tänk om jag med kunde tillverka eget c-vitamin.

ang snus. upptäckte precis att mina pojkar gillade min snusdosa. det var en rolig leksak tyckte dem, så då är det bäst att hålal dosan undan så jag inte hittar fritz med en prilla under läppen.

jätte bra tråd. det är lätt att tänka, det som är bra för mig borde vara bra för dom. intressant med citrus frukter.

jag är jätte nojig med maten. vill att mina pojkar ska få bra varierad kost, så jag älskar alla mattrådarna. alla där ute har så bra tips.

Amoz
0

Råttor ska ju ha "vanlig" mat, vad är det som man själv äter som de inte ska ha? (Pizza och hamburgare o.s.v. ska ju inte människor ha mycket av heller)

Sach
0

tex nötter. jag köper ofta ej rostade nötter. Jätte bra fetter för människor (i lagom mängd) inte bra för råttorna. Mejeriprodukter har tidigare kunniga meddelat inte är lämpligt. Mejeriprodukter är bra för oss människor. speciellt för oss kvinnor.

O nej hamburgare o pizza är inte bra för ngn av oss.

Jag ville bara säg att jag gillar mattrådarna. Var inte så mkt mer med det.

skruttfia
0

Varför bör man inte ge apelsin? Härstammer det ur att marsvin ska kunna få nossvamp? Att många människor är känsliga för de organiska syrorna?

C-vitaminargumentet tror jag inte riktigt på om det är det man menar. Faktum är att citrusfrukter inte är särskilt effektiva c-vitaminkällor. Paprika, nässlor, svarta vinbär, rönnbär, broccoli (även kokt) och flera sorters kål är exempel på saker som ofta innehåller långt mycket mer c-vitamin. Mango är exceptionell eftersom man ofta räknar med minst 1 gram per 100g frukt. Annars räknas c-vitaminen i milligam ;D Alltså, tror man på att undvika apelsin pga c-vitamin så finns det en rad andra livsmedel som man ska vara ännu mer försiktig med.

För att man ska behöva oroa sig för c-vitaminproblem hos människor behövs många gram c-vitamin per dag under en längre period. Det ska alltså till med rejäla mängder ofta innan det börjar uppstå problem.

De flesta råttor jag har haft har gillat stark curry. De har kunnat äta en sked, och ingen har fått någon diarré. Chili con carne har varit poppis också. ^^

Sach
0

ang diarré (vilket samtalsämne) kan det inte vara lite som med oss människor, det beror på vad man är van vid. Många blir ju dåliga i magen av bönor och fiberrik kost, men äter man det ofta blir man inte det.  Kan det inte vara lite likadant med råttor. Om de får vänja sig vid det så blir det ingen diarré.

me visst inte så jäkla kul med råttor med diarré. Bara en väldigt konstig tanke jag fick. Är nog lite trött. :D

skruttfia
0

Jag har nog faktiskt aldrig haft en råtta med diarré som inte varit rejält sjuk på annat vis, eller uppstressad. Nästan oavsett vad de ätit eller vad de varit vana vid. I mina ögon är råttor väldigt tåliga vad gäller mat och nytt foder, men jag kanske haft tur också. Glad

EmmaG
0

#57 Men de är väl nåt om att hanar kan få tumör, eller om de va bli sterila - om de fick mycket apelsin - senare framkom det dock att det skulle krävas kopiöst osannolika mängder för att det ens skulle va nån fara

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

AnneN
0

Jag har läst någonstans att citrus gör att mängden magsyra minskar, kanske kan det vara farligt?

_**/Mvh Anne

Ninja
0

Jag tycker det vore roligt om det fanns mer info ang. sånt som är potentiellt farligt, dvs hur farligt det är, vad det ställer till med osv. Det är alltid kul att lära sig mer!
Gärna källor. :)

I citrusfrukters skal finns ett ämne som heter d-limonen. Det kan öka risken för hanar att drabbas av njurtumörer. I juicer kan d-limonen finnas efter att frukten pressats eftersom skalet fortfarande sitter på då.
Dock behovs det några liter juice/dag en längre tid för att det ska vara skadligt. Och det kan man ju inte direkt trycka i råttorna.. :) Men givetvis, minsta lilla ökar ju risken även om det är otroligt pyttelite och är man orolig är det bättre att låta bli att ge sånt. De klarar ju sig fint utan.
Mango innehåller mer d-limonen än apelsin.
Källa: http://www.rmca.org/Articles/oj.htm

stenungarna
0

Fettlösliga vitaminer leder till förgiftning i för stora doser. Fettlösliga är A, D, E, K vitamin. Men proppa inte i dina råttor massa vitaminer utan att en veterinär har rekonmenderat de. De är bara onödigt och slöseri med penagar!!

