Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 485 ggr
zouhaha
0

Finns det något mer att göra?

Jag har en råtta på ungefär ett halvår. Jag köpte honom i en djuraffär, jag själv har haft honom i ca 2 månader. Redan när jag fick honom var han förkyld och hostade och hade sig. Jag var då med honom till veterinären och fick medicin, minns inte vad den hette men det var någon flytande. Han åt den i tio dagar men han blev inte ett dugg bättre bara sämre. Jag fick en ny tid hos veterinären och då fick jag Baytril utskrivet, när han ätit hela kuren så var han fortfarande inte bra så det blev ännu ett besök hos veterinären. Då sade hon att det inte fanns något mer att göra men att han kunde leva så här.

Han rosslar, nyser och är en aning snorig. Han äter bra och rör på sig men jag tycker ändå synd om honom då han får andas ganska ansträngt. Finns det något mer att göra? Jag har läst att Baytril och Ronaxan tillsammans ska ha bra effekt? Borde jag be veterinären om det eller vad borde jag göra?

Och kan detta smitta mina två andra råttor?

wintermynta
0

Är han så ung och har redan problem skulle jag överväga att låta honom somna in. Eftersiom du har behandlat honom och han inte verkar reagera på antibiotika så skulle jag inte fortsätta.
Visst kan det smitta till dina andra råttor men är dom friska nu så är chansen liten att dom blir sjuka.

hus-musen
0

Du kan ju prova med ronaxan och baytril, men fungerar inte det så tycker jag att du ska överväga avlivning. Är han så ung o de är kroniskt så kommer det att bli jobbigt för honom.

Qui dormit, non peccat

zouhaha
0

Okej, ja i så fall testar jag med ronaxan och baytril först! Vill helst inte avliva honom. Han är den mysigaste av de tre jag har :( Men det är ju självklart jobbigt att se honom sjuk! Får ringa veterinären imorgon och se hur jag ska göra.

Huldan
0

Tycker du inte ska avliva direkt, utan försöka underlätta för honom med hög luftfuktighet och så. När han värkar börja må dåligt av det är det dags för avlivning.

zouhaha
0

Nej avlivning vill jag vänta med tills jag vet säkert att han lider av det och att det vore bättre att avliva honom. Veterinären sa ju att han kunde leva med det och nu har jag läst lite om andra som haft råttor med liknande problem och att deras råttor kunnat leva jättelänge med det och ändå haft ett bra liv. Han äter ju som sagt som vanligt och är gärna ute och leker utanför buren. Men vad kan jag göra mer än att testa ge honom baytril och ronaxan? Finns det något annat man kan göra för att underlätta för honom?

hus-musen
0

#5 de är en sak om råttan kan leva normalt, de råttor som levt så har inte varit sjuka varje dag utan har insjuknat med jämna mellanrum. Men de är en bedömning du får göra eftersom vi inte sett råttan.

Du kan höja luftfuktigheten, se till att buren inte står i drag, städa buren varje dag, ge rooiboste och nyttig mat mm=)

Qui dormit, non peccat

zouhaha
0

#6 Okej. Ja jag får prata med veterinären. Hon sa i alla fall att han kunde leva så här men att om det blev värre så skulle jag komma in med honom så skulle vi avliva honom. Men det finns ju en hel del okunniga veterinärer!

Okej! :)