råttor är tåliga djur och tål mer än va många tror. Dock ska man inte överdriva saker som kryddstarka rätter, lök, balgväxter, tomat och övriga starka saker. tänk på vad man säger att barn ska undvika när dom är små så får du ett hum. Men som sagt dom dör inte av lite.
Mina råttor har alltid fått de vi ätit till middag och alla har överlevt och mår bra. De är klart att man ska tänka sig för vad man ger dom.

om du vill veta vad som är riktigt farligt så är de en ensidig kost! dom ska ha en bas på spannmål med kompliment. Torrfoder är en bra grund men inget dom enbart ska leva på. För de första saknar dom flesta gnagarblandningar bra animaliskt prot. Så de får man ge på annat sätt lite då och då. ex Ägg, fisk, kött, fågel mm
Råttor är allätare som vi vilket innebär att dom ska ha lite av varje men mest vegetariskt. inte för mycket pasta, ris och potatis vilket kan göra dom feta. De är inte bra!

va gäller c.vitamin är jag osäker man ska ta reda på detta. min veterinär har alltid sagt att de inte är skadligt för att de är fättlösligt, men jag ska forska vidare för de här va konstigt tycker jag. Stämmer inte på något underligt sätt. Känns mest som va folk tror och talar om till varran för att alla tror de. Men de ska somsagt undersökas nogare. Fram med alla böcker igen…

Ninja
0

#62 Bra inlägg! Allsidig och nyttig kost är nyckeln till god hälsa, utan att man behöver ta saker till överdrift.

Ang. c-vitamin (även känt som askorbinsyra), som jag nämnde längre upp så är det inte fettlösligt (och därmed helt ofarligt):
_"Askorbinsyra är vattenlösligt, vilket gör att ett eventuellt överskott försvinner ur kroppen med urinet."
_http://sv.wikipedia.org/wiki/Askorbinsyra

hus-musen
0

aha nu vet jag varför för mycket c-vitamin är farligt i stora mängder=)

det är för att om man äter stora mängder c-vitamin så kan bla njurstenar bildas pga att c-vitaminet kan omvandlas till oxalsyra. oxalsyran är svagt giftig och kan ge irritationer på tarmar och magen. man kan oxå få brist av kalcium om man har oxalsyra i kroppen.

så även om c-vitamin är vattenlösligt så är den i sitt omvandlade tillstånd(oxalsyra) faktiskt farlig och mängden spelar stor roll! rekommenderat intag för människor är 35-60 mg om dagen vilket betyder att de inte alls är särskilt mycket råttor ska ha.

Nypon, svarta vinbär, hjortron, kiwi och jordgubbar är de främsta C-vitaminkällorna. men jag anser ändå att citrusfrukter ska undvikas i stora mängder.

så ursäkta mig men jag hade rätt frånbörjan när jag sa att c-vitamin inte är bra i stora mängderSkrattande

Qui dormit, non peccat

[oboybabe]
0

laktosfria mjölk prod. hur funkar det?

hus-musen
0

#65 ska funka bra enligt min erfarenhet=)

Qui dormit, non peccat

ellenhejj
0

paprika då? ;)

hus-musen
0

hmm mina äter inte paprika, men ja kommer inte på något som är farligt med paprika för tilfället=)

Qui dormit, non peccat

cykelpump
0

Paprika kan ju människor få ont i magen utav och tror att dt är df folk har varnat att ge dt till råttor. Men mina har fått det och lever hur bra som hälst. Men jag tror att dt inte är rekomenderat att ge dom dt. Har jag fel?

Stellalice
1

Varför uttala sig utan att ta reda på fakta?

Husmusen du visar ju i en del av inlägg att du läst på lite grann, ändå är du helt ute och cyklar.
Får dina råttor varken paprika, blomkål eller broccoli?

Det är nämligen betydligt mer c-vitamin i ovanstående grönsaker än i citrusfrukter.

Det är genom sådana här trådar som man skapar myter och sprider okunskap. Varna inte för mat till djuren utan att ni vet varför och har ordentliga källor. Här är en lista på C-vitaminrik mat. SÅ kan ni själva välja hur ni vill mata era råttor.

mg C-vitamin/ 100 gram

Chilipeppar,Kajennpeppar,Spansk peppar 240 mg
Guava 184 mg
Paprika 158.8 mg
Brysselkål 85 mg
Broccoli 83 mg
Blomkål 73 mg
Dill 70 mg
Jordgubb 66 mg
Kiwi 63 mg
Citron 53 mg
Apelsin 53 mg
Ärtor 40 mg
Spenat 46 mg
Nätmelon 42 mg
Mango 28 mg

Listan är kopierad från www.råttor.se

Källor: Livsmedelsverket och www.Miljömat.se

Glimmersr8or
0

Olika sorters peppar som står med på listan ska tas bort.

Det är alldeles för starkt för små råttmagar.

hus-musen
0

#70 som jag skrev innan så äter mina råttor inte paprika, jag äter inte brockoli, brysselkål så de köper ja inte ens..

sånna där starka kryddor får de inte heller, varken jag eller råttorna tycker om stark mat. nypon som innehåller myckt c-vitamin gillar inte jag så de köper ja inte heller då råttorna knappast dricker upp en liter själva innan den blir dålig. guava har jag aldrig ätit, är de nån sorts frukt?

blomkål, ärtor,melon, mango, små mängder jordgubbssylt(hemkokad), potatis får de ofta för de äter jag. de innehåller tillräckligt med c-vitamin för deras små kroppar.

och om du läser ordentligt vad jag skrev så står de faktiskt:

Nypon, svarta vinbär, hjortron, kiwi och jordgubbar är de främsta C-vitaminkällorna. men jag anser ändå att citrusfrukter ska undvikas i stora mängder.

eftersom de är den stora mängden som är farlig. jag sa aldrig att de är totalförbjud på att ge någon form av citrusfrukter just eftersom de finns andra saker med högre c-vitamininnehåll! som tex nypon då de innehåller upp till 1 700-2 000 mg C-vitamin per 100 gram torkade nypon.

så jag vet inte vad du surrar  om när du påstår att jag gjorde nån sorts fel när jag skrev min text som du uppenbarligen inte har läst särskilt noga!!

Qui dormit, non peccat

Stellalice
0

#71 Listan handlar inte om att råttorna ska äta allt från listan, det var en demonstration på hur lite kunskap det finns hos folk när dom varnar för cirtusfrukter men inte för saker som innehåller dubbelt så mycket c-vitamin som citrusfrukt.

#72 Jag har läst ordentligt, och du visar själv t.o.m. i ¤72 vad du skriver som är så fel.

"Nypon, svarta vinbär, hjortron, kiwi och jordgubbar är de främsta C-vitaminkällorna. men jag anser ändå att citrusfrukter ska undvikas i stora mängder"

Ovanstående är INTE dom främsta c-vitaminkällorna. Nypon och vinbär har högt C-vitamininnehåll, kiwi och jordgubbar lågt i jämförelse med blomkål och broccoli.

Och du skriver att den stora mängden är farlig. Hur mkt är en stor mängd då? Att slänga ur sig att en stor mängd apelsin är farligt, men sen säga att ens råttor får blomkål ofta, rimmar illa. Om du nu VET att C-vitamin är farligt för råttorna, så kan du väl visa en källa på det, samt berätta  hur mycket som krävs för att det är FÖR stor mäng för en råtta. Och berätta vad som händer med råttan när den fått i sig för stor mängd. (Med källa då självklart)

Se på listan!

Sedan skriver du att dina får blomkål ofta, i blomkål är det 20 mg mer c-vitamin/100 gram än i apelsin. Varför varnar du för apelsin då men inte för blomkål?

Jag tycker du som Medarbetare har ett ansvar att inte sprida myter av okunskap vidare, och att folk överlag  inte bör varna för en frukt eller grönsak utan att veta varför.

skruttfia
0

#64 Du har rätt i sakfrågan men inte detaljerna ;3

35-60 mg är det MINSTA du bör få i dig per dag. Detta innebär ej att mer blir farligt, utan att mindre än så i längre perioder är farligt.

Enligt mina källor så ska man få i sig mer än 5 gram c-vitamin om dagen under en längre period (inte bara någon vecka) för att eventuella negativa effekter ska uppstå. Det finns fall av problem med höga c-vitaminintag men även med högt intag så är bieffekter itne så vanliga.

Oxalsyra är en av syrorna som kan bildas av c-vitamin, inte det enda som det omvandlas till.

Mina källor är 7,5 hp-kurs i Näringslära på Sveriges Lantbruksuniversitet, med föreläsare som exempelvis Linda Bakkman (dietist för OS-landslaget för något år sedan) och personer vilka jobbar och forskar inom ämnet (bland annt en helhäftig skånsk tant som åkte till USA för att bli nutritionist innan de ens börjat med det i Europa för över 40 år sen <3), samt boken Näringslära för högskolan skriven av Lillemor Abrahamsson et. al. Räcker det som källor för folket? ;D

AnneN
0

#74 gäller de där siffrorna för människor eller för råttor?

_**/Mvh Anne

hus-musen
0

#73 de finns inga uträkningar på hur mycket som är för mycket på en råtta då de inte finns några korrekta viktangivelser för människor heller. ett småbarn ska ha 25 mg c-vitamin om dagen, skulle tro att över 10mg inte är bra för råttor. men de finns ingen forskning på det som sagt, inte vad jag hittat iaf.

och fortfarande så handlar det om MÄNGDEN man ger till råttorna, en liten mängd skadar fortfarande inte.

ja mina får blomkål 2 gånger i veckan, då får de en bit som är ca 3 cm lång och 1,5 cm bred, på fyra råttor. den biten väger kanske max 10 gram. vilket innebär att mängden knappast kommer upp i skadliga mängder för fyra råttor.   jag sa att de fick blomkål ofta, jag sa aldrig hur mycket de fick.tänkte du på det??

googla på oxalsyra och askorbinsyra så kan du läsa alldeles sj. kolla på livsmedelsverket så hittar du en del bra info, sitter inte vid min egen dator så jag har inte länken.

Qui dormit, non peccat

Stellalice
0

#76 Precis, man vet inte hur stor mängd som ÄR en stor mängd.

Du förstår verkligen inte vad som blir fel i dina inlägg va?

Bl.a. skriver du såhär: "#38 nej inte vad jag vet.. de är mest citrusfrukter man ska akta sig för."

Jag försöker fråga dig VARFÖR varnar du för citrusfrukter? Varför ska man akta sig mer för det än ngt annat? När det dessutom finns MER c-vitamin i väldigt många grönsaker och frukter.

Det är ju isåfall lämpligare att skriva att man ska akta sig för blomkål i stora mängder t.ex.

För att fastslå för dom som undrar så är INTE apelsin farligare för råttor än tex kokt brcoccoli eller blomkål. Vilket jag vet att många ger sina råttor flera ggr i veckan bl.a. jag själv i en massa år och ännu har ingen blivit akut c-vitaminförgiftad.

Att en råtta skulle sätta i sig sådana stora mängder som behövs för en ev. förgiftning är väldigt osannolikt. Då skulle c-vitaminförgiftning vara ett känt faktum bland råttägare och veterinärer.

skruttfia
0

#75 Gäller för människor. Du måste trycka i din råtta tex ett halvkilo mango om dan för att komma upp i 5 gram c-vitamin. Det hade varit en utmaning, ei? ;D

#76 Vitsen här är ju det att om det finns mer c-vitamin i ett livsmedel, så får de i sig mer c-vitamin från den mer c-vitamin-rika även om det är samma vikt på biten i fråga. Tråden handlar ju generellt om vad folk bör och inte bör ge sina råttor, så även om du inte ger flertalet av de c-vitaminrika livsmedlen kanske andra gör det. ^^Jag tror att Stellalice menar på just det.

Generellt för diskussionen: Man kan ta riktlinjer för människors rekommenderade intag och försöka omvandla till råtta, men vi är olika arter, med olika näringsbehov. Men kan alltså aldrig ta för säkert att en reaktion hos människa inte behöver bli samma reaktion hos råtta.

Freke
0

#77 vad finns det mer i citrus frukter??

som inte finns i "grönsaker"? Om du nu ska leta fakta!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

AnneN
0

Kan man ge råttor hela kokta ägg? Alltså både gulan och vitan eller är vitan farlig för dem?

_**/Mvh Anne

Nicciz
0

Man kan ge både vita och gula, rått, kokt, stekt hur man vill Glad

AnneN
0

#81 tack =) Bra att veta eftersom äggvitan inte är bra för hundar så var jag tvungen att kolla om man kan ge den till råttor.

_**/Mvh Anne

hus-musen
0

#82 jasså de visste jag inte! varför är den inte bra för hundar? har nog råkat gett min kille hund..Obestämd

Qui dormit, non peccat

AnneN
0

#83 har för mig att det är nått med att äggviteämnena gör att hunden får svårt att ta upp nått viktigt näringsämne

_**/Mvh Anne

hus-musen
0

#84 okej då vet jag=) ska kolla upp det=)

Qui dormit, non peccat

Nicciz
0

#84 Hmm det måste vi nästan kolla upp..  jag har nämligen fått för mig att det handlade om proteinmängden Skäms eller iaf att det hade något med det att göra :)

Amoz
0

Jag har ju fått reda på att råttorna i skolan får vanlig mat, oftast från hon som har hand om djurhuset.
Men, om jag tar med mig mat från bamba, t.ex. falukorv då är det alltid tomat o.s.v. på den där falukorven! (Och själv tycker jag den där "smörjan" är väldigt salt, jag som i vanliga fall älskar salt) är det okej då att man bara skrapar bort "smörjan" eller kan det vara farlig ändå? (Råttorna har redan fått detta kan jag säga och de älskade det, men… bra att fråga så man vet för andra saker med)

hus-musen
0

#87 är de väldigt salt så skrapa bort/ skölj bort det du kan=)

Qui dormit, non peccat

AnneN
0

#86 jag kom på det, äggvitan hindrar hundens kropp från att ta upp B-vitamin (Biotin)

_**/Mvh Anne

Nicciz
0

#89 Tack Skrattande

AnneN
0

#90 så lite så, jag har gått och funderat på det där nån dag nu och plötsligt trillade poletten ner =)

_**/Mvh Anne

stenungarna
1

nu återkommer jag med svar på C vitamin som så livligt diskuterats här. Svar från en veterinär vid blåstjärnan "Om ett djur oavsett art får "för mycket" C-vitamin kissar de bara ut överskottet". Det är alltså helt ofarligt. Men som jag påpekat innan så är de också helt onödigt att ge råttor C vitamin (så länge de inte är ett marsvin elelr människa) eftresom dom producerar c vitamin själv.
Så nu slipper alla att fundera på hur de är. Samma svar har jag fått från flera veterinärer jag frågat som inte har någon kontakt med varran. Så nu har vi löst den lilla frågan. Välkommen med fler.

cykelpump
0

Finns dt nötter råttor INTE ska äta? Kan man ge dom hela valnötter? Med skal alltså :)

Liseeen
0

jag har en fråga som säkert låter riktigt dum me är mandarin och apelsin citrusfrukter ? jag kan inget om sånt här Skäms

hela den här tråden har hjälpt mig mycket (:

Allamej
0

Både mandarin och apelsin är citrusfrukter :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Liseeen
0

#95 tack :) då ska jag alltså inte ge överdrivet mycket mandarin till mina pälsklingar ?

MinLillaHamsterJill
0

Är jordgubbar farliga?

Elipowe
0

Hur är det med kaffe? Jag ve att mina råttor har varit på mattes kaffe när har vänt ryggen till, tass avtryck…

Det är inga mängder, men smak prov.

stenungarna
0

#98 Kaffe är inte bra varken för människor eller djur. Men som du säkert märkt dör dom inte av att smaka. De är dock inget du ska ge dom. Men smakar dom lite då och då så överlever dom ändå.

En ganska bra tummregel är att du ska ge dina råttor sånt du BORDE äta själv och undvika sånt du borde undvika själv.
man bör också tänka på att inte ge fisk, ägg, kött och andra proteinrika saker varje dag utan de räcker med lite 1-2 ggr /vecka. Annars kan dom utveckla proteinallergi.

Absinthe
0

Proteinallergi är väl ytterst ovanligt?

Så vitt jag vet så brukar kliandet som man säger är proteinallergi egentligen bara vara vanlig skabb.. =)
Jag ger själv mina råttor väldigt mycket proteiner, ingen av dem utvecklar allergi. De får kött/fisk/fågel nästan varje dag. Ägg får mina väldigt ofta då det är nyttigt! =)

Liseeen
0

går vindruvor bra att ge? sen undrar jag om man kan ge köttbullar? och kanske olika såser? typ såser från spa:t till kött osv :) 

sen är jag osäker på fiskbullar… är det onyttigt eller nyttigt för råttorna? ska man ha kvar såsen eller inte? (om dom ska äta det)

hus-musen
0

#101 Ja vindruvor går bra att ge. Köttbullar går bra att ge, både köpta och hemmagjorda, men de hemmgjorda är nyttigare pga de innehåller mera kött. Vad för såser menar du? Hemmagjorda eller pulversåser? De är samma sak där, hemmagjorda är de bästa pulvret innehåller bara skräp. Köttspad går bra.

Fiskbullar är bra fast totalt oätligt om du frågar mina råttor!=) Kommer fiskbullarna på burk så kan du väl ge lite sås till, det uppskattas säkert av råttorna=)

Qui dormit, non peccat

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.